2020-05-01, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Nej, det är deras jobb att fokusera på "jämlik hälsa" (vad fan det nu betyder...)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/vart-uppdrag/

Man kan inte ens om man lider av grova vanföreställningar på allvar hävda att FHM har lyckats "ganska bra" när det gäller pågående pandemi.

De har misslyckats katastrofalt.

”God och jämlik hälsa”, ofta brukar det viktigaste i ett uppdrag nämnas först. Varför ljuger du och väljer bara ut jämlik, vilket ger ett fullständigt felaktigt budskap?
Citera
2020-05-01, 00:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Fast det är väl inte riktigt poängen... Om nu varje enskild människas liv är värt så pass mycket att lockdown ...

- Jag är inte säker på att "lockdown" är rätt väg att gå. Jag vet inte riktigt vad som ingår i begreppet "lockdown". Däremot kan jag konstatera att Sveriges åtgärder har varit otillräckliga.

Citat:
... och oändliga resurser ska läggas på att varje insjuknad Covid-patient ska överleva ...

- Vårt samhälle har tyvärr inte oändliga resurser. För att kunna lägga mer resurser på varje patient, så borde man ha försökt att minska antalet patienter som drabbas av Covid-19.

Citat:
... rimmar det ganska illa med den i jämförelse ganska slappa inställningen till folk som dör av andra orsaker, exempelvis i trafiken eller av alkohol.

- Har vi slapp inställning till trafikolyckor och alkoholrelaterade problem?

Citat:
En rimlig jämförelse vore ju att förespråka förbud av försäljning av sprit och bomma varenda väg som finns. Det är ju ett helt orimligt scenario, vilket väl är poängen, att vi dessvärre får räkna med ett visst dödstal i såväl trafik som alkohol och Covid.

- Smittsamma sjukdomar har den egenskapen att dom ökar i exponentiell takt. Därför lönar det sig att göra stora ansträngningar för att stoppa smittspridningen tidigt. Detta misslyckades Folkhälsomyndigheten med, och Sverige kommer att få betala ett högt pris i både pengar och hälsa.

Citat:
Jag tror ingen jublar över att folk dör, men det måste ju finnas någon rimlighetsfaktor i det också. Det skulle ju gå att få noll döda i trafiken varje år liksom , bara att förbjuda motortrafik.

- Förbjud hellre flygtrafiken. Det borde ha gjorts i januari. I så fall hade både ekonomi och hälsa varit bättre idag.

Citat:
Ungefär som att införa lockdown

- Den första åtgärden för att stoppa en epidemi, borde ha varit att stoppa sjukdomen vid gränsen.
Citera
2020-05-01, 00:48
Medlem
bra krönika Anna Dahlberg, Expressen
"Löfven kan inte fortsätta ducka för kritiska frågor"
om hur Löfven "gömmer sig" för media, och undviker spontanprat.
Citera
2020-05-01, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Idag i alla fall så fick jag två paket med klorokin så nu har jag i alla fall detta preparat att ta om jag känner symptom.
Känns som bra jobbat att till slut få ut medicinen.
Hydroxychloroquine används med mycket bred
I Turkiet med bra resultat .
Favipiravir användning också mycket utbredd.
Antikor plasma från immun covid-19 patienter hjälper många svårtsjuka IVA patienter.

Turkey claims success treating COVID-19 with hydroxychloroquine, the drug touted by Trump - CBS News
https://www.cbsnews.com/news/hydroxychloroquine-coronavirus-covid-19-treatment-turkey/
Citera
2020-05-01, 00:49
Medlem
-GGs avatar
Citat:
27-årige Robin dog i corona
Klockan 18 på kvällen den 8 april stängdes respiratorn på CSK. Då hade Robin Persson kämpat i flera veckor mot corona. Den tidigare fullt friska 27-åringen klarade inte längre kampen.

https://nxt.kristianstadsbladet.se/nyheter/27-arige-robin-dog-i-corona
Citera
2020-05-01, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Den första åtgärden för att stoppa en epidemi, borde ha varit att stoppa sjukdomen vid gränsen.
Det är väl egentligen där problemet ligger. Öppna gränser är inte något som gagnar ett samhälle.
Citera
2020-05-01, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Taiwan har haft noll inhemska fall i 18 dagar nu, och räknar med ekonomisk tillväxt. Sex döda. Västvärlden har gjort bort sig totalt. Riktig skämskudde på oss.

