2020-04-30, 17:47
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Verksamhetsansvariga på varje enskilt boende bär det största ansvaret. Sedan de styrande politikerna under en lång tid tillbaka.
Håller med till 100%. Verksamhetschefer som kallat in folk med snuva trots att Tegnell i en månads tid basunerat: -Gå inte till jobbet om du är det minsta sjuk.- Skydda våra äldre.
De verksamhetscheferna skulle ställas till ansvar!
Citera
2020-04-30, 17:47
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Aftonbladet: "Krav på visir och munskydd hävs på äldreboenden. Arbetsmiljöverket får inte kräva att skyddsutrustning, i form av visir i kombination med munskydd, måste bäras i Stockholms kommun när patientnära arbete utförs på äldreboenden där brukare har eller misstänks ha smittats med coronaviruset. Det fastslår förvaltningsrätten."

Vad betyder detta?
Att de som jobbar på äldreboende kan se sig i månen efter adekvata skydd när de jobbar. Verkar nästan som om man verkligen vill smitta ner både de anställda och boende.
Citera
2020-04-30, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Statsepidemiolog Anders Tegnell ser det som ett misslyckande att covid-19 tagit sig in i stor skala på landets äldreboenden.

Men han tycker inte att han har något personligt ansvar för misslyckandet.

– Vi har alla ett kollektivt ansvar i samhället för att skydda de äldre, säger han.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xg796n/tegnell-inte-personligt-ansvarig-for-fler-aldre-smittade

Jag "tycker" att om vi ska räkna med det "kollektiva ansvaret" för att sprida smittan, skulle jag som en av alla i riskgrupperna vilja säga att då är vi toast! Och jag vill rikta en varning till alla inom riskgrupperna: Se till att ni inte behöver uppsöka sjukvården ALLS! Jag klistrar som riskgruppare in mina egna erfarenheter bara från den gångna veckan igen:

Två exempel;

1.Jag fick uppsöka Ögonkliniken akut i början av veckan. EN ENDA ögonSSK använde munskydd. Ögonläkaren som länge satt 2 decimeter från mitt ansikte gjorde det inte.

2. Jag var igår på ett annat (!) sjukhus för att ta ett nödvändigt blodprov (cancer). Jag hade själv munskydd och sa ifrån direkt när lab-assen var på avstånd: Nu får du vara rädd om mig, för jag tillhör riskgrupperna och vill inte bli smittad ännu! Munskydd? Plasthandskar? Inte alls! Hon verkade tro att det jag bett henne om var att prata barnspråk med mig. Ungefär som jag som gammal blodgivare var rädd för ett nålstick och behövde lugnas. Dessutom var jag den ende på sjukhuset där och då som hade munskydd.

Så att "vanligt folk" som inte hör till de upphöjda inom sjukhusvärlden skulle "bruka sunt förnuft i mån av tillgång" tror jag inte ett smack på! Också i den vanliga sjukvården verkar det vara fritt fall... Och vi i riskgrupperna ska iakttaga karantän...?
Citera
2020-04-30, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Honsbesättningar kan sprida salmonella. Gödsel är en bra grogrund för allsköns bakterier och virus.
Fågelinfluensan är ett av många exempel på att fåglar (höns är just en fågel) kan sprida smitta. All avföring innehåller bakterier och virus och är en utmärkt näring för olika organismer som kan frodas i den näring som avföring är. Perfekt grogrund för ex. coronavirus. En smittad människa som ex spottar i en hög med hönsgödsel kan starta en egen liten odling av coronavirus.
Utveckla, snälla...
Citera
2020-04-30, 17:49
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuneStaxx
Det är ungefär lika möjligt som att försvara sig mot en invasion mot en främmande makt med samma nollvision. Vidare så är panik och nykterhet/klartänkthet för övrigt saker som tyvärr inte går att kombinera.

