2020-05-02, 00:52
Medlem
singularitets avatar
Citat:
This Is How Many People Die From the Flu Each Year, According to the CDC

This year's flu season is shaping up to be possibly less severe than the 2017-2018 season, when 61,000 deaths were linked to the virus. However, it could equal or surpass the 2018-2019 season's 34,200 flu-related deaths.*

Overall, the CDC estimates that 12,000 and 61,000 deaths annually since 2010 can be blamed on the flu. Globally, the World Health Organization (WHO) estimates that the flu kills 290,000 to 650,000 people per year.*

https://www.health.com/condition/cold-flu-sinus/how-many-people-die-of-the-flu-every-year
Citat:
The U.S. saw just over 59,000 flu deaths in 2018,

https://www.nbcnewyork.com/news/local/as-nyc-nears-1000-covid-19-deaths-how-does-it-compare-to-typical-flu-seasons/2352180/

Covid-19 dödar fler personer än sässongsinfluensan i USA. CDC uppskattar 61 000 döda i sviterna av influensa sässongen 2017-2018. 12 000 - 61 000 dör av influensa årligen i USA. 65,606 dog av covid-19 till idag enligt worldometer.

källa:

worldometer, https://www.worldometers.info/coronavirus/ 2 maj 2020
Citera
2020-05-02, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ser ut att stämma rätt väl.,även om man har lyckats "flattening the curve" mer än vi trott. Men beräkningarna över döda kvarstår.

Du ser ut att få väldigt, väldigt fel eftersom vi nu har ett R-tal på R0,85 vilket betyder att smittan avtar långsamt och vi ser ut att lämna platån vi befunnit oss på ett par veckor och vända nedåt. Precis allt tyder på det.

Dessutom verkar ju Sthlm kanske till och med ha ett lägre R-tal än just R0,85 som är för hela Sverige. Stockholm har ju en rätt bra utveckling nu och Västra Götaland lite sämre.
Citera
2020-05-02, 00:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Im1taTion
Antalet smittade och platser går ju inte riktigt ihop va?
Sverige har massor smittade och döda, men ändå mycket lediga platser.

Det anser jag vara lite känslokallt,

Bra då är vi nog överens. Problemet är (såklart) inte att vi har ledig kapacitet i vården.

Möjligtvis är det ett problem att vår spridning gått snabbare än andra länder. Skulle dock inte säga känslokallt: öppna/stänga samhället är en extremt komplex fråga som du bör begrunda länge och analytiskt innan du agerar. Den lämpar sig över huvud taget inte för den genomsnittlige debattören på flashback där jag inkluderar mig själv.
Citera
2020-05-02, 00:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Biverkningar eller att dö i COVID-19 är enkelt att välja mellan.

Undvik fisktanksreningmedlet bara gott folk

https://www.google.se/amp/s/www.washingtonpost.com/nation/2020/03/24/coronavirus-chloroquine-poisoning-death/%3foutputType=amp
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, den överlägset största majoriteten som dör är äldre-äldre. Att du fått för dig att unga-friska dör är för att det är så ovanligt att de ytterst få fallen ofta får egna artiklar i massmedia. Det är få artiklar, men folk utan förmåga att förstå det tror att varje artikel motsvarar något som är vanligt förekommande.

Det är saker som du inte har förstått, det är inte en vanlig influensa utan man blir sjuk på ett sätt som vetenskapen inte förstår, så mycket som kan hända i kroppen är svårbegripligt med alla olika sjukdomar som kan störa en frisk kropp.

Komplikationerna är inte täppt i näsan utan man dör av att organens immunförsvar vänder sig emot och söndrar alla blodkroppar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Precis.

Det här är människor i livets slutskede i mångt och mycket. Det dör folk på dessa boenden hela tiden. Ja, även ensamma. Ofta ensamma.

