2020-05-01, 00:13
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Precis, stänger man ute Corona så stänger man också ute världen och stänger ute sig från världen. Tror att man istället måste ta tjuren vid hornen och lära sig existera med viruset, iallafall tills vi får ett pålitligt vaccin.

Fem dagar med noll nya bekräftade fall i Taiwan nu. Arton dagar utan några inhemska fall. Sex döda totalt.

Samtidigt så räknar de med ekonomisk tillväxt i år:

Citat:
DBS Bank Ltd yesterday hacked its GDP growth forecast for Taiwan this year to 0.9 percent, down from its estimate of 2.3 percent two months earlier, in light of the COVID-19 pandemic and increasing financial market volatility.

The bank’s latest forecast was even lower than London-based IHS Markit Ltd’s estimate of 1 percent, while other research institutes’ projections range from 1.6 percent to 2.6 percent.

Jag tror de smartaste planerna räddar både liv och ekonomi. Problemet är att den västerländska skolboken är föråldrad.
Citera
2020-05-01, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Sverige har 1,2. Antal smittade ökar trots myndigheters goda råd.

https://mrc-ide.github.io/covid19estimates/#/details/Sweden

Jo men nya fall blir en allt mer värdelös indikator på utveckling när de börjar testa mer och mer.

Antalen IVA och inlagda på sjukhis är nog bästa indikatorn vi har idag. Dödsfall kanske, men eftersläpning gör det ju svårt.
Citera
2020-05-01, 00:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och det har ju jag sagt hela tiden!

En annan sak: jag kollade precis på Tagesschau (tyska TV-nyheter). Deras R-tal (alltså hur många personer som varje smittad i sin tur smittar) är nu 0,75. Smittakten minskar alltså i Tyskland. VET vi ens vilket R-tal vi har här i Sverige? Det vet vi inte, va?
Enligt Imperial college's uppskattning ligger vårt R-tal på ca 1,1-1,2 och avtar svagt. Från näst sista diagrammet på https://mrc-ide.github.io/covid19estimates/#/details/Sweden
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-01 kl. 00:20.
Citera
2020-05-01, 00:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Idag i alla fall så fick jag två paket med klorokin så nu har jag i alla fall detta preparat att ta om jag känner symptom.
Känns som bra jobbat att till slut få ut medicinen.

Från svenskt apotek?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djingiskahn
Rätt, men den ligger där man också Äter fladdermöss och där det finns andra levande djur så virustyper kan smitta runt som ett jävla flipperspel....
Förutom detta påminner jag om att typen av virus inte ser fabricerad ut i dba sekvenserna..om du har läst på lute innan du pladdrar skit utan att veta ngt..

nej för det vet du ser jag. bara för att du litar på klåpare innebär det inte de har rätt.
Citera
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Jag har sett diverse skribenter försöka bagatellisera Covid-19 genom att jämföra med dödsoffer för alkohol, tobak och biltrafik. Offren för Covid-19 försvinner inte bara för att man kan peka på andra fenomen som också skördar liv.

Samhället står inte likgiltigt inför alla dom problem som följer med rusdrycker. Alla Sveriges invånare har fått lära sig om alkoholens skadlighet. Alla invånare uppmanas att minska alkohol-konsumtionen.

Biltrafiken skördar också offer. Men samhället står inte likgiltigt. Trafiken regleras genom en stor uppsättning lagar. Polisen övervakar att lagarna följs. För att få köra bil, så behöver man först genomgå en omfattande utbildning. Allt för att minimera antalet trafikolyckor.

Samhället har alltså gjort ett enormt arbete för att minska alkoholproblematiken, och minska dödligheten i trafiken. På samma sätt borde samhället ha genomfört ambitiösa åtgärder för att hålla Covid-19 borta från Sverige. Men Folkhälsomyndigheten förblev likgiltig när flygplanen anlände med resenärer från länder med pågående epidemi. Den likgiltigheten är motbjudande.

Utifrån GrodanStropp's siffror, så kräver alkoholen cirka 15 dödsoffer per dygn i Sverige. Det är alltså avsevärt färre dödsoffer än Covid-19 skördar varje dygn. Men ingen försöker att bagatellisera alkoholens offer, genom att påminna om att Covid-19 är ännu mycket farligare än alkoholen.

- Varför fortsätter folk att köpa sk**en?
Fast det är väl inte riktigt poängen... Om nu varje enskild människas liv är värt så pass mycket att lockdown och oändliga resurser ska läggas på att varje insjuknad Covid-patient ska överleva rimmar det ganska illa med den i jämförelse ganska slappa inställningen till folk som dör av andra orsaker, exempelvis i trafiken eller av alkohol. En rimlig jämförelse vore ju att förespråka förbud av försäljning av sprit och bomma varenda väg som finns. Det är ju ett helt orimligt scenario, vilket väl är poängen, att vi dessvärre får räkna med ett visst dödstal i såväl trafik som alkohol och Covid. Jag tror ingen jublar över att folk dör, men det måste ju finnas någon rimlighetsfaktor i det också. Det skulle ju gå att få noll döda i trafiken varje år liksom , bara att förbjuda motortrafik. Ungefär som att införa lockdown
Citera
2020-05-01, 00:22
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Fast det är väl inte riktigt poängen... Om nu varje enskild människas liv är värt så pass mycket att lockdown och oändliga resurser ska läggas på att varje insjuknad Covid-patient ska överleva rimmar det ganska illa med den i jämförelse ganska slappa inställningen till folk som dör av andra orsaker, exempelvis i trafiken eller av alkohol. En rimlig jämförelse vore ju att förespråka förbud av försäljning av sprit och bomma varenda väg som finns. Det är ju ett helt orimligt scenario, vilket väl är poängen, att vi dessvärre får räkna med ett visst dödstal i såväl trafik som alkohol och Covid. Jag tror ingen jublar över att folk dör, men det måste ju finnas någon rimlighetsfaktor i det också. Det skulle ju gå att få noll döda i trafiken varje år liksom , bara att förbjuda motortrafik. Ungefär som att införa lockdown

Så klart det finns fler världsproblem som man kan diskuteras, men den här tråden handlar om corona.
Citera
2020-05-01, 00:24
Medlem
Loss of smell may suggest milder COVID-19, study finds

New research suggests that loss of smell as a symptom of COVID-19 may indicate a mild case of the disease.
(Källa: medical news)
Citera
2020-05-01, 00:24
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djingiskahn
Just det. Stäng det ute tills dess att vi kan få fram caccin..tyvärr är det försent..

Du förstår ju uppenbarligen inte hur världen fungerar.
Citera
2020-05-01, 00:27
Medlem
https://www.facebook.com/watch/?ref=external&v=2556857821198055

Protester i USA för att lätta på restriktioner
Citera
2020-05-01, 00:27
Medlem
Narutoshippchops avatar
Jag hörde att det börjar spridas rätt bra med Corona längs med Västkusten och Hallandsregionen just nu.
Citera
2020-05-01, 00:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Enligt Imperial college's uppskattning ligger vårt R-tal på ca 1,1-1,2 och avtar svagt. Från näst sista diagrammet på https://mrc-ide.github.io/covid19estimates/#/details/Sweden
Notera att säkerheten i datat är mycket låg...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in