2020-05-01, 18:46
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Stämmer det verkligen att det blåste? Kallt var det men inte extremt, tror någonstans mellan -5 och -10. På den tiden hyfsat normala vintertempraturer.

Att det skulle ha blåst väldigt mycket den kvällen, är inget som jag har läst eller kan påminna mig om.

Skälet till att de gick över var att LP ville titta i butiken Saris (indisk klädbutik) skyltfönster. Om jag inte missminner mig så var en Indien-resa i pipeline:n.
Citera
2020-05-01, 18:57
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Att det skulle ha blåst väldigt mycket den kvällen, är inget som jag har läst eller kan påminna mig om.

Skälet till att de gick över var att LP ville titta i butiken Saris (indisk klädbutik) skyltfönster. Om jag inte missminner mig så var en Indien-resa i pipeline:n.

...och skälet till att de vade att promenera ska ha varit att Olof ville röra på sig efter att ha haft en stilla sittande dag på jobbet. Då han spelat tennis med Harry Schein på morgonen var han även orolig för träningsvärk om han inte rörde på sig lite innan sovdags.

Det var alltså vad vi vet inte Lisbeth som insisterade på nån promenad.
Citera
2020-05-01, 19:05
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Bl.a. Sundelin har ju skrivit om Almgren som kandidat till att vara Mr X.
Jallai har ett annat förslag.

En understuderad person är John Vassal. Andropov framhöll honom
som en av de viktigaste agenterna trots att han hade en blygsam
befattning. Han arbetade på brittiska ambassaden i Moskva
på 50-talet och var bekant med en del svenska attachéer.
Det är en märklig tid vi lever i nu.
Men diskussionen är mkt intressant!
Beskyddare?
https://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-5519650,00.html
Citera
2020-05-01, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Okej, jag tar det igen. När SE säger till bergström att norska medier jagar honom har han 1. inte varit i media ännu. 2. helt okänd av allmänheten.

Att medier, som vid tillfället inte ens vet att han finns, jagar honom - det är lögnen.

Sedan kan ju SE ringt normännen och tipsat, men det är ju en annan sak. Han säger ju att de jagat honom. Och att svd tipsat aftonposten, nej. Den tidning som delar med sig sv sina scoop finns inte.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Citerar MOP-spanaren:

”Lite fler ledtrådar finns på samma sida i Aftenposten.
Dels ett stycka med underskriften (Svenska Dagbladet)
Även i Aftenposten från andra datum visar att dom citerar svenska tidningar rätt friskt.”

Men på denna sida listar man även ett antal Sverigekorrespondenter:
Morten Fyhn, Arve Hoff, Trine Hay, Knut Maeluhm, Morten Uglum(foto), Rolf Öhman

Datumet på Aftenposten här är 3/3. https://ibb.co/c8SRwXY
Stig E. var med i SvD den 2/3.

Du hävdar lika fullt att det är fullständigt omöjligt att SE kan ha haft kontakt med SvD och Aftenposten vid denna tidpunkt den 1/3?

En morgontidning bör väl börja gå i tryck någon gång under natten, och han ska hinna fotograferas också. Det är sannerligen inte mycket tid kvar att få till en artikel till nästa dag.

Det förstår ju vem som helst att han inte ljuger om detta.

Men du tycker ändå att han haft kontakt med nämnda tidningar, bara det skedde efter samtalet med Bergström så att du lättare kan hävda att han ljuger...

Sådana här diskussioner är bland det tröttsammaste som finns.
Citera
2020-05-01, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legalo2
– Det är inte min huvudhypotes, säger Krister Petersson i Veckans brott.

Det har folk på nåt sätt fått till att CP är avfärdad.

Räcker detta till för dig?

Har bilden förändrats efter alla förhör som ni har hållit?

– En person har ju åtalats och då gjorde man en bedömning av vad som skedde vid brottsplatsen. Vi har tolkat uppgifterna på ett något annorlunda sätt. Jag har tidigare gått ut och sagt att Christer Pettersson inte är intressant för oss. Det är något annat vi har tittat efter.

https://www.expressen.se/nyheter/nya-uppgifter-om-palmes-mordplats-kan-losa-gatan/
Citera
2020-05-01, 20:16
Medlem
Vem kom först fram till mordplatsen, Stefan Glantz eller Anna Hage?
Vem eller vilka hjälpte Stefan Glantz att vända Olof Palmes kropp?

http://www.itdemokrati.nu/page36s.html
Citera
2020-05-01, 20:18
Medlem
Jag tror att man har väntat med att gå ut med det man har för att man tidigare har lovat LP eller någon annan att inte köra igång allt. Kan vara en överenskommelse man har haft med höga socialdemokrater att vänta till LP gått ur tiden.

