2020-05-02, 07:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Inbilla dig det du, om det känns bättre. Vi med sunt förnuft förstår bättre.
Ett faktum, Norge har börjat att prata om att starta upp flyg till Island, Litauen pratar om att öppna upp mot karantänssatta länder, Tyskland likaså. Sverige kommer således inte ifråga, vi kommer dras med Corona i flera månader till.
Sen blir det lugnt i några månader sen är det stopp igen.
Citera
2020-05-02, 07:51
Medlem
Merwinnas avatar
Man blir så förtvivlad när man läser om andra länders klokare strategier. I detta fall Island. Vad tänkte våra myndigheter på, när de bara släppte ett nytt virus fritt utom kontroll?

”Vad våra åtgärder gav oss var tid; tid att skydda sårbara grupper, att förbereda vår hälsoinfrastruktur, att informera och utbilda befolkningen och att undvika onödiga dödsfall. Det ger oss möjlighet att agera snabbare i händelse av ett andra utbrott.”

https://www.expressen.se/nyheter/coronasprickan-i-norden-splittringen-om-immunitet/
Citera
2020-05-02, 07:53
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Läkare i anestesi och intensivvård skriver på twitter:
Jenny Jonasson, @jonassonj84
https://twitter.com/jonassonj84/status/1256314696535138304?s=19

Covid19- vad är det vi har att göra med egentligen?
Oerhört tung vecka med patienter som lungmässigt tillfrisknat, men sen inte går att ta ur resp pga de vaknar inte. De. Vaknar. Bara. Inte. Och vi vet inte varför.
Otroligt obehagligt.

Någon frågar "CT hjärna? Blankt?" Jenny svarar:
-Allting blankt. MR, EEG, CT, likvor.

Någon frågar "Vad menar du med "lungmässigt tillfrisknat"?" Jenny svarar:
- Att de är friska nog att andas själva, utan respirator. Men då vaknar de inte istället och då kan vi inte ta dem ur respiratorn.

-Är det hjärnan?
- Ja, det får vi ju ändå anta.

Är det också en dos rabies i detta hemska virus eller? Viruset verkar ju påverka centrala nervsystemet i vissa fall. Fladdermöss bär ju ofta på rabies. Oavsett, ett extremt lynnigt virus.
Citera
2020-05-02, 07:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Inbilla dig det du, om det känns bättre. Vi med sunt förnuft förstår bättre.

Det är sant, det stod om det i Daily Mail för några dagar sedan. Andra EU-länder pratar om att öppna upp "turistkorridorer" i sommar, så att människor i land A (som har en väl kontrollerad smittspridning) kan åka till land B (som har garanterad sol och badstränder) på semester. Men då fortfarande med restriktioner, som avstånd i hotellrestaurangen och på stranden, ingen grisfest eller dans, o.s.v..

Svenskar kommer förstås inte att komma i fråga, så vi får nog leta bland vårt eget lands pärlor och sevärdheter i sommar. Det finns mycket att upptäcka, men vädret är osäkert - det är det som är problemet med att tillbringa hela semestern i Sverige. I värsta fall blir det underkylt regn hela tiden.
Citera
2020-05-02, 07:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, fast ”problemet” att det klingar ut för tidigt är främst ett problem om man har för få smittade personer i utgångsläget, som i Norge.

Om Sverige idag har R=0.85, så kan vi enkelt räkna ut hur många som kommer att smittas totalt, såhär:

SMITTADE_NU/(1-R)=...

Hur många svenskar som är smittade nu är öppet för diskussion. Men om det rent hypotetiskt är 1 miljon personer, så får vi:

1m/(1-0.85)=6.7 miljoner smittade

Det betyder att större delen av Sverige ändå hinner penetreras av COVID-19, trots att R ligger under 1.

Sen tror jag inte att så mycket som 60% kan smittas redan i första vågen. Vi har trots allt en viss distansering, och det ”brukar” bli flera vågor, som även tas upp i din länk. Jag skulle gissa att uppskattningsvis 40% smittas, eller nåt. Baserat på FHM:s modeller av antalet smittade i Stockholm nu.

Då kan man fundera på hur detta påverkar andra vågen. Om 40% har immunitet efter sommaren, så skulle ”våg två” nog innebära att bara ytterligare 10-15% smittades, i långsam och hanterbar takt. Även om arbetsplatser, gymnasier och högskolor öppnades.

Så även om ”bara” 30-40% av svenskarna får immunitet efter första vågen, så kommer det minska problemen otroligt mycket vid den andra vågen. Dödsfallen kommer ticka på, men kraven på social distansering faller drastiskt. Andra vågen skulle kanske bli som en jobbigare influensasäsong, typ. Fast 70+ måste givetvis hålla extra distans.

