2020-05-01, 16:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unni.Drougge
IT-forensikern hävdar, efter test med samma förutsättningar som SD hade, att inget program, inget mail och ingen fil öppnades. Han är väldigt säker på sin sak.

Men fortsätt drömma om att bli expertvittne du..
Han har inte kunnat förklara webb-/cachehistoriken, det är det som är det viktiga.
Citera
2020-05-01, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Han har inte kunnat förklara webb-/cachehistoriken, det är det som det viktiga.
Jo. Den duger inte som alibi då det sker alldeles oavsett om någon sitter vid datorn eller ej. Detta förmodligen av användarvänliga anledningar såsom snabbhet att ladda sidor etc.
Citat:
..med nästan hundra procents sannolikhet kräver mänsklig interaktion..
...
Senast redigerad av Unni.Drougge 2020-05-01 kl. 16:11.
Citera
2020-05-01, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du är inte ensam om att tro att SD smög in hos LW på natten.
Men jag tror att du är den enda som använder det som bortförklaring till vad HD känner till.
Om jag har förstått dig rätt så antar du att SD smög in hos LW och upptäckte att hon inte låg i sin säng.
Sedan meddelande han HD tidigt på morgonen att LW var borta.
Tidigt på förmiddagen berättar HD för sin chef att LW är borta och tillägger:
Jag hoppas hon är död.
Har jag förstått din teori rätt?

Jag tror som många andra att SD kan ha smugit in hos LW och fixat med hennes dator efter att han hade mördat henne.
Troligen gjorde han inte det direkt efter mordet utan några timmar senare.
För att inte väcka A så lämnade han dörren öppen.

Ja du har uppfattat mig rätt.
Vi diskuterade faktiskt från början om hur det kan ha gått till.
Ska någon fällas för mord bör man ta med alternativa möjligheter av hur något har hänt,
alltså att tänka sig hur det kan ha gått till om SD inte är GM. Hur stämmer hans egen utsago?
Allt som hänt står väl inte att läsa i deras telefoner, vaken raderat eller oraderat.
Citera
2020-05-01, 16:12
Medlem
Snor-Johans avatar
Kanske är det i demokratisk ordning bra om den som anklagats i två års tid (och vårdslöst dömts i tråden) får komma till tals.

Häktet Örebro 20-04-08
Till Robert Ingmarsson, Björn Lindén , lekmannadomare.
Avs, Stefan Davidsson.

Ang, mord Lena Wesström.

Puh, nu har 20 jobbiga dagar gåtts igenom. Jat trodde jag skulle få ordet avslutingsvis, och hade förberett lite saker att säga men så blev det inte. Jag anade vad min advokat skulle ta upp men ville själv bemöta Åkl plädering, utredning, rättegång i stort samt förtydliga något tekniskt. Fick höra nu på häktet, att den tilltalade brukar få ordet, men här vet ju ingen säkert. Väljer nu att skriva till er några av dom punkter jag gärna för fram men vet inte om ni får eller bör läsa.

Ska försöka hålla mig kort och tydlig men mina anteckningar från Åklagarens plädering är på 4,5 sidor med grova vinklingar direkta fel och felaktiga slutsatser. Jag gissar brevet når er först efter påsk och hoppas både ni och jag firat med våra familjer.

Några kommentarer kring åklagarens slutanförande: 2/12

-Ringen: Enstaka celler från Sd och troligen från fler (källa: Nfc protokoll sid 151) om ring hade rispat Sd,s ben hade troligtvis millioner celler återfunnits.

-Avstrykning LWs händer: Inga celler från Sd (Nfc sid 23)

-Städning 24/5 -18: Tekniska undersökning inklusive sök med spårhund utförd före städdagen. Polis hade gett tillbaka nyckeln och sagt vi fick flytta tillbaka. (Tekniskt övriga platser sid 258-256)

-Det var fullt med saker dammigt och skräpigt hela vågen från 15-25/5. Dvs, ej skurat med klorin etc. Alltså ej städat natten 14-15/5 heller. Inget spår av avtorking skett, bilket man skulle sett enl, Göran Schwarz. Dvs tvättmaskinen var ej avtorkad.

