Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Det går inte att jämföra cancer med en pandemi och det inser du nog själv.
Cancer är inte en sjukdom utan ett samlingsnam för många och orsakerna till att man får cancer är lika många. Man kan få det av nästan vad som helst. Men covid 19 kan man bara få om man blir smittad.
Sedan är det ju så att drakoniska åtgärder mot smitta är starkt tidsbegränsade. Det handlar om veckor eller månader högst.
Nej, det är inte samma sak, det är jag medveten om, men det var heller inte poängen. Det jag tar upp är ju nolltoleransen av dödsfall som används som slagträ i den här tråden, är du inte beredd att med alla till buds stående medel försöka uppnå noll döda i Covid så är du att likställa med hitler, typ, om du ursäktar att jag raljerar en smula (alltså, jag menar inte att ingen har uttryckt sig exakt så, så be helst inte om någon källa, men även du måste inse att argumentationen ibland hamnar där).
Nåväl, förhoppningsvis når vi ett slut, eller åtminstone en kraftig minskning, av Covid-döda om ett par år, där dödligheten då övergår till att bli en del i statistiken. Dessvärre kommer ju folk sannolikt att fortsätta dö i exempelvis olika cancerformer och circulationssjukdomar. Jag menar inte att förminska de uppskattningsvis 10-20 000 Covid-döda i år i Sverige, som jag inte tycker låter som orimliga siffror, däremot tycker jag i så fall att INTE ta upp resten av preventivbara döda är att förminska DERAS död. Vems död är mest hemsk liksom, och varför ska vi ta till extrema åtgärder för att rädda vissa men inte andra? Vi skulle kunna lägga hela BNP på cancerforskning, men det är ju orimligt. I mina ögon är åtgärderna för att uppnå en tillfällig inbromsning i dödsfall av Covid lika orimlig.
Jag är, uppriktigt, inte intresserad av att provocera eller förminska någon utan diskuterar gärna åtgärder, men det är svårt här då argument alltför ofta bara bemöts med förolämpningar. Vill du fortsätta diskutera så gör jag gärna det i lämplig ton, vill du läsa in en massa saker i mina inlägg som jag uppenbarligen inte har skrivit så ber jag dig vänligt men bestämt att inte svara