2020-05-02, 13:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
JASÅ? Är det därför Harvard U forskaren Charles Lieber fortfarande sitter i finkan?
https://www.nbcnews.com/news/us-news/harvard-s-chemistry-chair-charged-allegedly-lying-about-china-contract-n1124646
https://nypost.com/2020/01/28/harvard-professor-charged-for-lying-about-1-5m-chinese-research-scheme/
Hans ANNONS där han, för Harvards räkning, söker 4 ASSISTENTER för ett projekt på FLADDERMÖSS för ett projekt kring farliga pathogener (om jag minns rätt delvis i Wuhan) finns fortfarande kvar på nätet.

Jag ställde även frågan om vad du hade hört om centrala nervsystemet. Som du totalt negligerade.
Men han är ju ingen virolog. Gräv nu inte ner dig alltför mycket i konspirationer. Man mår inte bra av det. Han lär bli friad från anklagelserna vad det lider. Han har ju inte ens blivit av med sin anställning där han visserligen är arbetsbefriad men erhåller lön fortfarande.

Bara ett utslag av allmän paranoia i USA dessa tider.
Citera
2020-05-02, 13:52
Medlem
Hur många blir det idag på lördag?

+18 döda +350 fall?
Citera
2020-05-02, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Kommer gråta av skratt när alla andra länder kommer sky oss som pesten.
Synd om Norge- de får rusta upp så att de kan ha militär längs hela gränsen.
Blir detta Sveriges tillbakagång till industrialismens början månntro? Eller tillbaks till stenåldern tom?
Blir nog grannländer som har Sverige i karantän till slut.
Citera
2020-05-02, 13:54
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
https://www.friatider.se/infektionslakaren-dags-att-granska-sveriges-vasentligt-hogre-dodlighet
Granska? Är det bättre att få ner smittspridningen? Bästa sättet att minska smittspridningen är att sparka Tegnell. Finns ingen i Sverige som har ljugit så mycket som han, samt haft ihjäl så många människor i Sverige. I alla fall inte offentligt.

Och så dessa idioter som skall tatuera in hans namn? Hur tänker de, om ett par år när detta har dragits inom vetenskapen, så kommer framstå som en sjukt land. I stil med Kambodja och röda khmererna.
Citera
2020-05-02, 13:56
Medlem
Dopaminas avatar
Nej, mina kära unga! Varför i helvete används biologisk ålder? Det lämnar det öppet för sjukvården att förminska äldre "bättre" människors hälsoproblem och förstora yngres problem. Det är många inom gruppen psykisk sjuka yngre som blivit tagna för missbrukare eftersom äldre stiftat dumma surrealistiska lagar. Nu ska vi unga triageras bort för du anses vara 70+ för att du röker cannabis! Ni vet, det lär väl finnas space för lilla halvtant som jobbar inom politiken och självmedicinerar alkohol i smyg varje kväll? Tycker ni inte det?

De kanske kan vinkla blodtrycket och hävda att den äldre varit stressad av Coronan och den yngre är en jävla knarkare som ändå hade dött. Yikes.. Nej du Stefan Löfven, du har blod på händerna. Ni också socialstyrelsen (men de har ni alltid haft).

Sverige förtjänar coronaviruset.
Citera
2020-05-02, 13:57
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
*** LITE INTRESSANT ”korrelation” att ha koll på, jag lovar! ***

Det här kan vara värt att kolla in även om en majoritet av er säkert redan känner till att de registrerat smittade idag speglar antalet döda någon gång i framtiden, MEN den information ni kanske saknar är hur mycket förskjutet ”smittkurvan” och ”dödskurvan” är i dagar sett.

