2020-04-30, 21:10
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Går utmärkt att träna gunhandling men skjutande är värdelöst. Det är ju förståss fast i vad man vill bli bra på. Jag tränar just nu bara på att sikta och att avtryckarfingret skall bli bättre.

Att skjuta handlar inte bara om att få en fin träffbild vilket alla grunder gör att man kan få.
Och alla grunder kan man träna med softair.
När man sen skjuter på riktigt handlar det bara om lite tillvänjning med rekyl, om man nu inte har tränat in en massa dålig teknik.
Citera
2020-04-30, 21:28
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Tränar främst för att kunna skjuta i självförsvar eller krig.
Du lär ju inte bli långvarig i någon skytteföreningarna.
Citera
2020-04-30, 21:31
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Att skjuta handlar inte bara om att få en fin träffbild vilket alla grunder gör att man kan få.
När man sen skjuter på riktigt handlar det bara om lite tillvänjning med rekyl, om man nu inte har tränat in en massa dålig teknik.
"Bara lite tillvänjing av rekyl"🤣🤣🤣🤣

Återkom när du börjat skjuta riktiga vapen och fattar att du har fel.
Citera
2020-04-30, 21:39
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf

”Ok”
Citera
2020-04-30, 21:41
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:

Med anledning av den tidigare länkade videon med den japanske unge killen som tränat med airsoft, som sedan får testa riktiga vapen, så håller jag till stor del med.
Jag såg den videon straxt efter den kom ut, men hade tidigare ställt mig tveksam till de som hävdar att man inte får ut någonting av att träna med airsoft, eller för den delen leksaksvapen.
Så länge det man tränar med fungerar rent mekaniskt som ett riktigt vapen, även om den inte kan skjuta någonting, så kan man naturligtvis träna på allt som har med vapenhantering att göra fram till och med första skottet.
Det väsentliga är att man tränar rätt.
Killen som tränat airsoft har uppenbarligen tränat rätt. På något sätt har han fått ta del av hur vapenhantering med riktiga vapen går till och har tränat på detta rätt. Resultatet är ju tydligt.

Med det sagt så kan man ju såklart inte träna på någonting har med skjuttekniken att göra efter första skottet då rekyl är en faktor. Att lära sig militär strid på detta sättet tror jag inte direkt på då informationen och träningsmöjligheterna är svåra att återskapa utanför militären.
Däremot självförsvar, absolut. Fram till och med första skottet, om man tränar rätt med realistiska grejer. Den stora frågan är hur man vet att man tränar rätt.

Sen skulle jag nog inte vilja kalla rekylhantering för "bara".
Citera
2020-04-30, 21:41
Medlem
Citat:
Du lär ju inte bli långvarig i någon skytteföreningarna.

Citat:

Förstör nu inte grabbens våta Rambodrömmar.
Citera
2020-04-30, 21:57
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Med anledning av den tidigare länkade videon med den japanske unge killen som tränat med airsoft, som sedan får testa riktiga vapen, så håller jag till stor del med.
Jag såg den videon straxt efter den kom ut, men hade tidigare ställt mig tveksam till de som hävdar att man inte får ut någonting av att träna med airsoft, eller för den delen leksaksvapen.
Så länge det man tränar med fungerar rent mekaniskt som ett riktigt vapen, även om den inte kan skjuta någonting, så kan man naturligtvis träna på allt som har med vapenhantering att göra fram till och med första skottet.
Det väsentliga är att man tränar rätt.
Killen som tränat airsoft har uppenbarligen tränat rätt. På något sätt har han fått ta del av hur vapenhantering med riktiga vapen går till och har tränat på detta rätt. Resultatet är ju tydligt.

Med det sagt så kan man ju såklart inte träna på någonting har med skjuttekniken att göra efter första skottet då rekyl är en faktor. Att lära sig militär strid på detta sättet tror jag inte direkt på då informationen och träningsmöjligheterna är svåra att återskapa utanför militären.
Däremot självförsvar, absolut. Fram till och med första skottet, om man tränar rätt med realistiska grejer. Den stora frågan är hur man vet att man tränar rätt.

