2020-05-02, 18:30
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Jag läser just nu förhören med BA och SOA, och det är en hel del saker som jag inte riktigt får ihop.
Till exempel lämnas olika uppgift om när man fick reda på att det var LW som SD hade ett förhållande med, hur man fick reda på att LW var försvunnen, och hur man fick reda på att LW hittats död.

Ur förhör med BA:

149/459 (förhör 16/5 -18) (Detta är BA:s version även i kommande förhör.)
"Birgitta har fått veta att Lena nu är försvunnen, det var Hanna som berättade detta för henne på tisdag eftermiddag. Hanna ringde till henne när hon var på väg hem från jobbet, samtalet handlade egentligen om att Hanna och Stefans två döttrar skulle bo hos Birgitta och Sven-Olov under deras resa till USA, de skulle komma under tisdagskvällen. I samtalet berättade Hanna även om att Lena var försvunnen, men inget mer än så."

149/462 (förhör 13/6 -18)
"Birgitta uppger att hon såg på nyheterna att Lena sen var hittad avliden."

149/467 (förhör 22/1 -19)
"Birgitta minns inte när hon fick reda på att Lena påträffats död."

Det kan så klart vara så att hon inte minns, eftersom förhöret hålls ett drygt halvår efter förhöret innan.
Jag skulle säga att jag minns hur jag fick reda på det - och då är varken jag eller någon i min familj involverad irl, bara genom denna tråd.

Ur förhör med SOA:

149/472 (förhör 17/5 -18)
"Sven-Olov vet om att det har varit struligt mellan Hanna och Stefan sedan ungefär ett halvår tillbaka. Inte förrän Hanna flyttade ifrån Stefan fick han reda på att det var en annan kvinna inblandad. Han har inte vetat vilken kvinna det har varit."

149/475 (förhör 11/6 -18)
"- Visste du om att Lena och Stefan hade haft en relation?
- Ja, det visste jag ju om för Hanna talade om det i samband med att hon kom hem till oss, då hon fått reda på det."

149/481 (förhör 11/6 -18)
"Förhörsledaren: Jag har en till fråga, 17 maj i förhör sa du att du fick veta, i samband med att Hanna flyttade ifrån Stefan, att det var en annan kvinna inblandad och att du INTE visste vem kvinnan var ... idag sa du något annat, varför?
- Sa jag det? Jag fick nog läsa i genom det ja. Jag har inget bra svar på varför jag sa det då, nej. Kan inte säga varför jag sa ... för när Hanna kom hem då visste jag vem det var för hon talade om det då."

149/472 (förhör 17/5 -18)
SOA berättar om hur stämningen var hemma hos HD på kvällen den 15/5 -18. Det gäller att prioritera... (min anm.)
"Hanna var under kvällen skärrad och orolig eftersom Stefan var på förhör hos polisen och hon inte visste om de skulle komma iväg på resan till USA."

149/475 (förhör 11/6 -18) (jag har lagt till talstreck)
"- När fick du veta att Lena var försvunnen?
- Det var när det kom på nyheterna.
- Var det där du såg det?
- Mmm.
- När fick du veta att Lena hittats och att hon var avliden?
- Också nyheterna."

149/488 (förhör 20/12 -18)
"Då Sven-Olov fick kännedom om att en kropp påträffats
Han tror att han fick reda på det via tidningen eller nyheterna. Han minns inte när på dygnet eller var han befann sig då han fick informationen. Sven-Olov frågar om det var den 19:e maj och säger sedan att han då nog var på landet. "

149/490 (förhör 6/9 -19)
"Sven-Olov tillfrågas om vad som hände efter att han hämtade Hanna efter ett förhör hos Polisen den 19 maj 2018? Sven-Olof informeras om datum för att han minns inte direkt vilken händelse som avses, han tänker först på ett annat förhör och uppger då att dom åkte till Gnejsvägen, till deras bostad. Efter en stund så när Sven-Olof fått klart för sig vilken händelse det avser berättar att han tror dom åkte till landet. Han vet säkert att dom var på landet då, alltså Folketorp. Han berättar vidare att dom åkte via Marieberg på motorvägen och sen mot Almbro. På fråga om vad han och Hanna pratade om bilen vet inte Sven-Olof, han har inte en susning. Sven-Olof tillfrågas om dom åkte förbi Hjärsta någonting och uppger inte vad han vet, han kan inte svära på det men inte vad han har någon känsla av. På en annan fråga om Sven-Olof såg någon avspärrning vid motorvägen vid Hjärsta uppger han att det gjorde han faktiskt, nu när det kommer på tal, det gjorde Hanna också. Dom åkte ut på landet nu när det sägs. Däremot är nog Sven-Olof säker på att det vara var en polisbuss som stod där och ingen avspärrning. Han minns det som att det var en polisbuss, av märket Volkswagen tror han vid vägkanten. Han reagerade inte särskilt på att den stod där och han och Hanna pratade inte om det heller. Han minns sin reaktion som att han såg en polisbil och slog av lite på farten som man brukar kunna göra när man ser polisen."

