Citat:
Ursprungligen postat av
DaChief
Att skjuta handlar inte bara om att få en fin träffbild vilket alla grunder gör att man kan få.
Och alla grunder kan man träna med softair.
När man sen skjuter på riktigt handlar det bara om lite tillvänjning med rekyl, om man nu inte har tränat in en massa dålig teknik.
Med anledning av den tidigare länkade videon med den japanske unge killen som tränat med airsoft, som sedan får testa riktiga vapen, så håller jag till stor del med.
Jag såg den videon straxt efter den kom ut, men hade tidigare ställt mig tveksam till de som hävdar att man inte får ut någonting av att träna med airsoft, eller för den delen leksaksvapen.
Så länge det man tränar med fungerar rent mekaniskt som ett riktigt vapen, även om den inte kan skjuta någonting, så kan man naturligtvis träna på allt som har med vapenhantering att göra fram till
och med första skottet.
Det väsentliga är att man tränar rätt.
Killen som tränat airsoft har uppenbarligen tränat rätt. På något sätt har han fått ta del av hur vapenhantering med riktiga vapen går till och har tränat på detta rätt. Resultatet är ju tydligt.
Med det sagt så kan man ju såklart inte träna på någonting har med skjuttekniken att göra efter första skottet då rekyl är en faktor. Att lära sig militär strid på detta sättet tror jag inte direkt på då informationen och träningsmöjligheterna är svåra att återskapa utanför militären.
Däremot självförsvar, absolut. Fram till och med första skottet, om man tränar rätt med realistiska grejer. Den stora frågan är hur man vet att man tränar rätt.
Sen skulle jag nog inte vilja kalla rekylhantering för "bara".