2020-04-30, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Jag bryr mig om mina medmänniskor.
Inklusive nästa generation som vill ha goda möjligheter att leva och må bra. Något du vill ta ifrån dem.

Du bor i Sverige, inte i Sudan. Om svensken visar solidaritet för sina medmänniskor genom att tjäna mindre pengar under en pandemi som resten av världen gör just nu, genom att förlora sin vardag under en pandemi som resten av världen gör, så kommer ingen dö av svält.
Framtiden kommer att finnas kvar. Mindre rikt, men du kommer inte svälta, och ingen annan kommer göra det heller.

Ett welfare land som Sverige skulle aldrig se folk som dör av svält.
Jag vet att det skulle innebära att man får sluta byta mobil varje år.
Jag vet att det skulle innebära att man får äta oxfilé bara en gång per månad.

Du vill vara solidarisk mot folk så att de kan fortsätta få äta oxfile varje vecka och byta Wellington klocka varje år.
Du är beredd att offra livet på en massa människor som kunde fortsätta leva.
Men det är viktigare för dej att du och dina kumpaner ska få fortsätta leva livet. Du skiter i okända människor som dör.
Du är en girig människa.
Du vet inte innebörden av ordet solidaritet.

Du förtjänar att förföljas av alla spöken som du trampar över.
Citera
2020-04-30, 23:28
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Det vore väldigt spännande att se data på hur många som blivit sjuka som faktiskt följt riktlinjerna om handhygien till 100%. Min gissning är att det är en extrem minoritet.

Förmodligen har du rätt.

Problemet är att om man är i den position som FHM är, så måste man ta höjd för att folk inte följer rekommendationer. Man måste täcka upp med både plan B, C och D.

Man kan inte i efterhand stå i TV-rutan och klia sig i huvudet och hänvisa till en framtida utredning om vad som gick snett.

Det är deras förbannade jobb att göra kvalificerade gissningar om vad som kan gå fel och täcka upp för det.
Citera
2020-04-30, 23:29
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Inte hängt med i din loop, men Giesecke förordar i stort sett bara handtvätt och att skydda de äldre, skrattar åt resten av krumbukterna.

My point exactly.
Citera
2020-04-30, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Det vore väldigt spännande att se data på hur många som blivit sjuka som faktiskt följt riktlinjerna om handhygien till 100%. Min gissning är att det är en extrem minoritet.

Och hur fan tror du den uppföljningen skulle ske? Det här är ett av de mest korkade saker jag sett på flashback.
Citera
2020-04-30, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Men facit för vad? Att om 12 månader man räknar ut att Sverige är på plats 12 bland mest döda per capita? Eller att den lyckas så jävla bra i fortsättning och hamnar på plats 67? Eller om man har otur att man hamnar topp 3 i världen död per capita?

Detta kan vara intressant för dej. Och för folk som tänker som du.

Det finns folk som motsätter sej helt principen för själva strategin.
Det finns folk som tycker det är tragiskt och inhumant att ett land, under en pandemi, bestämmer sej för att köra en linje enligt vilken:
"Ja, han som har tur, han har tur. Han som inte har tur, han får skylla på otur".

Om grundprincipen anses vara totalt fel, så är det inte så relevant längre vad som händer när man har det som du kallar "facit".

Värt att notera att de flesta länder i världen kör en linje som har en gemensam nämnare. Och där parollen
"Ja, han som har tur, han har tur. Han som inte har tur, han får skylla på otur" inte används. Åtminstone inte till den nivå som man ser här.

Med det i åtanke, som enda i världen, finns det folk som bor i Sverige och som ser att just i detta land görs något, som har en grundprincip, som ingen annan kör med. Och eftersom man bor här är man tvungen att spela med. Men är i princip i en fälla. Man motsätter sig det, men man kan inte göra något i praktiken för att få saker att ändras.

Detta är problemet med Sveriges linje. För oss.

För folk som du, som tänker annorlunda så är det mer relevant att vänta på facit.
Så ni får vänta på er facit. Och fira guld eller silver.

Men för folk som mig, som oss som skriker här och ibland blir sura på oärligheten hos vissa, är facit i princip helt irrelevant.
Vi har redan blivit besvikna på detta land. Och det finns inget som kan få detta land att glänsa igen för oss.
För folk som mig är Sverige ett land att förakta. De har sårat mig och många andra personer som jag. Och det har blivit ett land där man inte tänker bo mer.
Så du slipper be mig lämna landet, då jag redan själv tänkt lämna det. Men förakt kommer finnas inom mig för resten av livet.
Okej. Jättetrist såklart men flytta då.
Citera
2020-04-30, 23:32
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag kan inte titta på TV4, men såvitt jag kan se av dina rubriker handlar det ju bara om Norge. Är det någon skillnad i ekonomiskt utfall mellan Sverige, Danmark och Finland då?

