2020-05-01, 19:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Att krogägarna kommer bli väldigt kreativa i sina bortförklaringar var ju väntat.
Han kanske inte kan betala "beskyddaravgiften" till maffian och är skraj? Ho ho ho.

Helt sjukt att han kan strunta i order från smittskyddsläkaren. Det jävla aset skall föras ut från restaurangen i handbojor och entrén skall bommas igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Så snälla sluta sitt och försöka dumförklara mig.
Det behöver jag inte när du gör det så bra själv.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Skitsnack.

Kolla hur smittan är i Belgien, Nederländerna, Italien, Spanien, Frankrike, England, Irland...

Den pågår hur mycket som helst och ändå ska man nu öppna upp och gå Sveriges väg. Det handlar naturligtvis inte om Virusets villkor utan om människornas villkor. Som det ska vara. Det fungerar inte längre.

USA likaså. Hälften av delstaterna har nu öppnat upp trots gigantisk smitta på flera håll. Då det helt enkelt inte fungerar längre.

Det är ganska tydligt att det var vi som valde den hållbara strategin. Den som nu alla ska ta efter.

Vilka alla ska ta efter vad menar du? Sverige har ingen strategi. Vi har gjort så lite som möjligt.
Citera
2020-05-01, 19:26
Medlem
Oki... nu uppmärksammas att patienter uppvisat konstiga symtom som förvirring etc. De kallas tydligen ”zombies”. Riktigt otäckt att höra faktiskt. Läkare vet inte varför - om det går på hjärna och ryggmärg eller att det skulle bildas små blodproppar i hjärnan eller något annat.

Lyssna! Intressant. Vetenskapsradion nyheter idag på P1:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1490894
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Jag jobbar på sjukhus vår infektion-läkare säger CRP 300 bara viralt. Utan sekundär bakterieinfektion.
Så snälla sluta sitt och försöka dumförklara mig.
Menar du att allvarlig covid-19 typiskt ger crp på 300 utan sekundär bakterieinfektion? Intressant i så fall.
Citera
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Är det Kina som har flest dödsfall per land fortfarande?
Ja, du kan somna om!
Citera
2020-05-01, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag gör samma analys. I praktiken undrar jag hur det hade sett ut om man inte gjort någonting. Jag tror inte skillnaden hade varit jättestor. Det är ju fullt med folk i kollektivtrafiken och skolorna håller öppet som vanligt. Grupper om 50 är ju ändå så pass stort att en smittad i en 50-grupp eller 500 grupp inte spelar särskilt stor roll. Då hade man lika gärna kunnat hålla Friends Arena öppen likaså. Så länge vårdpersonal fritt kan lulla omkring och besöka sjuka och icke sjuka utan skyddskläder och masker, spelar nog inte besöksförbudet särskilt stor roll. Rådet från FHM är att att om man är symtomfri så smittar man inte, trots att vi vet att så många som 80% av de smittade inte uppvisar symtom, samtidigt som de bär på smittan. Klart som fan att det satt sig på boenden. Det behöver man inte vara någon Einstien för att räkna ut. Det enda skarpa rådet som jag tror gett viss effekt är att 70+:are ska undvika sociala kontakter och inte ge sig ut bland folk för att handla m.m. Det rådet kostar å andra sidan inte så mycket att ge. Att skydda riskgrupper som arbetar verkar det däremot gå trögare med. Kostar pengar. Det är också ett genomgående tema. Alla åtgärder som ger skydd mot smitta, men som kostar pengar är trögt. Allt från skyddsmasker, förkläden, ansiktsvisir, till ersättningar för att stanna hemma. Givetvis därför man stängde ned gymnasieskolor, men inte förskolor och grundskolor, eftersom man inte vill att föräldrar ska stanna hemma och inte arbeta. Gymnasieungdomar klarar sig själva. Alla åtgärder som kostar vill man helst inte genomföra. Follow the money finns ett gammal uttryck som lyder. Det stämmer oftast.
Borde inte Sverige ligga skyhögt över alla andra länder i dödlighet - det kanske inte spelar så stor roll vad man gör, det är en fråga jag undrar över. Tror att USA går om oss i dödlighet per miljon invånare inom närmaste veckan eller två till exempel. Spanien ligger på 531 mot våra 263 per miljon invånare och då är ändå våra siffror bedrövliga.

Att vård äldrevård har fallerat å det grövsta är hemskt och vansinnigt sorgligt. Även utan det så är våra siffror alldeles för höga, tycker jag.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Kolla den här egoisten då!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BR9W6e/sofias-vadjan-till-tegnell-snalla-ta-inte-studenten-fran-oss

"buhuhu..buhuhu, vi får inte åka lastbilsflak"

Hon fattar visst inte.

