2020-05-01, 17:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Det är ju i och för sig en inställningsfråga. Det är inte basutbudet, så du har kanske inte rätt inställning?

Övrigt låter jag vara osagt. Frågan var om cash-historiken är användarinitierad eller ej. Jag tror fortfarande att den inte är det. Och om den är det så kan den, ur ett tekniskt perspektiv ha uppdaterats på mobilen via wifi. Rent tekniskt är det möjligt så vitt jag kan se.

Sen att du inte har lyckats med det på din dator tycker inte jag är bevis för motsatsen.
Nej det som är det intressanta är om IT-forensikern har lyckats uppdatera webbhistoriken utan manuell inblandning. Inget tyder på att han heller lyckats med det.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-01 kl. 17:39.
Citera
2020-05-01, 17:39
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Vilka är dina källor till allt du skriver om?
Ursäkta missade att lägga med länken .
https://www.docdroid.net/eANls3r/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-483-skrivelse-fran-stefan-davidsso-pdf#page=9
Citera
2020-05-01, 17:39
Medlem
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

@S-J:s inlägg med SD:s brev och tidpunkter ovan

Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Jag har fastnat lite på dom här tidpunkterna. Om ÅH menar att SD ensam utfört mordet. Hur hanterar man denna information?

Finner det osannolikt att SD cyklade som en galning fram och tillbaka flera gånger för att ge sken av att han sitter hemma och jobbar medans det är aktivitet runt Lenas mobiltelefon...

-------------------------------------------------

Lena går den 14/5 från sin bostad kl. 23:23.

Kl. 23:25 är aktiviteten pågående men stillastående vid området nära FP (fyndplatsen).

Den aktiva enheten befinner sig där i 11 min, till kl. 23:36.

Den sista dokumenterade tidpunkten registreras den 14/5 kl. 23:38:43,
precis utanför området intill FP.

Lenas mobil kopplas ner den 15/5 kl. 01:41:37, detta enligt Telia.

Enligt vittnena hördes skriken kl. 23:30 - 23:33.
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2020-05-01 kl. 17:57. Anledning: Felaktig uppgift gällande tidspunkt
Citera
2020-05-01, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej det som är det intressanta är om IT-forensikern har lyckats uppdatera webbhistoriken utan manuell inblandning. Inget tyder på att han heller lyckats med det.
Så då menar du alltså att han ljög i rättegången? Han är ju bergsäker på att aktiviteterna var automatiska.

Tror du även att de två polismännen som vittnar om Mållgan-kvällen ljuger?
Citera
2020-05-01, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Javisst kan det vara så. I verkligheten alltså. Jag tror också absolut att han var inne i hennes bostad efter tiden för mordet. Kan vait han som lämnat dörren på glänt.

Men om SD inte är GM, så tänkte vi (som diskuterat just detta), hur han logiskt kan ha tänkt och gjort.
Han kan ha sökt LW sent på natten / morgonen och sett att hon var borta. Inte vetat vad som hänt, kanske borta hos någon en stund, kanske försovit sig? Därför inte slagit larm - ännu.

Kan ha sagt det till HD som hans närmaste, om han känt sig oroad men tyckt det var för tidigt att kontakta hela omgivningen.
Man vet inte om han visste om sonens födelsedag (tror han sa ayy han inte visste det innan? Kan ha läst fel).
HD struntade säkert så gott hon kunde i LW men får hon något berättat så lyssnar gon väl.
Man kan sluta ögon och mun, men inte öron.
Sen på arbetet reagerade hon efter telefon från SD .. då var det ju uppenbart att något hänt.

Märker du inte att du snurrar till händelseförloppet? Beskriv på ett logiskt sätt när SD kom till LWs bostad på morgonen och var NW befann sig då, samt när HD fick reda på att LW var försvunnen. Tack på förhand.
Citera
2020-05-01, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Märker du inte att du snurrar till händelseförloppet? Beskriv på ett logiskt sätt när SD kom till LWs bostad på morgonen och var NW befann sig då, samt när HD fick reda på att LW var försvunnen. Tack på förhand.
Gärna hur hon fick reda på det också.
Citera
2020-05-01, 17:46
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Forts från SD:s brev i S-J:s inlägg, SD skriver:
-"Man vet att Lws telefon gick mot brottsplatsen 23:38". Slut citat.

Det stämmer inte det SD skriver i sitt brev, Lena gick ej mot brottsplatsen
så sent som 23:38. Hon är förmodligen då döende eller avliden, vid den tidpunkten.

Kl. 23:25 är aktiviteten pågående men stillastående vid området nära FP (fyndplatsen).