I tråden finns ju många som menar att när HD och SOA såg polisbil/buss/avspärrning på väg till landet efter att HD varit på förhör 19/5 -18 så var det givet att de direkt fattade att LW hittats.
Så låter det ju inte här.
Då blir det ju bara desto mer anmärkningsvärt att SD får reda på av HD att LW är hittad död, och att HD och SOA räknat ut det under färden från polishuset.

Det var tydligen BA:s dator och telefon, som svärfar överlämnade till SD inför USA-resan. Jag har inte sett att de undersökts. Kanske finns i slasken?

Jag tycker också att det är lite konstigt att ingen av dem, BA och SOA, får frågan:
"Och vad gjorde du kvällen/natten 14/5 -18?"
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-05-02 kl. 18:33.
Citera
2020-05-02, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Min alternativa teori finns i inlägget du svarade på ;-)

Jag läste det men förstod dåligt angående när hon gått hemifrån och när skriket hördes,
men får läsa igen. SD kan ju ha gjort vad som helst under hela resten av natten ...
Är nog snart hjärndöd av alla påhopp.
Citera
2020-05-02, 18:40
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Liksom av en händelse ligger Hjalmar Bergmans väg någonstans mellan BP och Gnejsvägen.
Citera
2020-05-02, 18:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Lyssnade på bl.a det avsnittet sent igår. Han är bergsäker på att han kommer kunna klara sig undan. Han svarar undvikande och som en robot. Hade han varit oskyldig och velat hjälpa till så hade det givetvis låtit annorlunda. Men han vet mycket väl att han kommer att gå fri, vid minsta tveksamhet hos rätten.

Det har också hans advokat I.B upplyst honom om.

Går han fri på onsdag, så måste ÅH & Co göra ett ordentligt omtag inför ett överklagande till HR och inte vara så mesiga när de förhör honom. Det låter ju som en frågestund på dagis

Enbart sunt förnuft räcker inte om man har med en sån som mgm att göra.

Fast jag tycker inte att åklagarna låter så mesiga.
Nu har jag ingen erfarenhet av hur åklagare "låter" och hur deras förhörstaktik vanligen är.
Men jag tror att det är i avsnitt 18 där åklagaren "lurar in" SD i en fälla. Även i avsnitt 20 gör hon det. Jag tänkte att när jag har tid ska jag lyssna på 18 igen och se hur hon låter honom försäga sig.

Jag tycker att båda åklagarna lugnt och metodiskt låter honom svara och genom motfrågor kan få fram hur osannolikt det är. Han slingrar sig och omformulerar frågan åt åklagaren, vilket hon låter honom göra. Det blir uppenbart att han har problem med att få det att stämma. De läser också ofta upp vad han har sagt i tidigare förhör för att visa att det är avvikelser.

SD är ofta ganska irriterad på rösten, kommer med kommentarer om att han inte minns, men har istället läst det på FUP. Många konstiga kommentarer som att förhörsledaren frågat om vad han ätit för macka och om han hade ost på mackan (det var väl han själv som tog upp det som ett exempel på att han inte kom ihåg vad han hade ätit som en jämförelse varför han inte kom ihåg vad han hade gjort mordkvällen?) Det är inget som går folk förbi. Men detta kan han kosta på sig, eftersom det inte finns så mycket riktigt tung bevisning.

Han behöver inte förklara om han cyklade eller inte. Det finns inget vittne eller något annat som motsäger hans berättelse om det.

Rätten köper säkert inte varken akrobatsex eller snickeriverkstad i tvättstugan. Inte heller det behöver han förklara blodet. Det är inget bindande bevis. Bara ganska tungt.

