Citat:
Ursprungligen postat av
HG
Kan inte riktigt se att vi nu går neråt avseende antal smittade eller dödsfall. Det ter ju sig som att Stockholm kanske har fått smittan men jag ser inte den riktigt på landsorten.
Problemet är att såna som du tänker per dag medans man måste ha en helt annan tidsanalys. Vi vet att smittan kommer att ligga kvar hela sommaren och säkerligen med en andra våg när folk kommer hem från landet eller semester till hösten 2020.
Att du inte ser smittan på landsorten är väl också ett bra tecken
Antal dödsfall ser ut att gå ner under nuvarande vecka. Bara 2 döda förra Lördagen och då förväntade man ju sig en enorm eftersläpning under veckan som gick men den kom aldrig. Siffrorna var lägre hela veckan trots detta.
Dessutom minskar antalet inlagda på sjukhus i Sverige och gjort hela veckan. Detta bör avspegla sig på IVA snart.
Lägg därtill ett R-tal på R0,85 och precis allt pekar i samma riktning.
Ingenting tyder på att det kommer bli som i STHLM i övriga Sverige. Ingenting.
Bara att titta på övriga länder där viruset borrat ner sig i ett område och där andra delar av landet har det mycket, mycket lugnare. Så ser det ut i princip överallt.
så det där med att viruset skulle sprida sig som en bombmatta ser ut som vi kan glömma. Det har inte blivit så i nått annat land på jorden och kommer inte bli så här heller.
Jag tänker absolut inte per dag. Det går inte. Men vecka för vecka kan du enkelt titta och se samma sak som jag. Att vi förmodligen nu lämnar platån och går nedåt. Äntligen