Dubbelkollat. Det står i hans brev på sid 11/12 att tidpunkten då "man vet att Lenas telefon gick från brottsplatsen 23:38. Har jag skrivit fel om "mot" istället för "från" ber jag om ursäkt. Det är en väsentlig skillnad.

https://www.docdroid.net/eANls3r/orebro-tr-b-2705-18-aktbil-483-skrivelse-fran-stefan-davidsso-pdf#page=9
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-01 kl. 17:52.
Citera
2020-05-01, 17:46
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:

Forts från SD:s brev i S-J:s inlägg, SD skriver:
-"Man vet att Lws telefon gick mot brottsplatsen 23:38". Slut citat.

Det stämmer inte det SD skriver i sitt brev, Lena gick ej mot brottsplatsen
så sent som 23:38. Hon är förmodligen då döende eller avliden, vid den tidpunkten.

Tack för tillägg av tider.

Ponera att 23:38 så lämnar GM brottsplatsen. Vem är det som flyttar mobilen efter midnatt? Lenas mobil pingas 00:07 till Hjalmar-masten.

Just den här loggraden hos Hjalmar-masten tycker jag är superviktig. Givet min basic kunskap om hur det funkar så måste det vara fler än SD som är involverad eftersom det är aktivitet hemma hos SD några minuter innan.

Edit tidslinje:
23:01:02 - Runt den här tidpunkten svara SD på mail och skickar telegram till Lena
23:23:43 - Lena lämnar bostaden
23:30:00 - Ungefärlig tid då man misstänker att hon blev ihjälslagen
23:34:16 - Okänd aktivitet vid SD laptop
23:38:xx - Lenas telefon ser ut att lämna brottsplatsen
00:00:00 - PDF öppnas på SDs laptop
00:03:14 - Telegram till Lena från SD - "Avslutar strax"
00:07:47 - Lenas mobil pingar Hjalmar-masten
00:23:07 - SD svarar på mail via sin mobil
00:29:36 - SD skickar telegram till Lena "Hepp. Du kom inte in mer. Sov gott. Hörs i morrn."
01:13:12 - SDs telefon pingar Varberg-masten
01:41:37 - Lenas mobil stängs av
05:23:46 - Någon loggar in på Lenas mail via Lenas dator
05:51:04 - SD skickar telegram till Lena "Morrn, vad händer? Somnade ifrån igår."
Senast redigerad av Fribbä 2020-05-01 kl. 18:08.
Citera
2020-05-01, 17:53
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unni.Drougge
Så då menar du alltså att han ljög i rättegången? Han är ju bergsäker på att aktiviteterna var automatiska.

Tror du även att de två polismännen som vittnar om Mållgan-kvällen ljuger?
Jag har endast läst ett NA-referat från rättegången, enligt den så berättade han endast om synkning och uppdatering av filer, typ det som finns med i FUP (aktbilaga 163).

Gåtan är alltså cache-/webbhistoriken vid 23:34, automatiska synkningar får jag däremot även på min dator.

Känns som jag skrivit det här mer än en gång, det var någon som sa, "Ta det en gång till, tjat biter på mig" så jag försöker på nytt.
Citera
2020-05-01, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Dubbelkollat. Det står i hans brev på sid 11/12 att tidpunkten då "man vet att Lenas telefon gick från brottsplatsen 23:38. Kan jag ha skrivit fel när jag skrev om texten så ber jag om ursäkt.

Okej, har SD skrivit att Lenas mobil gick från och inte till FP kl. 23:38,
så stämmer det ju bättre. Tack, ska genast ändra i mitt inlägg.
Citera
2020-05-01, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag har endast läst ett NA-referat från rättegången, enligt den så berättade han endast om synkning och uppdatering av filer, typ det som finns med i FUP (aktbilaga 163).

Gåtan är alltså cache-/webbhistoriken vid 23:34, automatiska synkningar får jag däremot även på min dator.

Känns som jag skrivit det här mer än en gång, det var någon som sa, "Ta det en gång till, tjat biter på mig" så jag försöker på nytt.
Hade han använt datorn hade det synts i syncloggen. Eftersom det endast är ensam aktivitet i chrome cache kan man dra slutsatsen att det skedde automatiskt. Typ så förklarar han det. Jag kan vara efterbliven också. Han var åtminstone säker.

Det är förövrigt lite konstigt att du inte lyssnat på förhöret innan du sågar det..
Citera
2020-05-01, 18:01
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Okej, har SD skrivit att Lenas mobil gick från och inte till FP kl. 23:38,
så stämmer det ju bättre. Tack, ska genast ändra i mitt inlägg.

Bussigt. Tvyvärr är det för sent att ändra i mitt. Hade lite för bråtton då jag skrev av hans brev. Från brottsplatsen blev till mot brottsplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in