Men om vi nu skulle ponera att vi kört en total lockdown ända sedan utbrottet i Wuhan och vi stod med noll dödsoffer på grund av corona, hur många dödsoffer tror du att den oundvikliga ekonomiska depressionen som följt hade skördat? Räknar du in de siffrona i statistiken eller vad är det för cyniskt dödsspel du vill spela egentligen? Kan det vara så att du är en så kallad boomer som har panik för egen del och fullständigt skiter i om miljontals unga människor får sin framtid förstörd för att rädda ditt arsle? För att vara någon som hyllar sin egen klartänkthet så verkar du sällsynt dålig på att tänka i flera steg.

Schack är inte din grej va?
Du verkar tro att vi är i krig mot människor. Vi är smartare än ett virus och om vi bara hjälps åt kan vi utrota viruset. Det gäller att vi med kirurgisk precision slår till precis där det skadar viruset som mest, dvs att det inte får fäste i kroppar genom smitta. Du kanske inte visste det men virus är ofarligt utanför kroppen. Faktiskt helt dött. Ingen smitta, inget virus. Nyckeln till frihet börjar på ba och slutar på js.
#tillsammans
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Speaking of fatality rates, according to this Study from Stanford, it's around 0.12 - 0.2%

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.14.20062463v1.full.pdf

The Stanford study was ripped apart in peer reviews due to their false-positive rate in their study. You can read some of it here:

https://statmodeling.stat.columbia.edu/2020/04/19/fatal-flaws-in-stanford-study-of-coronavirus-prevalence/

The fact that false-positive rates are such a trouble at low percentages means that tests with high percentages are the most reliable, for example New York City’s latest 24.8% — I think it’s .8% — study, where (and due to false-positives being weighted for in prevalence due to the large amount of true-negatives), our range is 17-24%. The same problems were critiqued in the German antibody study that suggested an IFR of 0.3%.

New York City’s week-old antibody study of 21.2% suggests an IFR of 0.98% from official numbers to me, and I could see this being higher considering a potential backlog and undercount of deaths. The initial IFR in this study was 0.83%, but the time it takes for IgG antibodies to present is faster than the average time to death. It’s also around what we’ve seen in the 7.5% antibodies in Stockholm study, but I don’t know the false-positive rate there or audience selection so I cannot endorse it fully yet — or what antibodies they have measured for, to predict when we can see 7.5% reflected fully in the death totals.

The new Lombardy antibody study seems promising as well, and I think it’ll be highly relevant in the coming weeks.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag anser att din argumentation är totalt ohederlig. Frågan som jag ombads av en annan skribent att visa på, var enkelt formulerat att "är det verkligen så att äldre nekas vård". Då visade jag flera källor på att det är så.

Du gav dig in i den debatten och gastade om IVA, som det inte alls handlade om. Nu sitter du dessutom och hånar en avliden persons anhöriga, och försöker få det till att det handlar om att denne vill att personen skulle levt till 120. Så var det inte alls, det är något du griper helt ur tomma luften. Utan den anhörige var förfärad just över bristen på vård, vilket var just det jag hade diskuterat.

Sen börjar du prata om kurvor här nu också, vilket jag inte alls diskuterat, just nu.

Nej, med sådan ohederlig argumentation kommer man inte långt. Det är bättre att försöka debattera sakfrågan istället. Dvs. Är det okej, eller inte okej, att äldre nekas vård. Jag tycker ju inte det, vilket framgått.

Nu när du flera ggr argumenterat med hjälp av argument som inte öht har med saken att göra, så verkar det inte fruktsamt att debattera vidare. Ha en bra dag.

Dottern är ohederlig i sina påståenden som du sen upprepar här för att visa hur fruktansvärt det är i svensk sjukvård.

Dottern påstår att den 96åriga mamman skulle ha haft många år kvar att leva. Vad vet hon om det?

Dottern påstår att mamman var fullt frisk. Men det var hon ju inte. Hon hade diabetes. Då är man inte fullt frisk.

