2020-04-30, 23:53
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Dagens corona från Norden siffror talar sitt tydliga språk .
Island har i princip vunnit kampen .
och har idag endast 131 aktiva fall
0 nya smittade och 0 nya dödsfall
Medan Danmark Norge och finland uppvisar en kraftig minskning av aktiva fall
låga antal nya smittade och väldigt låga nya dödsfall .
Sverige går åt andra hållet med många nya smittade högt dödstal per dag och många aktiva fall .
https://coronavirus.app/map?fbclid=IwAR0cIQBoQ5PbbJR1WIEq1XsgZ5Umh42vGdNRc yG1cT-HX6rbKZu34S6RiGA

Dags att man åker till Island med andra ord. Men jag antar att vi svenskjävlar inte är välkomna på denna lilla ö.
Citera
2020-04-30, 23:55
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Dags att man åker till Island med andra ord. Men jag antar att vi svenskjävlar inte är välkomna på denna lilla ö.
Tror att det kommer att ta lång tid innan man kan resa till andra länder från Sverige .
Öresunds bron kommer att vara stängd lång tid framöver
Citera
2020-04-30, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och det har ju jag sagt hela tiden!

En annan sak: jag kollade precis på Tagesschau (tyska TV-nyheter). Deras R-tal (alltså hur många personer som varje smittad i sin tur smittar) är nu 0,75. Smittakten minskar alltså i Tyskland. VET vi ens vilket R-tal vi har här i Sverige? Det vet vi inte, va?

R-talet kommer nog stiga med takt att landet öppnar upp. Många tyskar är trötta på restriktionerna. Blir spännande att se hur länge dom håller ut.
Citera
2020-05-01, 00:01
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Sverige går åt andra hållet med många nya smittade högt dödstal per dag och många aktiva fall .
https://coronavirus.app/map?fbclid=IwAR0cIQBoQ5PbbJR1WIEq1XsgZ5Umh42vGdNRc yG1cT-HX6rbKZu34S6RiGA

Fast island har ett stort problem. Landet går runt på turism. De kommer ta en kraftig smäll framöver. Troligen kommer Corona komma även där. Norge kommer få sig sin släng i höst.

Det går inte stänga ute Corona.
Citera
2020-05-01, 00:02
Medlem
Citat:

Nu leder Sverige tydligen världsligan, med flest rapporterade döda/capita idag (om jag inte är ute och cyklar). Har hjälten fått pokalen?
och, ja jag vet det där med "befinna sig i olika faser" och "alla rapporterar inte likadant"
Citera
2020-05-01, 00:03
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och det har ju jag sagt hela tiden!

En annan sak: jag kollade precis på Tagesschau (tyska TV-nyheter). Deras R-tal (alltså hur många personer som varje smittad i sin tur smittar) är nu 0,75. Smittakten minskar alltså i Tyskland. VET vi ens vilket R-tal vi har här i Sverige? Det vet vi inte, va?

Sverige har 1,2. Antal smittade ökar trots myndigheters goda råd.

https://mrc-ide.github.io/covid19estimates/#/details/Sweden
Citera
2020-05-01, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du som verkar ha svaren, var kom COVID-19 ifrån?

Du säger att det inte härstammar från fladdermöss, men då undrar jag vad det härstammar ifrån?

Jag själv har ingen aning om var COVID-19 kommer ifrån.

Det mest uppenbara är väl när ett utbrott startar i närheten av en forskningsenhet som forskar fladdermöss virus när sedan samma nation där utbrottet började kategoriskt börjar radera forsknings rapport på rapport så borde väl varenda varningsklocka ringa hos vilken normalt kopplad människa som helst?
Citera
2020-05-01, 00:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Sverige har 1,2. Antal smittade ökar trots myndigheters goda råd.

https://mrc-ide.github.io/covid19estimates/#/details/Sweden

Varför blir jag inte förvånad..? Och detta tal har vi alltså inte ens själva räknat ut, utan det är Imperial College London som har gjort det..?
Citera
2020-05-01, 00:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Fast island har ett stort problem. Landet går runt på turism. De kommer ta en kraftig smäll framöver. Troligen kommer Corona komma även där. Norge kommer få sig sin släng i höst.

Det går inte stänga ute Corona.

Precis, stänger man ute Corona så stänger man också ute världen och stänger ute sig från världen. Tror att man istället måste ta tjuren vid hornen och lära sig existera med viruset, iallafall tills vi får ett pålitligt vaccin.
Citera
2020-05-01, 00:10
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
5000-7000 pers dör av alkohol varje år.

- Jag har sett diverse skribenter försöka bagatellisera Covid-19 genom att jämföra med dödsoffer för alkohol, tobak och biltrafik. Offren för Covid-19 försvinner inte bara för att man kan peka på andra fenomen som också skördar liv.

Samhället står inte likgiltigt inför alla dom problem som följer med rusdrycker. Alla Sveriges invånare har fått lära sig om alkoholens skadlighet. Alla invånare uppmanas att minska alkohol-konsumtionen.

Biltrafiken skördar också offer. Men samhället står inte likgiltigt. Trafiken regleras genom en stor uppsättning lagar. Polisen övervakar att lagarna följs. För att få köra bil, så behöver man först genomgå en omfattande utbildning. Allt för att minimera antalet trafikolyckor.

Samhället har alltså gjort ett enormt arbete för att minska alkoholproblematiken, och minska dödligheten i trafiken. På samma sätt borde samhället ha genomfört ambitiösa åtgärder för att hålla Covid-19 borta från Sverige. Men Folkhälsomyndigheten förblev likgiltig när flygplanen anlände med resenärer från länder med pågående epidemi. Den likgiltigheten är motbjudande.

Utifrån GrodanStropp's siffror, så kräver alkoholen cirka 15 dödsoffer per dygn i Sverige. Det är alltså avsevärt färre dödsoffer än Covid-19 skördar varje dygn. Men ingen försöker att bagatellisera alkoholens offer, genom att påminna om att Covid-19 är ännu mycket farligare än alkoholen.

Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Varför låter man Systembolaget fortfarande sälja skiten...

- Varför fortsätter folk att köpa sk**en?
Citera
2020-05-01, 00:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det mest uppenbara är väl när ett utbrott startar i närheten av en forskningsenhet som forskar fladdermöss virus när sedan samma nation där utbrottet började kategoriskt börjar radera forsknings rapport på rapport så borde väl varenda varningsklocka ringa hos vilken normalt kopplad människa som helst?
Rätt, men den ligger där man också Äter fladdermöss och där det finns andra levande djur så virustyper kan smitta runt som ett jävla flipperspel....
Förutom detta påminner jag om att typen av virus inte ser fabricerad ut i dba sekvenserna..om du har läst på lute innan du pladdrar skit utan att veta ngt..
Citera
2020-05-01, 00:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Precis, stänger man ute Corona så stänger man också ute världen och stänger ute sig från världen. Tror att man istället måste ta tjuren vid hornen och lära sig existera med viruset, iallafall tills vi får ett pålitligt vaccin.
Just det. Stäng det ute tills dess att vi kan få fram caccin..tyvärr är det försent..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in