2020-05-01, 22:12
Medlem
Rookie81s avatar
Du försöker alltså pådriva att de unga friska Elvis-imitatörerna som drar omkring i drivor i landet är här för skojs skull?
Citera
2020-05-01, 22:18
Medlem
Varför ska de utbilda sig i 1 vecka för att plantera ett par träd? Och varför ska de anställda en massa handikappade människor?
Kommer aldrig att förstå mig på Sverige
Citera
2020-05-01, 22:20
Medlem
Det är bara att höja lönerna så kommer arbetskraften till slut stå i kö för att få arbeta.
Om staten behöver gå in och subventionera jobben så må det vara hänt, det är ändå bättre än att betala ut socialbidrag.
Citera
2020-05-01, 22:20
Medlem
Jag har sökt det som sommarjobb, har inte hört något från någon bonde än.
Är det någon som vet vad man faktiskt brukar få i lön för att skörda jordgubbar och dylikt?
Citera
2020-05-01, 22:24
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matrix-191
Varför ska de utbilda sig i 1 vecka för att plantera ett par träd? Och varför ska de anställda en massa handikappade människor?
Kommer aldrig att förstå mig på Sverige

Svenska myndigheter ger sig alltid på de svaga, vilka de borde ta hand om istället(för att det i princip bara arbetar knäppgökar på myndigheterna). Tänk vad som skulle hända om de tvingade folk från Tensta plantera skog i Dalsland De skulle bränna ner skogen, spränga AF-kontor till grus och mörda hela personalen
Citera
2020-05-01, 22:34
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Det här borde ju lösa hela problemet tycker jag, med tanke på hur många arbetslösa MENA det finns.
De kommer inte anställas när de kostar dubbelt så mycket som folk från öststaterna som tidigare påpekats. Vänta och se.
Citera
2020-05-01, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
De kommer inte anställas när de kostar dubbelt så mycket som folk från öststaterna som tidigare påpekats. Vänta och se.

Exakt, det är därför LRF m.fl. driver på för att snabbt kunna ta hit utländsk arbetskraft, det blir för dyrt annars.
Citera
2020-05-01, 22:40
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Exakt, det är därför LRF m.fl. driver på för att snabbt kunna ta hit utländsk arbetskraft, det blir för dyrt annars.

borde de inte verka för att sänka minimilönerna?
Citera
2020-05-01, 22:46
Medlem
Citat:
borde de inte verka för att sänka minimilönerna?

Det är betydligt billigare att anställa från utlandet(av många olika skäl). Sen som skogsägare själv, så vill jag anställa skickliga hårt arbetande personer, som har motivation och kan hantverket(och betala en skälig lön för detta). Ställ dig frågan om du ska måla om huset eller renovera badrummet, vill du ha någon som kan jobbet eller någon som är snabbutbildad via AF? Samma frågeställning gäller för skogsägare och odlare.
Citera
2020-05-01, 23:00
Medlem
Citat:
Det är betydligt billigare att anställa från utlandet(av många olika skäl). Sen som skogsägare själv, så vill jag anställa skickliga hårt arbetande personer, som har motivation och kan hantverket(och betala en skälig lön för detta). Ställ dig frågan om du ska måla om huset eller renovera badrummet, vill du ha någon som kan jobbet eller någon som är snabbutbildad via AF? Samma frågeställning gäller för skogsägare och odlare.

Det där med skälig lön tror ingen på. Att rumäner skulle vara så duktig på skog är också bullshit. Finns ju knappt något skogsbruk i rumänien till att börja med. Nej, ni får allt börja betala anständiga löner som alla andra.
Citera
2020-05-01, 23:01
Medlem
TheHmms avatar
Citat:

Självklart, men eftersom jag betalar skatt så är valet att betala negern för att sitta hemma OCH betala öststataren för att göra ett bra jobb.

Eller att utbilda negern och betala för att få jobbet gjort med garanti tills det är klart.
Du betalar alltid för negern, oavsett om han jobbar eller inte...
Citera
2020-05-01, 23:06
Medlem
Citat:
Självklart, men eftersom jag betalar skatt så är valet att betala negern för att sitta hemma OCH betala öststataren för att göra ett bra jobb.

Eller att utbilda negern och betala för att få jobbet gjort med garanti tills det är klart.
Du betalar alltid för negern, oavsett om han jobbar eller inte...

Ja så är det. Tyvärr vill/kan inte vissa grupper arbeta, det är nog där man ska börja. Någon form av garanti eller försäkring för utfört arbete vore vettigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in