Sen skulle jag nog inte vilja kalla rekylhantering för "bara".

Yes, men kollar du runt bland youtubevideos så finns allting där.

Har tränat massvis med kampsport och förstår hur man tränar teknik, för mig kommer detta inte vara vidare svårt.
Citera
2020-04-30, 22:03
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:

Har tränat massvis med kampsport och förstår hur man tränar teknik, för mig kommer detta inte vara vidare svårt.
Jo, det kommer att vara/bli svårt, för att inte säga omöjligt för dig här i Sverige, ingen klubb kommer tillåta dig att träna så med riktiga vapen. OM du ens kommer så långt så att du kommer in i en klubb och får egen licens så kommer du åka ut med huvudet före om du börjar med sånt dravel, sen ser dom förmodligen till att du blir av med licensen också.
Citera
2020-04-30, 22:08
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JockeJon
Förstör nu inte grabbens våta Rambodrömmar.

Det finns inga externa faktorer som skulle minska min övertygelse om att jag kommer uppnå mitt mål.

Först så kommer jag att träna upp mig i drillar med de verktyg jag nu har. Sedan avancera med mer realistiska softairs med blowback och funktioner med riktiga vapen.
När jag är redo kommer jag börja skjuta med riktiga vapen.

Så det är 3 delar i den fas jag är i nu.

Sökning och sållning av information, t ex youtubevideos, lära av folk på nätet och irl.

Teknikträning och ständig utvärdering. Som kampsportsutövare förstår jag vikten av att bana in tekniker korrekt och kunna lära om när man har en bättre teknik.

För det tredje, utföra gymträning som stödjer målet. Dvs korta löpintervaller i duckande ställning, overall gpp.

Det slutgiltiga målet är att förstärka min säkershetssköld som tidigare endast bestått i psykologiska taktiker för självförsvar, strid hand to hand och med närstridsvapen.
När jag kan skjuta med pistol och gevär på riktigt är jag redo för nästa steg som är att vara en del av en taktisk enhet.
Senast redigerad av DaChief 2020-04-30 kl. 22:12.
Citera
2020-04-30, 22:10
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Jo, det kommer att vara/bli svårt, för att inte säga omöjligt för dig här i Sverige, ingen klubb kommer tillåta dig att träna så med riktiga vapen. OM du ens kommer så långt så att du kommer in i en klubb och får egen licens så kommer du åka ut med huvudet före om du börjar med sånt dravel, sen ser dom förmodligen till att du blir av med licensen också.

Ja men det är klart att man inte berättar om sin riktiga intention utan tränar de moment som man kan just då.

Hur som helst kanske detta leder till en militär karriär.
Citera
2020-04-30, 22:11
Medlem
Citat:
Tillvänjning med rekyl? 12-åriga flickor skjuter 9*19 utan stödhand. Hur klen är du egentligen?
Citera
2020-04-30, 22:13
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:

Jo, men hur sållar du bland det du hittar på Youtube? Majoriteten är självlärda tacticool-amerikaner. Det är t.ex. en minoritet som lär ut hur man står när man skjuter, likt man lär sig inom militären idag i Sverige, och kanske USA. Sen vet man inte om man står eller håller rätt utan att uppleva rekylen.

Men hittar du bra videor och lägger ner tid på det så ger det såklart mycket. Kampsportsträning vet jag inte om det ger så mycket mer än att man är van vid att träna genom att isolera fundamentala rörelser stegvis och sådana saker. Men kan man inte träna med riktiga vapen med rekyl så är det som sagt var svårt om inte omöjligt att veta om man står rätt eller håller rätt och det går ju då inte heller träna på rekylkontroll och återfinna siktesbilden och sådana saker. Men man lär sannolikt bli långt mycket bättre än någon som inte tränat alls. Man kan säkert lära sig mycket genom att bara låtsas hantera ett vapen också.
Men militär strid och sådant är ju en helt annan värld än att dra fort och få iväg en kula.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in