2020-05-01, 09:03
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Folkhälsomyndigheten har sagt att barn sprider smittan mindre än övriga.

Sedan så sade Tegnell så här:
Tegnell sa? Killen sa att ansiktsmasker inte fungerar, alla vet att masker fungerar.

Finns ingen som har ljugit mer än Tegnell, dr death. Dr death ville ha skolorna öppna, därför ljög han.
Citera
2020-05-01, 09:04
Medlem
CityBangBangs avatar
Hej Gomorgon..
.. har det hänt något nytt i coronasammanhang sedan igår, jag har inte kollat så noga ännu..
Kanske några flera potentiellt smittade, det var ju valborg igår, så..

Hur går det borta i USA då?
Har det börjat hända något på allvar i Africa, Indien eller andra ställen ännu där de inte haft så höga dödssiffror än så länge?
Citera
2020-05-01, 09:04
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Det är bra att beslut angående epidemier hanteras av experter och inte politiker. Men det är viktigt att ha experter som verkligen klarar av sitt uppdrag. Anders Tegnell har inte imponerat.

Donald Trump har presterat bättre än Anders Tegnell. Donald Trump införde begränsningar för resenärer från Kina, och fördröjde därigenom Covid-19's utbredning i Amerika. Nu i ett senare skede, så har Förenta Staterna fått kraftigt ökade dödstal. Men Donald Trump försökte åtminstone skydda sin befolkning. Anders Tegnell har gjort ingenting. Jo, någonting har han faktiskt gjort. Han har tillrättavisat alla som har försökt att hejda epidemins spridning.

-1 i tankeverksamhet och analysförmåga.
Citera
2020-05-01, 09:05
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"Hur övertygad är du om att Sverige har valt rätt väg?

– Jag är inte alls övertygad. Vi funderar ständigt på det här på myndigheten. Vad kan vi göra bättre och vad kan vi skruva på? Det måste man göra hela tiden för det kommer ständigt ny information och nya utmaningar."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ2raw/tegnell-inte-alls-overtygad-om-att-sverige-gjort-ratt

Låter bra att dom håller sig uppdaterad

Tycker mer det låter som om han försöker ge en indikation om att FHM styrs av politikernas önskemål och ekonomikrav. Tegnell själv som person hade nog inte alls gjort det som hittills utförts. Hade FHM fått ekonomi och förutsättningar så hade någ allt sett annorlunda ut.

Finns det inte resurser eller pengar så blir det såhär. 80% av Sveriges befolkning VET att det nu dör gamlingar på grund av den tidigare förda flyktingpolitiken. Att sedan pengar kastats ut på diverske skrikande småhrupper som feminister och HBTQ folk och deras organisationer gör inte saken bättre.

En mängd kvinnor i regeringen gör också att folkys ändras till dessa grupper istället för landtes säkerhet. Alla vet att en grupp kvinnor alltid tar längre tid på sig att komma fram till enhälliga beslut än motsvarande grupp män..Detta skapar en tröghet dessutom.
Citera
2020-05-01, 09:06
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det går inte att jämföra cancer med en pandemi och det inser du nog själv.

Cancer är inte en sjukdom utan ett samlingsnam för många och orsakerna till att man får cancer är lika många. Man kan få det av nästan vad som helst. Men covid 19 kan man bara få om man blir smittad.

Sedan är det ju så att drakoniska åtgärder mot smitta är starkt tidsbegränsade. Det handlar om veckor eller månader högst.
Nej, det är inte samma sak, det är jag medveten om, men det var heller inte poängen. Det jag tar upp är ju nolltoleransen av dödsfall som används som slagträ i den här tråden, är du inte beredd att med alla till buds stående medel försöka uppnå noll döda i Covid så är du att likställa med hitler, typ, om du ursäktar att jag raljerar en smula (alltså, jag menar inte att ingen har uttryckt sig exakt så, så be helst inte om någon källa, men även du måste inse att argumentationen ibland hamnar där).

