2020-05-02, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOyster
Har ni som bunkrat ätit upp all mat nu när det inte blir någon, ens liten, katastrof och butikshyllorna är fulla?

Vad vet du om man kanske blir sjuk i tre veckor och inte orkar att handla?
Citera
2020-05-02, 13:26
Medlem
Folk som genomgått organstransplantation är en riskgrupp.
Är man en riskgrupp om man opererad bort sin gallblåsa?

Jag har ju inte ersatt ett organ, bara tagit bort ett så att säga
Citera
2020-05-02, 13:27
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Tror inte vi kommer längre med Luc Montagnier. Forskarvärlden har sedan längre avfärdat hans sedan 10 år allt tokigare teorier. Det betyder inte att hans bedrifter inom HIV- forskningen ska avfärdas. Precis som med Newton som nån nämnde här, ingen skulle få för sig att avfärda honom för hans knasiga "arbete" inom alkemi.

Att du inte går att övertyga med fakta visste jag innan, min insats här är för att lära de osäkra läsarna lite om källkritik.

Då är det dags att syna dina påståenden och de vetenskapliga rapporter om sägs bevisa att viruset är framställt på konstgjord väg.

Fram med "källorna".
Källkritik? Du som sa att Labbet inte ens gjort några rapporter? Du fick 3 vetenskapliga rapporter som inte ens fanns och du börjar lipa om källkritik? Din form av källkritik består utav att skita i källorna och gapa foliehatt. Du har inte vad som krävs är min slutsats, och jag avstår, i samråd med andra läsare, att kommentera dig ytterligare.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag förstår uppriktigt sagt inte varför sådana som du överhuvudtaget insisterar att bo kvar i Sverige. Så motbjudande som det tycks vara.

Tror du seriöst att man flyttar från ett land ungefär som man flyttar från en bostad till en annan?
Har du ens nån aning vad det betyder att bara lämna det man har byggt i många år? I form av relationer, hus, jobb, bekanta, sätt att leva? Man behöver verkligen ha en enormt skev bild av verkligheten om man tror att det är bara att packa och ge sej till första random land.

Ja, Sverige är motbjudande. Ja, det har många upptäckt bara nu, i och med denna pandemi.
Ja, man hade bra insyn i hur detta samhälle fungerade samt om bristerna.
Men det är nog ingen som hade kunnat förutspå nåt sånt.
Ingen har levt sitt liv och tänkt på va som skulle hänt under en pandemi. Vem fan ens tänker på sånt?
Så ingen kunde förutspå att vi hamnade i en sån situation och att landet vi bor i skulle behandla oss som skit.

Så det där "insisterande" som du pratar om är så att säga en löjlig och helt fucked up term som du använder i sammanhanget.

Sverige är motbjudande. Och jag och många andra kommer försöka göra allt för att gå härifrån.
Du behöver inte oroa dej. Även om det inte är som att flytta mellan bostäder kommer vi organisera oss och lämna detta motbjudande land. Så du kommer inte se oss mer. Du får vara kvar med dina giriga vänner. Och några spöken som förföljer er här och där.
Ingen kommer mer kalla Sverige för motbjudande. Utan ni motbjudande människor får gotta er med varandra i ett motbjudande land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Ingenting är svart-vitt i verkligheten, men om vi för stunden begränsar oss till Sverige, så kan vi snabbt se på FHM:s statistik att endast omkring 300 barn (vilket är räknat upp till 19 år) i hela riket har bekräftats smittade av corona. Givet att detta åldersspann utgör 20% av befolkningen (alltså 2 miljoner), är "viral attack rate" för barn 0,00015 dvs. 0,015 procent. Detta är speciellt anmärkningsvärt med tanke på att skolorna (med undantag för gymnasiet) inte har stängts. Alla modeller bygger på förenklingar, men att barn inte skulle tas som immuna i beräkningar på flockimmunitet leder till sin höjd på någons promilles fel i beräkningarna.

