2020-04-30, 22:04
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Undrar om Löfven lever efter devisen 'Tala är silver - tiga är guld'

För vart i hela friden är karln i Sveriges djupaste kris i mannaminne? Börjar nästan tro att Hallengren är statsminister i detta land. Inte för att en sosse är att föredra att leda detta land för det har vi ju sett prov på vid det här laget.

Löfvén släpps inte till media eftersom han bara gör bort sig.

Det är inte svårt att förstå tänket bakom regeringens mediestrategi. Stefan Löfven måste till varje pris hållas borta från kritisk mediebevakning. I synnerhet måste han undvika fördjupande intervjuer, där hans dokumenterade svårigheter att formulera sig klart och analytiskt avslöjas. Kalla det ”Operation skydda Löfven”, om ni vill.

I november gjorde statsministern ett undantag och lät sig intervjuas av Agenda i samband med de uppmärksammade gängskjutningarna i Malmö. Det slutade i ett fiasko, som ältades i veckor efteråt. Staben runt Löfven tycks ha dragit slutsatsen att han till varje pris måste hållas borta från den sortens tuffa utfrågningar i fortsättningen.

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/lofven-kan-inte-fortsatta-ducka-for-kritiska-fragor/
Citera
2020-04-30, 22:05
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Jag har hört den förklaringen till varför skolorna har förblivit öppna. Och jag anser att resonemanget är helt snurrigt.

Ifall barnpassning hade varit det stora problemet, så hade man hållit skolorna öppna för årskurs 1 - 3. Elever i årskurs 4 - 9 kan vara ensamma hemma, utan konstant tillsyn under dagarna.

Eftersom elever ändå upp till årskurs 9 fortfarande har närvaroplikt, så måste det finnas någon annan förklaring än att barnen behöver tillsyn. Är det någon som har hört någon vettig förklaring till varför skolorna fortsätter att ha öppet för elever ända upp till årskurs 9?
Nu tycker jag att du är taskig som kommer med logiska argument.
Du sabbar ju "förnekarnas" världsbild på det sättet.

Det går inte att stänga skolor i Sverige.
Punkt.
Alla andra länder kan hantera det men inte Sverige.
Så det så! [/ironi]
Citera
2020-04-30, 22:07
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
https://nypost.com/2020/04/29/who-lauds-sweden-as-model-for-resisting-coronavirus-lockdown/

Just det, Sveriges modell kan användas för de länder som tidigare haft en effektiv lock-down. Som Mike Ryan uttrycker, länder som redan gjort det svåra jobbet kan när man släpper på restriktioner lägga upp taktiken som Sverige eftersom man skaffat sig kontroll på smittspridningen.

En jäkla skillnad mot Sverige som inte gjort ett skvatt, har urusel koll på smittspridningen och tar allt hipp som hopp vartefter det kommer.

Ljugmedia i Sverige valde naturligtvis bara att lyfta fram den delen som handlade om att göra som Sverige, man struntade i att berätta den viktiga förutsättningen att man ska ha kontroll först.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Har ni alla glömt hur det var när man var 18-19 år? Ungdomar överlag är inte oempatiska egoister, klart de blir besvikna. Kan de inte få känna så utan att nedvärdera dom??

Man får KÄNNA vad man vill, men man får också försöka se på sig själv utifrån - hur det ser ut - innan man går ut med sådant där med sitt foto och sitt riktiga namn. Det blir ju kvar i åratal på nätet, kanske för alltid. Och detta gäller även de italienska singelkvinnor, som är ute på twitter (med sitt riktiga foto och namn) och klagar över att de inte kunnat ha sex på åtta veckor, för att de sitter inlåsta... Samtidigt som hela världen vet vilka scener som utspelar sig på covid-avdelningarna på sjukhusen i det landet samtidigt...
Citera
Medlem
Kan vi polisanmäla regeringen för "Framkallande av fara för annan" genom att INTE reagera tidigt nog och att inte ta kraftigare tag mot detta virus?
Citera
2020-04-30, 22:08
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ja men om ALLT över 0 dödsfall anses vara ett ”misslyckande” så kan man knappast gå lägre än så, eller hur? Det är då en ytterlighet.

När SARS härjade och drabbade Asien men inte Europa tolkade du det som ett resultat av att Europa gjorde fantastiska insatser medans Asien gjorde allt fel då? Att hela världen får 0 dödsfall är inte rimligt hur fantastiska lösningar man än har.