Jag tror Lisbeth pekade ut CP för att Polisen sa att man hade starka indikationer på att det var han och att hon ville få ett slut på allt grävande kring OP. Landsförräderi, bordeller, mer och mer kom hela tiden fram. Familjen som gömde dagboken som kunde ha varit helt avgörande för att lösa mordet, den hade kommit fram om LP velat det.

Nu när sanningen ska fram så kommer det presenteras varför Palme mördades, och det kommer inte vara positivt för Palmes minne. Man ville skona LP från det.
Citera
2020-05-01, 21:07
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solvindarfriska
Jag tror att man har väntat med att gå ut med det man har för att man tidigare har lovat LP eller någon annan att inte köra igång allt. Kan vara en överenskommelse man har haft med höga socialdemokrater att vänta till LP gått ur tiden.

Jag tror Lisbeth pekade ut CP för att Polisen sa att man hade starka indikationer på att det var han och att hon ville få ett slut på allt grävande kring OP. Landsförräderi, bordeller, mer och mer kom hela tiden fram. Familjen som gömde dagboken som kunde ha varit helt avgörande för att lösa mordet, den hade kommit fram om LP velat det.

Nu när sanningen ska fram så kommer det presenteras varför Palme mördades, och det kommer inte vara positivt för Palmes minne. Man ville skona LP från det.

LP fick så mycket information i förväg om CP samt att han var alkoholist (sägs att det var Jörgen Almblad som nämnde det för LP) att det i praktiken skulle ha varit omöjligt, det tillsammans med uppsättningen hos polisen, att INTE peka ut CP.
Citera
2020-05-01, 21:32
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vem kom först fram till mordplatsen, Stefan Glantz eller Anna Hage?
Vem eller vilka hjälpte Stefan Glantz att vända Olof Palmes kropp?

http://www.itdemokrati.nu/page36s.html

I första förhöret den 5 mars som det refereras till, så säger ju Glantz entydigt att han var först på platsen och efter en stund kom det dit en flicka, Anna Hage.
"Samtidigt hade en flicka identifierad som Anna Hage kommit till platsen och började med hjärtmassage"

I förhöret i maj senare samma år, så säger Glantz:"han är i uppfattning att de tre var först framme vid mordplatsen"

Svårt att utläsa vilket det skall vara men jag skulle nog gå på det första förhöret.

Samtidigt som det har mindre betydelse vad gäller identifiering av gm. Detta eftersom Glantz säger att han inte hade något att säga om gm. Däremot om jag inte missminner mig så nämnde Hage något om gm. Så vilket vittnesmål skall vi värdera högst/mest? Hage som nämner något om gm samt assisterar vid återupplivningsförsöken eller Glantz som kom först och "enbart" hjälpte till vid återupplivningsförsök?
Citera
2020-05-01, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
I första förhöret den 5 mars som det refereras till, så säger ju Glantz entydigt att han var först på platsen och efter en stund kom det dit en flicka, Anna Hage.
"Samtidigt hade en flicka identifierad som Anna Hage kommit till platsen och började med hjärtmassage"

I förhöret i maj senare samma år, så säger Glantz:"han är i uppfattning att de tre var först framme vid mordplatsen"

Svårt att utläsa vilket det skall vara men jag skulle nog gå på det första förhöret.

Samtidigt som det har mindre betydelse vad gäller identifiering av gm. Detta eftersom Glantz säger att han inte hade något att säga om gm. Däremot om jag inte missminner mig så nämnde Hage något om gm. Så vilket vittnesmål skall vi värdera högst/mest? Hage som nämner något om gm samt assisterar vid återupplivningsförsöken eller Glantz som kom först och "enbart" hjälpte till vid återupplivningsförsök?

Vad tror du om den andra frågan; vem eller vilka hjälpte Stefan Glantz att vända på Olof palmes kropp?
Citera
2020-05-01, 22:13
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Vad tror du om den andra frågan; vem eller vilka hjälpte Stefan Glantz att vända på Olof palmes kropp?
Närmaste man kommer är väl isf Anna Hages kompis(ar)?
Om SE var i krokarna just då? Väldigt svårt att svara på. SE's vara eller icke vara runt 23:21:30 är ju inte helt lätt att svara på.
Det är synd att att det inte gjordes en rekonstruktion (spärrat av hela Sveavägen från Grand till Tunnelgatan*) där alla "inblandade" fick placera ut sig själva, så att man kunde få en uppfattning var var och en säger sig var vid tidpunkten. Det kanske hade hjälpt att väcka minnen. Då tänker jag framförallt på SE och NF. Var dom verkligen där eller inte?
*Jag tänker mig att man om inte annat kunde ha gjort det här i en stor hangar/filmstudio.
Citera
2020-05-01, 22:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Jag tror det är möjligt vända kroppen själv. Har för mig det var ifrån stort sett framstupasidoläge till rygg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in