-Dna/blod från LW var på en punkt (vi visades bild på 2 ringar)

-Sd skor: Inget blod/dna från LW på utsidan trots mer än 300 stänk på brottsplatsen. Skon ej tvättad. Torr nog att använda 06:30 15/5 dvs ej avspolad. (Tekniskt övriga platser sid 340)

-Sd skor: Lw,s Dna återfinns på plösens insida men inte på tyget som ligger an mot foten, utan endast i stoppningen. (Tekniskt övriga platser sid 340)
(För övrigt är bilden på Sd,s blödande ben från sommaren 2017. Samma dag skickar LW en bild på en större och färsk skada på sitt ben. Som vi leker har vi ofta rispor och sår)

-Sd väntar på Jerry Grey kl 22:05-22:14, 14/5-18: Åkl menar att Sd kunnat mailat LW om att ses. Inget mailande och ingen väntan har förekommit. Att ingen väntan förekommit vet även Åklagaren.

-Fasadlampor etc: Åklagaren påstår han släckt 14/5 pga, av bad. Fel. Har sagt det kan ha varit släckt i dagar eller veckor. Gissar våren 2018 lika många släckta som tända dagar. Vittnet Judit "med betydande bevisvärde" har för övrigt fel när hon säger att hon sett LW med en tårtkartong den 12/5.

-Ljuset i sängen 2016: Åklagaren bevisar att Sd vet hur man inte låmnar spår. Trots att Åkl, vet att detta var ett skämt från Sd till Lw även om det " tog fel" och fick redas ut dagen efter. Åkl, "tvingar" J*onas D*ahlin spekulera om att ljuset var riktigt och en brandfara trots att Åkl, vet att det var ett batteridrivet ljus.

-Sd,s dator 23:34: Åkl, påstår Sd säger han inte gjort något med datorn 23:34 ca. Fel. Har sagt att jag troligen öppnar datorn då.

-Datortider: Ej belyst tillräckligt av Åkl, eller försvar. Vi vet att Googla synkar filer mot "molnet"med oregelbunda mellanrum., och att filer man tillfälligt jobbar i synkas mycket ofta (ca, varje sekund). Filer synkas också vid speciella tillfällen som vid uppstart och nedstängning. Google vill att alla enheter (telefon dator etc) ska ha information om vilken version som är den senaste. Ca, 20:25 skickar Sd ett meddelande till Lw om att dsgens jobb är klart. Larmsysten på kontoret och Goola maps styrker. 20:29 synkar Google maps filer (tilläggsprotokoll 2 sid 93). Detta torde vara när datorn slogs ihop till viloläge. Sedan finns lite loggfiler i datorn från när jag mailat mm. 23:32 kommer ett mail. Omedelbart efter det har Google upptäckt att datorn är uppkopplad igen och att filer synkas 23:34. (Tilläggsprotokoll 2 sid 96) samt att det flikar som var öppna 20:29 uppdateras. Slutsatsen är att mailet 23:32 får mig att öppna datorn just under den tid Åkl säger att mordet inträffat.

-Åkl säger att meddelanden i telegram raderats och att det är svårt att veta vad som sagts. Sanningen: Vid förhöret den 15/5 visade jag upp chatten för förhörsledaren. Sannolikt var Lws dator inloggad i så fall finns all kommunikation kvar där kanske än idag. Vi använde inte den säkrare chatten som ej går att läsa/återskapa.

-Personnummer 11-12/5: Åkl påstår igen att Sd uppgivit fel personnummer till polisen (efer att ringt 112 och lämnat namn och telefonnummer) trots att Åkl vet sen juni 2019 att dom aldrig sökt på mig/annan.(Tilläggsprotokoll 5 sid 1). För övrigt påstår Åkl att detta är viktigt flr utredningen att jag ljuger men att hon redan vet att det ät poliserna som har fel har hon inte med i varese FUP eller studiematerial. Det ena polisen säger jag har händerna i fickorna på vindjackan så att tyget stramar så det ser ut som jag gömmer ett basebollträ under. Min jacka är varken undersökt eller beslagtagen och den saknar fickor .
Fortsättning följer..
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-01 kl. 16:38.
Citera
2020-05-01, 16:14
Medlem
Snor-Johans avatar
Fortsättning brev från SD till Tr.

