2020-05-01, 20:59
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Svar: För att man opererar.

Fundera på det här. Varför har inte läkare munskydd resten av tiden? Som när de undersöker sjuka patienter?

Jag har varit på många läkarbesök där läkaren har haft munskydd.

Men om man nu tittar lite närmare på problematiken, varför har man munskydd i en operationssal?

Borde man då inte ha munskydd vid arbete med COVID-19?
Citera
2020-05-01, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Tror du att viruset kan flyga flera mil eller?

Hur isolerar du en befolkning till 100% i 4-6 veckor?!?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Den enda siffra jag sett som är beräknad på faktiska antikropps-tester är den som dragits i tråden 100 ggr senaste dagarna, dvs. 7.5%, i Stockholm.

FHMs "modelleringar" ger jag inte mycket för. Men kommer de med ngn annan siffra baserad på verkliga tester, i nästa vecka, så absolut, det blir intressant att se..

Ja jag håller med. Matematiska modeller är en sak men verkliga tester en annan. Hoppas det presenteras ett nytt test snart.
Citera
Medlem
Detta är ju en tragisk tråd egentligen. Men jag har lärt mig nya begrepp av ärade debattörer här. Exempelvis "genusmuppar", mycket kul liksom om man kommer med siffror utan länk så har man dragit "siffrorna ur röven"...ganska roande i all dysterhet här.

Jag är lite irriterad över att man snackar om en platå som är så förbaskat lång så jag ser inget slut på detta skit. Kurvan borde gå ned NU!!
Citera
2020-05-01, 21:01
Medlem
arbetets avatar
Mycket intressant intervju med Hans Bergström om Sveriges strategi:

Why does Sweden have so many coronavirus deaths? | Full Interview
Hans Bergström is a Swedish-American journalist, the former editor of Sweden’s leading daily newspaper, and a professor of political science at the University of Gothenburg.

He spoke to Oli Dugmore about Sweden's unique approach to coronavirus, which has resulted in a high number of deaths, proportional to the country's geographical neighbours.
https://youtu.be/UpMEwEzJI5Q
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Många länder inför nu samma regler på restauranger som vi haft hela tiden. Länder ökar antalet personer som får mötas i grupp mot våra siffror.
En del har redan öppnat gränserna.

Folk går tillbaka till jobbet. Öppnar varuhus och butiker med samma regler som vi har.

Så visst följer övriga Europa våra fotspår just nu

Ganska skoj att se

Nja, de gör enbart vad de skulle gjort tids nog. Det har ingenting med oss att göra. Nada.
Citera
Medlem
urgts avatar
(Innan du läser vidare så låtsas att det är Tunisiens och inte Sveriges strategi du försvarar. Om det gör någon som helst skillnad för hur du bedömer den så är det där din miss ligger.)

Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Jag har bott utomlands, har du?

Japp, har bott i bland annat Tyskland och staterna.

Citat:
Jag har rest en hel del också. Jag har inga illusioner om att Sverige är bäst på alla områden, men det finns länder som fungerar betydligt sämre.

Jo, klart vi inte är sämst på allt heller.

Citat:
Jag anser inte att man låter folk dö i onödan i Sverige. Vi har lika vård för alla oavsett ekonomi och en bra folkhälsa som har gjort att folk kunnat uppnå en högre ålder än i många andra länder - vilket i slutänden är ett skäl till att fler dör här. Vi har helt enkelt fler i Sverige som har uppnått en riskålder. Att Covid 19 har tagit sig in i äldrevården är he
Japp, har bott i bland annat Tyskland och staterna.

Kika på våra dödstal och vår urbota dumma strategi som bygger på absurda antaganden om mörkertal. Det är knappast försiktigetsprincipen vi kör på.

Citat:
Öppenhet är bra, övervakning är dåligt om det leder till att man kan styra data på fel sätt. Att man styr medborgarna genom att välja vilken information de får ta del av och vilken information de inte får ta del av - det är extremt dåligt, det är vi nog överens om?