Det är den här sortens snyftstorysar som jag har svårt för. Man kommer med påstående som inte har någon grund eller nekar verkligheten så som den ser ut.
Citera
2020-04-30, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Att de som jobbar på äldreboende kan se sig i månen efter adekvata skydd när de jobbar. Verkar nästan som om man verkligen vill smitta ner både de anställda och boende.
Personal och patienter får betala för chefernas tillkortakommande.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror man innerst inne är snällt orolig för utvecklingen i Sverige.

Det är jag också efter att ha tagit del av Italiens efterforskningar på patient noll. Det verkar som att utbrottet kom tidigare i Italien och smög sig på. Det kan innebära att Sverige ligger rejält mycket mer efter i utvecklingen. Jag tror mycket på att både Tyskland och Danmark utgjort buffertar och det stora utbrottet i Stockholm hade att göra med Arlanda och att viruset kom in där.

The worst is yet to come.

Jag tror att vi får sätta hoppet till tre saker nämligen:
  1. att vi får fram antivirala som åtminstone bromsar sjukdomsförloppet.
  2. att vi lär oss hantera och behandla cytokinstormarna bättre.
  3. att viruset muterar till en beskedligare variant.
då något vaccin inte lär dyka upp i tid.

Utvecklingen i Sverige kommer dock att gå långsammare och mer utspritt men med fler döda än jämförbara länder. Lärdomarna framförallt från Tyskland kommer att peka mot att ett tidigare ingripande i sjukdomsprocessen kommer att vara det som mest räddar liv. Det tillsammans med efterspelet för många patienter som kommer att vara konvalescenskrävande och kommer att utgöra en stor belastning för samhället och för sjukvården i synnerhet gör att denna epidemi än så länge inte går att greppa.

Tillsammans med de ekonomiska prognoserna som nyligen har presenterats och som antagligen är väl optimistiska så ser framtiden inte speciellt ljus ut. I synnerhet då med alla förnekare och det sorgliga faktum att dessa är knutna till nuvarande politiska styret i landet.

Ja.

Danmark menar att de har smittan inom kontroll. De agerade ju kraftfullt och samtidigt som Sverige körde mello med publik valde Danmark att köra sin ( samma dag ) utan publik.

https://www.thelocal.dk/20200430/coronavirus-under-control-in-denmark-prime-minister
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid

Inte bara på äldreboendena, utan också i den vanliga sjukvården...
Citera
2020-04-30, 17:51
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantheradus
Fick du det utskrivet mot någon autoimmun-sjukdom eller som malaria-profylax? Frågan är om den inte kan användas som profylax mot Covid-19. Dock så har jag hört / läst, att den är giftig så den måste tas under uppsikt.
Det pågår studier (randomiserade, t o m dubbel) på om dessa verkligen hjälper som profylax eller lindrar symptom, svaret vet jag ej, det borde framgå ganska snart, jämfört med placebo.
Men malariamedicinen hjälpte, tror jag mot det första utbrottet av SARS som var dödligare, men är släkt med detta corona-virus.
Hoppas det kommer fram snart, vilka eventuella mediciner som hjälper, anti-oxidanter är inte fel, men vill inte gå in på det (det sägs att i Japan dricker de mycket gröna téer och jag vet inte hur det går för viruset där, som är tättbefolkat), men orkar inte utveckla, de skyddar mot oxidativ stress iaf.

Läget är ju så att hela världen just nu forskar på vad som kan bota, bromsa eller hjälpa till att hindra COVID-19. Sverige har ju lite spets på medicinsk forskning så vi kan kanske bli först med att hitta något som funkar mot viruset.
Citera
2020-04-30, 17:53
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Blir en tråkig sommar om allt ställs in då har man väntat hela vintern på sommaren och så stäls allt in sen ska man stå ut en hemsk vinter till som bergis kommer bli en hemsk vinter och ingen dröm vinter som den som var nyss och vi kommer ha -15
Tråkigt? Ja, så kan man också se på det, men, det blir ännu tråkigare om man är död. 🤷🏼‍♀️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in