-Mötet med Pelle 12/5 -18: Som jag sagt och visat via Google maps så stannade jag i korsningen där jag mötte Pella ca, 00:50 sraxt efter jag mötte poliserna. Åkl, går på Pelles uppskattade tid och säger att jag mötte honom ca, 01:30 och att w bjöd in mig med foto på strumpklämma 01:33 och som lagrades i min telefon 01:35 (tilläggsprotokoll 5 sid 2-4) . Men hon nämner inte att Lw ringer J*örgen J*Johansson 01:37 - 02:20 ca,. (Samtalsutskrifter sid 149) dvs, Lw har intebjudut in mig. Man passerar inte heller platsen för möte med Pelle till/från Lw.

-Lws telefon: Åkl påstår den är använd och alltså ej stulen utan undanröjd. Den är antagligen använs 181007 och en gång till. Den okända inloggningen är nog från den telefonen baserat på qtt hon använde 2-faktorsinlogging och då krävs både lösenord och engångskod för att via sms logga in på ny enhet. Den Imei-spaning som Åkl hänvisar till kan inte visa om hennes telefon anväds i ett trådlöst nätverk. Den som loggar in verkar vara i Varberga och jag var aktiv i ett nätverk ca, 2 km bort.
-Om Lws nyttjande av bänk och verktyg hos Sd: Åkl påstår Lw varit där en gång och då borde Sd veta om Lw gjort sig illa. Jag var nog tydlig med att Lw varit där massa gånger under alla år. Ibland flera dagar på raken och ibland långa uppehåll. Jag har nog inte ens vetat om alltid när hon var där.

-Bilbråk 170110: Åkl påstår mycket våld förekommit mot kroppsdelar där våldet inte syns, och att det kom plötsligt och utsn förvarning. På inspelingen hör man direkt att vi talar om att jag kommer ta Lw med våld ur bilen om hon inte går ut själv. (Samtalsutskrifter sid 84) . Jag ber sedan tre gånger till att hon ska lämna min bil. Påmisser om att man hör Lw säga ungefär "vad i helvete gör du" när jag försöker öppna dörren på hennes sida för att få ut henne och senare "nu håller du för hårt" när jag drar ut henne från utsidan. Det avslutas sedan med att Lw glatt säger "hej då vi ses i morgon".
Flera har vittnat om att det förekommit mycket våld vid detta enda tillfälle.

-Svartsjuka: Vi har sett några av de mpnga tillfällen jag uppmuntrat Lw att träffa andra och ingen med motsatsen för det har aldrig hänt. Hanna Davidson och J*onas S*alen håller med om jag inte svartsjuk.

-Kontroll: I Åkl sakframställan framgick det att det är Lw som har haft krav på mig och inte tvärt om. RT radiotystnad har varit en regel vi gemensamt använt. Har dock krävt att Lw slutar hota för att vänskapen ska fungera bättre men under pläderingen påstod Åkl jag hotat och krävt och henne, stöd är vittnen som ej är insatta. Alla har Lw och internet som källa och Åkl kallar det för "betydande bevisvärde".

-Åkl påstår jag hotat Lws barn: Hårda ord har anväds mellan oss men inga hot mot barn. Enligt Lw har följande sagts ordagrant: "Jag hoppas du kör in i en bergvägg, det kommer göra ont att se A*rons blod.

-Kontroll: Det har förekommit mycket kontroll och hot mot Sd från Lw men inget från andra hållet som Åkl påstår. Fotografering hösten 2016 kan uppfattas så av utomstående. Läser man chatt Lw/Sd vid de tillfällen förstår man bättre. Lw beskriver själv för polisen att jag brukar komma 3- 4 gånger per vecka och ta bild genom fönstret för att säga jag är här nu (tidigare anm, sid 7). Hon säger vidare att hon inte bett mig sluta och att hon inte har något emot detta utom just dessa två gånger.

-Om att döda Hanna och två barn: Åkl påstår jag planerat och övervägt att döda Hanna och barn. Sanningen är att Hanna inte ville leva och lämna barn utan sin mamma. Någon sa att det enkla vore om vi alla dog i en bilolycka.

