2020-05-01, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Hur vet du att man uppnår immunitet efter haft sjukdomen? Har du studier som stöder det. Annars är det bara en gissning som inge är värt något.

Jag trodde folk släppt tvivlet om immunitet nu. Du tror alltså att Lombardiet kommer gå igenom samma stålbad igen när de öppnar upp?
Citera
2020-05-01, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det finns inget land som tagit efter Sveriges strategi då en sådan har saknats. Är du helt imbecill? Lättnader förutsätter restriktioner och några sådan har vi inte haft. Det är vad de nu kan göra i andra länder dock. Tentativt.

Måste vara det knäppaste inlägget i den här tråden.

Måste vara jobbigt för Sverigehatare som dig nu när övriga Europa tar efter Sveriges strategi och visar stor nyfikenhet på denna.

Jo vi har en massa restriktioner på våra restauranger, arbetsplatser, inom transporter, på våra äldreboenden, på våra sjukhus, Samlingar i grupp, högskolan, sportevenemang, konserter och nöjen mm mm.

Hur mycket som helst. Uppenbarligen var det inte så skoj att ha Lockdown och såklart totalt omöjligt. Det funkade i 6-7 veckor men nu går det inte längre.

Och man öppnar inte för att smittan är borta. Den är fortfarande enorm i många av dessa länder men det går inte att hålla på längre.

Skoj att alla nu tar efter Sverige och inför samma restriktioner på restaurang och barer som vi
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Tråden belamras av vettvilliga galningar som sitter hemma arbetslösa och önskar att alla andra också gjorde det. Dom tror dessutom att socialbidragen är en evig mekanism tillsatt av Jesus som aldrig någonsin kommer försvinna, även om hela landet hamnar i en djup ekonomisk depression. Det kommer bli en kalldusch utan dess like för dessa människor tids nog.
Du tänker för övrigt ungefär som de flesta svenskar, tråden är inte på något vis representativ för hur svenskar ser på den här saken ute i verkligheten.

Men så är det inte. MAKTEN kommer aldrig att våga sänka försörjningsstöden för folk som inte jobbar. Det skulle bli social oro i utanförskapsområdena.

Sedan tror jag inte att folk som skriver här är arbetslösa....dom kanske är skiftarbetare?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja 8 000-10 000 om vi lyckas med att få stopp på smittspridning på äldreboenden. De relativa dödstalen kommer även att gälla samtliga lockdown länder tills de når den oundvikliga nivån på flockimmuniteten på 60 procent.

Med dagens tal blir det 12000 döda. Bara för att vissa är för fega för att ta till med reella åtgärder.
Citera
2020-05-01, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Dina svar är redan motbevisade flera gånger om i tråden även av andra än mig.

Gör om, gör rätt.

Vänstertroll.

Mina svar är så långt ifrån motbevisade som du bara kan komma. Speciellt av dig

Och dina svar nu visar väl mycket tydligt på det

Tyvärr, jag röstar så långt ifrån Vänster det bara går.

Lycka till med ditt Sverigehat.
Citera
2020-05-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Och Sverige är mindre än 3 gånger sämre än Belgien per capita. Du tänker hur då egentligen? Att Sverige är bättre än Belgien trots att Belgien räknar med dödsfall Sverige inte tar med alls i siffrorna? Är det svårt att fatta att Sverige kanske skulle ha högre dödlighet per capita än Belgien om Sverige gjorde likadant?

Överdödlighet enligt euromomo högst till lägst, z-score, vecka 14, +65 år:

Spanien: 34,1
UK (England): 30,5
Belgien: 27,8
Nederländerna 25,1
Italien: 23,6
Frankrike: 22,0
Schweiz: 12,7
UK (Skottland): 12,3
Sverige: 10,95
UK (Wales): 10,3
UK (Nordirland): 5,2
Portugal: 4,95
Österrike:3,2
Norge: 1,04
Citera
2020-05-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Eeehh, dom tar inte efter Sverige.