Man kan tyvärr inte trolla bort ett virus. Förhoppningsvis kan Taiwan uthärda karantän tills vaccin kommer inom ett par år, men jag tror det blir tufft/omöjligt. Så lång tid känns väldigt svårt att få igenom i ett demokratiskt samhälle. Tvärtom, stor risk att de tvingas öppna relativt snart, folk pallar helt enkelt inte att sitta i karantän. Företagen klarar heller bara några veckor till innan de börjar bli seriösa problem.
Sen när de väl öppnar upp så kommer viruset garanterat tillbaka som ett brev på posten, antingen direkt eller i höst. Vad gör man då?
Citera
2020-05-01, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skanstullsmannen
Man kan tyvärr inte trolla bort ett virus. Förhoppningsvis kan Taiwan uthärda karantän tills vaccin kommer inom ett par år, men jag tror det blir tufft/omöjligt. Så lång tid känns väldigt svårt att få igenom i ett demokratiskt samhälle. Tvärtom, stor risk att de tvingas öppna relativt snart, folk pallar helt enkelt inte att sitta i karantän. Företagen klarar heller bara några veckor till innan de börjar bli seriösa problem.
Sen när de väl öppnar upp så kommer viruset garanterat tillbaka som ett brev på posten, antingen direkt eller i höst. Vad gör man då?

Ja då är man aktiv i smittspårning igen. Stänger ner delvis. Påminner befolkning om smittskydd etc. Jag vet inte men det kan funka ändå.
Citera
2020-05-01, 00:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Trump tar återigen upp Sverige och jämför oss med våra grannländer.
– Dödstalen är avsevärt högre i Sverige.
– Sverige satsade på flockimmunitet, men inte på det sättet som du hört om, säger Trump och säger att det finns barer som man inte kan gå till och områden man inte kan gå till.
– Statsministern behöver inte säga åt människor att stanna hemma, de gör det ändå. Men dödstalen är höga jämfört med omkringliggande länder, säger Trump och fortsätter:
– Svenskar är mycket smarta, de stannar inomhus. Men de har förlorat många människor.
https://www.expressen.se/nyheter/trump-dodligheten-bland-aldre-i-usa-ar-langt-under-hart-drabbade-sverige/

Det är ju fint! Vi är smarta. Men fattar fortsatt inte detta. Varför Trump måste dra upp Sverige hela tiden? Ok om han får en direkt fråga. Men verkar inte som det. Han är besatt av Sverige av någon anledning.
Citera
2020-05-01, 00:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
https://nxt.kristianstadsbladet.se/nyheter/27-arige-robin-dog-i-corona
Nu måste vi ta tag i detta helvete! Det här är ett forum med några kloka människor som kan kommunicera vettigt (och några mindre kloka..).

Kan vi utnyttja detta forum att få våra makthavare att minska fokus på pengar och mer på LIV. jag ser att många fattiga länder som har mindre mat på bordet har vidtagit mer effektfulla metoder och räddat värdefilla liv medan våra högdragna makthavare snackar om stödåtgärder...

Det är sent men jag vill se att vi STÄNGER NER ORDENTLIGT I 3veckor (inkubationstid + utvärdering) för stt se var vi står ..
Citera
2020-05-01, 00:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Jag tycker att det är sorgligt att ni lill-Tegnellare blivit så toleranta med att folk dör i en sjukdom som med rätt strategi inte kräver dödsoffer!
Ok, 200 länder har misslyckats lika hårt då för att de har mer än 0 dödsfall. JAG HAR DOCK INTE HYLLAT ELLER FÖRSVARAT HONOM EN ENDA GÅNG, ELLER STRATEGIN.

Och jag tycker det är en stor tragedi och misslyckande i Sverige, vad du än inbillar dig. Hur svårt ska det vara att förstå? Jag har inte ens nämnt karln eller strategier i denna ”diskussion”.

Varför tar du ens detta med mig? Du har folk som uttryckligen säger att vi har en toppenstrategi med 2500 dödsfall.

2500 fler än mig som bara inte tror på just ditt ”det är 0 som gäller annars supportar du en mördarstrategi”
Citera
2020-05-01, 00:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skanstullsmannen
Nej. Du får läsa på lite innan du snackar en massa. Tänk lite före innan du pratar...det finns "google"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in