2020-05-02, 09:44
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Ja men tyvärr så är det ju så att om det finns långsiktiga problem som dyker upp av infektionen så tar det ju lång tid innan vi vet vad det är. Inte för att jag tror det men det skulle ju kunna vara så att alla som fått viruset dör efter två år 😬

Ja och det är därför det är så skrämmande vad viruset innebär för kroppen på lång sikt. Om det är så att en rad olika sjukdomar kan uppstå av detta på sikt och att kroppen till slut lägger av. Därför har jag svårt att förstå att från regeringshåll låta smittan trots allt svepa vidare över landet. Men visst, det finns inga svar.
Citera
2020-05-02, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Ja,men fallstatistiken är för oberäknelig för att användas. Det är platån i dödstalen som ger Re < 1. Hade Re >1 skulle dödstalen fortsätta stiga.

https://adamaltmejd.se/covid/

Jag tolkar rapporten som att de använde sig av bekräftade fall och inte dödsfall.

Jag hoppas verkligen de inte uttalar sig om Re baserat på dödstalen. Det har visat sig Ha ganska dålig datakvalite och trots vad Tegnell säger så är till och med siffrorna två veckor tillbaka påfyllda med upp till 10%.

Jag tror att Re kan vara runt 1 i sthlm, baserat på att länder med mer aggressiva åtgärder verkar ha fått ner det under 1. Så Sveriges åtgärder kan mycket väl ha räckt. Såklart tror FHM och Co. att det är tecken på flockimmunitet dock.
Citera
2020-05-02, 09:45
Medlem
gloffgloffs avatar
Helgstudion,

Q: jag vet att jag haft sjukdomen kan jag nu umgås med mina 70-åriga föräldrar?

A: vi vet inte än hur immunitet fungerar och hur länge man smittar efter genomgången sjukdom

Syns återigen vikten av att kunna testa sig,

och även vilka kriterier som gäller för att friskförklaras,

ska man uppvisa 2 negativa test med några dagars mellanrum

för att anses inte smitta längre?

EDIT: och påvisa antikroppar? Eller vad gäller?
Senast redigerad av gloffgloff 2020-05-02 kl. 09:49.
Citera
2020-05-02, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Reprouktionstalet R0 varierar beroende på förutsättningar. Det är högre i en tätbefolkad stad än på landet, för att ta ett extremt exempel. Man använder därför medeltal.

Vidare har man ett effektivt reproduktionstal Re som beror av restriktioner och andra åtgärder, Re < R0.

R0 är 2.5, medan Re i Stockholm är < 1. Superhjälten har rätt i detta.

Vi kommer inte få alls samma smittspridning i övriga Sverige som vi fick i Stockholm kommer få mkt segare och ta lång tid, frågan e vad som e bäst?
Segt o lång tid eller snabb o kort tid?

Förhoppningsvis muterar viruset och kommer bli snällare med tiden och blir som en vanlig säsongsflunsac
Citera
2020-05-02, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
De kanske är extra angelägna att ge vård åt gravida just för att de är gravida.

I Dalarna är hälften av alla blivande mödrar överviktiga eller lider av fetma. Stockholm ligger bäst till med 34,6 procent följt av Västerbotten där motsvarande siffra är 40, 5 procent.

Eftersom fetma i sig begränsar andningskapaciteten och graviditeten försvårar situationen ytterligare är jag egentligen förvånad att inte fler hamnar på intensiven.

Jag måste säga att i och med Corona börjar folk - förhoppningsvis - äntligen fatta hur farligt fetma är. Det är inte att leka med och det måste tas på allvar.

Fetma är en likadant pandemi som Corona. Fast fetman kan vi bota - tack gode Gud för det.
Citera
2020-05-02, 09:48
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Menar du att bara 2600 personer har dött under mars-april? Eller vill du plussa på så att 12600 har dött?

Finns det nån gräns där du tycker att "ingenting" börjar bli "någonting"? 5000? 10000?
Det beror på. Hur många av de 2,6k skulle ha dött ändå?
Citera
2020-05-02, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Helgstudion,

Q: jag vet att jag haft sjukdomen kan jag nu umgås med mina 70-åriga föräldrar?

