2020-05-01, 18:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är det någon som förstår den långsiktiga planen med Sveriges strategi?

Officiellt ska det vara att låta befolkningen bli smittad i "lagom takt" så vården hinner med.
Problemet är ju att vården och framförallt IVA har en sådan låg kapacitet i förhållande till folkmängden att det nästan blir löjligt. Stretchade 1000 IVA-platser på 10 miljoner invånare är en fis i rymden. Vårdtid ligger väl dessutom på 3 veckor.
Enkel matematik redan nu med 100-200 personer avlidna per dygn i Sverige gör ju också gällande att av de avlidna är det nog bara en mindre andel som ens når IVA. Taket är med andra ord redan uppnått och mer därtill. Uppfattat det som att alltför få människor ens får chansen om de blir allvarligt sjuka. De blir hemförlovade med rådet att ta Alvedon.

Den fria smittspridningen i Sverige gör också att man har väldigt svårt att se något slut på det hela. Immuniteten och ännu mer den eftersträvansvärda flockimmuniteten nås vid 70% med antikroppar enligt WHO. Tveksamt om tiden varar så länge att immunitet genom nedsmittning ens är möjlig. Troligen krävs ett vaccin. Vaccin kan vi efter de mest optimistiska prognoserna ha tillgängligt i september, men kanske mer troligen runt årsskiftet.
Borde inte än mer humanistisk strategi vara det som görs i många andra länder? Lockdown i 6-8 veckor och svälta ut viruset. Därefter masstestning, smittspårning och karantän av enskilda kluster av smittade. Långsiktigt krävs massvaccinationer.

Det här som vi håller på med i Sverige känns som en fruktansvärt ojämn kamp. Hur länge orkar vården köra på det viset? Dessutom kommer det mänskliga lidandet bli enormt. Frågan är ens om ekonomin blir någon vinnare när allmänheten förlorar sin tilltro. Jag tror många blir rädda och låter bli att investera. Man köper inte nytt hus, bil, båt, husvagn eller investerar i andra kapitalvaror när framtiden ser så oviss ut. Man är kanske rädd för både jobb och hälsa. Är ingen expert, men jag tror man måste vara betydligt mer offensiv för att försöka utrota viruset och virusspridningen. På något vis märks det att man bor i mellanmjölkets land. Tror det kommer få både sociala och ekonomiska efterverkningar. Ser att många som förespråkar dagens strategi inte vill göra någon utvärdering förens efter flera år. Kanske är det bekvämast så, men visar sig dagens strategi vara fel, måste man ju våga ändra under resans gång. Tycker ändå det finns en hel del goda exempel på att det faktiskt går att bekämpa viruset och rädda ekonomi och sysselsättning.
Här är huvudskälen:
Det finns idag ingen saklig grund för kritik av Folkhälsomyndighetens råd och anvisningar är min bestämda uppfattning. Det som skall analyseras och sannolikt kritiseras har jag redogjort för på Expressen Debatt.

För så är det, Sverige saknar konstitutionella, personella och materiella resurser för att ha lyxen att välja en annan väg. Och eftersom de förutsättningarna saknas är det bara att foga sig i verkligheten – bita ihop och försöka bidra till en så positiv utveckling som möjligt.
https://ledarsidorna.se/2020/04/dess-grymhet-ar-bade-hisnande-och-nedtryckande/
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Idag har 26% av Stockholm haft eller har Covid-19 .

Enligt beräkningar från FHM.

Det är nu någonstans flockimmuniteten börjar kicka in och viruset saktar ner. Det blir ju svårare att hitta värdar när 26% är upptagen...
Kanske därför vi börjar se en nedgång i Stockholm nu.

Imperial räknade att Sverige har typ 6.8% infekterade för ett par dagar sedan.

Hur kommer de fram till att Stockholm har haft 26%?

Sedan att det bildas alldeles för få antikroppar just nu (11 av 100).

Så Flockimmunitet kommer nog ta ett tag i Sverige.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Another study finds children to be as infectious as adults, but more likely to be asymptomatic. However, they still shed viral loads while asymptomatic, meaning that infected children whether asymptomatic/presymptomatic or symptomatic — are indeed infectious, much to the same degree as adults.

This is the third study in 24 hours that I have shared regarding similar findings. All come to the same conclusion:

Children are more likely to be asymptomatic and therefor not tested. However, they are still infectious whether asymptomatic or symptomatic — and likely equally infectious as adults.