Ja, det är min egen slutsats utifrån datan. R-värdet ges rent matematiskt av Re = R0 * Nf / Ns där Nf är antalet individer i populationen som är mottagliga för viruset och Ns är totala befolkningen. Om 30% av Stockholms befolkning är immun, har vi alltså en betydande minskning av Re.

Edit: fel i formeln rättat.

I’ve linked to three studies in the past day that come to the same conclusion around children. They are more likely to be asymptomatic and therefor not tested, but they have the same viral load as adults and mostly shed the same viral load, too.
Citera
2020-05-02, 13:28
Medlem
Jag är så glad att myndigheterna i Sverige inte har drabbats av liknande hysteri som i utlandet.

Det har ju efterfrågats också och undrats "varför man inte gör något" här i landet. Typ som man har sett äga rum annorstädes där "folk gör något" och inte bara sitter med händerna i kors.

I Kina gjorde man detta och i Spanien. Här kan ni nu läsa om resultatet (nej, från Kina kommer vi inte att höra något, men från Spanien där man inte kan mörka kommer nu rapport om galenskapen).

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGRPp9/stranden-full-av-blekningsmedel--har-dodat-allt-liv
Citera
2020-05-02, 13:29
Medlem
flytandelyckas avatar
Helt fantastisk utveckling i Skåne. 5,1 döda per 100 000. Antal smittade är 58,7 per 100 000. Väntar fortfarande på att det ska börja i Skåne, tror dock inte det kommer bli lika illa som i Sthlm pga en helt annan moral och mentalitet här.
Citera
2020-05-02, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I’ve linked to three studies in the past day that come to the same conclusion around children. They are more likely to be asymptomatic and therefor not tested, but they have the same viral load as adults and mostly shed the same viral load, too.
1. Nej, de har inte samma virustiter som vuxna. Studien som SVT citerade visade på ett tydligt förhållande mellan ålder och virustiter, och det var dessutom statistiskt säkerställt för vuxna över 45.

2. Om de är asymtomatiska sprider de inte viruset lika lätt eftersom de inte hostar upp partiklar ur luftvägarna.

3. Inga dokumenterade fall av smitta från barn finns. Endast smitta från vuxen till barn, vilket är naturligt om vuxna sprider högre virusmängder omkring sig.

4. Om barn vore lika smittsamma som vuxna hade vi haft en överrepresentation av lärare bland sjuka.
Citera
2020-05-02, 13:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Somliga försvara Sverige, somliga försvarar Norge och Danmark som också har många döda.
Samma andas barn, andra sidan av samma mynt, i jämförelse med Vietnam tex.

Sluta hyckla, antingen vill du ha 0 döda och pläderar för det och stödjer de länder som lyckas och vill att Sverige tar efter det, eller så gör du det inte och då är du en av de som accepterar att vi har en strategi där människor dör. Du kan inte ha både och, äta kakan och behålla den! Det inser du nog själv om du tänker efter!

Jag väntar fortfarande på din pudel. Det blir inte lättare för att du slingrar dig som en orm.

”Jag VILL givetvis helst se 0 dödsfall” tror jag att jag nyss skrev! Sedan frågade jag bara om du då menar att 200 länder över 0 dödsfall bör ses som mördarregimer. Thats it.

Jag vet fortfarande inte hur tusan en jämförelse med Norge förvandlas till en ”hyllning” av Tegnell eller Sveriges strategi ÄVEN om du hatar jämförelserna...

”Sverige har 10 gånger fler dödsfall än Norge” = Titta vilken fantastisk strategi Sverige och Tegnell har? Don't make any sense!

Jag har som sagt ända sedan mars skrivit mängder av kritiska inlägg som är till både Anders Tegnells och Sveriges nackdel gällande utvecklingen och dödstalen.

Långt ifrån alla har varit eniga om allt, men du är nog ändå den första på hela Flashback som tolkar det som något slags ”försvar” av Tegnell och utvecklingen i Sverige... Tidigare har det 9/10 gånger varit folk som just försvarar vår strategi eller bagataliserar utvecklingen som har argumenterat emot.

