tv2.no har en artikkel i dag om Tom Hagens vei til å bli milliardær.
Slik ble Tom Hagen (70) milliardær
TV2 siterer fra et intervju med Kapital av ukjent dato.
Citat:
– Jeg utviklet en modell for byggadministrasjon som var veldig effektiv, fortalte Tom Hagen i et intervju med Kapital.
– I femten år levde jeg på honorarer, og jeg så at jeg gjorde noen mennesker rike. Jeg plukket hundretusener, mens de tok millioner. Så til slutt bestemte jeg meg for å begynne å bygge for meg selv, sa Tom Hagen.
Tom Hagen tjente sine første millioner på å bygge billige utleieeiendommer for næringlivet i området rundt Lørenskog. På slutten av 80-tallet førte stup i oljeprisen til bankkrise, som på begynnelsen av 90-tallet var blitt til eiendomskrise der det fantes få mulige investeringsprosjekter. Tom Hagen hadde da 60 millioner og nesten ingen gjeld. Han bestemte seg for å satse på Lillehammer-området, og at OL -94 skulle øke etterspørselen på eiendomsmarkedet.
Fremdeles siterer TV2 intervju av ukjent dato i Kapital.
Citat:
– Det ble investert milliarder i infrastruktur, og min tanke var at det ville øke verdien sentralt i Lillehammer, sa Hagen.
Men der tok Hagen feil. Etter å ha investert et par hundre millioner i Lillehammer bygårder og tomter på Kvitfjell, falt området ned i det man kan kalle en postolympisk depresjon. Hagen var faktisk i ferd med å gå likviditetskonkurs, men slapp unna ved å selge unna et verdifullt tomteområde til det Hagen selv mente var skampris.
Så kom endelig suksessen, samarbeidet fra midten av 80-tallet med eieren av Robsrudjordet ga eventyrlige gevinster ved salg av tomte-områder til Coca Cola på slutten av 90-tallet og til Posten i 2005.
Men selve gullfuglen er Elkraft. Som Tom Hagen etablerte i 1991, sammen med en annen investor.
TV2 henviser fremdeles til Kapital:
Citat:
Ved Kapitals beregning av Tom Hagens formue til 1,9 milliarder kroner, er det rimelig å anta at Hagens andel av Elkraft utgjør noe over halvparten. Resten blir da først og fremst næringseiendom i Lørenskog, men også noe finansinvesteringer og eiendom i og ved Lillehammer.