2020-05-01, 13:30
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Sist jag kollade blev viruset inaktivt på som längst 10-12 dagar under optimala förhållanden utan en värd och 28dagar verkar vara en möjlig tid innan viruset eller värden lämnat in så stänger man in alla smittade tills de är virusfria så kommer inget virus finnas ute att smitta när de väl kommer ut.

Allt vi behöver göra är att

Testa
Spåra
Isolera

de positiva får då finna sig i att bli isolerade tills de är virusfria, de negativa driver samhället och försörjer de positiva.

Eller tillhör även Ni en av de som tror att detta virus spontanuppstår i samhället efter man släppt ut de isolerade efter de tillfrisknat och är virusfria?
Helt rätt, jag instämmer till 100% i ovanstående.
En del vattenskallar verkar tro att viruset ligger i gräset och väntar på att få hoppa upp och infektera första bästa som går förbi om det så har gått 1 år sen senaste kontakten med människan. Viruset dör ju och försvinner när det inte kan smitta fler, märkligt att detta ska vara en så kontroversiell tanke?
Citera
2020-05-01, 13:31
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, i Corona-forumet under Politik: inrikes.

Vi diskuterade hur Sverige ska kunna bli självförsörjande på livsmedel igen. Någon kom på idén att arbetslösa medborgare så klart kan göra gästarbetarnas jobb, och att det är onödigt med arbetskraftsinvandring när arbetskraft finns i Sverige. Heltokigt att rekrytera billiga trälar i utlandet med motiveringen att ingen i Sverige "vill" jobba i jordbruket eller med bärplockning, när det är så vanligt med bidrag utan att mottagaren behöver lyfta ett finger.

Runt och efter andra världskriget fanns stora produktionsväxthus utanför stockholm.
Redan i början januari funderade jag på om MSB hade börjat lägga ordrar
för detta. Vid detta laget så skulle ett tusental fullstora växthus ha stått färdiga runt om i SWE.

Sveriges politiker och tjänstemän är extremt välbetalda idioter . Pure fucking parasites.
Senast redigerad av severustheemperor 2020-05-01 kl. 13:46.
Citera
2020-05-01, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Det dör kanske 250 personer i trafiken varje år. Knappast värt att förbjuda någon motortrafik för det. Du borde sluta fjanta dig med den där typen av värdelös argumentering. Det år ett återkommande fenomen i den här tråden.
Jag håller med. Dessutom har det lagts miljarder på nollvisionen - att minska antalet döda i trafiken. Jag tror det var över 1000 dödsolyckor årligen innan arbetet startade.
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Tror det beror helt på vad personalen på avdelningen man hamnar på är vana vid. Där jag låg fanns framförallt personer allvarligt sjuka i cancer, tröskeln verkar vara väldigt hög där. Mer osäkert hur det kommer att vara på en covid-avdelning.

Jag tror också det kommer vara problem om en månad. Men jag hoppas att vården har andra mediciner tillgängliga, och tänker kreativt. Att använda läkemedel avsedda för djur var ju en bra idé tex.

Hade de inte riktlinjer att inte iva-vårda personer med aktivt missbruk? Tycker mig ha sett det.
Sådana riktlinjer skulle jag vilja se. Skicka länk om du hittar det och har möjlighet.

Jag är primärt psykiskt sjuk men blir behandlad som en knarkare trots att ett problematiskt missbruk inte varit något huvudproblem. Det finns prover och iakttagelser som visar det här.

Så efter alla år av utsatthet inom vården och akutsjukvården har jag blivit totalt likgiltig. Blir jag sjuk i corona ger jag mig själv palliativ vård efter att ha kastat ut mina journaler till anhöriga och en liten skrift om mina upplevelser inom vården och relationen till berörd vårdpersonal.

Får jag fråga vilken avdelning du la på och varför? Jag har legat på AVA, HIA, MIVA, IVA på både Akademiska sjukhuset och Gävle. Vissa ur personalen där är rena helveten. De ser intoxpatienter som onödiga människor. Sådana de önskar dog innan de anlände. Vi anses vara personer som inte lider. Personer som bara ställer till. Friska och onödiga. Ibland har jag fått kommentarer som så här "det här var väl onödigt, vi har inte tid med sådant här för vi måste vårda de som är sjuka på riktigt!"

