2020-05-01, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag har läst pandemiforskning från Harvard för att lära mig mer om detta ämne. Jag har även en godkänd universitetsutbildning bakom mig, så jag kan läsa innantill. Så, då var det som jag trodde, det var en avledningsmanöver av dig att slänga fram ngn lång text och inte peka på vari argumentet ligger, utan mena på att motdebattören skall sitta och leta själv efter argumentet i en lång text. Tråkig och ohederlig debattstil.

Det är lugnt, jag har fått mer än den dagsdos jag kan tåla, av förnekare. Men ha en bra dag!

Vad bra att du kan läsa. På tiden att du läser den artikeln då, eftersom den länkats många gånger i tråden.
Citera
2020-05-01, 11:37
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"– Forskningen överensstämmer med idén att barn kan bli smittade och kanske även föra viruset vidare lika enkelt som andra åldersgrupper, utan att uppvisa lika många symtom, säger infektionsforskaren Martin Hibberd, skriver SVT."

Låter lika säkert som Sydkoreastudien.
Och just det att de inte påvisar speciellt kraftiga symptom är ju väldigt farligt ur smuttspridnigssynpunkt.
Citera
2020-05-01, 11:38
Medlem
Hur många intensivvårdsplatser finns i region Stockholm?
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Om någon har 20 minuter över kan denne lyssna å¨ett radioprogram om i alla fall jag tyckte var mycket intressant:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1492607

Tack sparar länken och ska lyssna senare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Går inte att sätta en mask på en dement person. Hur gör man då med dessa? Enligt svensk lag får man ju inte ens låsa in dem i sina egna rum. Vill de ut - måste personalen släppa ut dem så de kan springa runt på boendet och smitta ner hela gänget.

Malmö har i och för sig löst det genom att skicka att sådana fall till ett eget boende i en gammal psykkåk. Att de då smittar ner redan smittade spelar då ingen roll.

Jag har en patologisk lögnare i släkten som föreslår att det finns rapporter om Alzheimer patienter
och Parkinson patienter (dvs mina föräldrarnas diagnoser) ska vara mer eller mindre immuna mot COVID p.g.a av den underliggande sjukdomen

Hans autoimmuna svar är alltså en pueril kontring på att jag varit fräck nog att uttrycka min oro i att vi har ingen aning om huruvida Alzheimer patienter i själva verket har större dödlighet när dom väl drabbas av COVID pga av den underliggande sjukdomen, samtidigt som jag öppnar för att det kan vara tvärtom.

Men det finns ju ingen så snabb research gjord självfallet, men det hävdar såklart min släkting han ser alltid dom rätta intervjuerna på TV och han kan aldrig med 100 % träffsäkerhet återge källorna efteråt
Citera
2020-05-01, 11:39
Medlem
Jag kan mycket väl haft Covid. Övre luftvägsinfektion, frossa och diaré. Man kan ju bara föreställa sig hur stort mörkertalet är, och hur meningslösa siffrorna och modelleringarma är just nu. Eller?
Citera
2020-05-01, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Får jag gissa, så kanske något så här; Klorokin, Quercetin, N-acetylcystein och Zink så tidigt som möjligt, injicera Askobinsyra samt ge blodförtunnare och vitamin D3, kanske något med koagulationsfaktorerna, ge syrgas naturligtvis, och behandla svårt sjuka med CPAP eller respiratorer med lägre tryck. Samt behandla med blodplasma. Kanske injicera Famotidin (Pepcid).

Fast jag är en total amatör, så ta det med en näve salt.

"Liten kunskap om klorokin vid covid-19

Som Läkemedelsvärlden skrivit om tidigare är kunskapen om effekt och säkerhet för klorokin vid covid-19 fortfarande mycket begränsad. Känt sedan tidigare är att klorokin är kopplat till en rad interaktioner och biverkningar, bland annat gastrointestinala-, och hudbiverkningar.

Vid höga doser eller vid samtidig behandling med vissa andra läkemedel kan de också ge allvarliga biverkningar som hjärtarytmi, ibland med dödlig utgång.

