2020-05-01, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Du vet inte ett skit vad du talar om här !
Att 2000 inte fick komma in på iva handlar inte om att 2000 skulle bli intuberade, det handlade om att enbart kunna ge syrgas men inte ens detta erbjöds. Kom inte med medicinska lögner som du inte behärskar. Galant sjukvård...., du är ju medveten om att det flygs ut pat till andra län då det är fullt i 08, Black hawks låter ganska mycket när dom flyger över stan. S:t Göran är i princip bommad sen järvafolket har översvämmat kapaciteten.
Vi verkar ha fått en Goebbels i denna tråd, trodde vi hade tillräckligt med Corona bobs....

Självklart är det fullt lokalt men nationellt är det långt ifrån fullt.

Ja , att vi flyttar patienter där det finns plats är väl SANNERLIGEN ett tecken på att sjukvården fungerar väldigt bra. Det är ju precis så det ska gå till.

Behöver man inte syrgas så ska man inte ha syrgas. Ganska enkelt. Det ses mycket enkelt genom att mäta syreupptagningen i blodet.

Sjukvården har klarat detta galant ja.

Något länder som England, Frankrike, Italien, Spanien inte gjort där det kollapsat helt. Inte minst bland den egna personalen. Även delar av USA (New York) kollapsade sjukvården. För att inte nämna väldigt många andra länder i världen.

Vi har gott om IVA platser kvar, 30% så visst har vi klarat detta galant så långt.
Citera
2020-05-01, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Är det inte märkligt att 70 av 100 smittade på Stockholmsfest kunde inträffa om 80% är immuna? Dessutom yngre än populationen på Diamond Princess...

Dåliga gener?
Blev alla 70 testade?
Citera
2020-05-01, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Suck! tror du på allvar att de flesta som är äldre, överviktiga, sjuka och svaga där dött nu? suck, igen

Ja, väldigt många av Dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
1. Jag inser detta. Om du inte kommer till IVA så behöver du heller ingen IVA och sållas bort. Precis som det ska vara. Behöver du inte antibiotika så sållas du bort ifrån det och behöver du inte kondomer så sållas man bort från det. Ganska naturligt.

Vi har gott om IVA platser för DE SOM BEHÖVER DET. Förstår du nu?

2. Eftersom BÅDE Sverige och Norge hävdar att Sveriges sätt att rapportera är den bästa av de två så utgår jag ifrån att det är så. Låter också bättre att ha ett datasystem som sköter detta än att en läkare ska ringa in till en nummer varje gång nån dör...

3. De allra flesta som dör i Covid-19 har testats för Covid-19. Det visar inte minst överdödlighetsstatistiken ifrån SCB fram tills mitten av April. Att vi inte kan ha missat sådär jättemånga.

Definitivt inte fler än något annat land. Snarare tvärtom.

4. HAHAHA du vet ju inte vad R0 är för nått.
Du menar att den är under 1 (Du sade nämligen under 0). Och ja...det kan väl Spanien få tro om dem vill. Fattas bara annat med Europas hårdaste Lockdown. Men vad händer nu när de ska öppna?

Va bra att du bor i Spanien , då har du - precis som jag förstod - ingen aning om vad som händer här eller hur det ser ut.

Mycket skoj dock att även Spanien ska gå efter Sverige nu och öppna upp samhället. dock med en arbetslöshet på kanske 25%. Och snart skriker ni om pengastöd ifrån Nordeuropa. Precis som vanligt.
Det har redan börjat i EU...