Jag har tappat hoppet om medmänsklighet inom vården för länge länge sedan. Det glädjer mig att hjärtlungpersonal jobbar i fronten med sina allvarligt fysiskt sjuka smittsamma patienter med risk för sitt liv. Först nu vet de vilken ångest jag har levt med hela livet och som jag tvingas leva med när någon godtyckligt rycker bort lindrande mediciner för att jag har testat knark förut. Från mitt håll till alla skyldiga vid frontlinjen - rätt åt er!

Gissad och väntat reaktion från frontlinjen: "lugnt, skit i den där personen, det är bara en arg liten knarkare."

Sanningen: komplext trauma. Kronisk posttraumatisk stress. Obotlig ångest. Suicidal.
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
A recent time-delay adjusted estimation indicates that mortality rate of COVID-19 could be as high as 20% in Wuhan, the epicentre of the outbreak.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext

Sveriges policy kan leda till att viruset når "kritisk massa". DVS. Vi får en hög virusbelastning.
DVS. Mängden virus i omgivning blir så hög så flertalet får Covid-19.

Då blir det som Wuhan. Inga vackra siffror.

Det är ett regeringsbeslut hur många som skall dö. Heil DR Tengele.
Idiotinlägg!
Har du problem med att skriva förståerlig svenska?

Den artikel du refererar till är nästan 2 månader gammal, och är riktigt dålig. 2 månader är en evighet när det gäller covid-19. Artikeln saknar helt kritik av använd data.
Citera
2020-05-01, 13:34
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Eh jo. Siffran för 2020 kommer att tillskrivas överdödlighet i Covid-19 då influensasäsongen var liksom 2019, obetydlig. Övriga år kan överdödlighet januari-maj i huvudsak tillskrivas influensa, som också drabbar äldre i stor utsträckning. Mycket talar för att toppen av Covid-19-fallen nåddes i början av april (och inte hösten enligt Björn Olsens killgissning) och att antalet avlidna sjunker från och med maj. Nästa höst/vinter kommer sannolikt en ny våg.

Vad sysslar du med? Du påstod att du presenterar fakta. Man kan inte enbart tillskriva överdödligheten COVID-19. Det är inte en adekvat metodik. Det kan finnas flera faktorer varav COVID-19 endast är en av dem. Att influensasäsongen skulle varit mild måste du också leda i bevis. Hur vet du att dem som dött och inte blivit testade för varken influensa eller COVID-19, avled på grund av just COVID-19?
Citera
2020-05-01, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Tänk lite längre..Och idag kommer det rapporter som delvis bekräftar det jag skrev,, Att vi kommer få leva med detta virus lång tid framöver. Om nu en andra våg förutspås till hösten så lär "immuniteten"
vara väldigt låg efter en infektion som jag också skrev. Nu varnas det för oratal av återinfektioner och flera vågor..

Sveriges medelålder sjunker för varje död åldring som dör..Det kan du redan se via folkbokföringen och Socialstyrelsens statistik. Så vad exakt har jag fel i ?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3J01yL/ny-rapport-coronapandemin-kommer-paga-i-tva-ar

Faktum är att jag hämtat en del från dessa rapporter då jag skrev det inlägget så det mesta är troliga scenarion. Vilket du kan läsa av andra skribenter än mig i dagspresssen idag.

Eller menar du att jag skall be om ursäkt för det jag skrev för 2 dagar sedan men som Din favoritblaska Aftonbladet tar upp i dagen löp ? Ursäkta att jag var lite före MSM ?

Det är inte åldringarna som drar ner medellivslängden. Det är när unga människor dör.
Citera
2020-05-01, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Kan du förtydliga vad ditt förvirrade svammel betyder?
Jag läser att du anser det ok att offra äldre bara någon annan gjort så tidigare.
Och det är tankar från en frisk hjärna?