Först så kollar vi in en bild som har både en kurva på de ”registrerat smittade i Sverige”(FHM siffror) och de ”registrerat döda i Sverige”, och då kan vi se att kurvan över döda är så mycket lägre än smittkurvan att det blir svårt att överhuvudtaget jämföra dem med varandra.
https://www.bildtagg.se/file/9zupdsjn1c4r2jjx5pem4uz4

Så därför förminskar vi smittkurvans amplitud genom att multiplicera den med 0,18 för att kurvornas storlekar ska bli mer jämbördiga, och då blir det så här…
https://www.bildtagg.se/file/a57d1cujz35vsz3sjv3nuk2d

Nu kan man se att de båda kurvorna är relativt lika men att smittkurvan ligger före i tid.
För att kunna jämföra dem ännu bättre så förskjuter vi nu smittkurvan i tiden så att den hamnar så nära dödskurvan som bara är möjligt, och där tyckte jag att 11 dagars förskjutning gav bästa resultatet för den uppgiften.
https://www.bildtagg.se/file/fnglhawh8rwip9vtdqjuv5t

Så, är de båda kurvorna inte lika så säj? Och har det inte varit för taggarna på dödskurvan hade dom varit ännu mer lika varandra. Jo man känner lätt igen FHMs dödskurva på dess taggiga utseende, för som ni vet går det bra att räkna antalet veckor genom dessa taggar .

*Och nu till poängen*
KONSEKVENSEN av att vi har skjutit fram smittkurvan i tid och att de båda kurvorna är så lika att de i princip överlappar varandra är att vi nu kan göra en 11 dagars prognos över framtida döda genom att visa hela smittkurvan fram till dagens datum…
https://www.bildtagg.se/file/dlnr8c92kawpciz2fjrie899

Nu får vi givetvis vänta och se hur bra denna metod fungerar i verkligheten men hur som helst,,,,
-VI HAR EN FORMEL- och den lyder…
( Döda om 11 dagar ) = ( Dagens registrerat smittade * 0,18 )

( Döda om 11 dagar ) = 21520*0,18 = 3876 personer totalt

PS. Det kan verka lite med bara 11 dagars förskjutning mellan de båda kurvorna men man får inte glömma att de som blir registrerade som smittade har redan varit sjuka en stund och före det har vi också en inkubationstid på kanske 5 dagar, så själva smittotillfället är långt tidigare än vad smittkurvan visar.

Snyggt gjort! Kan du dra ut kurvan framåt? Maj-juni?
Citera
2020-05-02, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Kolla kurvan för inlagda och iva i Stockholm, så kan du få en bild av när det klingat av där.
Om man drar ut kurvorna enligt den avtagande trenden sista 2-3 veckorna, så borde det ligga på väldigt låga nivåer någon gång i juni.

"klingat av" haha.
Sry men du missat att de förbjuder vissa åldersgrupper och att det därför har "klingat av".
Citera
2020-05-02, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det svänger fort.
Men det finns väl ännu inga tester gjorda i befolkningen för att verifiera dessa teorier?
Eller har jag missat något?
Jag vet att det har testats inom vården men inte i samhället i stort.

Allt är hittills spekulativt.

Men Tegnell och hans följare gillar ju att utgå ifrån spekulativitet när det stödjer deras agendor.

När har du någonsin hört Tegnell ge stöd åt något som bevisat att Sverige kanske inte gjort det bästa beslutet inom något? Aldrig.
Citera
2020-05-02, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
"klingat av" haha.
Sry men du missat att de förbjuder vissa åldersgrupper och att det därför har "klingat av".

Ditt missfoster!
Jag pratade inte om iva..
Citera
2020-05-02, 14:01
Medlem
+ 16 döda
+ 16 IVA
+ 562 fall

2686 döda i Sverige
Citera
2020-05-02, 14:02
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Folk som genomgått organstransplantation är en riskgrupp.
Är man en riskgrupp om man opererad bort sin gallblåsa?

Jag har ju inte ersatt ett organ, bara tagit bort ett så att säga

Om man fått ett organ transplanterat så får man medicin som minskar immunförsvaret så att man inte ska stöta bort organet.

Jag har inte hört att man får sån medicin efter att ha opererat bort gallblåsan. Så min gissning är att man inte tillhör någon riskgrupp.

Kuriosa:
Tyfoid Mary som var en asymptomatisk smittbärare av tyfoidfeber hade tyfoidbakterier i gallblåsan när man obducerad henne.
Citera
2020-05-02, 14:03
Avslutad
19 avlidna rapporterade idag. Den lägsta lördagsrapporteringen sedan i mars.

I stort sett lika många nya smittoffall i Västra Götaland som i Stockholm. Vi går nog om i antal nya fall vilken dag som helst nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in