2020-05-01, 19:16
Medlem
swebarbs avatar
dom kanske ska locka med lite bättre löner då, hur många timmar jobbar man då är det arbetspass på 8 timmar eller? att man behöver få hit zigenare från rumänien säger ju vilket skitjobb det är.

jävla lata bönder, eller så kan dom själv göra jobbet för helvete. finns väl hur många som helst här som går här o har inget att göra, varför fixar inte arbetsförmedligen o liknande jobb via bönderna då om det är så stor efterfrågan? jag får inte ihop det.
Senast redigerad av swebarb 2020-05-01 kl. 19:18.
Citera
2020-05-01, 19:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas6668
Du ser vilka parasiter bönderna är! Om man inte kan driva en rörelse utan att ha ´anställdá med slavkontakt och stora bidrag så ska man ej hålla på. Så nej lägg ned och låt dem skaffa en riktigt jobb ist

Vi behöver fler bönder och inte färre. Det talas redan om livsmedelsransonering i Sverige i höst...
Citera
2020-05-01, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vi behöver fler bönder och inte färre. Det talas redan om livsmedelsransonering i Sverige i höst...

Nu va det ju folk som skulle plantera träd som diskuterades först! Och man måste justera marknaden! De ska inte behöva ha polacker som jobbar jämt för 12000 i månaden. Så de får höja priserna, eller så får de som tar den största delen av kakan sänka sin förtjänst
Citera
2020-05-01, 19:52
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Trams! Dax för bonnjävlarna att betala eller så får de göra det själva. Har provat själv när jag va barn! Vilket idiot som helst klarar att trycka ned den i backen och trycka med foten och stoppa ned plantan.
Antar att bonnjävlarna bara är ute och snyftar för att få bidrag som vanligt.
Jo, så brukar de säga som inte har någon koll alls på läget. Problemet är att svenska bönder inte har de marginalerna, ökar de priserna så köper svensken importerad mat istället.

Och problemet med exempelvis skogsplantering är ju inte enbart hur komplicerat det är, även om man givetvis måste ha lite mer koll än att "bara stoppa ned plantan", utan det krävs uthållighet och att man ska orka göra det minst 8 timmar om dagen i en arbetsvecka, i alla väder.
Oavsett vad du tror så funkar det inte med svenska plantörer annat än i undantagsfall. De slutar efter några veckor. Och utbildning och arbetskläder som betalats ut blir bortkastade pengar. Givetvis väljer skogsbolagen utländsk arbetskraft som jobbar på ackord i rask takt och kommer tillbaka år efter år efter år..
Citera
2020-05-01, 19:54
Bannlyst
Citat:
Nu va det ju folk som skulle plantera träd som diskuterades först! Och man måste justera marknaden! De ska inte behöva ha polacker som jobbar jämt för 12000 i månaden. Så de får höja priserna, eller så får de som tar den största delen av kakan sänka sin förtjänst
12 lakan tjänar jag på att tömma arslet samtidigt som jag fiskar bidrag.
Citera
2020-05-01, 19:58
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Det skogsbolaget som hyr hus av mig till sina skogsplantörer betalar ut ca 35 000 i månaden. Det består av en grundlön på 150 kr i timmen för hjälpplantering där antalet plantor inte blir så högt och så ackord per planta vid nyplantering. Dock jobbar de ju kanske 10 timmar om dagen 6 dagar i veckan men det är ju för att de heller gör det så de kan åka hem snabbare. Vet inte vad det skulle bli på en 40 timmars vecka men kanske 20-25 000 i månaden. Så det är ju inte så förbannat dålig lön, men ändå stannar ingen svensk en hel säsong.
Citera
2020-05-01, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jo, så brukar de säga som inte har någon koll alls på läget. Problemet är att svenska bönder inte har de marginalerna, ökar de priserna så köper svensken importerad mat istället.

Och problemet med exempelvis skogsplantering är ju inte enbart hur komplicerat det är, även om man givetvis måste ha lite mer koll än att "bara stoppa ned plantan", utan det krävs uthållighet och att man ska orka göra det minst 8 timmar om dagen i en arbetsvecka, i alla väder.
Oavsett vad du tror så funkar det inte med svenska plantörer annat än i undantagsfall. De slutar efter några veckor. Och utbildning och arbetskläder som betalats ut blir bortkastade pengar. Givetvis väljer skogsbolagen utländsk arbetskraft som jobbar på ackord i rask takt och kommer tillbaka år efter år efter år..

