2020-05-01, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Min teori:

TH kan väl i princip ha googlat sig fram till hur man går på "The Dark Net"
och där hittat/beställt en krypto kunnig hitman till att mörda sin fru.

Hela kidnapning/krypto delen blev sannolikt en del av planen för att TH, genom de ca 10 millioner han förra året betalade till "kidnapparna", skull kunna betalade hitman för mordet utan att det plötsligt tagits ut en massa pengar som vore mycket svårt att ge polisen en bra förklaring på.
Takk for teori! Ville det ikke blitt risikabelt å bestille mord fra en fremmed? Hva om en slik fremmed i fremtiden fant på å presse oppdragsgiveren for mer og mer penger og den fremmede kunne eventuelt truet oppdragsgiveren med å fortelle politiet om at han hadde bestilt et drap?
Citera
2020-05-01, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Hvis TH testamenterer pengene dit han selv vil så havner vel pengene der. Ser ingen logisk grunn til at staten kan gripe inn.
Du har rett i at man kan testamentere bort, men livsarvinger har vel uansett krav på en viss sum når det finnes penger/verdier.

"I de tilfellene der avdøde (arvelater) har barn, vil barna, eller deres etterkommere hvis barna er døde, ha krav på en bestemt andel av arven. Utgangspunktet er barna deler 2/3 av formuen, men her er det beløpsmessige begrensninger."

"Pliktdelsarv

Regelen om at enkelte av avdødes pårørende har krav på pliktdelsarv har rot langt tilbake i tid. Pliktdelsarv bidrar til å sikre forutberegnelighet for avdødes nærstående. I dag er bestemmelsen om pliktdelsarv å finne i arvelova § 29.

Bestemmelsen blir først aktuell i de tilfeller der arvelateren etterlater seg barn. Den bidrar da til å begrense arvelaters mulighet til å prioritere andre enn barna og den hindrer også forfordeling mellom barna.

Pliktdelsarven er forbeholdt livsarvingene. Livsarvinger vil si barna til arvelateren, herunder også adopterte barn. Dersom en livsarving selv er død, vil pliktdelsarven gå videre til dennes barn igjen. Les nærmere om arverekkefølgen etter arveloven.

2/3 av formuen til arvelateren er pliktdelsarv til livsarvingene. En livsarving vil likevel ikke ha krav på en høyere pliktdelsarv enn kr 1.000.000,-. Beløpsgrensen på kr 1.000.000,- gjelder for hvert barns linje, men likevel slik at hvert barn får minst kr 200.000,-. Dette kan illustres med et eksempel."

https://www.familierettsadvokater.no/arv/pliktdelsarv/
Senast redigerad av POlROT 2020-05-01 kl. 03:57.
Citera
2020-05-01, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Du har rett i at man kan testamentere bort, men livsarvinger har vel uansett krav på en viss sum når det finnes penger/verdier.

Jeg er ikke inne i jussen der, men trodde at den siste vilje var å kunne bestemme hva som skulle skje med sin formue som om personen var i live. For er du i live så kan du gi bort rubbel og bit til hvem som helst.
Citera
2020-05-01, 03:59
Medlem
Citat:
Jeg er ikke inne i jussen der, men trodde at den siste vilje var å kunne bestemme hva som skulle skje med sin formue som om personen var i live. For er du i live så kan du gi bort rubbel og bit til hvem som helst.

Se tillegg og link i sitatet under.
Citat:

"I de tilfellene der avdøde (arvelater) har barn, vil barna, eller deres etterkommere hvis barna er døde, ha krav på en bestemt andel av arven. Utgangspunktet er barna deler 2/3 av formuen, men her er det beløpsmessige begrensninger."

"Pliktdelsarv

Regelen om at enkelte av avdødes pårørende har krav på pliktdelsarv har rot langt tilbake i tid. Pliktdelsarv bidrar til å sikre forutberegnelighet for avdødes nærstående. I dag er bestemmelsen om pliktdelsarv å finne i arvelova § 29.

Bestemmelsen blir først aktuell i de tilfeller der arvelateren etterlater seg barn. Den bidrar da til å begrense arvelaters mulighet til å prioritere andre enn barna og den hindrer også forfordeling mellom barna.

Pliktdelsarven er forbeholdt livsarvingene. Livsarvinger vil si barna til arvelateren, herunder også adopterte barn. Dersom en livsarving selv er død, vil pliktdelsarven gå videre til dennes barn igjen. Les nærmere om arverekkefølgen etter arveloven.

