2020-05-01, 21:18
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
De bryter mot svensk lag och urholkar skattesystemet. Plus den moraliska aspekten av att utnyttja utlänningar i pissjobb till slavlöner. Nej du jag köper inte ditt argument här.

Nej, de bryter säkerligen inte mot svensk lag då detta pågått i många år. Detta sker ju helt öppet så jag tror inte på dig, tyvärr.
Citera
2020-05-01, 21:22
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Nej, de bryter säkerligen inte mot svensk lag då detta pågått i många år. Detta sker ju helt öppet så jag tror inte på dig, tyvärr.
I vissa fall så går det "rätt till"(lagligt iaf) då de använder bemanningsföretag i sina hemländer där de har betydligt mindre arbetsgivaravgifter och lite rättigheter. På så vis blir det hälften så billigt att anställa en utlänning som en svensk. Men i många fall anställs personal svart istället. Se reportagen med Janne Josefsson.

Varför är du så positiv till modernt slaveri? Och undanträngningseffekt av svenskar?
Citera
2020-05-01, 21:24
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
I vissa fall så går det "rätt till"(lagligt iaf) då de använder bemanningsföretag i sina hemländer där de har betydligt mindre arbetsgivaravgifter och lite rättigheter. På så vis blir det hälften så billigt att anställa en utlänning som en svensk. Men i många fall anställs personal svart istället. Se reportagen med Janne Josefsson.

Polisanmäl detta då.
Citera
2020-05-01, 21:25
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Polisanmäl detta då.
Det är redan uppmärksammat av bland annat JJ i hans program.

Tror du jag har tid att vara detektiv/polis när jag jobbar heltid, idiot...
Citera
2020-05-01, 21:28
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Det är redan uppmärksammat av bland annat JJ i hans program.

Tror du jag har tid att vara detektiv/polis när jag jobbar heltid, idiot...

Ja, jag vet ju vad du pysslar med om dagarna... retard. Lägg dig nu. Mamma väcker dig imorgon...
Citera
2020-05-01, 21:28
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Problemet är att de går under sveriges lönelagar med minimumlöner.

Utlänningar utan svenskt medborgarskap blir utnyttjade till pisslöner av dessa jordbrukare.

Det här är bara ett kvitto på illegal arbetskraft som jordbrukarna hela tiden utnyttjat. Dessa bönder kan dra åt helvete eller sättas i fängelse.
Så dessa fakeflyktingar ska fortsätta att leva på våra skattepengar istället för att ta enkla jobb man sagt att de behövs för? De får ju bidrag om lönen inte räcker till så det spelar ingen roll vad lönen är för dem.
De som kommer hit och jobbar tjänar mer här än hemma och tar hem en slant som de kan leva gott för i sina billiga hemländer.

Annars kommer svensk potatis kosta 100kr/kilot och alla kommer att köpa den billiga potatisen från Egypten istället och där förlorar vi inhemsk production, jobb och skatt.
Citera
2020-05-01, 21:34
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Unga och nyanlända intensivutbildas för skogsindustrin

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nyanlanda-och-ungdomar-med-funktionsvariationer-intensivutbildas-for-skogsindustrin
Citera
2020-05-01, 21:47
Medlem
Elvislever241s avatar
Jag tror svaret ligger i arbetsgivaravgiften det är dyrt att anställa svenskar i Sverige.
Personalkostnaden är den stora kostnaden när man driver företag och den består av lönen före skatt +arbetsgivaravgifter (pension, föräldraförsäkring, sjukförsäkring m. m)
Arbetsgivareavgiften är 32% av lönen en enligt
lag samt ytterligare 8-12 % beroende på avtal med facket totalt 40-44%..

12000kr i lön ger en avgift på 5280 då blir det 6720 kr över i lön före skatt.

Med skatt på 33% blir 2217 kr över i rena pengar.
Nu är det i Polen som skatten ska betalas och jag vet inte vad skattesatsen är där.
Men om arbetsgivaren är villig att betala 12 tusen för en anställd svensk medborgarna så blir nettolönen 2217kr snövita kronor.

Betalar man 35 000 kr i så blir personal kostnaden 50 400 per person.
Senast redigerad av Elvislever241 2020-05-01 kl. 22:15.
Citera
2020-05-01, 21:48
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Bullshit. Snåbönder tillför ingen produktion i stort sett.

Alla som producerar mat behövs. Även om de odlar på balkong eller kolonilott för eget bruk.

Vi måste också minska matsvinnet.
Citera
2020-05-01, 21:52
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/nyanlanda-och-ungdomar-med-funktionsvariationer-intensivutbildas-for-skogsindustrin

Det här borde ju lösa hela problemet tycker jag, med tanke på hur många arbetslösa MENA det finns.
Citera
2020-05-01, 21:53
Medlem
Citat:

Var ju en positiv nyhet för en gångs skull.
Citera
2020-05-01, 21:58
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:

Bra initiativ. Med tanke på hur mycket toapapper vi hamstrar behöver vi mycket skog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in