Nåväl, förhoppningsvis når vi ett slut, eller åtminstone en kraftig minskning, av Covid-döda om ett par år, där dödligheten då övergår till att bli en del i statistiken. Dessvärre kommer ju folk sannolikt att fortsätta dö i exempelvis olika cancerformer och circulationssjukdomar. Jag menar inte att förminska de uppskattningsvis 10-20 000 Covid-döda i år i Sverige, som jag inte tycker låter som orimliga siffror, däremot tycker jag i så fall att INTE ta upp resten av preventivbara döda är att förminska DERAS död. Vems död är mest hemsk liksom, och varför ska vi ta till extrema åtgärder för att rädda vissa men inte andra? Vi skulle kunna lägga hela BNP på cancerforskning, men det är ju orimligt. I mina ögon är åtgärderna för att uppnå en tillfällig inbromsning i dödsfall av Covid lika orimlig.

Jag är, uppriktigt, inte intresserad av att provocera eller förminska någon utan diskuterar gärna åtgärder, men det är svårt här då argument alltför ofta bara bemöts med förolämpningar. Vill du fortsätta diskutera så gör jag gärna det i lämplig ton, vill du läsa in en massa saker i mina inlägg som jag uppenbarligen inte har skrivit så ber jag dig vänligt men bestämt att inte svara
Citera
2020-05-01, 09:06
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Men det finns inget som tyder på att barn sprider smittan, enligt Karin Tegmark Wisell på Folkhälsomyndigheten, som hänvisar till en ny studie från WHO.
https://www.expressen.se/nyheter/barn-sprider-inte-coronaviruset/
Från WHO:s hemsida:

Citat:
Can children or adolescents catch COVID-19?
Research indicates that children and adolescents are just as likely to become infected as any other age group and can spread the disease.
https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses
Det finns andra studier som visar att de sprider viruset.

Citat:
Det är möjligt att barn som smittats av coronaviruset är lika smittsamma som vuxna, enligt en ny tysk-engelsk studie som bygger på testresultat från Berlin.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/studie-risk-for-att-barn-smittar-andra

Studier på tidigare influensapandemier har visat att snabba skolstängningar minskat spridningen och att barn driver smittan.
https://www.nature.com/articles/nature06732
Citera
2020-05-01, 09:07
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Tegnell sa? Killen sa att ansiktsmasker inte fungerar, alla vet att masker fungerar.

Finns ingen som har ljugit mer än Tegnell, dr death. Dr death ville ha skolorna öppna, därför ljög han.
Visst är det så och han gör det med Löfvens goda minne!
Citera
2020-05-01, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
I Frankrike ska cyklister och joggare nu hålla 10 meters avstånd till sina medmänniskor. I Sverige räcker det med en armslängd 🤬
Vänligen skicka en länk på detta då jag vistas i sån miljö under mina träningspass. Google kan översätta! TACK!
Citera
2020-05-01, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Folkhälsomyndigheten har sagt att barn sprider smittan mindre än övriga.

Sedan så sade Tegnell så här:

Precis!

Idioten jag svarade hävdar att FHM går under parollen:
"barn smittar inte"!

En jävla skillnad. Eller?
Senast redigerad av tku01 2020-05-01 kl. 09:18.
Citera
2020-05-01, 09:10
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tku01
Precis!

Idioten jag svarade hävdar att FHM har sagt:
"barn smittar inte"!

En jävla skillnad. Eller?
Men om det är så att barn smittar om än kanske inte i samma utsträckning som vuxna, är det då en acceptabel arbetsmiljö för personal på skolorna? Är det rimligt att de skall utsättas för onödiga risker?
Citera
2020-05-01, 09:15
Medlem
Någon som minns Giseckes och Björn Olsens killgissningar i Agenda i början av februari? Epidemin når sin kulmen i sommar eller höst 2020?

Allt pekar nu på att toppen, för denna säsong, nåddes i början av april då antalet IVA-vårdtillfällen peakade.
Citera
2020-05-01, 09:16
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Invandrarområden är särskilt drabbade av coronavirus också. Svårt få folk att sluta gå till jobbet med förkylningssymptom antar jag. Speciellt pga anställningsförhållandena som gör det extra svårt att vara hemma. Myndigheterna missade att hantera den gruppen initialt.
Det var en dålig idé att satsa på massinvandring från första början, och inbegriper problem som ställs på sin spets i ett läge då krisinformation ska delges och följas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in