2020-05-01, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Verkar inte som att Ryssland har stäng ner i den utsträckning några här i tråden vill ge sken av. Putin undviker coronakatastrofen och överlämnar ansvaret till guvernörerna. Aktiviteter som tunnelbana, trafik är högre än i exempelvis New York enligt nedanstående källa. Intressant läsning i övrigt!

https://www.themoscowtimes.com/2020/04/25/four-weeks-into-russias-economic-quarantine-confusion-reigns-a70095
Jag vet inte vem som "gett sken" av något i tråden. Tidningen MT försöker alltid vara så negativa som möjligt, men deras artikel innehåller fakta som visar att nedstängingen (som ingen har sagt skulle vara total) fungerar hyfsat:

Citat:
Passenger numbers on Moscow’s metro network are running at 16% of usual levels

Det är ingen som sagt att tunnelbanan skulle vara stängd. Att 84% av passagerarna är borta innebär såklart drastiskt minskad hastighet på smittspridningen.

Sedan hittar de såklart någon "political scientist" som ljuger ohämmat:

"The government continues to make one big mistake: publicly underestimating the critical nature of the situation and staying silent about the most pressing problems"

Vilka problem är de "tysta" om och vad är det du menar att "Putin undviker"? Här har du en massa nyhetssändningar i stats-TV. Berätta för mig i vilken av dem de är "tyst om problemen" och i vilken av dem vi inte får se Putin prata om problemen.

https://www.youtube.com/channel/UCKonxxVHzDl55V7a9n_Nlgg/videos

Ifall Putin hade kört med presidentstyre och inte gett guvernörerna något ansvar, hade du gett honom beröm för det då?
Citera
2020-05-01, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Frihet under ansvar fungerar inte. Vi har ihjäl många fler än våra grannländer. Norge kommer kunna fira midsommar utan corona. Vi kommer få höra röven på tv säga att vi skall tvätta händerna, sedan kommer dr death med sina kurvor och kör en av hans lögner:
- ÖÖÖ kurvan ser ut att dämpas, att vi har 100 döda är bara temporärt

Och så kommer det låta i månader.

Vad tror du om ATs "tvivel" på Sveriges strategi idag? (AB idag) Känns som ett försök att få FHM se mer 'mänskliga" ut, kände jag...

Eller kan det verkligen vara så att FHM vacklar lite, efter 2.500 döda... Jag är skeptisk, men den som lever får se.🤔
Citera
2020-05-01, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Pippi?

Vem har ens påstått att barn inte alls smittar? Man har sagt att barn inte verkar driva smittan i samhället, det är ”ganska” stor skillnad.
Vad innebär att driva smittan i samhället?
Skolor och dagis bidrar till smittspridning. Detta har varit uppenbart hela tiden och denna nya undersökning styrker bara detta.
Barnen smittar varandra och personalen i skolan. Barnen smittar föräldrarna hemma. Det finns inget som helst tvivel om det.
Anledningen till att våra myndigheter vägrar stänga skolorna är bara för att de inte vill att föräldrarna skall stanna hemma från jobbet.
Men denna rädsla att skada ekonomin straffar sig. I slutänden kommer Sverige att få värre skador på ekonomin förutom att väldigt många kommer att dö och få sina liv förstörda.
Citera
2020-05-01, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
FYI: De med allvarliga symptom där infektion nått lungorna kan möjligtvis vara mindre smittsamma än mildare fall.

Det är också faran med asymtomatiska fall. Infektionen håller sig i de övre luftvägarna och iom att man inte känner sig sjuk så rör man sig mer bland andra människor.

Som barn t.ex. som ofta springer omkring och hoppar upp i famnen hos vuxna.
Det är MÖJLIGT att barn smittar lika mycket som vuxna. Men det är långt ifrån SÄKERT, inte minst eftersom barn GENERELLT har mindre symptom, som hosta.

Det är någon mån OLOGISKT (men inte bevisat) att asymptomatiska smittar LIKA som symptomatiska. Men om ni vill driva den tesen, varsågod. Jag TROR inte på den, men kommer omedelbart ändra åsikt om motsatsen bevisas.
Citera
2020-05-01, 08:17
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Sverige har valt en annorlunda väg mot i princip alla andra länder i världen.

Gång på gång har Anders Tegnell tvingats försvara strategin – men nu medger statsepidemiologen att det finns tvivel.

– Jag är inte alls övertygad, säger han till Aftonbladet.

https://www.expressen.se/nyheter/tegnells-tvivel-om-svenska-strategin/
Citera
2020-05-01, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi andra håller oss till studier vi med.
Hade jag varit ett troll så hade jag sagt att studien var dålig, eller att tyskar var okunniga. Jag har inte för en sekund sagt att studien är fel, bara påpekat att den inte studerat smittsamheten rakt av, utan en underliggande variabel.
Citera
2020-05-01, 08:18
Medlem
"– Forskningen överensstämmer med idén att barn kan bli smittade och kanske även föra viruset vidare lika enkelt som andra åldersgrupper, utan att uppvisa lika många symtom, säger infektionsforskaren Martin Hibberd, skriver SVT."

