2020-05-01, 13:11
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Tror att man nog inte behöver oroa sig för att vara otillräckligt medicinerad. De hittar nog lösningar inom vården. Jag har varit riktigt allvarligt sjuk och nära döden och fan vad de övermedicinerade mig. Har aldrig haft så fritt flöde av opiater och benso som då. Lite ovant för en inom vården känd f.d. missbrukare. Jag skulle tro att de flesta medicineras hellre mer än lite även vid allvarlig c19.

För mig personligen är den största ångesten andningssvårigheter, inte att dö, känns som det mest osympatiska sättet att dö på, eller behöva genomlida någon längre tid utan att dö också för den delen. Har dessutom varit med om det ett antal gånger tidigare.

Samma för mig. Men har haft lunginflammation och då var jag så pass "borta" så jag upptäckte inte ens själv att jag var väldigt dåligt syresatt. Jag bara låg ner och ingen ångest alls, bara helt slut med hög feber och allmänt påverkad, till och med så mycket så jag inte kunde vända mig i sängen ens. Så jag tror (hoppas) att man är så pass "borta" som jag var då, om man skulle få covid19, och dö i lunginflammation eller andra andningssvårigheter.
Citera
2020-05-01, 13:11
Medlem
Något jag undrar är den enkla frågan. Hur stor är dödligheten? Om 10 000 personer får detta virus. Hur många dör? Det cirkulerar många olika siffror.
Citera
2020-05-01, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Har ju mycket lite att göra med SARS-CoV-2. Dessutom är 2020 inte ens ett avklarat år. Pandemin fortgår och vi vet ytterst lite om SARS-CoV-2 och dess skadeverkningar.

Eh jo. Siffran för 2020 kommer att tillskrivas överdödlighet i Covid-19 då influensasäsongen var liksom 2019, obetydlig. Övriga år kan överdödlighet januari-maj i huvudsak tillskrivas influensa, som också drabbar äldre i stor utsträckning. Mycket talar för att toppen av Covid-19-fallen nåddes i början av april (och inte hösten enligt Björn Olsens killgissning) och att antalet avlidna sjunker från och med maj. Nästa höst/vinter kommer sannolikt en ny våg.
Citera
2020-05-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Här har du fakta som jag bland annat presenterar:

SCBs siffror på överdödlighet med 2019 som referensår (= lågt influensaår) 1 jan-19 apr

2015: 30282 (+2330)
2016: 28733 (+781)
2017: 29771 (+1819)
2018: 30967 (+3015)
2019: 27952 (referensår)
2020: 30064 (+2112)

2020 var även det ett lågt influensaår och tom lägre än 2019. Skillnaden mellan 2019 och 2020 1 jan- 15 mars är 240 fall färre 2020 än 2019.

Lite mer fakta:

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/artusendets-hogsta-dodstal-uppmatt-i-sverige/
Århundradets högsta dödstal uppmätt i Sverige
2020-04-27 | Nyhet

Under vecka 15 uppmättes århundradets högsta dödstal i Sverige, visar SCB:s preliminära statistik över dödsfall i Sverige.

Den preliminära statistiken är nu uppdaterad till och med den 24 april. Vecka 15 dog 2 505 personer (358 personer per dag). Det är närmare 150 fler döda än de näst högst uppmätta dödstalen under en vecka, som var 2 364 döda under vecka 1 år 2000.

På plats tre och fyra ligger veckorna 14 och 16 i år, med 2 354 och 2 310 döda.
Och ytterligare fakta:

https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
Citera
2020-05-01, 13:17
Medlem
virvelbaggs avatar
Hade jag varit i riskgruppen tror jag nog att jag hade börjat tänka på att emigrera eller fly till Island eller något annat land som börjar få kontroll på smittan. För den kan komma att rasa länge här och sitta inlåst i ett halvår, kanske ett år och riskera att dö börjar ge en anledning till att fly. Frågan är om man kan bli pandemi flykting och hoppas på att länder som Island och kanske Norge kan tänka sig att ta i mot Svenska flyktingar. Att de mins att Sverige faktisk visat solidaritet tidigare.
Citera
2020-05-01, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Pandemier som spanska sjukan och svininfluensan kommer typiskt från USA. Även aidspandemin propagerades därifrån, och så som amerikanerna lever är det kanske inte så konstigt.

Svininfluensan kom tydligen från Mexico.

