2020-05-01, 23:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag håller inte med om att länder följer Sverige. Inget land har haft som ambition att ha evig lockdown utan planerna har, såsom jag förstått dessa, att avbryta lockdown i samband i takt med att man får ner smittspridningen.

Nedsläckningen i Italien, Spanien, England och New York har varit rena panikåtgärder. Du får det att låta som valda kondolerade strategier. Det är intellektuellt ohederligt, förutsatt att du har koll på vad som lämnar tangentbordet.
Citera
2020-05-01, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Om Sverige nu har ett spridningstal på under 1, så lär Norge, även med minskade restriktioner, kunna hålla viruset i schack. Och det innebär att Norge aldrig kommer nå upp till Sveriges dödstal.

Nej, det tror inte jag heller att dom gör. Men det behöver inte nödvändigtvis bero på lockdown eller inte.

Norge fick ju in sin smitta i långt yngre åldersgrupper än vi för det första. I Sverige är ju nästan hälften av de döda från äldreboenden och hemtjänst.

Även Norge har haft dessa problem men inte alls på samma nivå.
Där har du en viktig förklaring.

Och nån lockdown hade inte räddat våra äldreboenden med tanke på hur vi jobbar med dom. Vi införde samma restriktioner ungefär samtidigt som Norge på våra äldreboenden.

Jag tror också hur mycket smitta man hade redan från början spelar stor roll i hur hårt de olika länderna drabbas. Långt mer än Lockdowns eller ej, eller om du får vara 5pers ihop eller 10 pers...
Citera
2020-05-01, 23:26
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Har vi pondus att acceptera att vår sjukvård är överbelastad och skicka patienter som behöver intensivvård men inte kan få i Sverige till Norge?

Jag tror inte att Norge vill ta emot några patienter från Sverige och få alla IVA-platser upptagna. De håller nog på platserna till sina egna medborgare.
Citera
2020-05-01, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Worldometer är det enda jag följer, de redovisar de officeiella siffrorna, de enda som egentligen är värda att försöka jämföras.
Det är svårt nog att jämföra utan clowner som du som sitter och fantiserar om siffror.

Om man är riktigt riktigt optimistisk kan man möjligen säga att vi "planat ut".

Patetiska "optimister" som hejar på vår strategi vad som än verkligheten säger är lika intressant som att lyssna på en alkis som för 43e gången lovar attnu, nu ska jag sluta supa....

Jag är realist, siffrorna berättar sanningen.
AT sj'älv är närmare mig än ni, era löjliga fjantiga hyllare.

Men ditt jävla missfoster!

Platz och c19 presenterar officiella siffror angående inlagda på iva samt vanlig infektionsavdelning.

Själv läser jag rapporten från SLL, och flera andra regioner varje dag, just för att ha förstahandsuppgifter.
Om du tror att någon annan än regionerna själva vet bättre vilka som ligger inne på deras sjukhus, så ska du nog byta kran.
Rökat verkar mindre bra för din tankeverksamhet.
Citera
2020-05-01, 23:27
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vilket jävla skitsnack. Du tror på riktigt att Italien och Spanien har haft bättre sjukvård än Sverige??
Deras IVA platser försvann för länge sedan. Folk dog i korridorer och på parkeringsplatser här.

För att inte tala om alla läkare och sjuksköterskor som dött. Upp emot 10% av dödsfallen i Italien exempelvis.

Ja , man har lockdown för att sjukvården skulle mäkta med. Vilket de ändå inte gjorde. Trots att man var VÄLDIGT tidig ute i en del av dessa länder.

Ja, vad var tanken egentligen? Det får du fråga dessa länder om där många av besluten var direkt politiska och inte medicinska. Fanns det ens nån tanke? Nej, förmoldigen inte. Det var nog paniken som talade.

Vi klarar av vår sjukvård galant utan lockdown. Så det är ju väldigt, väldigt bra!

Nä, det blir otroligt fjantigt att gå runt med en tumstock och mäta avstånd mellan människor.
Om man inte klarar av att tänka själv utan måste ha Tegnell som säger åt en vartenda fotsteg man ska ta så ska man nog inte vara ute överhuvudtaget.

Sunt förnuft är långt bättre än en tumstock som ändå hade blivit samma sak som nu i praktiken.

