2020-05-02, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur många ska dö per dag innan man öppnar upp landet igen och häver alla restriktioner? Finns det någon gräns?

Vilken sten kröp du fram under Zlatan, vi har ju inga restriktioner
Citera
2020-05-02, 15:33
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur många ska dö per dag innan man öppnar upp landet igen och häver alla restriktioner? Finns det någon gräns?
Du bestämmer själv om du vill följa rekommendationerna eller inte, vad hindrar dig? Om du missat det så har vi en pandemi i Sverige.
Vi kommer nog att ha kvar rekommendationerna en längre tid om jag får gissa?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Vi verkar ha nått en platå,
https://platz.se/coronavirus/

skall man försöka se detta det minsta positivt så är det väl det.

Tegnell har ju sagt att vi har under R0 nu men han har ju haft riktigt fel förut.

Skall jag vara helt ärlig så om det tar slut så smått och sen klarar vi oss lite bättre i våg två.
OM immunitet finns. Då är all forgiven.

men det är ju bara önsketänkanse än så länge

Det mesta pekar på att strategin varit god men svagheten varit våran redan tidigare dåliga äldrevård. Det måste till mer pengar där framöver.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
får inte upp sajten. Men det är väldigt positivt att det är en minskande trend där med, nu är det bara att hoppas att det håller i sig och fortsätter minska.

Det kan ju vara så att stockholms statistik har minskat ganska mycket eftersom det ökar i andra delar av landet? hur som helst är det glädjande i en annars ganska dyster tillvaro.

Sannolikt kommer det att flacka av långsamt men pågå väldigt länge så ingen kan känna sig trygg. Antar att äldrevården garanterar att smittan inte försvinner förrän många fler är döda, kanske hälften ska avlida först. Det är väldigt många tusen det kan ta många månader.

Under tiden bärs viruset ut därifrån av anställda och poppar upp ute i samhället.

Den som samlat på sig antikroppar och får det bekräftat kan skatta sig lycklig behöver inte riskera att döden knackar dem på axeln och flinar. -"Jag är döden jag har länge gått vi din sida"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ibland släpper Aftonbladet igenom såna här hjärtskärande frågor:

Har jag rätt att hålla mina barn hemma från skolan (lågstadiet) då jag pga min MS sjukdom tillhör en högriskgrupp (både pga sjukdom och behandling)? På torsdagens presskonferens uttalades att barnen har skolplikt trots familjemedlemmar i riskgrupp? Vad kan jag få för straff om jag trotsar detta och håller barnen hemma?

AB svarar ungefär att enligt bestämmelserna så är det inte "brott" men att det ju finns vite/böter med, som möjlig följd av skollagen/skolplikten.

Usch, jag tycker så fruktansvärt synd med människor i riskgrupp som tvingas skicka barnen till skolan, med risk för att de drar hem smitta och att föräldern kan bli allvarligt sjuk eller t.o.m. avlida. Helt rätt av dessa att hålla barnen hemma. Vad är det för sjukt samhälle..
.
Ja fy för i helvete för när man tvingar riskgrupper att exponera sig.

Äldre.äldre och riskgrupper är hovnarren Tegnells stora misslyckande.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag rekommenderar alla att lyssna på Anders Tegnell i Lördagsintervjun i Ekot. En enda lång rad av oklara besked och bortförklaringar blandat med killgissningar.

Han kommer nu med det att det inte kom in med Italienresenärerna. Så står det i tidningarna idag. Jag trodde att man hade gjort analyser på virusets RNA för att spåra mutationer och då fått reda på smittvägarna. Men icke det utan det handlar om just killgissningar. Han tror något i vanlig ordning.
Tyder väl snarare på att viruset inte muterar.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Tycker de ligger ganska konstanta. Snarare att de går ner. Vilka siffror avser du?

Vart går de ner?

Det fylls på med toppar här och där.

Att det finns en varians på 10-15 personer per dag får man anta när det är eftersläpning. Så att det rapporteras 90 på en dag så menas det inte att det har gått ner om det är 80 nästa dag med tanke på att det kommer fyllas på senare.

Sedan.

Det mörkläggs en aningen med döda.

https://www.ekuriren.se/nyheter/sormland/coronakrisen-bland-aldre-morklagd-av-kommunerna-sm5392670.aspx
Citera
2020-05-02, 15:34
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fast nu skrev jag ju 7 dagars medelvärde på nya smittade..

Vilket inte har någon betydelse heller för det är bara intagna som blir testade och det är utav dom som testar positivt som hamnar i den statistiken.

Grattis, du har ett sju-dagars medelvärde på ett gäng slumptalssiffror. Bra jobbat!
Citera
2020-05-02, 15:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
En ultra intressant lördagsintervju i radion där bl.a Anders Tegnell medverkar. Reportern ställer ytterst intressanta frågor och avbryter bara en gång i onödan. Kanske det mest intressanta jag hört om SARS-COV2 pandemin och covid-19. Allt ifrån de svenska tidiga åtgärderna via munskydd och äldreboende till akutsjukvård och annat tas upp!

https://omni.se/a/zG201O
Citera
2020-05-02, 15:36
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
En ultra intressant lördagsintervju i radion där bl.a Anders Tegnell medverkar. Reportern ställer ytterst intressanta frågor och avbryter bara en gång i onödan. Kanske det mest intressanta jag hört om SARS-COV2 pandemin och covid-19. Allt ifrån de svenska tidiga åtgärderna via munskydd och äldreboende till akutsjukvård och annat tas upp!

https://omni.se/a/zG201O

Blir väl antagligen mer lösa antaganden från Tengele, och siffermagi som han älskar att tilldela oss alla.
Citera
2020-05-02, 15:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Vilken sten kröp du fram under Zlatan, vi har ju inga restriktioner

What? Vi får inte samlas mer än 50 pers, utbildningar från gymnasiet och uppåt bedrivs på distans. Alla evenemang är inställda. Osv
Citera
2020-05-02, 15:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Problemet är väl att DOM blir problemet om det visar sig att de inte blivit helt immuna och tar en sväng till mormor när de är smittsamma utan att veta om det.
Död mormor som resultat.
Det är väl just därför WHO är tveksamma till pass.
Om det visar sig vara fel, så kommer ju alla ge sig på WHO som sa att de inte kunde smitta

Självklart måste man vara säker på detta med immuniteten först. Man kan ju också tänka sig, att även om man inte säkert vet ännu om det blir livslång immunitet, så kan man i alla fall ge alla som har antikroppar ett pass på tre månader, eller kanske sex. Så kan de "leva lite" under sin immunitet i alla fall - om den skulle försvinna sedan. I stället för att sitta inlåsta hela tiden. Mormor måste de ju inte besöka ändå - eget ansvar försvinner inte. Men just typ åka på semester. När samtliga som är med på charterresan och bor på hotellet har testat positivt för antikroppar, så är smittspridning dem emellan knappast möjlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in