Låter lika säkert som Sydkoreastudien.
Citera
2020-05-01, 08:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FASD
Lustigt att internationella vänster medier har börjat rapportera negativt om Sverige nu efter att Trump använde oss som ett positivt exempel.
Tyder på hur reaktionära de är.

Har noterat att de på ytterkanterna verkar vara de som förordar fri smittspridning mest. De är väl de som värdesätter människoliv minst kanske? De som hyser de lägsta humanistiska värderingarna.
Citera
2020-05-01, 08:19
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Tyska forskare har nu funnits att barn smittar i samma omfattning som vuxna.
https://m.bild.de/ratgeber/gesundheit/gesundheit/corona-studie-kinder-sind-genauso-ansteckend-wie-erwachsene-70363010.bildMobile.html

Jag tror inte på det men hoppas det är sant. Med svensk modell med öppna skolor borde i princip nu då alla vara smittade för länge sen. Ännu ett bevis i så fall på hur världen överdriver covid och gör tiotals miljoner arbetslösa tillika som hundratals miljoner kommer att svälta ihjäl snart. Grattis panikkärringar vilka kaptener ni är!
Citera
2020-05-01, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Nja men om covid hade varit ens en tusendel så smittsamt som alla jävla domedagsprofeter hävdat så hade hela världen varit smittad i början av mars. Likaså med dödligheten. Nu vet vi att det i princip är ofarligt för en frisk människa så de facto synd att viruset inte är mera smittsamt faktiskt. Vad gäller barns smittsamhet så läste jag om en svensk unge som blev smittad av en superspridare i Österrike och hade haft minst 176 dokumenterade nära kontakter efter det. Ingen blev smittad
Svar på ovan:
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Vet om en som ligger på intensiven. Han är 40 år. Han hade kontakt med nästan en hel fabrik och ingen annan fick det. Skulle detta bevisa att 40åringar inte smittar heller då?
Bra belysande av problemet med anektdotisk bevisföring.

Tack: DrunkenZealot
Citera
2020-05-01, 08:21
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Vad tror du om ATs "tvivel" på Sveriges strategi idag? (AB idag) Känns som ett försök att få FHM se mer 'mänskliga" ut, kände jag...

Eller kan det verkligen vara så att FHM vacklar lite, efter 2.500 döda... Jag är skeptisk, men den som lever får se.🤔
Jag tror att han blev carried away. Alltså han gick in i något läge där han trodde att han var Gud och odödlig. Som hög på knark.

Efter ett tag börjar detta avta och då inser han vad han gjort. Nu börjar han bli rädd och vet att människor som vi har haft rätt hela tiden. Vi skulle bekämpat viruset med all kraft från början, som Hong Kong. Men istället fick han hybris och till hjälp hade han västvärldens största propagandaapparat, som vrängt huvudet av Svenskar i många år.

Men till slut kommer verkligheten i kapp. Jag skulle vilja att han fängslas, för detta är utan tvekan Sveriges största mördare genom den moderna tiden. Ingen Svensk har haft ihjäl mer Svenskar än dr death.
Citera
2020-05-01, 08:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vad innebär att driva smittan i samhället?
Skolor och dagis bidrar till smittspridning. Detta har varit uppenbart hela tiden och denna nya undersökning styrker bara detta.
Barnen smittar varandra och personalen i skolan. Barnen smittar föräldrarna hemma. Det finns inget som helst tvivel om det.
Anledningen till att våra myndigheter vägrar stänga skolorna är bara för att de inte vill att föräldrarna skall stanna hemma från jobbet.
Men denna rädsla att skada ekonomin straffar sig. I slutänden kommer Sverige att få värre skador på ekonomin förutom att väldigt många kommer att dö och få sina liv förstörda.
Här ger man en fördjupad analys varför barn trots allt kan vara lika smittsamma som vuxna och varför det är olämpligt att öppna skolor. Självklarheter egentligen:
The viral loads observed in the present study, combined with earlier findings of similar attack rate between children and adults (2), suggest that transmission potential in schools and kindergartens should be evaluated using the same assumptions of infectivity as for adults.
There are reasons to argue against the notion of adult-like infectivity in children, such as the fact that asymptomatic children do not spread the virus by coughing, and have smaller exhaled air volume than adults. However, there are other arguments that speak in favour of transmission, such as the greater physical activity and closer social engagement of children. We recommend collecting and evaluating more viral load data from testing laboratories to achieve more robust statistical assessments and independent confirmation of the present results. Based on the absence of any statistical evidence for a different viral load profile in children found in the
present study, we have to caution against an unlimited re-opening of schools and kindergartens in the present situation, with a widely susceptible population and the necessity to keep transmission rates low via non-pharmaceutical interventions. Children may be as infectious as
adults.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in