En sak är säker att din mänskliga kompass har slutat fungera för antingen är du enbart dum eller på ett uppdrag för något dummare har jag inte läst på länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Det har vidtagits mängder med strategiska åtgärder:

- Byggs nya fältsjukhus
- Dubblat kapacitet i iva
- Besöksförbud i äldrevården
- Testcenter utanför sjukhus
- Kraftigt utbyggd 1177
- Max 500 personer i samling
- Kraftig folkbildning på ett flertal språk affischer i utsatta områden
- Dagliga presskonferenser
- Nya regler för bordserveringar och avstånd mellan bord för restauranger
- Öppna skolor så att personal i vården kan fokusera på att arbeta istället för att vara hemma med barn samt minska risk för att far/moföräldrar tar hand om barnbarn och blir smittade

Den svenska strategin är frihet under ansvar blandat med viss reglering. Massor har gjorts, (massor har medvetet valt att inte göras vilket också är del av en strategi). Läser ni inte nyheter?

Det är ingen idé min vän. Du kastar pärlor för svin. Tro mig. De vill inte förstå helt enkelt.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nedsläckningen i Italien, Spanien, England och New York har varit rena panikåtgärder. Du får det att låta som valda kondolerade strategier. Det är intellektuellt ohederligt, förutsatt att du har koll på vad som lämnar tangentbordet.

Helt rätt, det var panikåtgärder, men nödvändiga panikåtgärder, det förstår du väl?

I extremt tättbefolkade områden är det man måste göra när det gick så illa som det gjorde.
Citera
2020-05-01, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vilket jävla skitsnack. Du tror på riktigt att Italien och Spanien har haft bättre sjukvård än Sverige??
Deras IVA platser försvann för länge sedan. Folk dog i korridorer och på parkeringsplatser här.

För att inte tala om alla läkare och sjuksköterskor som dött. Upp emot 10% av dödsfallen i Italien exempelvis.

Ja , man har lockdown för att sjukvården skulle mäkta med. Vilket de ändå inte gjorde. Trots att man var VÄLDIGT tidig ute i en del av dessa länder.

Ja, vad var tanken egentligen? Det får du fråga dessa länder om där många av besluten var direkt politiska och inte medicinska. Fanns det ens nån tanke? Nej, förmoldigen inte. Det var nog paniken som talade.

Vi klarar av vår sjukvård galant utan lockdown. Så det är ju väldigt, väldigt bra!

Nä, det blir otroligt fjantigt att gå runt med en tumstock och mäta avstånd mellan människor.
Om man inte klarar av att tänka själv utan måste ha Tegnell som säger åt en vartenda fotsteg man ska ta så ska man nog inte vara ute överhuvudtaget.

Sunt förnuft är långt bättre än en tumstock som ändå hade blivit samma sak som nu i praktiken.

Tycker du verkligen att Sweden klarar av sjukvården galant?
Börjar få aningen troll vibbar av dej.
Citera
2020-05-01, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Avlidna är ganska så irrelevant då man jämför länder, då det handlar mest om hur man registrera dödsorsaken.

Skulle nog vilja påstå att det är bra mycket mer relevant än antalet smittade så länge man inte utför prov på väldigt bred front.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Im1taTion
Däremot så stängde dom i tid ..men det är aldrig försent att bättra sej.

Utan lockdown så skulle troligtvis situationen vara ännu värre, vad vet jag?
Eller så är det helt enkelt så att dom inte bryr sej om sin nästa och bryter mot reglerna?

Jag skrev fel där med att grekland kommer öppna stänga. Jag menade givetvis öppna strama åt vart efter det behövs så att sjukvården hinner med/inte kollapsar

Jo dom kommer att försöka öppna turist säsången. Men kravet kommer att var ett intyg på att man är korona fri förrän man kommer in i landet.

Det Coronafria intyget tror jag inte ett dyft på. Det säger ju bara om du är smittad här och nu och inte vad som händer efter du går ut genom dörren när du tagit testet...

Och det räcker med att en enda kommer in med smittan så kan det vara igång igen...

Så det där är dömt att misslyckas. Fin tanke men nej. Kommer aldrig fungera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Fyfan för folk. Vad är det för jävla individer vi har i detta land.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbvxG4/trangsel-pa-ullared--var-smockat

"– Jag kände mig inte alls trygg. Det var smockat, smockat, smockat, säger Maria från Göteborg"

Men ditt förbannade stolpskott, åk inte till Gekås under en global jävla pandemi

Vilka idioter! Dom är en skam för Homo Sapiens.
Citera
2020-05-01, 23:30
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jon Tillinger.

Visselblåsaren som avslöjar att Sverige har som order att döda de äldre.

https://rairfoundation.com/swedish-health-professionals-expose-coronavirus-directives-for-the-elderly-basically-kill-the-patien ts-watch/

Mysigt.

Hejdå sverigebilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in