"...nästan alla influensapandemier som forskarna har lyckats spåra ursprunget på - från det första noterade utbrottet 1888, till Hongkonginfluensan 1968 - har visat sig härröra från just Guangdongprovinsen i södra Kina" ( ur Världen bör räkna med fler pandemier från Kina, 26 mars)

Sars-utbrottet i början av 2000-talet kom också från G.provinsen i Kina. Eftersom Kina försöker mörklägga sina problem och inte informerar som de borde så hinner smittan sprida sig på ett farligt sätt.
Citera
2020-05-01, 13:18
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Så FHMs uppmaning att stanna hemma från jobbet när man får symptom hjälper alltså inte som det framgick av studierna från kina och sydkorea för månader sedan.

När man uppvisar symptom så har man redan smittat alla sina vårdtagare eftersom man inte ska ha munskydd för att munskydd ju ger en falsk trygghet

Nej och Ja, antar jag.

Vi måste ju som befolkning ha rätt information,

suck.
Citera
2020-05-01, 13:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I så fall duger det inte... Man måste skruva på någon variabel i alla fall, för att få ner det, ÄVEN om man nu ska fortsätta gå för flockimmunitet.
Det kommer att skruva ner sig av sig självt när fler smittas och blir immuna utanför Stockholm.
Citera
2020-05-01, 13:20
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Något jag undrar är den enkla frågan. Hur stor är dödligheten? Om 10 000 personer får detta virus. Hur många dör? Det cirkulerar många olika siffror.

Det är ingen som vet helt säkert. Ingen. Troligen kommer åtminstone 0.5% vara döda inom 30 dagar.
Citera
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
EU:s ledare överens om en återhämtningsfond

Europeiska rådet har kommit överens om att ge kommissionen i uppdrag att ta fram ett förslag på en återhämtningsfond för unionen. Från svenskt håll vill man att den ska finansieras med lån och inte med bidrag, meddelar statsminister Stefan Löfven på en pressträff på torsdagskvällen.

– I början av krisen var det många som räknade ut EU-samarbetet, säger Löfven och pekar på bland annat stängda gränser och handelsrestriktioner.

– Nu säger vi gör en analys. Redovisa behoven. Återkom, säger statsministern.

Enligt TT vill Löfven att storleken på den så kallade coronafonden ska hållas tillbaka. Till exempel har Spanien föreslagit att den ska omfatta 1 500 miljarder euro.

https://omni.se/eu-s-ledare-overens-om-en-aterhamtningsfond/a/wPG7pd

Hur mycket kommer det här kosta Sverige?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Samma för mig. Men har haft lunginflammation och då var jag så pass "borta" så jag upptäckte inte ens själv att jag var väldigt dåligt syresatt. Jag bara låg ner och ingen ångest alls, bara helt slut med hög feber och allmänt påverkad, till och med så mycket så jag inte kunde vända mig i sängen ens. Så jag tror (hoppas) att man är så pass "borta" som jag var då, om man skulle få covid19, och dö i lunginflammation eller andra andningssvårigheter.

Det här skulle jag kanske inte skriva, men vårdpersonal (både i Sverige och Italien) har vittnat om att man INTE dör på samma sätt vid corona som vid vanlig lunginflammation. I det senare fallet är man inte medveten om hur sjuk man är (som du beskriver), man somnar bara in. Därför har den vanliga lunginflammationen ibland kallats "den gamles vän" - den låter gamla människor som inte har ut något av livet längre, dö på ett sätt som är ganska fridfullt.

Men vid corona är man vaken och har ångest, och kippar efter luft fram till sista andetaget. Detta är också en faktor som man måste ta hänsyn till när man bestämmer hur hårt man ska bekämpa en smitta och vilken strategi man ska välja, anser jag. Inte bara hur många som kommer att dö, utan även hur svårt slutet kommer att bli för dem som dör. Samt naturligtvis hur plågsam sjukdomstiden blir även för dem som blir svårt sjuka men överlever.
Citera
2020-05-01, 13:22
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner

A recent time-delay adjusted estimation indicates that mortality rate of COVID-19 could be as high as 20% in Wuhan, the epicentre of the outbreak.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext

Sveriges policy kan leda till att viruset når "kritisk massa". DVS. Vi får en hög virusbelastning.
DVS. Mängden virus i omgivning blir så hög så flertalet får Covid-19.

Då blir det som Wuhan. Inga vackra siffror.

Det är ett regeringsbeslut hur många som skall dö. Heil DR Tengele.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in