2020-05-01, 08:52
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har du ätit fladdermöss? De är så knapriga och goa att man inte kan låta bli att äta dessa små delikatesser. De är ungefär som kräftor som vi nuförtiden äter hela året om.
Asiater äter fladdermöss och vi äter kräftor.
Men är dom SÅ goa att det är värt risken?
Citera
2020-05-01, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Giesecke förklarar hur smittan tog sig in på våra äldreboenden: Personalen på äldreboenden är ofta invandrare som "inte alltid kan ta till sig information".

När åldringsvården skulle vara så billig som möjligt så blev kvalitén därefter. Taxinäringen, där samma slags importerade tjänstefolk arbetar, är förstås en annan konduit för smittspridning till gamla.
Nu skyller alltså även myndighetspersoner på invandrarna när han själv är pressad.
Citera
2020-05-01, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Är det inte lustigt att FHM bara för någon dag sedan uppmanade föräldrar att skicka sina barn till dagis, förskola och skolan under parollen "barn smittar inte"! Detta var dom väldigt säkra på och försäkrade att barn inte kan bli smittade och är därför inte några smittspridare.

Det är väl ingen som säger att barn inte blir smittade. Däremot blir dom inte så sjuka.
Det är ingen som säger att barn inte är smittspridare.
Varför ljuger du?
Citera
2020-05-01, 08:55
Medlem
crisscrosss avatar
Intressant artikel som bland annat diskuterar varför Sverige ser ut att klara sig bättre ekonomiskt än resten av europa:
https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-sweden-economy/as-sweden-goes-it-alone-a-covid-19-survivor-and-trucking-boss-balances-risk-idUSKBN22D4KN?il=0
Citera
2020-05-01, 08:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Men nu är det ju inte Tegnell utan Löfven som tagit de slutliga besluten.

Ja men det var ju ett svar på den som drog in Tegnell, som om jag skulle hylla någon jag har varit kritisk till många gånger.

Sedan är det ju dock han som syns och hörs gällande utvecklingen och det handlar inte bara om politiska beslut. Man har ju valt en frivillig väg där folk frivilligt ska undvika vissa saker, då blir det än viktigare att det inte låter lugnare än vad det är. Till skillnad mot hans fanklubb har han dock på sistone erkänt att han underskattat utvecklingen och har sagt att hans ordval kan tolkas fel.osv.

Folk påverkas helt enkelt av vad han säger om hurvida det är allvarligt eller inte. Senaste veckan har han skärpt sin ton litegrann, och jag upplever att det direkt har påverkat. Mindre skriverier om att massa folk/ungdomar skulle ha firat valborg precis som vanligt. Något som jag såg mer av runt påsk. Vem annars lyssnar folk på? Det är ju lite Tegnell-show och honom alla hänvisar till.

Visserligen har vädret sannolikt påverkat än mer, men det har aldrig någonsin fått ungdomar att hålla sig hemma på valborg.

Enligt mig ska vi hur som helst inte ha myndigheter som står och säger att allt tyder på en ”nedgång” och ”toppar” gång på gång när det blir tvärtom några dagar senare. Jag vill inte heller ha någon som gör motsatsen, om man är minsta osäker ska det vara tydligt.

Det kanske låter som att jag tror att folk inte kan tänka själv och ta egna kloka och vuxna beslut... Helt korrekt 😎
Citera
2020-05-01, 08:57
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tku01
Det är väl ingen som säger att barn inte blir smittade. Däremot blir dom inte så sjuka.
Det är ingen som säger att barn inte är smittspridare.
Varför ljuger du?
Folkhälsomyndigheten har sagt att barn sprider smittan mindre än övriga.

Sedan så sade Tegnell så här:

Citat:
– När vi frågar runt i Kina så har man där inte kunnat se någon smittspridning från barn. Det beror inte på att barn inte alls får sjukdomen, men de verkar inte smitta, säger han.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-vill-folkhalsomyndigheten-inte-stanga-grundskolor
Citera
2020-05-01, 08:58
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag har aldrig varit övertygad om Sveriges linje. Skolor osv.

Men jag är ändå tacksam att FHM inte benhårt håller fast vid att de garanterat har rätt. Då hade jag varit ännu mer nervös..
Vi får se om detta mynnar ut i några åtgärder för att minska smittspridningen, eller om detta endast var en sak han sa i ett svagt ögonblick utan eftertanke?
Jag har inget förtroende för FHM idag, men skulle dom skärpa till sig och ta tag i problemet på riktigt istället för halvdana insatser, så kan det finnas en smula hopp trots en annars mörk verklighet.
Citera
2020-05-01, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag har aldrig varit övertygad om Sveriges linje. Skolor osv.

Men jag är ändå tacksam att FHM inte benhårt håller fast vid att de garanterat har rätt. Då hade jag varit ännu mer nervös..

Nej det är klart att det är "bättre" att visa ngt tvivel. Jag undrar dock lite hur genuint tvivlet är, så att säga. Om det ger någon vidare reflektion sedan.

