2020-05-02, 09:31
Medlem
virvelbaggs avatar
Kollade på svt DATAJOURNALISTIK över intensivvårdade. Var lite nyfiken på gravida kvinnor efter att det lite svagt kommit fram att det skulle kunna vara en riskfaktor tidigare i veckan och tydligen är det. Ser att de intensiv vårdade kvinnorna i ålder 20-39 var 35% gravida. Det lät lite på FoHM som de ville para i hopp graviditet och fetma som riskfaktor men bara 17% har fetma. Vidare 9% diabetes 6% kronisk lungsjukdom. Annan 12%. Så den största riskfaktorn på kvinnor i ålder 20-39 är just graviditet med eller utan fetma. Men det kan man ju knappast sega och ändå försvarligt hålla Sveriges linje.
Citera
2020-05-02, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Fast du hänvisar ju fortfarande bara till Trumps svammelier.
Finns det EN sak vi alla borde kunna vara överens om så är det detta.
Trump kan och vet inget om varken covid-19 eller något annat relaterat.

Konstigt att det för vissa i den här tråden var superviktigt att lyssna på WHO när de trodde det fanns kritik mot Sverige.
För nu när WHO säger att det är ett naturligt virus då ignoreras WHO..
Hmmm...
WHO har sagt att det är ett naturligt virus, men det kan fortfarande ha läckt från ett forskningslaboratorium, av misstag.

Trump kan inget, men på Wuhan Institute of Virology forskar man på coronavirus från fladdermöss, och de kritiserades 2018 för säkerhetsbrister i hanteringen av dessa virus. ¯\_(ツ)_/¯
Senast redigerad av aw 2020-05-02 kl. 09:35.
Citera
2020-05-02, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
bump.

Nån som begriper sig på detta med reproduktionstalet?

Det var också i mitten på mars
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8oRQO/tegnell-gar-emot-who-chefens-uppmaning

Det fanns ingen samhällsspridning innan dess sa FHM,

Mello finalen var 7 mars,

det rimmar ju inte alls med ett reproduktionstal på 3.2 i början på mars,

jag blir inte klok på den där beräkningen/kurvan

EDIT: gjord av Folkhälsomyndigheten

Tagit en närmare titt och är ganska säker på att det är teststrategin som ändrades som påverkat. Det är tyvärr för lite detaljer på hur skattningen gjordes.
Citera
2020-05-02, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Men jösses. Labet fick kritik för att vara slappa i frågan 2015. Och när det som var befarat händer, så är det bara rykten?
Självklart är det inte rykten, det är fakta, det är också fakta att den massmördande kommunistiska regimen har folk i det här forumet och alla andra länders forum, som är heltidsanställda för att sprida kommunistpartiets officiella ståndpunkt.
Det går inte att vinna en diskussion mot 20 heltidsanställda, dessutom riskerar det att spåra ur tråden om man försöker.
Citera
2020-05-02, 09:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det finns en tråd kring hela den här historian. Läs den. Det är alltså nobelpristagaren för HIV virusets upptäckt som säger att det är ett labvirus. Dock, så vet jag att vad jag än tar fram i frågan, så gäller din röda sida. Din värdegrund.

Det duger inte som svar.

"En tråd har diskuterat detta" är inget bevis. Den tråden kan lika gärna hänvisa hit och säga att beviset är att "DrunkenZealot" påstår det i en tråd på FB.

Bättre kan du, kom igen. Visa oss var nobelpristagaren i medicin hävdar att viruset framställts i ett labb. Ge oss hans namn till att börja med, det är fler än en som fått pris för HIVs upptäckt.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Sant. Martenson va tidig med 3. CDC har uppskattat Wuhan R0 större än 5.5 i efterhand
https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/7/20-0282_article

Jag kan inte se att 0.75-1.4 motiverar de höga dödstalen i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Smuts-Allan
Nä jag håller med om att det låter lite konstigt.

Jag har aldrig läst epidemologi men tänker ändå att två omständigheter måste beaktas.

Dels har du reproduktionstal för hur många som smittas av varje svensk smittad. Men tidigt skede smittades de flesta svenskar inte av andra svenskar, utan utomlands (Italien, Iran). Tidigt stadium i Kina måste däremot alla smittade varit inhemska smittade. Så 3.2 i Sverige kan vara mycket mer explosiv utveckling än 3.2 i Kina, för i Sverige importerade vi under ett par veckor kontinuerligt nya fall som smittade 3.2 andra osv.