Ifall Norges arbetslöshet beror på att oljepriset rasar så har det ju inget med deras karantänåtgärder att göra.

Enligt det här diagrammet verkar Sverige drabbas näst hårdast efter Norge, medan Danmark verkar i stort sett opåverkat.

http://www.arbeidslivinorden.org/billeder/ain-2020/arbetslosheten-i-norden/@@images/5956c372-51a3-42c1-85d3-a6ca2950cd02.jpeg

Du menar att jag ska behöva leta upp länkar för varenda land så att du själv slipper?
Alla andra länder i Europa har drabbats hårdare av konkurser och arbetslöshet än Sverige, är det så svårt att förstå?
Det är inte oljeborrare som blivit arbetslösa.
Nu får ni ge er och börja vakna och leta information på egen hand!
Visst, Sverige har 2500 döda vilket är illa, men priset alla andra länder fått betala är ett helt annat, men det vill ni såklart inte se.
Det är som att besöka ett dagis i den här tråden.
Citera
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja det sa Flashback runt 27:e januari. Helt sant. Vi/ja sa tiotusentals döda bara i Sverige. Observera att detta var innan ett enda dödsfall i Italien.

Samtidigt sa Sveriges statsepidemiolog att detta virus inte skulle nå Europa.

En viss skillnad. Varför finns Tegnell ens kvar??

Tegnell säger ju att han bara utgår från vad han kan se här och nu, "han har ingen kristallkula". Köper på sätt och vis det argumentet på ett praktiskt plan,men samtidigt: ingår det inte i uppdraget som statsepidemiolog att jobba på ett mer teoretiskt plan? Dvs med plausibla scenarier som skulle kunna bli verklighet?

Taktiken tycks vara att man förlitar sig på att människor tar ansvar och detta kan upprätthållas under en längre tid. Samtidigt har smittan tagit sig in på äldreboenden pga. att äldrevården går runt på att brukare i snitt träffar typ 20 timanställda personer från hemtjänsten i månaden. Tegnell måste veta detta annars har han noll koll.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2020-04-30 kl. 23:34.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Hur länge kan tänkas vara kvar tills Anders Tegnell och Johan Gisecke förlorar sitt jobb, med all rätta?

I imagine if we reach 5,000 deaths in May, we’ll see something happen. Public opinion and the media seems to be turning. This break from interviews and press conferences comes at a time when questions started to be critical and criticizing.
Citera
2020-04-30, 23:34
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Men det är ju tur att Världens Bästa Sverige inte påverkas av att SAS ligger nere, hotell har inga kunder, Volvo och Scania stängde i ett par tre veckor + deras underleverantörer, pappersbruk stänger, mindre företag stänger eller går ner på halvfart och säkert en hel del jag inte har en aning om.

Men nejdå, inte påverkar det Sveriges företag inte, dom går som tåget!

Jo, för fan Fluffer, Fonus går som tåget, och krematorierna likaså, bra va!!

Du tror att norwegian går bättre?
Alla ni svenskfientliga parasiter borde verkligen flytta från Sverige omedelböj!
Citera
2020-04-30, 23:34
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Dags att sluta äta fladdermöss och myrkottar. Är det överhuvudtaget gott?

Dagens coronavirus misstänks ha spridits till människor från myrkottar som sålts på den stora matmarknaden i Wuhan i Kina. Den tidigare virussjukdomen SARS har forskare kunnat visa hur den först spreds från mårddjuret civett. Blödarsjukdomen Ebola har det ursprungliga viruset hittats hos fladdermöss.

Forskare tycker man ska förbjuda sånt. En poäng där!

Har du ätit fladdermöss? De är så knapriga och goa att man inte kan låta bli att äta dessa små delikatesser. De är ungefär som kräftor som vi nuförtiden äter hela året om.
Asiater äter fladdermöss och vi äter kräftor.
Citera
2020-04-30, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
lol, fan vad töntigt.
Nä så töntig tyckte jag inte han var, mer att han missuppfattade mig
Citera
2020-04-30, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I imagine if we reach 5,000 deaths in May, we’ll see something happen. Public opinion and the media seems to be turning. This break from interviews and press conferences comes at a time when questions started to be critical and criticizing.

Nej tyvärr om ens det vore så att Stockholm utplånats helt så hade inte någon av dom blivit ställda inför rätta, för rättväsende fungerar inte i det här landet.

Det är helt ok att ljuga så mycket man kan inför media när hela samhällsapparaten är korrumperad, jag önskar faktiskt bara att detta virus tar alla berörda utan pardon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in