2020-05-01, 13:02
Medlem
Jofs avatar
Många bolag har återhämtat sig mycket. Kanske lite sent att spekulera på bottennivåer. Om man inte vill gå in i flygbolag. SAS, Norwegian ex v.
Jag har som sagt bara köpt fonden som just satsar på svängningar på börsen. Amundi Fds Volatility World.
Men jag är inget proffs. I så fall hade jag daytradet och haft kul.
Senast redigerad av Jof 2020-05-01 kl. 13:05.
Citera
2020-05-01, 13:06
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Riksbankens varning: 10 procent av BNP kan raderas

Det osäkra läget har fått Riksbanken att måla upp två möjliga scenarier för den svenska ekonomiska utvecklingen i år. Båda är dystra.

I det mindre allvarliga scenariot faller BNP med nästan 7 procent och arbetslösheten stiger till nästan 9 procent.

Blir coronakrisen mer dramatisk spås ett BNP-fall på nära 10 procent. Arbetslösheten spås samtidigt stiga till strax över 10 procent och fortsätta ännu något högre nästa år.

Riksbanken skissade också på ett tredje mer positivt scenario, men det ”försvann”, säger riksbankschefen Stefan Ingves på en pressträff.

Smittspridningen av det nya coronaviruset är i olika faser i olika delar av världen. Därför är det svårt att se framför sig en synkroniserad återhämtning i världsekonomin och sia om framtiden, menar Ingves.

https://omni.se/riksbankens-varning-10-procent-av-bnp-kan-raderas/a/Opd3b3
Citera
2020-05-01, 13:42
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Jag tror du har rätt. Corona har verkligen strulat till Trumps återvalskampanj och att attackera Kina har tidigare fungerat bra. Den här krisen är långt ifrån över och jag tror många länder komma hamna i ekonomiska depressionstillstånd så småningom. USA är dessumtom illa organiserat för att klara en sån här typ av händelse. Många människor kommer bli arbetslösa och stå helt utan inkomst.

Ja precis. Trump har alltid varit den som varnat om det kinesiska hotet länge och nu när många amerikanerna börjar förstå varför, så är det väldigt gynnsamt att attackera kineserna och låta de ”betala” för notan av Corona.

Nu har även Biden insett vikten av att vara tuff mot Kina och gjort attacker mot Trump att han skulle vara snäll mot kineserna. Så det kommer bli en kamp politiskt mellan dessa vilken som är tuffast.

Sen är det också gynnsamt för landet att ha en gemensam utomstående fiende, inget enar ett land mer än det.
Citera
2020-05-01, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Hur menar du nu? Inte tillåter...

Vad jag menar med att man inte låter den fungera som en marknad även i dåliga tider är riksbankernas stödköp av obligationer för att hålla ned räntan på dessa. Då sätter man ju marknadskrafterna ur spel. Man håller företag som tagit stora risker under armarna genom att räntorna på deras obligationer inte stiger som de ska.

Återigen. Varför ens ha en marknad när man inte låter den fungera som en marknad även i dåliga tider?
Citera
2020-05-01, 15:40
Medlem
JohnDillingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Precis som jag då =)
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1076696/bear-olja-x10-von26

Gick in med 35k, är värt 800 kr nu men jag hoppas fortfarande på att terminskontrakten för wti oljan i juni månad skall ner till 5-7 dollar om någon vecka eller två. Kan man hoppas..

Damn Kommer dina 800 kunna växa så du går plus?
Citera
2020-05-01, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Samtidigt som April varit bästa månaden för S&P sen 1987

Lite såhär jag känner nu:

https://youtu.be/R4Ruwtm_Yw4

Svårt att inte va bearish. Den här värderingen på många av FANG påminner om IT-bubblan.

Jotack, Amazon på P/E 100; Tesla tjänar typ inga pengar; Netflix P/E 80 och så vidare... i Sverige har vi Sinch på P/E 100; Fortnox P/E 85 och så vidare... och detta mitt i en annalkande recession/depression. This market won't last.
Citera
2020-05-01, 17:36
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Försöker köpa Amazon på 2285$. Får se om köpordern går igenom.
Citera
2020-05-01, 17:47
Medlem
RyanBroslings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Har en del skoj med guldaktier. Petade in lite cash i kanadensiska prospekteringsbolagen Maple Gold Mines (nu +20%), Millrock Resources (nu +59%), samt Aurania Resources (nu -2%).
Lundin Gold köpte jag för dyrt i Feb (nu -13%).
Så det har gått bra sammanfattningsvis ändå, inget att klaga på precis. Kan kanske vara någonting att testa.

Portföljens värsting under krisen är dock Moderna Inc (nu +83%).

Aurania Resources fortsätter att leverera, mycket intressant fynd!

http://www.aurania.com/auranias-lidar-data-identifies-a-set-of-vein-like-features-at-the-tiria-epithermal-gold-silver-targe t/

REA fortfarande, nu gäller det bara att Ecuador lyfter restriktionerna!
Citera
2020-05-01, 18:08
Medlem
AoE3#1s avatar
Fan vad skönt att äntligen se grejer i det röda. Bearar OMX på Måndag första kvarten och tar ut vinsten. Sen får vi se om USA på nåt jävla sätt öppnar blått på Måndag eller om nedgången fortsätter.

Ser ingen anledning till att börsen ska återhämta sig mer, snarare ska den ner. 2020 ser inte bra ut för företagen och borde återspeglas i kurserna. Hoppas och tror att kapital snart lämnar börsen för att röra sig mot ädelmetaller. Beställde några kilo silver under veckan och råder er samtliga att börja beställa ädelmetaller. Vår lilla skräpvaluta har kraschat mot guld och fortsätter att krascha
Citera
2020-05-01, 18:15
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Fan vad skönt att äntligen se grejer i det röda. Bearar OMX på Måndag första kvarten och tar ut vinsten. Sen får vi se om USA på nåt jävla sätt öppnar blått på Måndag eller om nedgången fortsätter.

Ser ingen anledning till att börsen ska återhämta sig mer, snarare ska den ner. 2020 ser inte bra ut för företagen och borde återspeglas i kurserna. Hoppas och tror att kapital snart lämnar börsen för att röra sig mot ädelmetaller. Beställde några kilo silver under veckan och råder er samtliga att börja beställa ädelmetaller. Vår lilla skräpvaluta har kraschat mot guld och fortsätter att krascha

Vart beställer du dina ädelmetaller?
Citera
2020-05-01, 18:18
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1

Om du äger Bear kommer du bli rik på måndag. Ser ut som vi kommer öppna på -3%. VIX är upp 15% och närmar sig 40.
Citera
2020-05-01, 18:24
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Om du äger Bear kommer du bli rik på måndag. Ser ut som vi kommer öppna på -3%. VIX är upp 15% och närmar sig 40.

La in 2000kr på Bear Brent, gick bra ett tag då den låg under 23 dollar men den har återhämtat sig. Min GAV ligger på 23,3 dollar så jag hoppas att den slutar med sina short-squeezningar. 4-timmars MACD visar en nedgående köpsida så det kanske är Måndag morgon som den kapitulerar, kan bli en skön vinst 08:00 Måndag

Vågade inte övernatta i OMX bear,

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1076021/bear-omx-x15s-nordnet

Denna bear är den bästa för OMX kort.

Lite offtopic, men funderar på att gå över till att handla på mini futures istället för certifikat. Kan någon bekräfta att avgiften är lägre på futures än cert? Spreaden ser också bättre ut har jag märkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in