Dom följer sin plan.

Sverige har ingen.

Sverige har haft en plan hela tiden. Att klara av vår sjukvård. Vilket vi lyckats med.

Något som många av länderna med Lockdowns misslyckats med fullständigt med en totalkollapsad sjukvård där en del länder har 10% dödlighet bland den egna sjukvårdsperonsalen. Totalkollaps!

Nu går alla Sverige väg och öppnar skolor, restauranger med samma regler som vi mm mm.

Skoj
Citera
2020-05-01, 20:57
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Så alla andra länder hade otur och Sverige hade tur?

I princip hela övriga Europa öppnar nu skolor, restauranger, barer och går tillbaka till sina arbeten. En del har öppnat gränsen och fler lär följa.

Så om du inte sett ett enda land som nu följer efter oss i vår strategi kan du peka på valfritt land i Europa.

De går alla efter oss. Vare sig du vill det eller inte. Trots att smittan är enorm i en del av dessa länder så öppnar man. Helt enkelt för att det inte går att hålla på längre.

Du har inte fattat nånting.

Man gör inte lockdowns och kraftiga inskränkningar i vardagslivet för folk, för att ha det så alltid. Man gör det för att ta kontroll över smittan. Pressa ner den maximalt. Och sen efter det, öppna upp, och fortsätta bibehålla kontrollen genom omfattande testning och isolering av upptäckta fall:

Aldrig någonsin, har dessa åtgärder, varit tänkta att vara för evigt.

Skillnaden I Sverige, är att vi inte bryr oss om att pressa ner antalet smittade och döda, utan låter samhället vara öppet hela tiden. Och utan att smittspåra, uppmana befolkningen till skydd. Vad det verkar, oavsett hur många döda en sådan approach ger.
Citera
2020-05-01, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Deras modeller kan jag inte men studien presenterades ju får några dagar sedan. Även de tester man gjort (500st) slumpmässigt tyder ju på samma sak. Kommer ju ett större resultat nästa veckan ifrån 7000 slumpmässiga tester och då kommer väl svaret.

Att Sverige har 7% skulle mycket väl kunna stämma om Stockholm har 26%.

Den enda siffra jag sett som är beräknad på faktiska antikropps-tester är den som dragits i tråden 100 ggr senaste dagarna, dvs. 7.5%, i Stockholm.

FHMs "modelleringar" ger jag inte mycket för. Men kommer de med ngn annan siffra baserad på verkliga tester, i nästa vecka, så absolut, det blir intressant att se..
Citera
2020-05-01, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Eeehh, dom tar inte efter Sverige.

Dom följer sin plan.

Sverige har ingen.

Jo, Sverige har pratat om detta hur länge som helst nu men du förstår ändå inte. Nåja, vilken dag som helst nu ramlar polletten ner, jag är hoppfull
Citera
2020-05-01, 20:58
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Fantasi-siffror tagna ur luften. Du har ingen aning om hur stor andel som smittats i de länderna.

Tja, jag utgår ifrån Stockholmsiffran 75 ej rapporterade fall per rapporterat fall. Det är den enda siffra vi har att tillgå. Sedan justerar jag den i förhållande till testverksamheten i respektive land. Dock kommer siffran 75 att få justeras ner då även vi ökar vår testverksamhet. Från och med andra veckan i maj så kommer jag att använda mig av siffran 70. Därefter kommer jag att minska den med 2 varje vecka, under förutsättning att den svenska testverksamheten fortsätter att öka i omfattning.
Citera
2020-05-01, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nej. Vi har ingen strategi. Och de tar inte efter oss, de följer sin egen.

Många länder inför nu samma regler på restauranger som vi haft hela tiden. Länder ökar antalet personer som får mötas i grupp mot våra siffror.
En del har redan öppnat gränserna.

Folk går tillbaka till jobbet. Öppnar varuhus och butiker med samma regler som vi har.

Så visst följer övriga Europa våra fotspår just nu

Ganska skoj att se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in