2020-05-02, 16:54
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Men varför kan hon inte ha gått hemifrån 23.15-tiden och varför var det inte hon som skrek,
har kanske missat något.

Precis det är väl ingen som vet exakt när LW lämnade bostaden den kvällen!
Citera
2020-05-02, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om min/våran teori stämmer så var det inte Lena som skrek runt 23.30, som dalaans hörde? Var det då en annan kvinna som skrek? På beställning eller av andra skäl? Då kommer saken i ett helt annat läge.

Nu vill jag inte krångla till det, men såna tankar börjar dyka upp hos mig lite smått. För nåt är det som skaver ordentligt tidsmässigt i den här historien.

Det var en Måndag och sen-kvällen den 14:e Maj år 2018 som L*na Wesstr*m lämnade sin bostadsrätt adresserad på Byalagsg*tan klockan 23:23:43, det första mobila stilleståndet var klockan 23:25:30 vilket ägde rum 1 minut och 47 sekunder efter det att ifrågavarande hade lämnat sin bostadsrätt, och med mycket stor sannolikhet stod L*na Wesstr*m nära angränsande till bullerplanket på Rätt*revägen 9 vid den då aktuella tiden.

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-05-02, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Hehe lite lustigt att läsa tråden från början..

Om du bara vetat hur både jäkla rätt och fel du hade 😅

Tyvärr verkar det vara rätt många som hoppat av tråden... Inte konstigt iofs! Hur många var det som blev hotade av järngänget egentligen?

Många.
Citera
2020-05-02, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
https://forumbilder.com/i/roI7

Här skriver JG till SD där SD gör honom väldigt osäker. Jag har grunnat på bilden där JG skriver under: "MIN verklighet... varje dag". Vad menar han där? Kan nån förklara för mig?

Kanske har något att göra med att JG passerar kyrkogården där LW är begravd när han ska till jobbet.
Citera
2020-05-02, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Enligt förhör med Sillen hade HD raderat de konversationerna. Själv brukade han inte radera men om det var raderat så var det för att stötta henne och om hon bett honom göra det.

Tycker lite synd om denna sill som dragits in i detta morddrama, även om det är i utkanten av skiten.
Citera
2020-05-02, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Men varför kan hon inte ha gått hemifrån 23.15-tiden och varför var det inte hon som skrek,
har kanske missat något.

Min alternativa teori finns i inlägget du svarade på ;-)
Citera
2020-05-02, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
För min del är det fullt klart att det var Lena som skrek. Kan inte följa din tankegång där riktigt. Att hon gick ut vid 23.30 - efter att hon faktiskt låst och borstat tänderna - beror på, tror jag att SD knackade på fönstret och hon gick ut till honom. Eller tänker jag fel nu?

Du har säkert rätt, men det jag skrev kan vara ett tänkbart alternativ och det funderar jag på just nu - och läser en del vid sidan av.

Återkommer.
Citera
2020-05-02, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det var en Måndag och sen-kvällen den 14:e Maj år 2018 som L*na Wesstr*m lämnade sin bostadsrätt adresserad på Byalagsg*tan klockan 23:23:43, det första mobila stilleståndet var klockan 23:25:30 vilket ägde rum 1 minut och 47 sekunder efter det att ifrågavarande hade lämnat sin bostadsrätt, och med mycket stor sannolikhet stod L*na Wesstr*m nära angränsande till bullerplanket på Rätt*revägen 9 vid den då aktuella tiden.

Mvh/ @JokerMannen

Ja, det ser iaf ut så ;-)
Citera
2020-05-02, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Hehe lite lustigt att läsa tråden från början..

Om du bara vetat hur både jäkla rätt och fel du hade 😅

Tyvärr verkar det vara rätt många som hoppat av tråden... Inte konstigt iofs! Hur många var det som blev hotade av järngänget egentligen?

Ytterst sorgligt om det vore så, men jag vet att både SD och JG var inne i början och härjade.
Sen försvann tyvärr Holmes, han bannlystes.

Nu när TR troligen friskriver SD i brist på bevis så är det väl många som är nervösa nu. De i princip vet att det cirkulerar en sjuk jävel i kvarteren.

