2020-05-02, 18:42
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Trump syns ofta i svensk TV. Är det många svenskar som lyssnar på honom?
Nästan lika många som på Mr Bean. Är det många ryssar som lyssnar på honom?
Citera
2020-05-02, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nej, eftersom det är helt slumpbaserat. När det kommer till smittspridning kan man åtminstone använda statistik, modeller och logik. Spanien ser idag ut att ligga till som Italien tidigare gjorde. Spanien fick sitt stora utbrott cirka 12 dagar efter Italien. Deras kurvor ser ganska liknande ut.
Det finns ju Lotto-statistik också...
Logiken i utfall av siffrorna kan vi väl diskutera, liksom korrelation mellan olika länders dödsfall i Corona. Visste du att Norges export av stål korrelerar med abortfrekvensen i Sverige (iallafall för ett tiotal år sedan)?
Citera
2020-05-02, 18:43
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför kan man inte använda munskydd av fri vilja - om man nu önskar det?
För att folk inte gör det, kanske en modefråga för de extremt trendkänsliga stimsvennarna? Synd att alla tror att detta enbart handlar om dem själva.. För min del vore jag oerhört tacksam om svensson kunde trä något täckande över den egna truten och behålla sina satans coronapartiklar där de hör hemma. Varför vill du inte att gemene man slutar att smitta ner sin omgivning?
Citera
2020-05-02, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Men munskydd "fungerar ju inte" ...
Många bussar har stängt av den främre delen där busschaffören sitter. Man får istället kliva på/av i mitten eller bakre dörren. Men avståndet mellan passagerarna är nog alldeles för kort.
Citera
2020-05-02, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Räcker med att titta på Norge - För vår del innebär deras väg 5.000-10.000+ färre döda.

Sveriges relativt låga smittspridning har nästintill bevisat att de kan öppna upp utan R>1.
Och du tycker vi är på samma plats i utvecklingen av smittans utbredning?
Citera
2020-05-02, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Allmänt tvång gällande munskydd skulle gjort skillnad.
Hur skulle ett sånt tvång se ut?
Vem skulle kontrollera det?
Påföljder?
Citera
2020-05-02, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Precis! Det är så jävla tröttsamt.Helst med tanke på att dessa personer ofta har en väldigt dryg attityd om det också.

Är nyreggad. Noterat att väldigt många har en väldigt tydlig agenda här på flashback. Positiva siffror, som man då rimligtvis bör glädjas över, förminskas till mörkning medans högra siffror förminskas till eftersläpning.
Kan man inte kritisera Sveriges "grundstrategi" samtidigt som man glädjer sig åt att dödsfall/IVA etc minskar?
Citera
2020-05-02, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Hur kommer det sig då att han ofta blir intervjuad av utländska journalister som gör reportage om Sverige, FHM och honom?

Varför tror du själv? Är det för att:

A. Vi har en helt annan metodik än andra länder och än så länge ser vi absolut ingen positiv utdelning av densamma. Platåsnack i all ära. Vi peakade ju i såväl mars som april som nu om du frågar FHM. Vi måste vara världsbäst på att peaka. Så alternativet A är att de är nyfikna på Tegnell för att han är frontfigur för det enda landet som lugnt står kvar på rälsen och säger "Det ser ut som ett godståg ska köra över oss strax men vi tänker att sånt händer typ aldrig så vi står kvar". När alla andra försökt åtminstone bromsa tåget före kollision.

B. För att Tegnell har en sån oemoståndig karisma. Man vill bara ligga med honom. Hela tiden. Och om man nu inte får ligga med honom iom vissa logistiska svårigheter så kan man iaf ringa honom och intervjua honom.

C. För att Sverige visar så himla bra siffror att alla vill veta HUR ÄR DETTA MÖJLIGT OCH VARFÖR GÖR VI INTE SAMMA SAK? De är helt enkelt avundsjuka på vår enorma framgång. En framgång de ser då de utgår ifrån att alla andra länders dödstal är toppen av ett mörkertal och bör multipliceras med 10 medan vi, som världens bästa land med världens ärligaste och mest noggranna rapportering, är så nitiska att vi förmodligen rapporterar alla döda minst 10 ggr för mycket och egentligen inte ens är uppe på 300st.

Btw. Jättefint att Tegnell säger att vi ligger under R 1 i smittspridning nu. Och att det bygger på en model FHM tagit fram a k det är ett strikt vetenskapligt faktum. Vilket kan betyda allt från att han gjort en gubbe i modellera och den "andas R<1 " till att att man lagt in de siffror DE SJÄLVA VET INTE STÄMMER i excel och testat lite olika formler tills det passade deras vision. Så skönt luta sig tillbaka och veta allt allt är lugnt nu.
Senast redigerad av Veyayay 2020-05-02 kl. 18:48.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maekh
Kanske skrev lite dumt. Landet hade ju ögonen på dem. Folk fick riskområden fick testa sig vid symptom iaf. Problemet är väl stt detvfanns så mycket fler osynliga riskområden som inte fick samma behandling. Är ju inte helt otroligt att dessa har bidragit mycket till spridningen.
-är nog bara flunsan, jag va ju trots allt bara i belgien

Smittan är i Belgien med. Jaså har misstänkt covid sjuka?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Det kanske de kan, men det blir intressant att följa. Med tanke på att de har suttit i karantän, så får man förmoda att samhället inte utvecklat något skydd mot viruset öht. Vet inte om det kan jämföras med Sverige.

Räcker med att titta på Skåne; trots Sveriges defaitism har viruset inte kunnat etablera sig ordentligt.

Skåne är ett ljus i Corona-mörkret som bortom alla rimliga tvivel bevisat att FHM/Regeringen är pseudovetenskapliga skojare - flockimmunitet är inte nödvändigt.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför kan man inte använda munskydd av fri vilja - om man nu önskar det?

Ja varför ska den egoistiske svensken bära munskydd när våra gamla och svaga dör.
Citera
2020-05-02, 18:47
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Ja jag fnissar lite varje gång jag ser folk härinne få det att låta som att länder öppnar upp igen för att de sett Sveriges siffror och är imponerade. Att öppna upp efter en tid har varit strategin de planerat hela tiden och de valde en helt annan strategi från början som gjort att de hunnit lära sig om viruset, förbereda sjukvården och köpa sig tid tills eventuella mediciner och vaccin kommer.

Jag hoppas de lyckas bättre än Sverige eftersom det annars skulle innebära otroligt många döda världen över och en långdragen historia. Inte för att jag hatar Sverige som vissa "förnekare" påstår att "alarmisterna" gör här inne. Jag är inte ens en alarmist. Jag har inte haft någon aning om hur många som kommer dö i Sverige eller förväntat mig 10-50 tusen. Men att Sverige gjort många misstag tycker jag är rätt uppenbart. Saker jag och många såg komma innan och önskade att FHM kunnat se själva, eller åtminstone garderat för.
Det handlar i huvudsak om fyra saker:
- Boosta sig själva
- Brösta upp sig inför andra
- Trycka till motståndarna
- Retas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in