Innan någon säger nåt, jag vet att 1) antalet smittade idag är oklart. 2) 60% kanske inte räcker för flockimmunitet. 3) Att det är oklart om 40% smittas i första vågen. Men om man kört stenkross som våra grannländer, då blir ”andra vågen” istället den huvudsakliga vågen. Det är ett skräckscenario vi förhoppningsvis slipper.
Innan dess har nog nuvarande politiska styret förhoppningsvist fått gå med tanke på antal döda vi kommer att ha.

Även om nu det stämmer att våra grannar har en värre våg att vänta så är det ganska klart att vi blir bättre på det mesta när det gäller COVID19 och det mycket snabbt. Behandlingsmetoderna tror jag kommer bli avsevärt bättre både med och utan nya antivirala. Remdesevir är inte det enda hoppet om jag säger så. Det finns fler mediciner som prövas i olika stadier av sjukdomen framförallt det dödliga hyperinflammatoriska tillståndet som kan uppstå och som skördar de flesta liv. Förutom det blir vi bättre på förståelsen hur viruset sprider sig och kan sätta in riktade insatser. Bara de sista dagarna har vi fått en bättre överblick över smittspridningen bland asymtomatiska och barn.

Därför anser jag att det är bortom cyniskt att föreslå en kontrollerad smittspridning. Uppenbart är också att det egentligen inte är det verkliga skälet till Sveriges icke-strategi. Framförallt verkar det som att de ansvariga politikerna blivit tagna i sängen av frånvaro av larm från ansvariga myndigheter och när de väl fick klart för sig vad som var på väg att hända stod man där utan resurser p.g.a. decennier av försummelse av beredskapen och frånvaro av lagstiftning.

Det är uppenbart att man gömmer sig bakom statsepidemiologen och hoppas på det bästa. Man har också en hel journalistkår som förstår vad ett fiasko skulle innebära politiskt. Vid sidan av dem finns även the usual suspects som hakar på Trumpdoktrinen och försöker skylla allt på Kina och deras ofrihet och censur. Ironiskt i överkant med tanke på hur man behandlar de experter som har haft synpunkter på FHM:s agerande där en av deltagarna i uppropet faktiskt på riktigt blivit tystad ( https://twitter.com/cecilia_naucler ).

Så de 2667 människorna nu som har dött har gjort det helt i onödan. Även om målet skulle vara någon form av flockimmunitet så finns det inget i det som säger att människor behöver dö i massor. De har dött p.g.a. misstag som begåtts och som är uppenbara för alla utom för dem som lider svårt av kognitiv dissonans.

Det är dock min förhoppning att vi ganska snart kommer att få en ordentlig debatt om just detta.

Ej att förglömma är också det enorma behovet av konvalescens och rehabilitering vi har att möta. Vi har troligtvis inte heller vunnit några ekonomiska fördelar med vårt icke-agerande i jämförelse med våra grannländer.

Edit:

Jag tror dessutom att det kommer att visa sig att Sverige med grannländerna har en likartad spridning med den skillnaden att i Sverige har vi fläckvist större vilket också är orsaken till fler döda.
Senast redigerad av arbetet 2020-05-02 kl. 08:11.
Citera
2020-05-02, 07:58
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
https://tln.se/nyheter/farre-an-vantat-har-antikroppar-mot-viruset-4824/

En ganska liten studie på ett stort underlag som säger emot Tegnells 24%. Hur gjorde de urvalet insamlade från labbprover från vårdcentraler? Det är knappast slumpmässigt urval.

Man kan anta att friska människor inte går till vårdcentraler och lämnar prover. Även de uppgivna spridningsmönstret känns konstigt allt från 0 till 13%.
Citera
2020-05-02, 08:02
Medlem
Covids avatar
Nej, inte rabies, men sars-cov-2 (och sars respektive mers) är neuroinvasiva. De kan inflektera hjärnan och andra delar av centrala nervsystemet.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32104915

Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Är det också en dos rabies i detta hemska virus eller? Viruset verkar ju påverka centrala nervsystemet i vissa fall. Fladdermöss bär ju ofta på rabies. Oavsett, ett extremt lynnigt virus.
Citera
2020-05-02, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror inte att dessa schweiziska soldater är medicinskt utbildade men alla bär ändå munskydd. Kan ni anti-munskydd människor ge upp och erkänna att ni också vill ha munskydd. Dock kan ni inte få detta eftersom det inte finns att köpa i Sverige för ögonblicket.

https://www.aljazeera.com/mritems/Images/2020/5/1/fd1c0fca7b474de98bd485d385e6f8dc_18.jpg

Kag har munskydd själv. Jag vet hur man hanterar det och det är bra munskydd jag har. Så jag är inte motståndare, tvärtom, men jag tycker FHM’s rekommendation är rätt, under rådande omständigheter. Då är det bättre att gå all-in på distansering och nysa i armvecket. Dom åtgärderna är tillräckligt effektiva. Undantaget kan vara lokaltrafiken där distansering kan vara svårt.
Citera
2020-05-02, 08:06
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Jag undrar i hur stor utsträckning Svenskar ändrat sitt beteende gällande umgänge med släkt o vänner. Vi har i princip slutat umgås på middagar mm. Håller kontakten via sociala medier o träffas ute. Invandrarområden kanske haft annat beteende?