(Välkommen tillbaks, förresten ;-) )
Senast redigerad av zilvereko 2020-05-02 kl. 18:06.
Citera
2020-05-02, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen

Mvh/ @JokerMannen

Vi får garanterat se om det stämmer eller ej. Förr eller senare åker mördaren dit.

Edit: Jag hoppas för vittnenas skull att de inte pressas av SD på nåt öht. Att de bara går om han konfronterar dem. Jag skulle som vittne inte vilja bo i Hjärsta nu...
Senast redigerad av zilvereko 2020-05-02 kl. 18:07.
Citera
2020-05-02, 18:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Antar att det är rimligt (tidsmässigt) att cykla ut och hämta mobilen, flytta den och cykla hem igen.

1. Tar sig ut mellan 23:15 och 23:20. Tar sig till BP med LW.
2. Slår ihjäl LW omgående.
3. Spenderar 5 minuter på platsen efter mordet. Lämnar runt 23:38.
4. Tar sig hem, vad han gör hemma fram till 00:00:00 är oklart.
5. Skickar några telegram till LW. Sista vid 00:03:14
6. Cykla hemifrån till mobilen och sedan flytta den ytterligare. 4 min 45 sek. Rimligt?
7. Spendera en kort stund med mobilen och lämnar den på platsen. Cyklar hem igen.
8. Väl hemma svarar på mail vid 00:23

9. Skickar telegram till LW vid 00:29
10. Vad som händer vid 00:47 vid LWs mobil kan jag inte svara på. Antingen så gör någon något med mobilen eller så är det en vanlig schemalagd händelse.
11. Hemma och slår på sin mobil vid 01:13
12. Cyklar ut och stänger av Lenas mobil vid 01:41. Här tar han med sig mobilen för att göra sig av med den.

Om det fetade är rimligt (ur ett tidsperspektiv) så är det väl fortfarande så att han kan vara ensam GM. Det skall också påpekas (utifrån det antagandet) att han suspekt nog aldrig har aktivitet som gör man kan finna det omöjligt att SD inte befinner sig på antingen BP eller vid LWs telefon.

Tidslinjen ser lite ut såhär: Lite aktivitet vid LWs telefon/BP. Lite aktivitet hos SD. Lite aktivitet hos LWs telefon o.s.v.

Dessutom har han ju nämnt initialt att han kan ha varit ute och testat cykeln (fixat växlar) under den aktuella natten (dvs 15e maj).

En fundering. Vad kan poängen vara att flytta mobilen? Har lite teorier. Antingen fick han panik och tog med sig mobilen och slängde den. Eller så har planerat att återvända till mobilen och då är det en stor risk att hålla sig nära BP. Därför flyttar han på mobilen där han kan gå igenom den utan att vara nära BP. Kan också vara en kombination.

Jag ställer mig tveksam till han har pejlat vilka master som en enhet kopplar upp sig mot vid olika platser.

Edit:
Har plottat diverse vägar mha Google Maps. Har man cykel så tar det inte mer än 2 minuter att cykla till BP med omnejd.

Om nu Hanna på något sätt hjälpt Stefan. Så skulle det vara väldigt smidigt eftersom hon i princip bor vid BP.

Lyssnade just på avsnitt 20 ur YT "Rättegången".
Där frågas SD återigen om vad han gjorde på mordkvällen, och hans första versioner om att han fixat med växlarna. Nu efter att han har läst FUP så har han förstått att det gjorde han inte.

SD hävdar på frågan av åklagaren om varför han tror att han svarar tidigt i förhör att han har fixat med växlarna att förhörsledaren insinuerar på att det det ska finnas vittnen till cyklingen, vilket gör att han tror då att det måste ha varit ute och cyklat och att det måste varit då han testade växlarna. Han hävdar att förhörsledaren ställer en ledande fråga typ "visst var du ute och cyklade", vilket åklagaren vill påstå att så inte har skett. Hon läser upp ur förhöret.

Allt det här gör att jag tror att han visst har varit ute på cykeln i bostadsområdet. Även sprinklern, som han hävdar att han varit ute flera gånger för att flytta å och slutligen kolla om den var avstängd får mig att tro att han gjort flera vändor.

Från SDs hus är det drygt 500 meter. Om man inte låser cykeln, utan har den behändigt nära, kan det inte ta lång tid med cykeln, kanske inte ens 2 minuter för SD som både är van och vältränad cyklist. Nu är han också mån om att få fatt på mobilen och kanske meka med den och flytta den.

