Citat:
Ursprungligen postat av
sanne
Samma för mig. Men har haft lunginflammation och då var jag så pass "borta" så jag upptäckte inte ens själv att jag var väldigt dåligt syresatt. Jag bara låg ner och ingen ångest alls, bara helt slut med hög feber och allmänt påverkad, till och med så mycket så jag inte kunde vända mig i sängen ens. Så jag tror (hoppas) att man är så pass "borta" som jag var då, om man skulle få covid19, och dö i lunginflammation eller andra andningssvårigheter.
Det här skulle jag kanske inte skriva, men vårdpersonal (både i Sverige och Italien) har vittnat om att man INTE dör på samma sätt vid corona som vid vanlig lunginflammation. I det senare fallet är man inte medveten om hur sjuk man är (som du beskriver), man somnar bara in. Därför har den vanliga lunginflammationen ibland kallats "den gamles vän" - den låter gamla människor som inte har ut något av livet längre, dö på ett sätt som är ganska fridfullt.
Men vid corona är man vaken och har ångest, och kippar efter luft fram till sista andetaget. Detta är också en faktor som man måste ta hänsyn till när man bestämmer hur hårt man ska bekämpa en smitta och vilken strategi man ska välja, anser jag. Inte bara hur många som kommer att dö, utan även hur svårt slutet kommer att bli för dem som dör. Samt naturligtvis hur plågsam sjukdomstiden blir även för dem som blir svårt sjuka men överlever.