-Sd/Lw stämmer träff ute för att ha sex: Det har aldrig hänt trots vittnet M*arika som inte kände Lw före april -18 som inledelsefullt berättade sådan man kan läsa på Internet.

-Planering av mord genom att ringa polis 12/5: Polis och andra vet att det förekommer bus i området ändå. Jag går ju ut igen för att vara "farsa på stan" och det hade jag inte gjort i så fall. Jag är ofta ute och ser saker tex, 2019 har jag meddelat polis om bus i området två gånger.

Målsägarbiträdet vill jag bara säga tre saker som hon säger är i direkt strid med sanningen.
1. Sd raderade telegram så att utredningen skulle försvåras.
2. Sd kunde Lws lösenord.
3. Sd kände i detalj till brottsplatsen utan att det var offentligt exakt var hon dog. (Följde stigen från alla andra nyfikna. Det gick rakt fram till rätt plats).

Övrigt från rättegången.
28/2 säger Åkl att men ej kan se tidigare anmälningar i området kommer från just Lws adress (huvudprotokoll sid 218) visar motsatsen. Ett av tillfällena gäller våld från annan man mot Lw. Den mannen är med i utredningen och saknar alibi.

-30/3 säger C*sistian von B*bonningsen att jag hotat Lw om hon inleder en relation med annan. Vi har fått motsatsen uppläst. Hsn ock M*ts l*Larsson beröttar att Lw var så rädd för mig att hon följde met M*ts till Västerås. Sanningen som Åkl vet finns i chatt med Lw/Sd . Vi är inte det minsta tjafsiga de dagarna men Lw är mycket ledsen att vara själv hemma då jag är bortrest med barn några dagar.

-De shorts kvällen den 14/5 har inget Dna från Lw (men från Sd från skada på benet). Dom är beslagtagna i otvättat skick..

-J*enny F*oley berättar att förvisso från sep, 2015 säger regelbundet att han ej vill ha relation men även motsatsen. (Kontroll, makt)
. Fel. Som Åkl läste upp 27/2 så ber jag Lw att få sluta skrivs hjärtan och "jag älskar dig"mm mem Lw kräver jag fortsätter 170301.

-Vattenspridaren: Min vattenspridare är av stort intresse med den är varken undersökt eller beslagtagen.

-Ca, 5-7 vittnen vid dörrknackningen har pratat om en avvikande olåst cykel parkerad i änden av Lws bostadslänga 14-15/5 ( några tvekar på datum) . Cykeln är ej omhändertagen eller undersökt.

-En mörkklädd man går förbi Lws bostad 22:30 14/5 i riktning mot planket. När han möter en kvinna vänder han tvärt och går tillbaka och svänger in framför Lws bostad. Åkl, påstod i häktningsförhandlingen 2019 att det var jag men jag var hos J*erry G*ray i Almby då.

-Man vet att Lws telefon gick mot brottsplatsen 23:38 och fanns minst 6-700 meter från min och Lws bostad 00:07. Jsg öppnar en jobbfil 00:00. Utredingen tog ej reda på vilka telefoner som gick mellan de två aktuella masterna vid den tiden. När frågan ställdes hade operatörerna rederat data. (Tror de behåller 6 mån)

-Vittnen ser man söka vid bron 16 och 19/5 den ena uppger asiatiskt utseende.
- 17/5 berättar en ljusbrun man fpr två kvinnor att Lw är död och de ska komma ihåg vem som berättade först.
-Föraren i bärgningsbilen ser mannen med påsen efter E-18 02:00. Beskriver som varese svart eller vit hudfärg.
-Lw hade våren 2018 och intensiva uppvaktningar efter fler. Sista året är 12-15 män i sådana relationer med Lw. De flesta uttrycker att dom vill mer med Lw. Exakt ingen har alibi men två bor i norrland och har svårt att hitta till örebro och hem igen.

-Ca, 30 inloggningar på Lws instagram efter mordet. Flera av tillfällena är i princip omöjliga för mig att utfört. Det vill säga mågon har Lws lösenord.