2/3 av formuen til arvelateren er pliktdelsarv til livsarvingene. En livsarving vil likevel ikke ha krav på en høyere pliktdelsarv enn kr 1.000.000,-. Beløpsgrensen på kr 1.000.000,- gjelder for hvert barns linje, men likevel slik at hvert barn får minst kr 200.000,-. Dette kan illustres med et eksempel."

https://www.familierettsadvokater.no/arv/pliktdelsarv/
Citera
2020-05-01, 04:01
Medlem
Citat:
Se tillegg og link i sitatet under.

Ja du har rett, dessverre
Citera
2020-05-01, 04:05
Medlem
Citat:
Ja du har rett, dessverre
Ja heldigvis vil jeg si For det hadde ikke vært noe positivt hvis foreldre kunne gjøre barna sine arveløse.
Citera
2020-05-01, 04:09
Medlem
Citat:
Ja heldigvis vil jeg si For det hadde ikke vært noe positivt hvis foreldre kunne gjøre barna sine arveløse.

Får de noen glede av pengene da tro ? TH har sannsynligvis drept deres mor for selv å beholde dem selv.
Citera
2020-05-01, 04:19
Medlem
Citat:
Får de noen glede av pengene da tro ? TH har sannsynligvis drept deres mor for selv å beholde dem selv.
Jeg vet ikke.

De skal jo også ha arv etter sin mor. Og hvis en advokat ordner opp i skjevfordelingene som er i ektepakten slik at AE står som eier av mye større verdier, så arver kanskje hvert av barna kr 1.000.000,- fra sin mor (+ kr 1.000.000,- fra sin far etter at han dør)?
Jeg skrev feil! Hvis mor ikke har testamentert bort til andre, skal jo barna dele hennes verdier mellom seg, og de summene kan bli veldig store hvis en advokat ordner opp i skjevfordelingen i ektepakten (hvis det går an å ordne slikt i ettertid)

Vi vet jo heller ikke om TH har tenkt på å testamentere bort penger til andre enn sine barn.

Fra linken jeg postet tidligere:
" En livsarving vil likevel ikke ha krav på en høyere pliktdelsarv enn kr 1.000.000,-"

I saker der en forelder blir dømt for drapet på den andre forelderen, er det da slik at barna kan saksøke sin den som drepte den andre forelderen og få økonomisk erstatning?
Senast redigerad av POlROT 2020-05-01 kl. 04:24.
Citera
2020-05-01, 04:24
Medlem
Citat:
Jeg vet ikke.

De skal jo også ha arv etter sin mor. Og hvis en advokat ordner opp i skjevfordelingene som er i ektepakten slik at AE står som eier av mye større verdier, så arver kanskje hvert av barna kr 1.000.000,- fra sin mor (+ kr 1.000.000,- fra sin far etter at han dør)?
Jeg skrev feil! Hvis mor ikke har testamentert bort til andre, skal jo barna dele hennes verdier mellom seg.

Vi vet jo heller ikke om TH har tenkt på å testamentere bort penger til andre enn sine barn.

Fra linken jeg postet tidligere:
" En livsarving vil likevel ikke ha krav på en høyere pliktdelsarv enn kr 1.000.000,-"

I saker der en forelder blir dømt for drapet på den andre forelderen, er det da slik at barna kan saksøke sin far og få økonomisk erstatning?

Juss kan kanskje gi en glede når faren får sin fortjente straff.
Citera
2020-05-01, 04:29
Medlem
Citat:
Juss kan kanskje gi en glede når faren får sin fortjente straff.
Ingen er vel skyldig før vedkommende er dømt skyldig? Vi vet jo ikke hva som har skjedd.

Hvem tror du at kan komme til å føle glede over straffen dersom han blir dømt skyldig og straffet?

Hvis TH er skyldig, har ikke barna mistet bare sin mor men også sin far på en måte
Senast redigerad av POlROT 2020-05-01 kl. 04:32.
Citera
2020-05-01, 04:35
Medlem
Citat:
Ingen er vel skyldig før vedkommende er dømt? Vi vet jo ikke hva som har skjedd.

Hvem tror du at kan komme til å føle glede over straffen dersom han blir dømt skyldig og straffet?

Floskler biter ikke på meg, den som er skyldig er uansett skyldig selv om han ikke er dømt,
Samfunnet kan glede seg over at skyldige blir dømt, mulig du ikke har forstått poenget med politi, rettsvesen og fengsel.
Senast redigerad av Gassa 2020-05-01 kl. 04:53.
Citera
2020-05-01, 04:43
Medlem
Alt tyder på at TH er villig til å gå over lik for å berike seg, til og med sin kone som var mor til sine barn.
Og det ved å gjøre seg selv til et offer, hvor kynisk går det an å bli ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in