Spaniens sjukvård kollapsade fullständigt och är väl avarten på hur man inte skulle ha skött det här. Alla dessa läkare som fått sätta livet till i spanien. Inte ens sjukvårdsperonsal lyckades man skydda här. Bedrövligt.
Tror du verkligen allt du säger ?
Är du ironisk?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Har inte varit inne i tråden på några timmar, så vet inte om det diskuterats.
Men hur i helvete kan vi ha R<0 i Sverige? Jag har följt siffrorna slaviskt sedan start, och det är helt omöjligt för någon att inte se att siffrorna för inlagda sjunker sedan tre veckor tillbaka. Inte så mycket, men de ökar iaf inte. Stockholm är ju på en tydlig sluttande bana (lägsta antalet inlagda på tre veckor igår) sen får vi se hur det ser ut när de rapporterar igen på måndag. Sörmland har sjunkande siffror och Östergötland är snart nere på 50% av antalet inlagda när det var som värst.
Om detta jävla virus har R<2,5 så skall det ju fan vars helt omöjligt.
Är halva befolkningen immun, eller vad är det frågan om?
En stor grupp människor lever ju för fan som om ingenting hänt, men ändå drar det inte iväg.
Jag följer också inskrivningar IVA och har gjort samma iakttagelse som du. Jag har dålig koll samt har inte funderat så mkt på när ev flockimmunitet börjar ha en märkbart inbromsande effekt. Trodde också det låg en bra bit bort i tiden. Men svårt att veta, det verkar ju vara jävligt segt att få fram några gedigna statistiska undersökningar på antikroppar, vilket är jävligt märkligt. Man har ju ingen aning om hur många som är smittade.
Citera
2020-05-01, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Antagligen för att dom allra sköraste strök med direkt. Medelåldern på bekräftat smittade sjunker nog hela tiden i takt med att fler testas, och då även dödligheten.

Kan vara men just nu 239.000 döda räkna med att det finns 700 miljoner över 60 år

Alltså inte ens 0.0003% av gamla har dött
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jag konstaterar det faktum att övriga Europa nu går i Sveriges fotspår och ska ha det samhälle vi hela tiden haft. Det hållbara.

Och nej, man lyfter inte Lockdowns för att smittan avtagit nämnvärt i många fall. Den är fortfarande gigantisk och detta TROTS att det varit lockdown. Vad händer nu när de ska öppna??

Varför efterlyser du exakta mått på varenda jävla steg du får ta? Använd huvudet och tänk själv istället. Spelar väl ingen roll om det är 154cm eller 191cm mellan borden. Det viktiga är att hålla distans. så jävla svårt ska det väl inte vara?

Det är mycket skoj att övriga europa nu följer våra fotstpår och där vi ändå visade att det faktiskt går att leva med den här smittan samtidigt som man har ett någorlunda öppet samhälle.

Skoj att övriga också vill ha nått hållbart. Nu öppnar vi gränserna också snart!

Tror du att länder planerade att ha lockdown för alltid? Eller tror du att tanken var att kunna stävja smittan så pass att sjukvården skulle mäkta med?

Du snackar om att sjukvården har kollapsat i Spanien, Italien, England etc, trots lockdown- hur skulle det sett ut utan lockdown då, menar du? I de länderna tar man dessutom in betydligt fler till IVA, människor som i Sverige ej skulle fått en chans.

Angående avstånd, det är väl jättebra att ha något att förhålla sig till? Tex 1,5 meter? Blir klart och tydligt för både krögare och kunder och en del tjafs kan undvikas.

Men ok, fortsätt du att tro att Sverige visar vägen
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
I princip alla länders smittade avtar, så även Sveriges...

Då rekommenderar jag en kurs i hur man läser kurvor och statistik, antalet smittade i Sverige avtar inte ännu.

Att AT sagt så i 3 veckor är en annan sak.
Citera
Medlem
Läste nyss att R0 i Sverige tros ligga på 0.85 enligt FHM.

Varför diskuteras under 0, R0 kan väl omöjligen hamna under 0.
Eller är det nåt jag missat helt?
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Håller med, det här var bland det mest vrickade jag läst på FB, ever.

Äh, ignorera. Bara ett troll som försöker uppvigla folk så de får sina konton spärrade.
Gammalt knep...
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Du tycker inte att vårdpersonal som sliter som djur är värda en veckas extra semester, medan folk sitter hemma i trygghet och jobbar lite då och då med full lön??

Det där är lite gratispoäng sökande av Jonas, jag förmodar att med all övertid så kommer vårdpersonalen få en bra semester när detta är slut plus bonus, något annat är otänkbart.
Citera
2020-05-01, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
För att resultaten varit så ofördelaktiga för att kunna släppas. Varför tror du AT agerat som ett nervvrak senaste dagarna och statsminister Löfven betedde sig som random plattan-pundare i sitt 1 maj-tal.
Den förklaringen tror jag inte på. Varför skulle ofördelaktigt? Detta är väl ingen tävling mellan AT och flashback?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in