(Innan du läser vidare så låtsas att det är Tunisiens och inte Sveriges strategi du försvarar. Om det gör någon som helst skillnad för hur du bedömer den så är det där din miss ligger.)
Citat:
Ursprungligen postat av
cucciola
Jag har bott utomlands, har du?
Japp, har bott i bland annat Tyskland och staterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
cucciola
Jag har rest en hel del också. Jag har inga illusioner om att Sverige är bäst på alla områden, men det finns länder som fungerar betydligt sämre.
Jo, klart vi inte är sämst på allt heller.
Citat:
Ursprungligen postat av
cucciola
Jag anser inte att man låter folk dö i onödan i Sverige. Vi har lika vård för alla oavsett ekonomi och en bra folkhälsa som har gjort att folk kunnat uppnå en högre ålder än i många andra länder - vilket i slutänden är ett skäl till att fler dör här. Vi har helt enkelt fler i Sverige som har uppnått en riskålder. Att Covid 19 har tagit sig in i äldrevården är he
Japp, har bott i bland annat Tyskland och staterna.
Kika på våra dödstal och vår
urbota dumma strategi som bygger på absurda antaganden om mörkertal. Det är knappast försiktigetsprincipen vi kör på.
Citat:
Ursprungligen postat av
cucciola
Öppenhet är bra, övervakning är dåligt om det leder till att man kan styra data på fel sätt. Att man styr medborgarna genom att välja vilken information de får ta del av och vilken information de inte får ta del av - det är extremt dåligt, det är vi nog överens om?
Det är ett avvägande. Kan man potentiellt rädda tusentals liv genom att göra ett litet avkall på den personliga integriteten i några månader så är det ett lätt beslut.
Citat:
Ursprungligen postat av
cucciola
De där jänkarna du känner får nog inse att om dubbelmoralen någonsin skulle få ett ansikte så är det USA:s fejs på den. Att Trump har haft riktade valkampanjer mot olika människor utifrån uppgifter han har sett till att skaffa sig om dem via nätet är ett strålande exempel. Att Trump överhuvudtaget är president är ju fullständigt galet.
Att kunna kolla upp folk man anställer så att de inte begått brott eller är pedofiler är ljuger om sig själv i övrigt kan inte vara annat än bra.
Det är inte dubbelmoral att kritisera något man tycker verkar dåligt bara för att man inte är perfekt själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
cucciola
Jag har ingenting emot mobilspårning om det finns ett syfte, det var personen i artikeln jag hänvisade till som talade om integritetskränkning i samband med hanteringen av Covid 19. Frågeställningen var huruvida asiatiska länder eventuellt mörkade hanteringen av corona, om staten har haft en ovälkommen kontroll över data som de kan korrigera.
Jag har inte påstått att Sydkorea eller Taiwan mörkar något för jag vet inte tillräckligt om de länderna, men jag är säker på att Kinas rapportering av Covid 19 är lika genomskinlig som den var i början av den här pandemin och alla andra pandemier. För att inte tala om andra länder som av olika skäl inte kan/vill ge en korrekt bild av viruset i deras länder.
Nä, det är ingen enorm mörkningsoperation från diverse rätt väsensskilda länder i Asien det handlar om. Tunisien (glöm inte!) har bara en mycket sämre strategi.