Att det sker i Covid-19 är såklart förjävligt men det är ju ingen nyhet att det dör folk på äldreboenden...
För vissa ignoranta verkar det faktiskt vara det och att morfin ofta används för att korta lidandet.
Citera
2020-05-02, 00:55
Medlem
Anonymfs avatar
Det värsta med den här pandemin är alla kommentarer på nätet från folk som är bergsäkra på sin sak. Varenda dagstidning som delar sina nyheter på fejjan blir överösta av dessa blodtryckshöjande särskrivare till riksmongon. Lite ödmjukhet, tack!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Antalet IVA-vårdade säger faktiskt ingenting. Antalet beror på hur hård triage som tillämpas. Om samtliga som hade behövt IVA blev avvisade så hade antalet gått ner till noll, men det vore inte detsamma som att pandemin är över. Under första världskriget så var beläggningen på västfrontens fältsjukhus tämligen konstant. Det betyder inte att alla som behövde vård fick det, många fick bara morfin. Så är även fallet i Sverige idag, många som hade överlevt med hjälp av IVA (och det är inte bara de skröpligaste som blir bortsorterade) nekas vård. Många nekas tom syrgas.

Man kan alltid tolka saker som att de inte betyder någonting. Trenden är ändå nedåt från 7-8 april. Antal avlidna bör toppa runt en 7-14 dagar senare. De skröpligaste får inte respiratorvård oavsett pandemi - de klarar inte en sådan.

Du behöver siffror på hur många som nekas vård men som skulle fått den i normala fall och att det skulle ökat från 7-8 april, annars kan du inte tolka siffrorna. Det blir bara spekulation.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Du har nog rätt där, din läskunnighet har brister.
Att Folkhälsomyndigheten sysslar med hälsofrågor framgår i alla fall för mig av namnet, det anmärkningsvärda är formuleringen jämlik hälsa, vad är det?
Personligen misstänker jag att det rör sig om något av tramset många myndigheter ägnar allt för mycket tid åt och som inte är till gagn för kärnverksamheten.

Fast i dagsläget så har FHM misslyckats med sitt uppdrag eftersom inte alla svenska medborgare har fått en "jämlik hälsa". Vi låter ju de äldre dö med en morfinspruta vilket inte verkar vara speciellt jämlikt. Triage kan ju inte heller anses som jämlikt.
Har jag fel eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
80 i Norge har dött på sjukhus.

126 i Norge har dött på boenden.

Känslokallt?

Jag menade ju självklart SMITTADE vs döda vs hur många som får en plats.

Äh jag är så trött nu att jag håller på att somna med näsan i bordet.

Vet inte ens själv vad jag riktigt skriver just nu. I mitt huvud är det klarare dåck.

Anyway Fuck corona. (and wash your hands)
Citera
2020-05-02, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Absolut, Covid19 kommer finnas kvar i nån form och blossa upp här och var. Om den nu inte muterar sig själv och försvinner av sig självt som SARS faktiskt gjorde... det var ju också ett Coronavirus. Man kan hoppas på det bästa

Men nej, den kommer leva kvar både här och i övriga världen. Därför är det bra att länder nu fattat detta och går Sveriges väg och öppnar upp sina samhällen och skolor igen. Den enda vägen att gå. Enda hållbara.

Men nu står sydeuropa där med 25% arbetslöshet pga Lockdowns och detta får vi i Nord betala genom EU i vanlig ordning.

Sydeuropa är löjligt beroende av turism och kommer ha det tufft ett tag framöver... Jag har svårt att se ett ljus tunneln för turismnäringen för hela 2020 för de länder som inte kommer på speciella arrangemang för att bussa turister mellan säkra länder. Som jämförelse så är samma siffra för Sverige ungefär 3% av BNP. Dessa länder hade troligen sett 20% arbetslöshet oavsett med tanke på antalet människor som arbetar inom turism.

Tourism in Spain is the third major contributor to national economic life after the industrial and the business/banking sectors, contributing about 10–11% of Spain's GDP.

In 2018, contribution of travel and tourism to GDP for Portugal was 19.1 %.

Tourism makes an important contribution to the Italian economy, accounting overall for 11.8% of national GDP and 12.8% of total national employment in 2015.
Senast redigerad av har 2020-05-02 kl. 01:03.
Citera
2020-05-02, 00:56
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Du är rolig du eller egentligen ganka tragisk! Från din länk om 96 åringen som dog i MISSTÄNKTt Corona "Mamma var frisk och pigg. Hon hade lite diabetes!"

Tragisk kan du vara själv.

Läs om det där.

96 år.

Hade diabetes.

Jag menar.

Spelar ingen roll vad du får presenterat så kommer du automatiskt förneka det och bortförklara allting eftersom det inte stämmer överens med in verklighet.

Du påstår att alla ljuger som lägger upp på facebook för att alla äldre ljuger till sina närstående.

Vet inte vad mer man ska skriva till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in