Det är ett avvägande. Kan man potentiellt rädda tusentals liv genom att göra ett litet avkall på den personliga integriteten i några månader så är det ett lätt beslut.

Citat:
De där jänkarna du känner får nog inse att om dubbelmoralen någonsin skulle få ett ansikte så är det USA:s fejs på den. Att Trump har haft riktade valkampanjer mot olika människor utifrån uppgifter han har sett till att skaffa sig om dem via nätet är ett strålande exempel. Att Trump överhuvudtaget är president är ju fullständigt galet.
Att kunna kolla upp folk man anställer så att de inte begått brott eller är pedofiler är ljuger om sig själv i övrigt kan inte vara annat än bra.

Det är inte dubbelmoral att kritisera något man tycker verkar dåligt bara för att man inte är perfekt själv.

Citat:
Jag har ingenting emot mobilspårning om det finns ett syfte, det var personen i artikeln jag hänvisade till som talade om integritetskränkning i samband med hanteringen av Covid 19. Frågeställningen var huruvida asiatiska länder eventuellt mörkade hanteringen av corona, om staten har haft en ovälkommen kontroll över data som de kan korrigera.
Jag har inte påstått att Sydkorea eller Taiwan mörkar något för jag vet inte tillräckligt om de länderna, men jag är säker på att Kinas rapportering av Covid 19 är lika genomskinlig som den var i början av den här pandemin och alla andra pandemier. För att inte tala om andra länder som av olika skäl inte kan/vill ge en korrekt bild av viruset i deras länder.

Nä, det är ingen enorm mörkningsoperation från diverse rätt väsensskilda länder i Asien det handlar om. Tunisien (glöm inte!) har bara en mycket sämre strategi.
Citera
2020-05-01, 21:02
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Trodde Sveriges plan var flockimmunitet.

Det kommer aldrig bekräftas från officiellt håll för det innebär gigantiska högar med lik.

Officiella planen är att skjuta ifrån sig ansvaret till befolkningen så att dom som har betalt för att hantera frågorna slipper.

Deras kommunikationsexperter har sedan destillerat ner det till slagorden "tvätta händerna!".
Senast redigerad av Testonio 2020-05-01 kl. 21:10.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Sverige har haft en plan hela tiden. Att klara av vår sjukvård. Vilket vi lyckats med.

Något som många av länderna med Lockdowns misslyckats med fullständigt med en totalkollapsad sjukvård där en del länder har 10% dödlighet bland den egna sjukvårdsperonsalen. Totalkollaps!

Nu går alla Sverige väg och öppnar skolor, restauranger med samma regler som vi mm mm.

Skoj

Nu förstår jag inte hur du tänker? Har vi klarat av att ha utrymme i sjukvården? Har du missat dödshjälpen med patienter som det inte finns utrymme för inom IVA eller syrgas?

Har inte sett att våra grannländers sjukvård har kollapsat eller har jag missat något?

Sverige har ju flest dödsfall i norden av COVID-19 så jag tror inte riktigt att du har hängt med..........
Citera
Medlem
Pågår en desinformationskampanj som sprids i MSM nu om att det är en konspirationsteori att viruset kommer från Wuhan-labbet.

Man nämner inte att nästan ingen påstår att viruset är framställt i labbet utan teorin är att spridningen har börjat där, troligen genom att en anställd blivit smittad av misstag. Något som majoriteten seriösa experter och underrättelsetjänster också tror.
Citera
2020-05-01, 21:03
Medlem
AnkeborgBombares avatar
Bra att studenten stoppas. Ett meningslöst evenemang som inte gör någon som helst nytta förutom att ungdomar får supa fritt på öppen gata.

Förstår att ni ungdomar har köpt hem massa sprit men ingen bryr sig.
Citera
2020-05-01, 21:03
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Kan ju även vara så att alla som inte haft det i första vågen inte heller överlever.

Exakt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in