Var skrev jag att jag anser att det är ok att offra någon?
Det var personen jag svarade som ansåg det.
Delvis DU. Jag påpekar bara att Sverige är inte först med det.
Citera
2020-05-01, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Ja, det vore intressant om lärarskrået testades för att kunna utröna eventuell smittspridning.

Lärarna är väl lika smittsamma som andra vuxna, men barnen blir ju sällan särskilt sjuka. Och flera studier har visat på att barn inte smittar särskilt mycket och att de inte är så mottagliga för viruset.
I den tysk-engelska studien - (som inte granskats ännu) framgår inte varför just de 60 000 personerna i studien testades eller om urvalet är representativt - visade det sig att det var få som var smittade öht under 20 år och därför var det även få testresultat som kunde utvärderas i den yngre gruppen.

Om nu barn inte är så mottagliga för viruset och flera studier har visat att smittade barn som träffat många människor ändå inte fört smittan vidare knappt alls, då känns det väl ganska betryggande att skicka barnen till skolan? Läraren kan smitta barnen men den risken är ju lika stor som hos andra vuxna som barnen träffar.
Citera
2020-05-01, 13:38
Medlem
severustheemperors avatar
A recent time-delay adjusted estimation indicates that mortality rate of COVID-19 could be as high as 20% in Wuhan, the epicentre of the outbreak.
https://www.thelancet.com/journals/l...195-X/fulltext

Sveriges policy kan leda till att viruset når "kritisk massa". DVS. Vi får en hög virusbelastning.
DVS. Mängden virus i omgivning blir så hög så flertalet får Covid-19.

Då blir det som Wuhan. Inga vackra siffror.

Det är ett regeringsbeslut hur många som skall dö. Heil DR Tengele.

Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Idiotinlägg!
Har du problem med att skriva förståerlig svenska?

Den artikel du refererar till är nästan 2 månader gammal, och är riktigt dålig. 2 månader är en evighet när det gäller covid-19. Artikeln saknar helt kritik av använd data.

Om du inte förstår svenska så är det ej mitt problem. Inget har ändrats. Lär dig skilja på SARS 2 COV och Covid-19.
Citera
2020-05-01, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
I maj kommer det förmodligen fortfarande vara en ganska hög siffra på döda eftersom viruset har spridit sig från Stockholm mer ut i landet, men det känns som en ganska väntad utveckling innan smittan stannar upp ordentligt. Så "håll ut"

Svårt att se att smittan stannar upp med tanke på sommareledigheten och hur 90 procent av alla under 30 i princip skiter i smittorisker. För vissa i den åldersgruppen är det viktigare att dricka vitt och knulla en kväll än att ha ett jobb och framtid av att bedöma om man tittar på deras sociala medier.
Citera
2020-05-01, 13:39
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
https://www.youtube.com/watch?v=bfN2JWifLCY
Johan Giesecke intervjuas !

That was one of the more extraordinary interviews we have done here at UnHerd.

Professor Johan Giesecke, one of the world’s most senior epidemiologists, advisor to the Swedish Government (he hired Anders Tegnell who is currently directing Swedish strategy), the first Chief Scientist of the European Centre for Disease Prevention and Control, and an advisor to the director general of the WHO, lays out with typically Swedish bluntness why he thinks:

- UK policy on lockdown and other European countries are not evidence-based
- The correct policy is to protect the old and the frail only
- This will eventually lead to herd immunity as a “by-product”
- The initial UK response, before the “180 degree U-turn”, was better
- The Imperial College paper was “not very good” and he has never seen an unpublished paper have so much policy impact
- The paper was very much too pessimistic
- Any such models are a dubious basis for public policy anyway
- The flattening of the curve is due to the most vulnerable dying first as much as the lockdown
- The results will eventually be similar for all countries
- Covid-19 is a “mild disease” and similar to the flu, and it was the novelty of the disease that scared people.
- The actual fatality rate of Covid-19 is the region of 0.1%
- At least 50% of the population of both the UK and Sweden will be shown to have already had the disease when mass antibody testing becomes available
Senast redigerad av Corona-Ezpecial 2020-05-01 kl. 13:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in