2020-05-01, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Läste ju posten under din angående Diamond princess.
Håller med om att det är något lurt. Att bara 20% blev smittade där med den smittsamheten, måste innebära att att viss andel är naturligt immuna..
Alternativt att de är symtomfria. Inte ens sjuka redovisar virus särskilt enkelt. Jag läste om en man som svårt sjuk testades positivt först på fjärde eller femte försöket (han var virrig och mindes inte exakt). Då låg han redan på sjukhus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Gekås var fullt!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbvxG4/trangsel-pa-ullared--var-smockat

När ska dessa köpcenter kollas och varnas

Fast läste du om idioten som tipsat? Hon var ju för fan där själv....och var såklart upprörd över att andra gjort precis som henne. Vilket jävla stolpskott, men kanske iofs inte är Sveriges begåvningsreserv som är på Gkås och handlar..
Citera
Medlem
Testonios avatar
Sverigebilden får sig ytterligare en törn i utländsk media:

https://www.medpagetoday.com/infectiousdisease/covid19/86256
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Du har uppenbarligen missat att 0,85 är större än 0.

Nä det är precis det jag inte har, tror du måste missuppfattat lite.
Jag ifrågasätter att folk kom med påståenden om R0 skulle vara under 0. Som någon till och med hävdade att Spanien skulle ha just nu.

Under 0 är ju helt omöjligt när det handlar om smittspridning.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Bajs är väl vad som luktar om man är nära dig?, alla andra som är seriösa och vuxna går in på Worlddmeter och kollar de officeiella siffrorna, där syns ingen minskning.

Tror du att det är 1968 och ingen kan kolla ditt struntprat?
Till och med på worldometers så minskar det, även om det är lite. De tar ändå inte hänsyn till att vi börjat testa massa vårdpersonal de senaste veckorna och inte de som är akut sjuka. Tror inte du förstår skillnaden men nån annan kanske gör,
Citera
2020-05-01, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Or that the quarantine on the ship was effective.

Absolut, men just att de delade luftkonditionering osv, samtidigt som skiten smittar så jävla lätt.
Jag tycker det verkar lika konstigt som att siffrorna sjunker i Sverige..
Citera
2020-05-01, 23:13
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
1/30.000 av jordens befolkning har dött av corona. När man tänker efter. Är det verkligen så farligt? Självklart kommer siffran öka. Säg att det dör 100 gånger fler 24 miljoner i världen 250.000 i Sverige.

1/300 döda
Jag tror du överskattar storleken på Sveriges befolkning. 10.230.000 / 300 = 34.100. Men du kanske utgår från dom där uträkningarna där 6 miljoner Stockholmare redan blivit smittade?
Citera
2020-05-01, 23:14
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Lär vara body-bags som är förslutna, och de anhöriga får inte ens se den döde/döda när identifieringen är klar, och sedan försöker väl begravningsbyråerna puscha på att det ska kremeras med ev begravningsgudstjänst i framtiden. Man har ju längre tid på sig med en urna (ett år har jag för mig) än med en jordbegravning (1 månad), och sedan tipsas man om att skjuta på begravningskaffet på obestämd tid... "!Begravningsgudstjänst" med bara en urna har jag varit med om flera gånger. Ingen höjdare. Så knepigt blir det...
Hemskt. Det låter så sorgligt och makabert.

Förhoppningsvis finns tillräckligt med personer att hjälpa till att begrava människor så inte anhöriga till den avlidna tvingas välja kremering. Liken måste behandlas med respekt.

Vi får inte glömma bort alla som jobbar med död i denna pandemi. Det är tufft det. Att behöva begrava så många varje dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Med den lilla obetydliga skillnaden att antalet smittade i Danmark fortfarande minskar medans de svenska fortfarande ökar. Men det spelar så klart ingen roll.

Danmark rapporterar ju tillfrisknade personer vilket Sverige inte gör. Och gör man inte det är det ju också svårt att få ner antalet smittade

Men ärligt talat. Danskarnas s.k lockdown var ju ändå lite patetisk. De fungerade väl typ 2 veckor sen struntade ju folk i det mer och mer.

Danmark har ingen särskilt stor minskning av antal döda. Denna veckan hade de dessutom en ökning av antalet döda 4 dagar i rad. Så det kommer ticka på även där.

Skoj att det nu går efter Sverige och ska öppna upp som vårt samhälle igen. Nånting hållbart
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Till och med på worldometers så minskar det, även om det är lite. De tar ändå inte hänsyn till att vi börjat testa massa vårdpersonal de senaste veckorna och inte de som är akut sjuka. Tror inte du förstår skillnaden men nån annan kanske gör,

Helt otroligt, du får en länk som visar att ingen med sinna sinnen i bruk kan se nån minskning, ändå försöker hävda det.... Lägg ner innan du st'ämplar dig själv som pajas!

PS

Jag hoppas du får rätt snart, men du har INTE rätt idag.
Citera
2020-05-01, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Knappt träffat någon sen 9 mars. Snart 2 månader.

Och dom säger att detta kan pågå i TVÅ ÅR!!!!!!

Så antingen leva som vanligt och träffa folk och blir man sjuk är det endå oundvikligt.

Eller börja begå ekonomiska brott. Klarar man det utan att åka fast grattis du är mycket rikare. Åker du fast grattis du får sitta fängelse i 2 år som du får göra i vilket fall som helst...

Ärligt talat, 7 veckor börjar ta på krafterna på riktigt. Har en son på 1.5 år som jag inte träffat på 7 veckor pga detta skitet.. Jag är i riskgrupp det är därför jag är försiktig. Men att inte träffa honom på 2 år kommer aldrig hända.

Vad hade ni gjort i min situation? Han bor i Göteborg och jag långt därifrån. Hans mamma är för tillfället sjuk. Hon misstänker corona då hon har många symtom men man vet inte.

Om du är i riskgrupp så låter det lite riskabelt dels med resa men också att träffa barnet, där mamman är sjuk. Kanske vänta ett par veckor efter att hon är frisk iaf... kanske att ni kan skypa så att du åtminstone ser barnet, tills dess...

Tänk också på att resor avråds just nu. Om du måste resa, res ej helst tåg utan bil, och stanna inte länge, så att du slipper söka vård i annan region (belastar den regionen). Bara mina funderingar, är ej ngn expert. Hoppas det går bra och att du kan träffa barnet snart..
Citera
2020-05-01, 23:15
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Norge kommer såklart att öppna sina gränser även dom relativt snart och låta Europa komma tillbaka. Vad händer då? Man har inte löst ett dyft genom Lockdown mer än temporärt. Men sen då?
Om Sverige nu har ett spridningstal på under 1, så lär Norge, även med minskade restriktioner, kunna hålla viruset i schack. Och det innebär att Norge aldrig kommer nå upp till Sveriges dödstal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in