Men jaja, jag är väl en hemsk människa då som inte tror att 0 är en rimlig nivå, tro vad du vill.

Mitt första svar var egentligen riktad till vad jag trodde var en bagatalisering av att länder som Sverige har 2500 dödsfall på 6 veckor. Jag tycker att det verkar gå uruselt.

Ändå sitter man här och ”diskuterar” med ”andra sidan”. Likaså reagerar BÅDA sidor när jag har delat statistik på dödsfall i ALLA åldrar. Att BÅDA sidor tolkar ALLT som att man är någon slags fiende för minsta grej ser jag som att det har blivit en strid mellan ytterligheter, ja.

Jag har inga facit utöver att jag inte tror det är rimligt med 0 dödsfall överallt. Tyck vad du vill. Ni får hålla på såhär om det ger er något.

Jag tycker att det är sorgligt att ni lill-Tegnellare blivit så toleranta med att folk dör i en sjukdom som med rätt strategi inte kräver dödsoffer!
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Svårt att uttala mig om Sydkorea som verkar klara av den svåra balansgången på slak lina, i alla fall än så länge.

Nya Zeeland kan, möjligtvis, isolera sig ifrån omvärlden. Men när ett vaccin väl finns på plats så kommer vare sig ekonomi eller samhälle finnas kvar på Nya Zeeland.

Taiwan känner jag till för lite om för att jag skall kunna uttala mig.

- Kommer Nya Zeeland att kollapsa ifall dom isolerar sig från omvärlden? Eller finns möjlighet för Nya Zeeland att förstärka sin självförsörjning?

Dom varor som behöver importeras, kan importeras sjövägen. Samma sak med exportvaror. Det är knappast omöjlig att hålla fartygsbesättningarna under uppsikt under tiden i hamn, för att förebygga möjligheten till smittspridning.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djingiskahn
Tack för att det är fler här som fattar vart det håller på att barka iväg...Åt Helvete@@
Trams

För den orolige finns redan möjligheten till att passivt vaccinera sig med ”recovered blod”
Citat:
Blood of recovered coronavirus patients 'being sold on dark web as passive vaccine'

https://www.mirror.co.uk/news/world-news/blood-recovered-coronavirus-patients-being-21954228
Citera
2020-04-30, 22:09
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Argumentet är att å ena sidan så råder det mild panik om springmask förekommer på en avdelning, men när en bekräftad pandemi sveper över landet så skall skolorna fortsätta som vanligt och låtsas som ingenting.

Helt ologiskt och således korkat.
En anledning kan ju vara att maskmeducinen är restnoterad sedan länge, och att den då blir sjukt jobbig att bli av med. Dock ser jag inte jämförelsen, tror aldrig en skola har stängt pga vare sig löss eller springmask, bara trött personal som ber oss föräldrar att vara uppmärksamma. Ungefär som nu med andra ord. Är ingen snorig, ja då är det vab.
Citera
2020-04-30, 22:10
Medlem
urgts avatar
Nämen kolla, Taiwan har till skillnad från oss lyckats rädda sin ekonomi också.

Citat:
DBS Bank Ltd yesterday hacked its GDP growth forecast for Taiwan this year to 0.9 percent, down from its estimate of 2.3 percent two months earlier, in light of the COVID-19 pandemic and increasing financial market volatility.

The bank’s latest forecast was even lower than London-based IHS Markit Ltd’s estimate of 1 percent, while other research institutes’ projections range from 1.6 percent to 2.6 percent.

Heja Sverige! Världens pandemiplaneringsförebild.
Citera
2020-04-30, 22:10
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Har du länk till de siffror som ligger till grund för det du påstår?

Måste allt länkas hit och dit?
Det är väl för faan sunt förnuft att alla länder som helt plötsligt stängt ner varenda business i veckor och månader lider av ett större antal konkurser och arbetslöshet?
Världsbild får du skapa på egen hand.
Citera
2020-04-30, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nu tycker jag att du är taskig som kommer med logiska argument.
Du sabbar ju "förnekarnas" världsbild på det sättet.

Det går inte att stänga skolor i Sverige.
Punkt.
Alla andra länder kan hantera det men inte Sverige.
Så det så! [/ironi]

Men av vilken anledning ska skolor stängas?
Nej, många 11-åringar klarar inte av att vara själva hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in