2020-04-30, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Tja, Skåne fick väl ingen sådan?
Jo, "sort of" danskarna stängde bron.
Citera
2020-04-30, 09:50
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Arlanda såklart.
Då borde Täby och Danderyd ha många avlidna i covid-19, vet vi om detta är fallet?
Citera
2020-04-30, 09:51
Bannlyst
Citat:
Tja, Skåne fick väl ingen sådan?

Skåne har haft turen att spridningen inte kommit igång. Det är inte så att nån har kastat småflaskor med virus i över hela landet med exakt samma mängd för varje region.

Lombardiet är en av mest drabbade regioner i världen. Den ligger i Italien. Resten av Italien, speciellt söderut, har klarat sig ungefär som Skåne. Det finns visserligen lockdown på de delar också, men man tog till det för försiktighetsprincipen. Inte omöjligt att utan lockdown hade det gått fortfarande ganska bra, varit på en acceptabel nivå.

Att ha turen att inte vara först drabbad spelar väldigt stor roll.
Lika stor roll spelar hur man då kan läsa av situationen samt predicta. Något Sverige misslyckat med ganska så radikalt.
Citera
2020-04-30, 09:51
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Plats lär de få, men det krävs en hel del kringutrustning under transporten.
Sen förstår jag inte varförregion-sjukhusen måste flytta just överviktiga patienter?

Är det för att de i större omfattning behöver ECMO-behandling?
Låter ju inte som patienter med lite ölmage. Undrar hur många som har hamnat på IVA som är i nivå med barbapappas kroppshydda? Verkar ju vara majoriteten av de inlagda patienterna.
Citera
2020-04-30, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Jag tror ändå inte på killgissningarna som säger 30% , när antikroppstesterna visade 7.5%. Tror att det kan vara några fler så klart, men inte så mycket som 15 eller 20% fler.

Jag tror att många gömmer sig hemma liksom jag, (som har hälsoproblem), för att man ser dödstalen och är rädd för att myndigheterna inte gör ngt för att skydda befolkningen. Så länge smittan finns kvar riskerar det ju dock bara att fortsätta, dock i ett mer "utdraget" förlopp. Folk går ju med smitta väldigt länge verkar det som, någon månad verkar inte helt ovanligt. Det är ju också vad Löfvén är inne på när han pratar om att det kommer dröja länge innan detta är färdigt. Sen har han pratat om våg 2 i höst. Tärande är bara förnamnet.

Vad baserar du på att folk går med smitta väldigt länge upp till 1 månad? Källa? Sydkoreanska forskare, som rapporterat i Aftonbladet igår, har kunnat påvisa att i de fall tester gett utslag efter att folk tillfrisknat har det rört sig om döda virus. Bara för att man fortfarande känner sig dålig behöver det inte betyda aktivt virus. Jag har känt mig sjuk i månader efter influensa förr.
Citera
2020-04-30, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Hehe en viss ton av ironi?
Dock har du rätt i det du säger.
Jag är lite förvånad att Trump vänt från att håna oss totalt till det nu.

Jag pratade med Norska vänner igår som tidigare hånat åt oss pga vårt dödsantal och vi skiter i lockdown osv.
Igår satt dom arbetslösa och bad om ursäkt och insett att vår väg inte var så dåligt.
Och ja, det suger fortfarande med stora dödsantalet men kollar man helt objektivt för samhället i stort är det bättre med döda pensionärer än totalt haveri i ekonomin.

Just när det gäller arbetslösheten så tror jag inte vi ska förhäva oss så mkt... Senaste siffran jag såg var ungefär Norge 10% och Sverige 8%. Varsel fortsätter trilla in varje dag på löpande band i Sverige. Jag tror det är väldigt vanskligt att hävda att vår linje räddar ekonomin. Det kan vara precis tvärtom i längden, att vi riskerar skada vår ekonomi mer, då vi har ett mer utdraget förlopp, samtidigt som vår strategi lämnar mängder av fler döda vid vår dörr.
Citera
2020-04-30, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Att ha 10 tusen döda (officiella) är redan en stor förlust (inte ens nämner vi om det är 2 gånger eller 4 gånger så mycket).