“it would be naive not to consider them as transmitters”

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.27.20076778v1

Yes. Barn smittar säkert. Barn hjälper till att sprida smittan. Barn i skolan med lärare som är vuxna och som också smittar varandra har en del i det hela med spridningen. Korkat att tro att det var tvärtom. Folk som är övertygade om det är antingen hjärntvättade av Adolf Tegnell eller är dumma i huvudet. Alternativt är det såna som vill att smittan ska spridas fritt så man bli av en massa oönskat folk.
Citera
2020-05-01, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, precis!

Exakt! Endast min iaktagelse om vad fler verkar tycka om Sveriges strategi runt om på vår planet.
Citera
2020-05-01, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Ingen har ännu visat att så skulle vara fallet..
Förutom de som då verkligen har räddats från förtida död eller svår sjukdom!
Var det inte du som brydde dig om varje liv?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Varför skulle länder som USA, UK, Frankrike, Belgien, italien eller Spanien sky oss som pesten? Vi är väl just inte värre drabbade än dom?

Precis- när de kämpat arslet av sig och kraschat ekonomin etc men fått ner smittan så vill de knappast ha med oss att göra
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Exakt! Endast min iaktagelse om vad fler verkar tycka om Sveriges strategi runt om på vår planet.
Jag menar styrkt vetenskapligt. Jag tror att det mest finns i ditt huvud faktiskt. Och i en massa White Trash-folk i USA.
Citera
2020-05-01, 18:14
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Så en del gapar alltså fortfarande om att stänga skolorna?? När övriga världen går Sveriges väg och öppnar dem, då ska vi stänga??

Ja herregud...

Övriga världen går inte Sveriges väg. Bara Sverige är naivt nog att gå vår väg.

Övriga världen vrider på kranen när det passar, och vrider av när det passar bättre.

Sverige vred kranen på max, flexade ut tidigt och tog en bärs.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
6.40% infekterade i Sverige enligt Imperial.

https://mrc-ide.github.io/covid19estimates/#/details/Sweden
Citera
Medlem
Muadarams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej, vaccin skyddar alltid sämre än att få sjukdomen. Det gäller alla vaccin.

Det är därför man ofta måste vaccineras flera gånger även för sjukdomar som man bara kan ha en gång.
Fetade inte helt sant.
Är det en äldre person i halvdåligt skick, i riskzon, så kan den personen leva ett antal år om vaccinerad, men absolut inte klara sig om den personen blir smittad.
Citera
2020-05-01, 18:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Akuta operationer som måste göras för att rädda en patients liv, t.ex. cancer, nedprioriterar man inte alls. De operationerna utförs som vanligt.

Nej det gör man inte alls och det har man inte gjort på många år. Min mamma fick vänta i flera månader på en akut canceroperation häromåret och då var det som sagt inte någon pandemi. Att det skulle finnas mer kapacitet för icke-covidfall idag än det gjorde för 18 månader sen är superfånigt.

Citat:
De psykosociala problemen som finns samhället är inget problem som kan lösas. De finns där och kommer alltid att finnas där. Däremot görs insatser för att minska dem. Dessa görs löpande även under denna kris. Problemet är att de psykosociala problemen kommer att öka vilket belastar socialtjänsten och psykiatrin än mer.

Och?

Citat:
Ditt resonemang bygger på att vi ska stänga ner hela samhället eller hur? Total lock down.

Nej det skrev jag inte och det går inte heller att härledas av din halmgubbe.

Citat:
Ska socialtjänsten och psykiatrin lämna dessa utsatta familjer i sticket bara för att vi har en pandemi? De belastar ju inte sjukvården direkt?

Jag fattar inte vad du menar. Varför skulle de få sämre vård för att vi har en lockdown än om vi inte hade en?
Citera
2020-05-01, 18:15
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Jag har själv svårt att se hur vi skulle kunna landa under 10.000. Vi har i princip 2.500 nu och vi ska hela vägen ner genom första vågen. Det borde betyda 7-8.000 döda, i första vågen.

Sen ska vi igenom andra, eventuell tredje våg. Immuniteten hoppas man på såklart. Men det är ju stor osäkerhet kring hur immun man blir, och hur länge, och hur många som krävs för flockimmunitet.

Väldigt stor osäkerhet alltså som påverkar hur vi klarar kommande vågor.

Jag hoppas såklart på god flockimmunitet och att vi då skulle komma lindrigt igenom kommande vågor.

Det kommer att sluta mellan 15 000 - 20 000 döda i första vågen. Ändå ä det högst osäkert med immunitet. Så varför betala detta höga pris? En katastof.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in