2020-05-01, 23:03
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Dåliga gener?
Blev alla 70 testade?
Ja, festen var 4:e mars. Det pågick fortfarande smittspårning då.
Citera
2020-05-01, 23:04
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Läste nyss att R0 i Sverige tros ligga på 0.85 enligt FHM.

Varför diskuteras under 0, R0 kan väl omöjligen hamna under 0.
Eller är det nåt jag missat helt?
Du har uppenbarligen missat att 0,85 är större än 0.
Citera
2020-05-01, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Im1taTion
Jag blir då less på att läsa inlägg som dessa.

Nej, jag kan säga dej det är inte kul med lockdown.
Och givetvis omöjligt i långa perioder.

En lockdown är till för att sjukvården ska hinna med, så det inte blir till ett sweden scenario med 100 döda per dag.

Då sjukvården igen kommit "ikapp", så öppnar man kontra stänger vartefter.
Grekland stände i tid. Kommer öppna nu på måndag.
Kommer att fortsätta med detta en bra tid nu framöver med stänga, öppna nu har jag läst.

Edit. stypa/öppna

Vilken bullshit du sprider.

De länder som haft Lockdowns är också de länder där sjukvården kollapsat fullständigt. Vilket den inte varit i närheten av i Sverige.

Spanien, Frankrike, England, Italien har alla en mer eller mindre kollapsad sjukvård med hemska dödsiffror bland både patienter och bland den egna personalen.
Redan i slutet av Mars var 3500 läkare i Spanien smittade... hur det ser ut nu vågar man inte ens sia om.

Där pratar vi kollapsad sjukvård.

Sverige har klarat detta galant vare sig du vill et eller inte. Fortfarande gott om IVA platser kvar. 30%.
Inlagda på sjukhus för Covid-19 har minskat hela denna veckan det bör vi se på IVA inom kort med under 500 per snart.

Att Grekland ska öppna och stänga och öppna och stänga låter som fullständigt vansinne! Det tror jag inte på. Du kommer aldrig kunna stänga och gå tillbaka när du väl öppnad. Då kommer det bli anarki bland befolkningen. Glöm det.

Dessutom pratar ju Grekland om att ta emot turister redan i Sommar så nej... de öppnar och stänger inte. De öppnar och går Sveriges väg som övriga europa-
Citera
2020-05-01, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja, väldigt många av Dom.
Inte så många sett till totala folkmängden och hur många av de som är i riskgrupperna. Så verkligen inte de flesta.
Citera
2020-05-01, 23:05
Bannlyst
1/30.000 av jordens befolkning har dött av corona. När man tänker efter. Är det verkligen så farligt? Självklart kommer siffran öka. Säg att det dör 100 gånger fler 24 miljoner i världen 250.000 i Sverige.

1/300 döda
Citera
2020-05-01, 23:06
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Då rekommenderar jag en kurs i hur man läser kurvor och statistik, antalet smittade i Sverige avtar inte ännu.

Att AT sagt så i 3 veckor är en annan sak.
Du snackar bajs, antal smittade minskar på alla sätt, allt från sentinel till antal döda (som är två veckor efter).
Citera
2020-05-01, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Ja, intressant. Men jag skulle gärna vilja veta varför samhället blivit så våldsamt.
På 1950-talet blev det stort rabalder om en stulen cykel, men i den tid vi lever i nu så hör skjutningar, mord och våldtäkter till vardagen så knappt ingen längre reagerar.
-Jaså, dom har sprängt ett hus i luften. Usch fy så otrevligt och sen är det inte mer om den saken.

Det liknar den kokta grodan. Samhället förfaller hela tiden lite i taget samtidigt som acceptansen ökar.
Samma med Coronaviruset. Vi ingriper inte, vi låter det komma.

Ja, det är skrämmande att samhället har blivit mer våldsamt. Det beror nog på så många olika saker att vi knappast kan ta upp dem i den här tråden utan att gå utanför topic jättemycket.
Det är många som faktiskt inte accepterar att samhället förändrats mycket på kort tid och därför uppstår så hätsk debatt kring invandring m.m.
När det händer något så kanske man reagerar med att inte prata så mycket om det för att man blir frustrerad över att inte kunna påverka så mycket själv, så fungerar jag ibland i alla fall. Det jag själv kan göra är att fortsätta göra rätt/gott själv och lära mitt barn att göra rätt så finns det alltid goda människor kvar i samhället.

Det kanske kan förefalla som att Sverige bara låter Covid 19 komma farande hursomhelst men det finns ju trots allt forskare bakom strategin och de överväger och beslutar utifrån deras kunskap och tittar även på forskningen i världen. En del länder har nog valt lockdown för att de känner en press att visa att de är handlingskraftiga och man gör som andra gör - men det måste inte betyda att det är rätt väg att gå. Sverige jobbar varje dag med Covid 19 på olika sätt, så vi gör någonting även om det så bara är att tvätta händerna och hålla avstånd till andra.
Citera
2020-05-01, 23:07
Medlem
santos_devilles avatar
Gekås var fullt!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbvxG4/trangsel-pa-ullared--var-smockat

När ska dessa köpcenter kollas och varnas
Citera
2020-05-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Läste ju posten under din angående Diamond princess.
Håller med om att det är något lurt. Att bara 20% blev smittade där med den smittsamheten, måste innebära att att viss andel är naturligt immuna..

Or that the quarantine on the ship was effective.
Citera
2020-05-01, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Så länge som smittan inte är under kontroll i ett område, betraktar jag det som en pesthärd. Sverige har, till skillnad från Norge, inte smittan under kontroll.

Jag blir så överväldigad över att allt vänsterfolk nu blivit hårdföra nationalister. En välkommen utveckling! Ett tips alla nyblivna nationalister: Man måste även kunna se de brister som finns i landet för att kunna göra det bättre.

Jag är så långt ifrån vänster du kan komma och har ingen aning om deras nationalism eller ej. Är heller inte intresserad.

Men att sitta och kalla sitt egna land och sin befolkning för pesthärd är ta mig fan helt otroligt och så långt ifrån nationalist man kan komma.

Sverigehatet tar uppenbarligen nya former. Som sagt, bränn ditt medborgarskap. nån som gillar vårt Sverige kan ta det istället.

Pesthärd... herregud.

Norge? Ja de fick en skyhög arbetslöshet som skenade ifrån 3,6% till +10% medans Sverige gick ifrån 6% till 8%.
Och med tanke på oljepriset så... ja, det var en dyr nota och hur länge håller den??

Norge kommer såklart att öppna sina gränser även dom relativt snart och låta Europa komma tillbaka. Vad händer då? Man har inte löst ett dyft genom Lockdown mer än temporärt. Men sen då?
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Du snackar bajs, antal smittade minskar på alla sätt, allt från sentinel till antal döda (som är två veckor efter).

Bajs är väl vad som luktar om man är nära dig?, alla andra som är seriösa och vuxna går in på Worldometer och kollar de officeiella siffrorna, där syns ingen minskning.

Tror du att det är 1968 och ingen kan kolla ditt struntprat?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Ja, festen var 4:e mars. Det pågick fortfarande smittspårning då.

Ok, då är det inga 80% immuna iaf.
Tycker det är sjukt konstigt att inlagda minska ändå. Oavsett om vi nått 30% i Stockholm nu, så är siffrorna för inlagda lägre än för tre veckor sedan ändå..
Hon, kärringen med profetian kanske hade rätt ändå. Skiten kanske plötsligt bara upphör. Man börja undra..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in