Svenskar har nog varit hyfsat duktiga på att umgås utomhus och hålla avstånd efter detta. Eftersom smittan tidigt kom in i Järvaområdet och det är tätbefolkat där så skulle jag nog tippa på Case case cluster cluster BOOM-teorin i det området. Men det är mycket med detta virus som är fördold i mystik än så länge. Drömde t.o.m. om detta jävla fladdermusvirus inatt och fick förklarat för mig i drömmen att det är rabies också i viruset. Haha skulle förklara endel.
Citera
2020-05-02, 08:07
Medlem
Covids avatar
Jag vet inte, men WHO uppger att man ser samma mönster över hela världen. Få har smittats, omkring 2–3%, men över 10% i en del hårt drabbade områden.

Tegnell använder enbart modeller, men en modell blir inte bättre än de parametrar man skickar in i den. Och Tegnells parametrar har varit uppåt väggarna sedan dag 1.

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
En ganska liten studie på ett stort underlag som säger emot Tegnells 24%. Hur gjorde de urvalet insamlade från labbprover från vårdcentraler? Det är knappast slumpmässigt urval.

Man kan anta att friska människor inte går till vårdcentraler och lämnar prover. Även de uppgivna spridningsmönstret känns konstigt allt från 0 till 13%.
Citera
2020-05-02, 08:07
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är sant, det stod om det i Daily Mail för några dagar sedan. Andra EU-länder pratar om att öppna upp "turistkorridorer" i sommar, så att människor i land A (som har en väl kontrollerad smittspridning) kan åka till land B (som har garanterad sol och badstränder) på semester. Men då fortfarande med restriktioner, som avstånd i hotellrestaurangen och på stranden, ingen grisfest eller dans, o.s.v..

Svenskar kommer förstås inte att komma i fråga, så vi får nog leta bland vårt eget lands pärlor och sevärdheter i sommar. Det finns mycket att upptäcka, men vädret är osäkert - det är det som är problemet med att tillbringa hela semestern i Sverige. I värsta fall blir det underkylt regn hela tiden.

Eller +30 grader och skogsbränder. Och i Sydeuropa närmare 40 grader och stekande sol samt små enklaver av virus. Håller mig garanterat hemmavid.
Citera
2020-05-02, 08:08
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man blir så förtvivlad när man läser om andra länders klokare strategier. I detta fall Island. Vad tänkte våra myndigheter på, när de bara släppte ett nytt virus fritt utom kontroll?

”Vad våra åtgärder gav oss var tid; tid att skydda sårbara grupper, att förbereda vår hälsoinfrastruktur, att informera och utbilda befolkningen och att undvika onödiga dödsfall. Det ger oss möjlighet att agera snabbare i händelse av ett andra utbrott.”

https://www.expressen.se/nyheter/coronasprickan-i-norden-splittringen-om-immunitet/
Man förväntade sig inte det som skulle komma trots att FHM i februari fått information om hur snabbt viruset spred sig. Istället tror jag att dom hoppades på att utbrottet skulle stanna i Kina, när det började dyka upp fall i Sverige så kallades dom "isolerade fall" och FHM sa att det inte fanns risk för vidare spridning.
Dom har hela tiden haft en slapp och nonchalant inställning till viruset när dom redan i februari borde förberett landet inför en ev pandemi.
Gå in på aftonbladet och sök på Folkhälsomyndigheten och Corona så ser du vad dom har sagt och hur dom har agerat från första början fram tills idag, det är mycket att gå igenom men samtidigt en påminnelse för hur illa FHM skött allt. Det var väldigt tidigt i pandemin som dom bestämde att inte stoppa smittan, möjligheterna fanns till ett mycket mer aggressivt agerande när det begav sig men istället gjorde dom INGENTING! Idag har vi en situation som kunde ha undvikits och resultatet är katastrofalt.
Om du räknar på ett snitt på 60 döda/dygn fram tills augusti så kommer vi att ha närmare 9,000 döda i Covid ink dagens siffra över döda.
Jag kommer inte glömma detta när det blir val 2022, aldrig att jag lägger min röst på regeringens block!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in