Så kanske, kanske det snarare bara är DU som drar helt fria slutsatser?

Nu har du även en hel tråd där massa folk försvarar Norge och jämför med Sverige... Bara ett tips, önskar dig lycka till att övertala alla andra där och hoppas att de ”pudlar” när du inte lyckades med mig:
(FB) Norge håller på att ta kål på viruset helt.

Om du däremot fortsätter med det här tramset så gör jag som dig och lägger mig på din nivå och hittar på vad du ”egentligen” tycker...

Från och med nu har jag bestämt att tolka dina inlägg som att du egentligen hyllar Tegnell och Sveriges strategi, jag tror att du egentligen bara är en PK-idiot som vill skapa meningslösa strider och på så sätt rikta bort fokuset från sakliga diskussioner om våra misslyckanden...

Varför försvarar du Tegnell och Sveriges mördarstrategi!?
Citera
2020-05-02, 13:33
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOyster
Har ni som bunkrat ätit upp all mat nu när det inte blir någon, ens liten, katastrof och butikshyllorna är fulla?
Om du inte är med på det, så är det inte nu svälten kommer om den kommer, den kommer om ett par månader. Det är ren slakt på många produktioner, det kommer få genomslag även på matproduktionen.

Det mesta tar nog inte slut, utan blir nog bara väldigt dyrt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja de har sagt att det kommer att bli så till slut, inte att det är strategin. Strategin är att dra ut på det så länge som möjligt.

Tegnell tror att det kommer sluta med att hela världen har flockimmunitet. Om det är rätt eller fel är en annan sak. De bygger dock sin strategi på att göra detta långsamt, och att då ha ett lågt r-värde är självklart önskvärt.

Jag gav dig ett direkt citat där han säger att vi behöver nå dit. Men okej, du gör så klart din egen tolkning av det ordet. Men att 'nå dit" anser jag kan inte tolkas som så mkt annat än att det är målet man jobbar mot hela tiden. Som ett företag som jobbar för att sitt kvartalsmål osv. De skulle näppeligen uttrycka det som att det blir nog bara en effekt på vägen. Jobbar man för att nå något, så är ju det målet...

Men aja inte lönt argumentera i all oändlighet om just detta, jag har dock min uppfattning klar för mig, då jag läst saker de själva uttalat.

Det där med r-värdet vill jag fortfarande veta hur de räknar fram. För deras egna gissningar har inte så bra track record bakåt, helt enkelt.

Därför anser jag det extra viktigt att allt de presenterar nu är väl underbyggt, med tydliga beräkningar och hårda fakta, bakom. Som de presenterar för oss.

Det borde ju de själva tycka är rätt viktigt också, med tanke på våra dödstal gentemot resten av Nordens. Som det ser ut nu i ljuset av det, så är det väldigt viktigt att de hela tiden tydligt kan redogöra för saker och ting och mycket glasklart motivera sina steg/åtgärder.
.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Ingenting är svart-vitt i verkligheten, men om vi för stunden begränsar oss till Sverige, så kan vi snabbt se på FHM:s statistik att endast omkring 300 barn (vilket är räknat upp till 19 år) i hela riket har bekräftats smittade av corona. Givet att detta åldersspann utgör 20% av befolkningen (alltså 2 miljoner), är "viral attack rate" för barn 0,00015 dvs. 0,015 procent. Detta är speciellt anmärkningsvärt med tanke på att skolorna (med undantag för gymnasiet) inte har stängts. Alla modeller bygger på förenklingar, men att barn inte skulle tas som immuna i beräkningar på flockimmunitet leder till sin höjd på någons promilles fel i beräkningarna.

Ja, det är min egen slutsats utifrån datan. R-värdet ges rent matematiskt av Re = R0 * Nf / Ns där Nf är antalet individer i populationen som är mottagliga för viruset och Ns är totala befolkningen. Om 30% av Stockholms befolkning är immun, har vi alltså en betydande minskning av Re.

Edit: fel i formeln rättat.
Social distansering ingår inte i din formel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in