Jag har jobbat med yrke där man hela tiden behöver förebygga att människor skadas fysiskt och psykiskt. Det ingår då i jobbet att man hela tiden måste omvärdera, göra nya bedömningar, samt ändra förhållningssätt och strategi, vid behov. För att undvika att människor skadas, ifall det går att förebygga.

Jag tvivlar på att FHMs tvivel leder till såna genomgripande förändringar i strategi som vi skulle behöva, så att vi kan minska antalet avlidna nu, framöver. Vi skulle behöva göra ngt drastiskt på nationell nivå så att t.ex inte smittspridningen verkligen tar mer fart i övriga Sverige, utanför Sthlm. Det finns fortfarande chans att rädda många ute i landet. Ser dock inte att någon konkret åtgärd görs i detta avseende.

Men man ska aldrig säga aldrig, det kanske kommer ngt gott ur ATs/FHMs tvivel. Hoppet är det sista som överger människan...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQ2raw/tegnell-inte-alls-overtygad-om-att-sverige-gjort-ratt

Tycker det här är en jättebra intervju med Anders T.
Och det är väl det här som majoriteten av folk med iq över 70 samt förmågan att hålla tvp tankar i skallen samtidigt har förstått precis hela tiden.

Ingen har facit, men gör sitt bästa, alla ör medvetna, alla är självkritiska.
Vad yrar du om? Jag tar tempen ibland och ringer min äldre syster 77 år i S. Mycket aktiv, spelar fortfarande bridge och boule i smyg samt långa promenader.

- Syrran har du köpt en mask äntligen som vi pratade om förra veckan?
- ALDRIG, jag skulle hellre dö än bära något så dumt och fult. Ingen av mina vänner har en mask.

Så ser det ut i det hysteriskt medvetna S i en mindre storstad. Där passar alla på varandra och du bryter inte majoriteten. Så enkelt är det hos flocken. Deras Stefano vet bäst för han är ledaren!
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Folkhälsomyndigheten har sagt att barn sprider smittan mindre än övriga.

Sedan så sade Tegnell så här:
Men det finns inget som tyder på att barn sprider smittan, enligt Karin Tegmark Wisell på Folkhälsomyndigheten, som hänvisar till en ny studie från WHO. 1 mar 2020
https://www.expressen.se/nyheter/barn-sprider-inte-coronaviruset/

Det är typiskt FHM att komma med dubbla budskap, vem av dessa ska man lita till? Tengmark eller Tegnell? Båda representerar FHM som borde ha ett och samma budskap oavsett vem som uttalar sig.
Men det finns inget som tyder på att barn sprider smittan, enligt Karin Tegmark Wisell på Folkhälsomyndigheten, som hänvisar till en ny studie från WHO. 1 mar 2020
https://www.expressen.se/nyheter/barn-sprider-inte-coronaviruset/

Det är typiskt FHM att komma med dubbla budskap, vem av dessa ska man lita till? Tengmark eller Tegnell? Båda representerar FHM som borde ha ett och samma budskap oavsett vem som uttalar sig.

Om man ska se till det senaste uttalandet om detta så gjordes Tegnells uttalande 18 MARS 2020.
Men Tengmark och Tegnell har tidigare haft olika åsikter, vid ett tillfälle handlade det om munskydd.
Senast redigerad av Corona-Ezpecial 2020-05-01 kl. 09:13.
Citera
Medlem
Vad hände med den rabiata kärringen som krävde ett slutdatum för pandemin i början av mars. Någon som hört något nytt från henne senaste månaderna?
Citera
2020-05-01, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi har heller inte påstått något säkert. Tvärtom har iaf jag försökt lägga fram just det att vi inte kan veta så mycket om ett virus som bara har varit känt och spritt bland människor i mindre än ett halvår.

Nu i den här studien kommer man fram till att barn kan vara smittsamma. Dessutom förklarar man ingående varför detta har missats i tidigare studier.

Om man nu har hållit på försiktighetsprincipen, vad tycker du att Sveriges strategi borde ha varit?
Det är även ett etiskt dilemma. Jag sticker inte under stol med att jag tycker att man ska låta den smittan (som i någon mån sker) genom skolor och förskolor fortgå. Barn och vi unga föräldrar är en relativt sluten grupp, de som är minst i risk för allvarlig sjukdom. Det är ett sätt att snabbt rikta flockimmuniteten mot de som är okänsliga för viruset. Och jag tror att ALLA i de här grupperna kommer få COVID-19 förr eller senare under livet, ändå, eftersom vi är unga och ska leva med viruset för all framtid.

Risken med att stänga smittvägarna bland icke-riskgrupper är att man får en överrepresentation av fall i äldrevården istället. För äldrevården kan inte stängas.

Det syns ju inte i början, eftersom smittan också går långsammare när man stänger skolor. Men det kan ju vara så att det i Norge går 1 smittat barn på varje smittad 80-åring, men att det i Sverige går 10 smittade barn på varje smittad 80-åring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in