2020-05-02, 15:34
Medlem
Nån som kan tipsa om en bra badrumsfläkt?

Desto billigare desto bättre. Den behöver slå på sig automatiskt när det blir fuktigt. Den kommer vara monterad mot en kanal
Citera
2020-05-02, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av with3r

Desto billigare desto bättre. Den behöver slå på sig automatiskt när det blir fuktigt. Den kommer vara monterad mot en kanal
Nä vet du vad, du får faktisk googla frågan för där har du svaret omgående... Tänk bara på billigt = ofta skit, gå efter prestanda och då med högre pris, för i framtiden skona dig från fuktskador, jula-fläkt som funka sådär i 6 mån typ ger kanske höga kostnader i framtiden.
Citera
2020-05-02, 16:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Kör på Pax, det är bra fläktar.
Citera
2020-05-02, 17:29
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Klassikern men man får se upp med modellerna. Vissa kan inte sitta i taket och andra får inte monteras på vägg. Jag gillar Fresh som alternativ.

Köp inte något billigt skit på Hornbach. Har monterat sådana och de bullrar och startar lite som de vill.
Citera
2020-05-02, 17:45
Medlem
rullkragens avatar
Citat:

Tjenis!

I särklass bästa valet.
Tysta, driftssäkra osv.
Modellerna som startar efter fukt, när du kommer in, osv är helt suveräna.

Går inte att jämföra med typ Byggmax eller Biltema skit som för ett sattans liv.

Rullkragen
Citera
2020-05-02, 18:43
Medlem
Citat:
Funkar denna tro https://www.bauhaus.se/pax-flakt-passad-00?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign =prisjakt#go-to-description eller borde jag köra med 30, 31 eller 60+? Har fått svartmögelproblem i badrummet, det är därför jag behöver en fläkt. Ventilationen är skit och för närvarande är det fuktigt i mer än en timme efter jag duschat har jag för mig. Möglet är relativt milt dock, främst mörka fläckar i fogen i duschen utan gegga. Jag rensade dock mögelgegga för nåra veckor sen (3 kanske) men efter det har det inte kommit nåt nytt förutom eventuellt pyttelite på två platser
Senast redigerad av with3r 2020-05-02 kl. 18:47.
Citera
2020-05-02, 18:55
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Funkar denna tro https://www.bauhaus.se/pax-flakt-passad-00?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign =prisjakt#go-to-description eller borde jag köra med 30, 31 eller 60+? Har fått svartmögelproblem i badrummet, det är därför jag behöver en fläkt. Ventilationen är skit och för närvarande är det fuktigt i mer än en timme efter jag duschat har jag för mig. Möglet är relativt milt dock, främst mörka fläckar i fogen i duschen utan gegga. Jag rensade dock mögelgegga för nåra veckor sen (3 kanske) men efter det har det inte kommit nåt nytt förutom eventuellt pyttelite på två platser

Den där är för montage i kanal. Du sa du skulle montera mot kanal.
Den saknar också fuktstyrning som du ville ha.
Citera
2020-05-02, 19:11
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Jag gillar Fresh som alternativ.

Jag håller med.

Jag bodde i ett Älvsbyhus från 60-talet förut.

Från början var det tvåglasfönster och jag tror att det kan ha varit oljeeldning. Eldning bidrar till luftutbyte När jag bodde där var det bytt till riktigt täta fönster och fjärrvärme, det var väldigt fuktigt i badrummet, när ungarna badade och sprutade varmvatten blev det kondens på dörrbeslag på ytterdörren bland annat.

Jag monterade en fresh intellivent mot badrummets självdragsventilationsdon, det gjorde faktiskt hela skillnaden, det var markant att det aldrig mer blev kondens på ytterdörrens låsbeslag, mer bevis än så behöver inte jag.

Fläkten är dessutom ofattbart tyst och har mycket låg elförbrukning, jag vill minnas en siffra på 7 W.

