2020-05-02, 14:26
Medlem
Lite rörig titel, min fråga handlar iallafall om vilka diagnoser som kan ge en avslag ifall man söker vapenlicens för jakt, alltså för kulgevär och hagelgevär. Min psykolog försöker nämligen diagnosera mig med depression och därmed så blev jag fundersam kring detta.

Har redan tagit jägarexamen och ska söka tillstånd om vapen.
Är det någon som har lite erfarenhet kring detta? Hur slappa är dem med ansökan om vapenlicens när man tagit jägarexamen.

Tacksam för svar

mvh
Citera
2020-05-02, 14:39
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 52834767
Lite rörig titel, min fråga handlar iallafall om vilka diagnoser som kan ge en avslag ifall man söker vapenlicens för jakt, alltså för kulgevär och hagelgevär. Min psykolog försöker nämligen diagnosera mig med depression och därmed så blev jag fundersam kring detta.

Har redan tagit jägarexamen och ska söka tillstånd om vapen.
Är det någon som har lite erfarenhet kring detta? Hur slappa är dem med ansökan om vapenlicens när man tagit jägarexamen.

Tacksam för svar

mvh
Det beror ju på om läkaren bedömt att det är en risk eller inte, dvs om hen meddelat polisen.
Polisen själva slår inte i journalerna utan läkaren måste meddela detta.

Jag har behandlats för depression och självmordsförsök och jag hade inga problem att ta jägarexamen och få vapenlicens
Citera
2020-05-02, 14:41
Medlem
Slappa är de väl inte. Men det betyder fortfarande inte att de vanligtvis kräver in läkarintyg.
Citera
2020-05-02, 14:45
Medlem
En släng av depression kan man få bara av att vakna och stirra ut genom fönstret en regnig och trött morgon innan man måste släpa sig iväg till arbetet. Däremot är grov/svår depression skäl för vapenindragande.

Läkaren måste skicka in papper om vapenomhändertagande, detta är ingenting som sker automatiskt.
Citera
2020-05-02, 15:40
Medlem
Freemasonss avatar
Systemet är ganska slappt, GK-mannen fick behålla 12st vapen trots att han har en psykossjukdom och vägrade ta sina mediciner, vilket ledde till att han krashade sin bil på GK och försökte tända eld på den.

https://www.hn.se/nyheter/falkenberg/gek%C3%A5smannen-har-en-historia-av-psykisk-sjukdom-1.4462741
Citera
2020-05-02, 18:15
Medlem
Tala inte om för läkaren att du tänker köpa vapen om du är orolig att de kommer att rapportera detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in