A: vi vet inte än hur immunitet fungerar och hur länge man smittar efter genomgången sjukdom

Syns återigen vikten av att kunna testa sig,

och även vilka kriterier som gäller för att friskförklaras,

ska man uppvisa 2 negativa test med några dagars mellanrum

för att anses inte smitta längre?
Du kan säkert ha spår av covid19 i kroppen men du smittar inte löngre....
Det va felmärkningar på dom som påstods ha återsmittas...
Du har nu immunitet för en viss tid
Citera
2020-05-02, 09:50
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om det nu är så att det svenska folket är så hjärtlösa att de låter sina åldringar sakta kvävas på olika äldreboenden, då undrar jag lite försynt VEM i hela världen som har uppfostrat detta hjärtlösa folkslag?
Intressant frågeställning.

Jag spekulerar i att 20-talisterna gav sina barn ett gillande runt 1970 när ungdomarna slängde BH:n, rökte på och började pippa runt och demonstrerade mot sina föräldrar.

"Fortsätt gärna! Skit i oss föräldrar. Vi hade inget skoj efter kriget, nu vill vi att ni roar er och glömmer bort oss. När vi ska till och dö så vill vi inte att ni ska komma och hälsa på. Nej, pippa runt och ta hit araber och negrer så att landet körs i botten."
Citera
2020-05-02, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Vi kommer inte få alls samma smittspridning i övriga Sverige som vi fick i Stockholm kommer få mkt segare och ta lång tid, frågan e vad som e bäst?
Segt o lång tid eller snabb o kort tid?

Förhoppningsvis muterar viruset och kommer bli snällare med tiden och blir som en vanlig säsongsflunsac
Vad är det som säger att det muterar till nåt snällare..vi vet ju inte allt om viruset än, men man kan ju hoppas.
Citera
2020-05-02, 09:51
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Det duger inte som svar.

"En tråd har diskuterat detta" är inget bevis. Den tråden kan lika gärna hänvisa hit och säga att beviset är att "DrunkenZealot" påstår det i en tråd på FB.

Bättre kan du, kom igen. Visa oss var nobelpristagaren i medicin hävdar att viruset framställts i ett labb. Ge oss hans namn till att börja med, det är fler än en som fått pris för HIVs upptäckt.
Fransman, Luc Montagnier, fick nobelpriset 2008 för forskning om HIV. Intressant snubbe, ofta kontroversiell men kan ju ändå ha rätt. Onekligen har han kompetens vad gäller virus och HIV. Han tror även att SARS-CoV2 kommer att försvinna just därför att det är artificiellt, eftersom det gör det svagare:

Montagnier also predicted the imminent disappearance of the virus, because its supposedly artificial origin would be weakening it.

“One can do anything with nature, but if you make an artificial construction, it is unlikely to survive. Nature loves harmonious things; what is alien, like a virus coming from another virus, for example, is not well tolerated,” he said. For the scientist, the parts of the virus into which HIV was inserted are rapidly mutating, causing it to self-destruct.

“So what we’re seeing is that in the western United States, in Seattle, the sequences are destroyed, virtually non-existent. So if the pathogenic power of the coronavirus is linked to the insertion of these sequences, we can think that it’s going to disappear,” he said.

https://www.theyucatantimes.com/2020/04/coronavirus-was-created-in-a-laboratory-nobel-prize-winner-luc-montagnier/
Citera
2020-05-02, 09:52
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det beror på. Hur många av de 2,6k skulle ha dött ändå?
Som man säger i amerikansk domstol när man pressat kronvittnet och drivit igenom sitt argument:

"No further questions, your honor".

Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100% dödlig utgång.
Citera
2020-05-02, 09:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Här är de ickeexisterande vetenskapliga rapporterna som fick kritik av forskarvärlden:
(FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV

Här är nobelpristagaren:
https://almanova.eu/luc-montagnier-om-covid-19/

Det är skrämmande hur obildade människor som gapar foliehattar är.
Så här fungerar det, "snuttis73" kommer att ignorera det här inlägget, dvs inte svara på det, precis som att du aldrig skulle ha skrivit det. Sedan om några dagar eller några inlägg senare så kommer hen att kalla dig foliehatt igen och påstå att du inte har några trovärdiga källor.
Sen kommer karusellen att gå runt och runt och runt igen, jag fattar helt seriöst inte varför du lägger ner energi på en sån människa?
Den här personen har inget intresse av att diskutera fakta med dig, hens enda intention är att få dig att framstå som icke trovärdig inför dom andra som läser den här tråden, eftersom du sprider icke önskvärd information.
Alla som har gått i skola längre än årskurs 6 i grundskolan och har internet, vet redan var viruset kommer ifrån.
Labbet i Wuhan.
Senast redigerad av DeadByDaylight 2020-05-02 kl. 09:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in