Men det är många vändor fram och åter, vilket kan verka lite konstigt. Mycket slimmad tidsslot.
Det kan varit en del av planen, att han ska ha "fixat" och slimmat sitt alibi så tidsluckorna inte är stora.

Jag har också hela tiden i minnet den osannolika kommentaren som SD har hävdat, att polisen aldrig kommer att klara brottet.

Jag utesluter inte medhjälp.

Särskilt som att HD verkar ha mycket att förklara, även om något/några saker skulle kunna ha naturliga förklaringar.

Jag har försökt i mitt sinne formulera en kommentar som SD sagt till HD om hon inte haft något alls med det hela att göra, men har aldrig lyckats få till en vettig sådan. Om hon skulle ha varit helt ovetande från början, och sedan kunna hålla masken hyggligt. Utom den konstiga kommentaren till chefen på morgonen. De flesta människor skulle bli utom sig.

Jag vet att människor kan ha starka försvar, konstiga mekanismer för att skydda psyket. Ett sådant är isolering, ett annat är bortträngning.

Men jag kan också tänka mig att hon under åratal fått höra tankar om hur man "löser problem" så att det för henne har blivit normaliserat att tänka på det viset.

Konstigare mord och personer runt det får man leta efter.
Citera
2020-05-02, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Lyssnade just på avsnitt 20 ur YT "Rättegången".
Där frågas SD återigen om vad han gjorde på mordkvällen, och hans första versioner om att han fixat med växlarna. Nu efter att han har läst FUP så har han förstått att det gjorde han inte.

SD hävdar på frågan av åklagaren om varför han tror att han svarar tidigt i förhör att han har fixat med växlarna att förhörsledaren insinuerar på att det det ska finnas vittnen till cyklingen, vilket gör att han tror då att det måste ha varit ute och cyklat och att det måste varit då han testade växlarna. Han hävdar att förhörsledaren ställer en ledande fråga typ "visst var du ute och cyklade", vilket åklagaren vill påstå att så inte har skett. Hon läser upp ur förhöret.

Allt det här gör att jag tror att han visst har varit ute på cykeln i bostadsområdet. Även sprinklern, som han hävdar att han varit ute flera gånger för att flytta å och slutligen kolla om den var avstängd får mig att tro att han gjort flera vändor.

Från SDs hus är det drygt 500 meter. Om man inte låser cykeln, utan har den behändigt nära, kan det inte ta lång tid med cykeln, kanske inte ens 2 minuter för SD som både är van och vältränad cyklist. Nu är han också mån om att få fatt på mobilen och kanske meka med den och flytta den.

Men det är många vändor fram och åter, vilket kan verka lite konstigt. Mycket slimmad tidsslot.
Det kan varit en del av planen, att han ska ha "fixat" och slimmat sitt alibi så tidsluckorna inte är stora.

Jag har också hela tiden i minnet den osannolika kommentaren som SD har hävdat, att polisen aldrig kommer att klara brottet.

Jag utesluter inte medhjälp.

Särskilt som att HD verkar ha mycket att förklara, även om något/några saker skulle kunna ha naturliga förklaringar.

Jag har försökt i mitt sinne formulera en kommentar som SD sagt till HD om hon inte haft något alls med det hela att göra, men har aldrig lyckats få till en vettig sådan. Om hon skulle ha varit helt ovetande från början, och sedan kunna hålla masken hyggligt. Utom den konstiga kommentaren till chefen på morgonen. De flesta människor skulle bli utom sig.

Jag vet att människor kan ha starka försvar, konstiga mekanismer för att skydda psyket. Ett sådant är isolering, ett annat är bortträngning.

Men jag kan också tänka mig att hon under åratal fått höra tankar om hur man "löser problem" så att det för henne har blivit normaliserat att tänka på det viset.

Konstigare mord och personer runt det får man leta efter.

Verkar vettigt. Klokt skrivet.
Undrar vad HDs mamma har haft att säga. Hittar inte hennes vittnesmål. Har du?

OT: Nu hemlagad kålpudding med potatis och gröna bönor :-)
Senast redigerad av zilvereko 2020-05-02 kl. 18:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in