2020-04-30, 20:18
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Om något år ska det bli underbart att luta sig tillbaka och dricka grogg medans man läser i någon tidning eller ser en dokumentär om pandemin och tänker tillbaka på dessa "lock down" idioter och vad de själva valde att göra med sin ekonomi.

Vår ekonomi kommer suga lika hårt som deras:

https://www.cnbc.com/2020/04/30/coronavirus-sweden-economy-to-contract-as-severely-as-the-rest-of-europe.html

Enda groggen du kommer dricka är när du försöker ta livet av dig i desperation.
Senast redigerad av Testonio 2020-04-30 kl. 20:22.
Citera
2020-04-30, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Sluta svamla...allt är svammel... Vi har haft 130 döda per dygn,
Nej. Du pratar om rapporterade. Inte döda under ett och samma dygn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
https://www.corona24.news/c/2020/04/30/german-researchers-on-coronavirus-children-as-contagious-as-adults-drenthe.html

Ännu en studie som dementerar den märkliga slutsats FHM sedan tidigt presenterat som fakta, att barn inte skulle kunna sprida smittan.

Inte direkt förvånande. Det har så vitt jag vet aldrig funnits några egentliga belägg för att barn inte skulle kunna sprida viruset.

FHM har inte sagt att barn inte kan sprida smittan, bara att de inte är så smittsamma. Om de inte blir så sjuka så sprider de väl färre viruspartiklar. Dessutom är det inte barnen som träffar de gamla nu så det spelar inte så stor roll om de är sjuka eller inte.
Citera
Medlem
Överdödlighet enligt euromomo högst till lägst, z-score, vecka 14, +65 år:

Spanien: 34,1
UK (England): 30,5
Belgien: 27,8
Nederländerna 25,1
Italien: 23,6
Frankrike: 22,0
Schweiz: 12,7
UK (Skottland): 12,3
UK (Wales): 10,3
Sverige: 10,95
UK (Nordirland): 5,2
Portugal: 4,95
Österrike:3,2
Norge: 1,04
Citera
2020-04-30, 20:20
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tror inte det är en slump.

Det är inte nödvändigt att exakt alla distanserar sig.

I andra länder så har polisen sprungit runt med blåslampa för att sätta dit ett fåtal hungriga människor bryter mot reglerna. Det är slöseri med tid. Det är inte så att epidemin står och faller med att 1% av befolkningen gör fel. Det viktiga är vad de andra 99% gör.

Jag kan tänka mig att man utgår från modeller där alla människor träffar ungefär lika många människor.

Men människor är socialt organiserade i skalfria nätverk där några få har väldigt många kontakter och de flesta ganska få. Så länge de som har väldigt många kontakter kommunicerar digitalt (vilket det ju finns ett utökat personligt incitament för) så kommer nätverken vara relativt isolerade från varandra.

Ifall man istället tänker sig att alla träffar varandra lika mycket så blir det väldigt viktigt att exakt alla isoleras. Men det är ju inte så människor gör.
Citera
2020-04-30, 20:20
Medlem
Det verkar ju som att tuben inte hinner plocka ner allting längre som går mot WHO-doktrinen. Eller ser vi ett slut på idiotin nu?
Citera
2020-04-30, 20:21
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
För att plocka politiska poäng. Eller för att man är inkompetent.

För dyrt. Inkompetens är alltid ett alternativ iofs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Sveriges strategi gör ingen skillnad för vår ekonomi. Vi är lika rökta som alla andra...

https://www.cnbc.com/2020/04/30/coronavirus-sweden-economy-to-contract-as-severely-as-the-rest-of-europe.html

Ända skillnaden är att det dör onödigt många svenskar.

Grattis alla idioter...

Grattis...
Det var det jag trodde. Skillnaden mellan Sverige och andra nordiska länder har ju huvudsakligen varit att typ kaféer och frisörsalonger varit öppna i Sverige men stängda i Danmark, vilket har obetydlig påverkan på ekonomin. Jag kan inte se att den typ av nedstängning som gjorts i Danmark, Norge och Finland skulle skada deras ekonomier i någon signifikant omfattning. Problemet i de länderna, precis som i Sverige, är minskade exportintäkter, vilket beror på hur länder i omvärlden agerar.

Runt 1500 dödsfall extra för att folk skall kunna fortsätta sitta och fika på kaféer. Det är ungefär så kalkylen ser ut.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
FHM har inte sagt att barn inte kan sprida smittan, bara att de inte är så smittsamma. Om de inte blir så sjuka så sprider de väl färre viruspartiklar. Dessutom är det inte barnen som träffar de gamla nu så det spelar inte så stor roll om de är sjuka eller inte.

Dom är lika smittsamma som vuxna.

Finns ingen anledning att tro annat.

Tror du på svartkonst och kristallterapi också måhända?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det är den stora 10.000 kronors frågan.., jag vet inte vad framtiden bär.

Skulle ha vart lättare, om samtliga nordiska länder haft en enhetlig strategi. Nu tror jag att vi inte kommer så mycket längre i vår diskussion, det kommer att bli "rundgång" i längden.

När det är sagt så ett "tack" till dig, för att ni lyssnade på mig. Ta hand om dina nära trazke.

Mvh/Snapcount !
Det är så jättekonstigt att JAG vet det!
Och att jag kommer att bevisas ha rätt.
Hemligheten ligger helt enkelt i att fatta att det inte hjälper ett dugg att isolera arbetsföra människor från spridning av ett förkylningsvirus som bara dödar de som är för gamla eller för sjuka för att kunna arbeta. Hur kommer det sig att jag förstår det enkla som du inte förstår? Har du själv någon förklaring till ditt katastrofala misslyckande?
Citera
2020-04-30, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
https://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law
Läs och lär
Aktion T4 (German, pronounced [akˈtsi̯oːn teː fiːɐ]) was a postwar name for mass murder by involuntary euthanasia in Nazi Germany
https://en.wikipedia.org/wiki/Aktion_T4
Citera
2020-04-30, 20:22
Medlem
.Dostoj.s avatar
Undrar om Löfven lever efter devisen 'Tala är silver - tiga är guld'

För vart i hela friden är karln i Sveriges djupaste kris i mannaminne? Börjar nästan tro att Hallengren är statsminister i detta land. Inte för att en sosse är att föredra att leda detta land för det har vi ju sett prov på vid det här laget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in