Dels beror ju dödligheten på annat än antalet smittade, känns som att de katastrofala dödssifforna i Sverige har mer att göra med oförmågan att skydda äldre och redan sjuka, smittan härjar på ålderdomshem och sjukhus, än på att det nödvändigtvis är så fruktansvärt många smittade.

Sant beror på om 20-åringar eller 80-åringar är de som smittats.

Imperial College London:s kurva för Reproduction number Rt som väl är resultat av en modell snarare än mätning, ser lite annorlunda ut en betydligt längre period 1.5 månad högre än 2,
https://mrc-ide.github.io/covid19estimates/#/details/Sweden

de tycks vara överens med FHM att det ligger strax över 1 i april iallafall,
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Nej, det har jag inte av den enkla anledningen att de inte existerar.

Men vi lämnar det för nu, och börjar med ditt påstående att en nobelpristagare i medicin sagt att viruset tillverkats i ett labb. Se mitt tidigare inlägg om detta.

Du menar att de inte existerar? Och det är jag som är foliehatten?
Citera
2020-05-02, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Känns som om tålamodet börjar ta slut bland många nu i Sverige på grund av all ovisshet kring viruset, eventuella kroppsskador och tester som dröjer.

Ja men tyvärr så är det ju så att om det finns långsiktiga problem som dyker upp av infektionen så tar det ju lång tid innan vi vet vad det är. Inte för att jag tror det men det skulle ju kunna vara så att alla som fått viruset dör efter två år 😬
Citera
2020-05-02, 09:41
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Kollade på svt DATAJOURNALISTIK över intensivvårdade. Var lite nyfiken på gravida kvinnor efter att det lite svagt kommit fram att det skulle kunna vara en riskfaktor tidigare i veckan och tydligen är det. Ser att de intensiv vårdade kvinnorna i ålder 20-39 var 35% gravida. Det lät lite på FoHM som de ville para i hopp graviditet och fetma som riskfaktor men bara 17% har fetma. Vidare 9% diabetes 6% kronisk lungsjukdom. Annan 12%. Så den största riskfaktorn på kvinnor i ålder 20-39 är just graviditet med eller utan fetma. Men det kan man ju knappast sega och ändå försvarligt hålla Sveriges linje.
De kanske är extra angelägna att ge vård åt gravida just för att de är gravida.
Citera
2020-05-02, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det finns verkligen anledningar att kritisera FHM för deras hantering, men det tyngsta ansvaret för den höga dödligheten i Sverige vilar på politikerna från vänster till höger och i förlängningen det svenska folket.

Jag pratar specifikt om hur vi hanterat ålderdomen. Gamlingar flyttas i bästa fall in på underbemannade äldreboenden, och i sämsta fall "vårdas" kvar i sina hem av lika underbemannad hemtjänst. Lägg därtill att bemanningen av äldrevården många gånger utförs av nyrekryterad personal tagen från en bananbåt eller från gymnasiet (med ofullständiga betyg från flumprogram).

Allt sanktionerat av våra politiker. Vänstern har mässat om att "vår beredskap är god, vi har bra och kompetent personal från andra länder", medan högern predikat att "privatiseringen har resulterat i en kvalitetshöjning i äldrevården". Folket har sedan stått och applåderat, eftersom man nu lyckats gömma undan sina far- och morföräldrar på ett effektivt och industriellt sätt så att man kan fortsätta leka evigt ung med läppfyllningar, nagelskulptur samt tatueringar. För mamma/pappa dom verkar ju ha det så mysigt där på hemmet, få halvfabrikat till middag, lösa korsord, sjunga allsång i dagrummet och få fotvård av den snälla muslimska tanten.

Vad bra, då kan Conny 64 år med flätat skägg fortsätta köra sin HD med tatuerade Gun-Britt 62 år på bönpallen. Mamma och pappa har det väl bra, eller? Forever Young med Alphaville.....

Tyvärr har svenska folket med sina valda politiker "varit naiva". Det är ingen sinekur att bli gammal, och vi behöver sköta äldrevården på ett bättre sätt än vi gjort. Nu ser vi resultatet. Gamlingarna dör som flugor.