Och man önskar att DNA:t på plösen hade varit säkert L*enas blod. Det hade varit lite mer bevis som kunde ha varit lite svårt att bortförklara. Till och med för SD, som ändå kan få det att verkar som du är en idiot. Han brukar ofta säga till åklagaren ungefär: Jaså, jag förklarade inte tydligt nog. Eller då tar vi det en gång till eller; är det en fråga, jag förstår inte frågan. Den attityden gagnar inte honom, men jag förmodar att det inte har någon betydelse nu.
Citera
2020-05-02, 18:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Verkar vettigt. Klokt skrivet.
Undrar vad HDs mamma har haft att säga. Hittar inte hennes vittnesmål. Har du?

OT: Nu hemlagad kålpudding med potatis och gröna bönor :-)

Aktbilaga 149/ 459-471

https://www.jottacloud.com/p/tyb3h5fnqkplkf7sptyxmwl6/_54672473ccd84ace87f9174ca89c0b8a_14744946f6a55bdd 6a7bffddcc5b914d783/thumbs/@@147:76ba69033345ed8a848a9df7d9329c01
Citera
2020-05-02, 19:03
Medlem
Citat:
Fetade:
Man kan alltså tänka sig att det var DÅ, när han gick igen, som han lämnade dörren öppen? Alltså vid 3.30-4.00-tiden? Det ändrar i så fall tidsplanen ganska radikalt och det diffar då på 4 timmar. Det ger också vid handen att Lena inte gick ut 160 meter till bullerplanket med dörren 10-20 cm på glänt mitt i natten med ett sovande barn hemma. Detta scenario har ett stort frågetecken, dock; hur undvek mgm att då lämna några som helst spår efter sig i Lenas lägenhet?

Dörren kanske inte stod på glänt längre än max ett par timmar i så fall. Tills UW och barnen kom på besök.

Nu börjar det bli riktigt intressant.

Men dörren befanns vara på glänt kl 06.00-06.30 när NW, UW och EW kom.
Hur diffar tidslinjen menar du?
Dörren kan varit på glänt antingen genom LW 23.25 , eller av GM då, eller troligen senare (då när A vaknade, på morgonkvisten, 03.30 -04.30 ) då GM ensam kom tillbaka.
Citera
2020-05-02, 19:31
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ja, tack! Spännande!

Ja, 6-8 män är ju bara de vi råkar känna till.
TT t.ex. visste jag inte om förrän jag läste i FUP.

Det finns ju dessutom många av hennes bollplank
som hon har skickat intima bilder till.

Ur SD,s brev.
-Lw hade våren 2018 och intensiva uppvaktningar efter fler. Sista året är 12-15 män i sådana relationer med Lw. De flesta uttrycker att dom vill mer med Lw. Exakt ingen har alibi men två bor i norrland och har svårt att hitta till örebro och hem igen.

Advokaten menar att 45-åringen har en förmåga att skämta på ett ofta ganska plumt sätt, men samtidigt har han varit stoisk i sitt sätt.
- .Jag vet att han inte är den som mördade Lena.

Kanske en liten hint om att söka sig utanför tunneln?
Citera
2020-05-02, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Inget som säger att han inte ändrat sig.
Kan ha blivit mer orolig och gått hem till henne.
Varför håller du inne med detta från början (borde du ha redovisat direkt) och försöker lura mig att göra fel?
Varför medger du inte att du hade fel om NW. Han var inte alls hos LW under natten som du sagt flera gånger, han kom på morgon vid 06 -tiden tillsammans med pappa och syster.

Ful stil.
Du ser att jag kan svara .. om jag vill och har tid.
Eh? Jag har inte hållit inne med någonting. Jag har annat för mig än att hänga här hela tiden. En gång råkade jag skriva NW istället för Ar*on, men jag rättade mig. Jag har heller inte klagat på att du inte har svarat. Jag tror du blandar ihop mig med någon annan.
Citera
2020-05-02, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ändå inte så troligt att det ljudet väcker sonen.

Tycker inte jag heller, om man är inte slänger igen dörren.
Citera
2020-05-02, 20:31
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Liksom av en händelse ligger Hjalmar Bergmans väg någonstans mellan BP och Gnejsvägen.

Snarare på vägen mot Joa*kim Sjöb*erg, Hertig Karls Allé 93.
Citera
2020-05-02, 20:36
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Snarare på vägen mot Joa*kim Sjöb*erg, Hertig Karls Allé 93.
Ja, det ena utesluter inte det andra.
Citera
2020-05-02, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ändå inte så troligt att det ljudet väcker sonen.

Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Tycker inte jag heller, om man är inte slänger igen dörren.
Vi ska inte glömma att A*on själv säger att han är väldigt lättväckt. Han vaknar av en knarrande bräda om pappan går på den ex.vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in