Läkemedelsverket avråder starkt från att klorokinfosfat och hydroxiklorokin används som egenvård, det vill säga utan recept från läkare som omfattas av den nu antagna begränsningen."

Det är många som gissar just nu. Ibland med dödlig utgång.
Citera
2020-05-01, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Huvet på spiken!

Förnekarna: Resten av världen är alarmister! Bara Sverige har rätt, emot alla odds!

Sannolikheten att resten av världen har fel måste ju vara så försvinnande låg. Kanske nåt snille här inne kan räkna på den sannolikheten. Skulle va kul att se.

Ja helt sanslöst.

Förstår man inte att Sverige har gjort fel och att Tegnell är en bagdadbob av rang vid de här siffrorna så är man bra indoktrinerad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasniqueztamere
Influensan har ju knappt gått runt i år men allt mellan 200-2000 pers dör en influensasäsong i Sverige, de senaste åren har det ökat. Alltså borde det inte än så länge vara nån skillnad mot andra år. Vidhåller att allt beror på den skitusla äldre”omsorgen” och vanvård. Tacka fan för att inte dementa 90-åringar överlever influensa när dom är övermedicinerade, undernärda och konstant uttorkade samt deprimerade pga personalen som behandlar sitt jobb som ett fabriksjobb.
Influensa det är väl bara en förkylning, inget äldre borde dö av
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Forskningen överensstämmer med idén att barn kan bli smittade

Precis som barn kan bli smittade av alla andra sjukdomar som finns. När kan vi överge mysticismen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Hallberg
"Tegnell: Inte alls övertygad om att Sverige (jag) gjort rätt"

Hur länge behöver han på sig för att bestämma sig?

Ödmjukhet är förbannat bra.
Att vissa ”experter” här saknar det är en annan sak.
Citera
2020-05-01, 11:43
Bannlyst
NZ öppnar upp.

- Scenario 1 -
Det dör 3 personer dag 1:
Hahahahahahha vad var det vi sa!!!!!!! Vi gjorde rätt!!! (ähhhhhhhhhh????)

Funderingar:

Ja, har man stängt ner landet dör färre och färre personer. Detta vet numera även 2åringar (förutom nån apa på fb som är beredd att ljuga om allt för att rättfärdiga Sveriges linje).

Ja, öppnar man upp landet igen, ökar risken. Hur mycket risken ökar beror på hur öppningen sker. Finns det för få restriktioner kvar är det mer chans folk smittas. Ökar man på restriktioner blir det mindre risk.

- Scenario 2 -
Det dör 10 personer dag 1. Dessutom blir lite höga siffror för varje dag:

Funderingar:

Ja, har man stängt ner landet dör färre och färre personer. Detta vet numera även 2åringar (förutom nån apa på fb som är beredd att ljuga om allt för att rättfärdiga Sveriges linje).

Ja, öppnar man upp landet igen, ökar risken. Hur mycket risken ökar beror på hur öppningen sker. Finns det för få restriktioner kvar är det mer chans folk smittas. Ökar man på restriktioner blir det mindre risk.

- Scenario 3 -
Det dör 10 personer dag 1. Dessutom blir mycket höga siffror för varje dag:

Funderingar:

Vid detta tillfälle NZ stänger ner landet igen.
Samtidigt kommer apor skrika:

Nä. Ni gjorde inte rätt. NZ gjorde rätt. Som stängde ner landet och försökte öppna upp det lite i taget.
Och stängde igen om det visade sig att situationen blir sämre.
Det är ni som gjorde fel. Som valde fel sida.
Ni valde en sida där ni själva, ja, ni själva, blivit behandlade som mindre värda än resten av världen.

Svenska medborgare behandlas som mindre värda.
Det är ok att äventyra den svenska medborgare.
Det är ok att ta fram ett vapen och gå till random svensk och säga att han ska skjuta sig i skallen och hoppas att ryska rouletten inte dödar honom.

Ni som stödjer Sveriges linje har inte insett att ni (ja, även ni, inte bara vi "alarmister") blir behandlade sämst i världen.
När ni kör er dagliga rysk roulette kan det vara er tur att få en kula i skallen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in