2020-05-01, 06:31
Medlem
Citat:
IT-företaget Hogia i Stenungsund, som är en stor leverantör av IT-lösningar till buss- och kollektivtrafikföretag, skakas av en bitter konflikt i ägarfamiljen. Grundaren och majoritetsägaren Bert-Inge Hogsved har stämts av sina båda söner som båda är minoritetsägare i Hogia. Sönerna befarar att deras far är på väg att göra dem arvslösa och begär att Hogia AB omedelbart ska sättas i likvidation, skriver Dagens Nyheter.

https://www.bussmagasinet.se/2020/03/praktgral-i-hogias-agarfamilj/

Verkar vara en infekterad historia. Vad är bakgrunden?
Citera
2020-05-01, 07:00
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outpimp
https://www.bussmagasinet.se/2020/03/praktgral-i-hogias-agarfamilj/

Verkar vara en infekterad historia. Vad är bakgrunden?

Jaha

Jag var inte ens medveten om att Hogia existerade idag. Jag jobbade mycket med dem runt 1988-1989 och träffade B-I vid några tillfällen.
B-I var då en oerhört pragmatisk men engagerad person så om inget stort har inträffat med hans psykiska hälsa så känns detta som en effekt av att han lyckats avla fram 2 oerhört bortskämda söner.
Citera
2020-05-01, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Jaha

Jag var inte ens medveten om att Hogia existerade idag. Jag jobbade mycket med dem runt 1988-1989 och träffade B-I vid några tillfällen.
B-I var då en oerhört pragmatisk men engagerad person så om inget stort har inträffat med hans psykiska hälsa så känns detta som en effekt av att han lyckats avla fram 2 oerhört bortskämda söner.

Bortskämda?

Tror du sönerna blivit bortskämda med en närvarande engagerad far? Eller en far som enbart prioriterat företaget? Vad tror du?

Han är onekligen en duktig affärsman. Men dessa brukar vara hemska och vidriga människor, som skapar djupt olyckliga barn.

Sönerna är delägare, då har de all rätt att värna sina intressen som sådana. Så vad är problemet? Ska vuxna män lyda sin far som knähundar, eller tänka självständigt som vuxna män?
Citera
2020-05-01, 09:55
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer
Bortskämda?

Tror du sönerna blivit bortskämda med en närvarande engagerad far? Eller en far som enbart prioriterat företaget? Vad tror du?

Han är onekligen en duktig affärsman. Men dessa brukar vara hemska och vidriga människor, som skapar djupt olyckliga barn.

Sönerna är delägare, då har de all rätt att värna sina intressen som sådana. Så vad är problemet? Ska vuxna män lyda sin far som knähundar, eller tänka självständigt som vuxna män?

I detta fallet skall de lyda sin far. Det är han som har skapat och byggt upp Hogia, sönerna är ingenting innan de bevisar egen kapacitet.
Citera
2020-05-01, 10:13
Medlem
Båda sönerna är kompetenta och kunniga. Man måste hänga med i utvecklingen.

Kanske dags att lämna över till den yngre generationen?
Citera
2020-05-01, 10:20
Medlem
Gabriel Knights avatar
Helt rätt att göra ungarna arvslösa när de verkar bråka så mycket.
Citera
2020-05-01, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Jaha

Verkar vara stadig ökning av omsättning. Trodde att dom blivit utkonkurrerade av Fortnox och Wisma.

https://www.allabolag.se/5561088039/hogia-aktiebolag
Citera
2020-05-01, 11:19
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer
Bortskämda?

Brukar vara? Var får du allt detta ifrån? Ursäkta men du framstår som lite rubbad och jag blir nyfiken på vad du själv varit med eller inte varit med om.
Citera
2020-05-01, 12:28
Medlem
Verkar lovande detta.
Kanske man blir av med dem extremt konsultvänliga hogia produkterna.
Har flertal kunder som kör hogia och lika många som kör visma.
Vid uppdateringar är visma inprincip alltid bara att köra installationen. Sen är man klar.

Men i Hogias fall är det alltid nått som strular.
Steg som ska göras utanför installationsprogrammet som står långt ner i en steg för steg guide som är 100 punkter lång osv.

Deras 1st line är dessutom rätt kass. Samt ständigt hotar med att man måste betala deras egna konsulter om man måste gå förbi 1st line.
På visma är detta aldrig några problem. Får alltid den hjälp man behöver OM nått strular utan att det kostar extra eller tar tid.

Sen är förvisso hogias produkter ofta mer kompetenta, men behövs inte i de flesta fallen.
Citera
2020-05-01, 12:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Den utlösande faktorn till den nuvarande stämningen är en granskning som i vintras visade att Bert-Inge Hogsved från Hogia har lånat ut totalt 260 miljoner kronor till ett fastighetsbolag som han och hustrun äger. Lånen har getts utan säkerhet och saknar krav på amortering.
Är detta ens lagligt?

Jag har faktiskt beskådat när Bert-Inge satte sig vid elorgeln & hela personalen stämde upp i företagets "Nationalsång". Dom såg rätt besvärade ut.

Sångtexten började -"Hogia, Hogia, de enkla systemen"-

Det var surrealistiskt.
Citera
2020-05-01, 13:58
Medlem
Även om jag inte har något emot min familj, så skulle det nog mer eller mindre vara en mardröm att äga/driva företag inom familjen. Det är ju två ganska motsägelsefulla organisationsformer.
Citera
2020-05-01, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Den utlösande faktorn till den nuvarande stämningen är en granskning som i vintras visade att Bert-Inge Hogsved från Hogia har lånat ut totalt 260 miljoner kronor till ett fastighetsbolag som han och hustrun äger. Lånen har getts utan säkerhet och saknar krav på amortering.
Är detta ens lagligt?
Inte direkt, men finns undantag. Är det till "Hakenäs Gård" så verkar det problematiskt. Är det till Hogia Service AB så verkar det som ett koncern-lån, vilket är ett godkänt undantag. Men eftersom BI + fru ska stå som ägare, så borde det vara Hakenäs gård. Om jag gissar rätt som lekman så borde det bara vara lagligt om det finns affärsmässiga skäl att låna ut pengar.

Edit: Sen kan man ju fråga sig vad han ska med 260miljoner i ett fastighetsbolag att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in