Jag kan förstå att man har valt billig återkommande arbetskraft. Men det krävs inte någon magisk insatts eller utbildning. Och hade de betalat hyggligt så hade de haft svensk arbetskraft nu! Och man står ju nu och snyftar om att de kan förlora värden för miljarder. Så dum-snålheten straffar sig nu,
Citera
2020-05-01, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleep1234
12 lakan tjänar jag på att tömma arslet samtidigt som jag fiskar bidrag.

Då kunde de ju betalt en sopa som du 24 så hade de haft folk som jobbade nu
Citera
2020-05-01, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvislever241
Jag känner faktiskt en person från Polen som var här i granngården och arbetade några år om jag inte minns fel så tjänade han ca12 tusen/ månad.
Men då ingick bostad med el och vatten tvättmaskin och kök.
Han jobbade svart ca 10 timmar om dagen vardag som helg året runt ingen semester och inte ens på själva julaftonen blev han inbjuden till bords.
Han bodde ju på gården så igentligen hade han ju jour 24 timmar om dygnet året runt.
Bonden betalade naturligtvis ingen arbetsgivare avgift eller annan skatt för honom.
Han kunde heller aldrig sjukanmäla sig så när han fick ont i ryggen så kunde han ju vare sig söka sjukvård eller vara sjukskriven.

Det är nog lite där problemet ligger att om någon sjukskriver sig så blir inte arbetet gjort dessutom kostar det arbetsgivaren pengar i form av sjuklön och förlorad skörd/granplantor som inte kommer i marken i tid.
Sen är det ju det där med facket som lägger sig i och alla arbetsmiljöregler som finns.
Sånt skiter polacker i och det passar alla parter utmärkt man kommer överens om en summa sen tar man i hand och så är skörden/planteringarna fixade garanterat.
Dessa öststatare har en yrkesstolthet och arbetsmoral som finns hos få svenskar.

Jo vet en.polsk arbetsre som skadade sig på bygge i Ystad. Då han jobbade svart var de livrädda med skadan. Slutade med att de fick betala honom lite extra och sätta honom till färjan till polen och söka vård där.
Citera
2020-05-01, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
"Möjligheten att få hit utländska medarbetare till lantbruk, trädgårdar och bärplockning är på grund av corona fortsatt mycket svårt. För stora delar av de gröna näringarna är den utländska arbetskraften helt avgörande, menar LRF i Östergötland."

Jag var helt säker på att vi hade en drös arbetslösa MENA folk och allehanda bidragsparasiter i arbetsfört skick?

Varför behöver vi ens öststatarna under optimala tider? Vad skulle hända om lantbrukaren hör av sig till avd. till försörjningsstöd och frågar om någon vill ha sommarjobb? Eller till arbetsförmedlingen? Jag har inte sett någon skördejobb på platsbanken...?
Detta sker över hela världen just nu. Räkna med livsmedelsbrist på vissa platser i vinter eller till våren. Norge lägger till rätta för att vara helt självförsörjande. Kanske de kan hjälpa Sverige. Finland är självförsörjande till 80%. Kanske de kan hjälpa Sverige.

Sverige är endast självförsörjande på mat till 50% och den maten tillverkar man med varor utifrån. 🤣🤣
Citera
2020-05-01, 20:09
Medlem
är det någon som vet hur man får kontakt med de som behöver inhemsk arbetskraft eller är allt bara en myt?
Citera
2020-05-01, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
dom kanske ska locka med lite bättre löner då, hur många timmar jobbar man då är det arbetspass på 8 timmar eller? att man behöver få hit zigenare från rumänien säger ju vilket skitjobb det är.

jävla lata bönder, eller så kan dom själv göra jobbet för helvete. finns väl hur många som helst här som går här o har inget att göra, varför fixar inte arbetsförmedligen o liknande jobb via bönderna då om det är så stor efterfrågan? jag får inte ihop det.

Precis i USA är de mer öppna med detta och bönderna är jättearga. Detta då de får betala mer i lön nu när Corona stängt gränsen för en massa illegalt invandrade lantbruksarbetare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in