Man skulle kunna säga så om mycket som blivit stoppat, men det fattar visst inte egoisten från Sandviken.

Det är väl inte så konstigt att ungdomarna vill fira efter 12-års skolgång plus förskola.
Det va inte allt man förstod fullt ut vid den ålder. Handlar ju dessutom om en enda dag / kväll utomhus.

Ställ det i relation till skolplikten (inomhus) för yngre grundskoleelever.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
1. Så går det naturligtvis inte att hålla på. Öppna och stänga? Du har du ett totalt kollapsat samhälle i knäet som tagit långt fler liv än vad Covid-19 nånsin kommer göra.
Nej, det går såklart inte.

Alla som nu öppnar upp kommer ALDRIG att kunna backa ifrån det. Befolkningen skulle aldrig acceptera detta. Det kokar redan nu i vissa länder som mer eller mindre kollapsat ekonomiskt.

Totalt omöjligt alltså.

2. Du ljuger. Det finns fortfarande 1100 IVA platser i Sverige. En överkapacitet på 30% . Det kan inga Facebookpostare ändra överhuvudtaget
Det är alltså Socialstyrelsen som anger denna siffra varje dag på deras presskonferens och inte mina önskningar.

Det är FAKTA. Oavsett vad du vill.
Du får börja läsa på om du ska hänga i en tråd som denna?

3. Intressant att du vet att läkare och sjuksköterskor i Sverige gör "skitbedömningar" när du varken har nån aning om vad en Disponibel IVA plats är för nått eller än mindre hur sjukvården ser ut.

Otroligt låg nivå och en jävla skymf mot vår vårdpersonal.

4. ---

5. Nej du vet inte ett dyft. Vi har bara haft 4 dygn med fler än 100 döda i Sverige. Flest den 8:e April. Ja det fylls på bakåt hela tiden. Det har det alltid gjort. Från första början.

Men vare sig du vill det eller inte har vi inte haft fler än 100 döda i mer än 4 dagar sedan starten.

6. Nej, Belgien rapporterar INTE alla döda i Covid-19. Däremot rapporterar de alla MISSTÄNKTA i Covid-19 som döda i just Covid-19.
Även där hade du fel.

På samma sätt kan du vända på frågan. Skulle Sverige ha klarat sig bättre med Lockdown? Kanske inte.
Med tanke på att hälften av våra döda kommer ifrån hemtjänst och äldreboenden. En verksamhet som skulle ha pågått precis som nu även under en Lockdown.

Sluta ha sån jävla övertro på Lockdown som inte fungerar mer än under en väldigt kort period och inte löser någonting i ett längre perspektiv.

Nu ska alla Lockdown-länder gå samma väg som Sverige trots enorm fortsatt smitta i länderna. Även WHO hyllade Sverige nu i veckan som en hållbar strategi.

Lockdown är överhuvudtaget inte hållbart och det har övriga Europa nu kommit på..

Norges arbetslöshet har rusat i höjden. Långt, långt värre än i sverige.

7. Nej, gränserna ska såklart inte vara stängda. Det innebär en totalt kollapsad värld som redan har börjat. Med långt fler människoliv till spillo än du kan ana... En halv miljard människor riskerar att kastas ut i fattigdom pga detta och vad det innebär i människoliv vill jag inte ens tänka på.

Tack!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Och även Sydkorea och andra asiatiska länder?

Ja de är ju starkt beroende av export och är ofta svaga demokratier mer av kleptokratier eller diktaturer.
Citera
2020-05-01, 19:28
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Menar du att allvarlig covid-19 typiskt ger crp på 300 utan sekundär bakterieinfektion? Intressant i så fall.

Vore ännu intressantare om du kunde förklara så att en lekman förstår lingon
Citera
2020-05-01, 19:28
Medlem
arbetets avatar
Nu börjar det komma in lite anekdotiska indikationer på att Valaciklovir eller Aciklovir skulle vara verksamt:

https://www.drugtargetreview.com/forums/forum-topic/anti-virals-for-covid-19-acyclovir-and-valacyclovir/

Mja, jag vet varför Ribavirin inte är verksamt och varför Remdesivir kan vara det. Detta virus är smart och korrekturläser sina kopior och gör sig av med sådana där RNA inkorporerat falska byggklossar från Ribavirin och liknande:

Structural and molecular basis of mismatch correction and ribavirin excision from coronavirus RNA

https://www.pnas.org/content/115/2/E162

Så utsikterna för att Valaciklovir skulle vara verksamt är nog minimal.

Men ändå. Om man står sedan tidigare på en underhållsbehandling med Valaciklovir och viruset försöker etablera sig. Även denna s.k. "korrekturläsning" måste väl ta lite från virusets förmåga att replikera sig. Så kan det ha en profylaktisk effekt hos dem som regelbundet tar denna medicin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in