Det hade varit skönt att beskriva min syn på kvinnor/jämnställdhet. Det gör ont i hela kroppen att höra andra beskriva ett monster som kontrollerar och skadar kvinnor. Hoppas ni orkat läsa hit och att det inte var dumt att skriva. Det finns så otroligt mycket mer jag vill säga såklart men snart är det morgon och brevet ska skickas.
Mvh Stefan Davidsson.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-05-01 kl. 17:06.
Citera
2020-05-01, 16:15
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jo. Den duger inte som alibi då det sker alldeles oavsett om någon sitter vid datorn eller ej. Detta förmodligen av användarvänliga orsaker såsom snabbhet att ladda sidor etc.
Exakt så, webbläsaren hämtar bilder etc från cachen när en användare öppnar en webbsida för att det ska gå snabbare. Jag har haft en "SD-miljö" igång i flera dagar och cirka noll gånger fått en sådan spontan automatisk laddning av webbsida inklusive historik. Däremot om jag manuellt öppnar webbläsaren skapas sådan historik.

SD skriver att han hade ett GoogleDoc-dokument öppet i en flik i webbläsaren, märkligt att det bara var just 23.34 som den sidan råkar laddas "automatiskt", det vill säga två minuter efter att han fått mejlet som enligt honom var anledningen till att han gick in på datorn.

Dock kan jag hålla med om att det inte duger som alibi, det kan kan ju ha varit någon annan som satt vid datorn eller att han hade med sig datorn till brottsplatsen. Tror i och för sig inte så mycket på det senare men ändå.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-05-01 kl. 16:24.
Citera
2020-05-01, 16:18
Medlem
Skibladners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Sa hon verkligen "i brist på bevis och vittnesmål"? Det enda jag läst av åklagaren, vilket jag också fått från henne via mail, är att hon är helt avskriven från alla misstankar. Inget något om "brist på bevis".
Om jag minns rätt så uttryckte åklagaren att det saknas teknisk bevisning.
Citera
2020-05-01, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
SD borde i så fall insett att det var mer misstänkt att ljuga om besöket än att berätta. Om han verkligen velat hjälpa till att löss försvinnandet.

Jo det kan man tänka ...
Men han visste inte att HD skulle yttra sig som hon gjorde på morgonen till hennes chef innan hon "borde" ha känt till försvinnandet, enligt tidsangivelser.
och att chefen skulle anmäla det.
Citera
2020-05-01, 16:23
Medlem
Fribbäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Fortsättning brev från SD

Man vet att Lws telefon gick mot brottsplatsen 23:38 och fanns minst 6-700 meter från min och Lws bostad 00:07. Jsg öppnar en jobbfil 00:00. Utredingen tog ej reda på vilka telefoner som gick mellan de två aktuella masterna vid den tiden. När frågan ställdes hade operatörerna rederat data.

Jag har fastnat lite på dom här tidpunkterna. Om ÅH menar att SD ensam utfört mordet. Hur hanterar man denna information?

Finner det osannolikt att SD cyklade som en galning fram och tillbaka flera gånger för att ge sken av att han sitter hemma och jobbar medans det är aktivitet runt Lenas mobiltelefon...
Citera
2020-05-01, 16:25
Medlem
Citat:
..cirka noll gånger fått en sådan spontan automatisk laddning..
Citat:
Jag fortsätter att lita på IT-forensikern. Du verkar egentligen inte ens övertygad av dina egna experiment?
Citera
2020-05-01, 16:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag fortsätter att lita på IT-forensikern. Du verkar egentligen inte ens övertygad av dina egna experiment?
Man ska aldrig vara för tvärsäker men övertygad är jag.
Citera
2020-05-01, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Då smög han in och konstaterade att LW inte låg i sin säng, så då smög han ut igen innan NW kom.
Din fantasi när det gäller att hitta bortförklaringar känner inga som helst gränser.

Varför inte? De skulle båda resa bort. LW ville träffa honom innan de reste. Hon inviterade med hembakad kaka.
Han tyckte det var sent. Han kan ha ändrat sig och ändå kommit dit när hon inte svarade på sms och ja, gått eller smugit uppför trappan.
Visse han om att A*** sov på övervåningen eller visste han bara att hon slog in present till honom?
Om han kommit direkt på hennes invit så hade ju A*** varit där även då ...
Han var ditbjuden faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in