Vi måste börja acceptera ålderdomen och hantera den på ett mer humant sätt.

Om det nu är så att det svenska folket är så hjärtlösa att de låter sina åldringar sakta kvävas på olika äldreboenden, då undrar jag lite försynt VEM i hela världen som har uppfostrat detta hjärtlösa folkslag?

Är det inte just våra gamlingar som själva har lämnat sina ettåringar på dagis till andras omsorg för att trängas med några dussin andra ungar istället för att själva ta hand om sin avkomma oavsett om det sen skulle kosta dem i form av lägre levnadsstandard?

Om dessa gamlingar hade varit missnöjda med systemet hade det väl röstat bort dem som representerade det sättet att tänka att det är systemet och staten och alltid ”någon annan” som tar hand om det värdefullaste vi har.

Är det inte så att what goes around comes around?

Har våra barn fått halvfabrikat när de vuxit upp kan de väl inte förstå varför inte samma sorts kost inte skulle duga till deras föråldrade föräldrar på äldrevården. Kanske duger till och med kall mat – som en politiker föreslog. Ytterligare ett sätt att spara pengar..

Jag har pratat med barn som har fått cornflakes till middag så det förvånar mig egentligen inte.

Det är inte så att människor växer upp i ett vakuum. Någon uppfostrar alltid den yngre generationen och ger dem värderingar. Förhoppningsvis sådana som de sen själva kan stå för – när de själva är i behov av omsorg och hjälp.

För det är inte bara ålderdomen som borde accepteras och hanteras på ett humant sätt. Även barndomen och medelåldern.

Vi simmar alla i samma båt – för att citera en känd årets svensk.
Citera
2020-05-02, 09:42
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Nej, det har jag inte av den enkla anledningen att de inte existerar.

Men vi lämnar det för nu, och börjar med ditt påstående att en nobelpristagare i medicin sagt att viruset tillverkats i ett labb. Se mitt tidigare inlägg om detta.

Här är de ickeexisterande vetenskapliga rapporterna som fick kritik av forskarvärlden:
(FB) COVID-19 oskadliggör ditt immunförsvar på samma sätt som HIV

Här är nobelpristagaren:
https://almanova.eu/luc-montagnier-om-covid-19/

Det är skrämmande hur obildade människor som gapar foliehattar är.
Citera
2020-05-02, 09:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Otroligt! Du är fan värre än Tegnell! Du låter som en fullfjädrad PK-politikerbroiler. Det går inte att försvara att du hyllar stater som dödar sin befolkning. Pudla istället för att fortsätta att gegga in dig i fler bortförklaringar. Fattar du inte att ingen går på dina manipulationer?
Seriöst, är du galen eller något? Jag kan för fan inte svara på något som jag INTE tycker, men kanske om du lyckas citera var du kommer fram till dina fantasier...

Jag fattar ärligt talat inte vad du snackar om. Vad fan ska jag pudla för något när jag INTE tycker något som du påstår att jag gör!?

Jag har liksom tidigare skrivit ett 20-tal inlägg som kritiserar Anders Tegnell, ett 20-tal inlägg som ifrågasätter våra dödstal/sjukhustal, som därmed även är ett ifrågasättande av våra strategier och andra misslyckanden.

Jag är starkt kritisk och varit så sedan mars. Citera mina ”hyllningar” utan att förvränga mina ord, eller gå vidare med ditt trams till någon som uttryckligen faktiskt försvarar vår strategi/dödstal... Och sådana har du ju gott om, om du reagerar så hårt på att någon bara jämför med andra länder.

Nästan alla som är kritiska till vår strategi har ju jämfört dödstal med länder som exempelvis Norge. Det görs då (ibland) i syfte att kritisera ifrågasätta Sveriges strategier/Tegnell, och inte raka motsatsen. Den som försvarar våra strategier jämför i regel med worst case-länderna som Italien och Belgien med fler dödsfall.

Sedan kan du ju tycka att jämförelser är fel, det har jag inga problem med, men att börja babbla om att man stödjer mördande regimer och förvandlar det jag säger till Anders Tegnell-hyllningar är bara absurt. Varför ger du dig inte på de som faktiskt helt okritiskt hyllar vår strategi.

Jag pudlar ingenting som jag INTE tycker. Tack och hej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in