En intressant grej är att fläkten åskådligt visar hur jävla värdelöst självdragsventilation är:

När det blev kallare än -20 °C ute snurrade fläkthjulet av sig själv i självdraget som då uppstod, självdragsventilation fungerar nämligen bara vid viss väderlek.
Citera
2020-05-02, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Klassikern men man får se upp med modellerna. Vissa kan inte sitta i taket och andra får inte monteras på vägg. Jag gillar Fresh som alternativ.

Köp inte något billigt skit på Hornbach. Har monterat sådana och de bullrar och startar lite som de vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag håller med.

Jag bodde i ett Älvsbyhus från 60-talet förut.

Från början var det tvåglasfönster och jag tror att det kan ha varit oljeeldning. Eldning bidrar till luftutbyte När jag bodde där var det bytt till riktigt täta fönster och fjärrvärme, det var väldigt fuktigt i badrummet, när ungarna badade och sprutade varmvatten blev det kondens på dörrbeslag på ytterdörren bland annat.

Jag monterade en fresh intellivent mot badrummets självdragsventilationsdon, det gjorde faktiskt hela skillnaden, det var markant att det aldrig mer blev kondens på ytterdörrens låsbeslag, mer bevis än så behöver inte jag.

Fläkten är dessutom ofattbart tyst och har mycket låg elförbrukning, jag vill minnas en siffra på 7 W.

En intressant grej är att fläkten åskådligt visar hur jävla värdelöst självdragsventilation är:

När det blev kallare än -20 °C ute snurrade fläkthjulet av sig själv i självdraget som då uppstod, självdragsventilation fungerar nämligen bara vid viss väderlek.
Vilken fresh?
Citera
2020-05-02, 19:40
Medlem
Citat:
Den där är för montage i kanal. Du sa du skulle montera mot kanal.
Den saknar också fuktstyrning som du ville ha.
Måste sett fel, tyckte jag läste att den hade fuktstyrning. Är det en sån här slags jag behöver för på-montering? https://cdon.se/hem-tradgard/vatrumsflakt-pax-chinook-p49893353?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_t erm=Våtrumsfläkt+Pax+Chinook&utm_content=49893353& utm_campaign=prisjakt_se_Badrumsfläktar_home-and-garden&tduid=a26154dd95b8dce5c5a5495ce79fcb7c&affI d=2097224

Finns det någon fördel i har över mot eller vice versa? Tror nog båda sätten funkar för mitt badrum, så länge den i-monterade monteras med täckplatta
Citera
2020-05-02, 20:13
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Vilken fresh?

Jag minns inte, det måste ha varit 7-8 år sedan jag monterade den där, men jag tycker mig minnas att den hette fresh intellivent.

Den hade fuktstyrning och ett snöre man kunde dra i för att manuellt starta en timer så att den gick ca en halvtimme.

Eventuellt gick det att koppla in så att den även startades av lysknappen, men det kopplade jag aldrig in hur som helst.

Oavsett vad du väljer för fabrikat ska du ha fuktstyrning, eller hygrostat som det heter på fackspråk.
Citera
2020-05-03, 06:41
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag minns inte, det måste ha varit 7-8 år sedan jag monterade den där, men jag tycker mig minnas att den hette fresh intellivent.

Den hade fuktstyrning och ett snöre man kunde dra i för att manuellt starta en timer så att den gick ca en halvtimme.

Eventuellt gick det att koppla in så att den även startades av lysknappen, men det kopplade jag aldrig in hur som helst.

Oavsett vad du väljer för fabrikat ska du ha fuktstyrning, eller hygrostat som det heter på fackspråk.

Jepp, Intellivent är standardmodellen. Om man är tveksam, köp den. Sedan finns det lite andra modeller men då ska man veta vad man behöver så man inte kommer hem med fel. Styrning på ljus är väldigt bra om man gillar tacos. De producerar inte fukt men väl stank. Bra att få ut den också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in