Så, då Sverige har en prognos som likställer detta land Italien, som är ett av värsta drabbade länder i världen, borde den obstinate om inte svara oss på frågan, åtminstone ställa sej den:
"Om hela världen har gått på knäna för att bekämpa en pandemi där bekämpningen främst gått ut på att rädda så många liv som möjligt av sina medborgare, är då svenska medborgare mindre värd än resten av världen?"

Dessutom borde han ställa sig fråga:
"Varför tas inte till mycket mer restriktiva metoder ( = mer räddade liv) när denna prognos berättar tydligt att vi är i och mot en humanitär katastrof"?
Ja, för att, återigen, inget land i världen vill självmant se till att landets ekonomi går i botten om det inte finns en otroligt viktig anledning. Vilken är då att undvika en humanitär katastrof. Vilket är då det som pågår och fortsätter pågå i Sverige.

Har för mig att Finland gjorde en uppskattning på antalet döda rätt tidigt också.
Det talades om 10000 men det drogs tillbaka.

10000 kan mycket väl vara en "acceptabel" siffra för myndigheterna i Sverige.
Men frågan är väl om det stannar där. Vad händer om det blir 20 eller 30 tusen?
Citera
2020-04-30, 09:53
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Låter ju inte som patienter med lite ölmage. Undrar hur många som har hamnat på IVA som är i nivå med barbapappas kroppshydda? Verkar ju vara majoriteten av de inlagda patienterna.
Så kan det vara, men det låter underligt att just den gruppen drabbas så hårt.
Eller är det gravt överviktiga äldre från äldreboenden man menar?

Vanliga "tjockisar" har ju ingen gemensam nämnare vad gäller hur de skulle smittats?
Citera
2020-04-30, 09:54
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Jo, "sort of" danskarna stängde bron.
Svenskar som inte jobbar i Danmark får inte åka in där.

Däremot danskarna har gladeligen kört fram och tillbaka till Skåne och klippt håret, shoppat och dinerat sedan bron "stängdes".

Som svensk har du kunnat landa på Kastrup och sedan åka in till Malmö.
Citera
2020-04-30, 09:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Betryggande. Man har inte ens en plan! Har man skrotat allt säkerhetstänk eller? Vi hade ju världens bästa system för tider i kris/krig för bara 20 år sedan!

Men vad i helvetet!! Livsmedelsförsäljningen har precis lugnat ned sig och så går dumjävlarna ut med sådan här information som riskerar att skrämma upp folk igen? Vad är det för jävla dumma helveten som inte bara kan hålla käften? Samma som den där hjärndöda kärringen på MSB som talade om vattenbrist.
Citera
2020-04-30, 09:55
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7463513
Varför flyttar man "ofta gravt överviktiga patienter" som inte får plats i en vanlig ambulans när det rimligen borde finnas "smalare" patienter att flytta? Kan det vara så att "tjockisarna" utgör merparten av de på IVA? Hur tjock är man egentligen om man inte får plats i en vanlig ambulans?
Du missuppfattar. De får visst plats. Men när de är svårt sjuka så blir det extra komplicerat. Om personen också väger 200kg så blir det extra svårt med lyft av personen.

Man har tidigare flaggat för många överviktiga drabbas hårt. Det är har ofta problem med blodtrycket och diabetes som följd av sin övervikt.
Citera
2020-04-30, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloezza
Nu är det ganska många länder som använder HIV mediciner mot Corona/Covid19, jag läste att man håller på och testar ytterligare ett HIV preparat för att vid bra resultat slutligen användas mot Corona/Covid19.
https://nypost.com/2020/04/04/hiv-drug-that-treats-coronavirus-moving-to-phase-2-trials/

Samtidigt viktigt att nämna att C19 inte är något HIV-virus. Inte i närheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in