2020-04-30, 03:02
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Varför ljuger du din vidriga människa, vad vill du åstadkomma, vems ärenden går du?

Tattare
Dagens dödssiffran står i ingressen 107 rapporterade idag.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/27-av-96-doda-pa-samma-aldreboende/

Visst, jag kanske är en tattare när allt kommer omkring. Gjorde endast en observation som jag skrev om, men du verkade bli väldigt upprörd över detta och triggade igång 110 procent.
Citera
2020-04-30, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag är ingen expert men varför ska det finnas en andra våg när gränserna är stängda, eller kommer den när gränserna öppnas och vilka länder har flockimmunitet då.

Det man vet är att alla virus blir svagare med tiden och även nu, jag tror att om ett land har stängda gränser så kan man utrota viruset efter en tid och jag tror att WHO kommer säga att man ska göra detta.
Små länder som Sverige klarar sig bra men de större kommer ta tid.
Ja den kommer säkert när gränserna öppnas igen. Förr eller senare.
Citera
2020-04-30, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Men det är bra för att reducera risken att bli smittad.

I detta fallet är en viss oro och rädsla fullt rationell.

Ett stort problem under den här händelsen har varit att folk med alla medel möjliga försökt att undvika oro, vilket ledde till den inledande explosionsartade spridningen.

Man har t.ex. kunnat observera en massa halvsanningar, bagatelliserande, ignorans, hemlighållande, hån, m.m. den alla möjliga håll i samhället — allt för att orolighet anses vara det allra värsta som kan hända av någon outgrundlig anledning

Men sedan så finns det ju irrationell oro också. Man måste skilja på det och kan inte bara kalla all oro för dålig

Fast det är en konstig mentalitet som råder över hela världen och i alla skikt (tycker jag) — man får för guds skull inte göra någon orolig, det är av absolut högsta prioritet! Då anses det vara mer rätt att man försöker undvika sanningen i högsta möjliga mån

Undrar om man inte blir mer orolig av det; när nästan ingen berättar om något är fel. Så man måste hela tiden utgå utifrån att allt är fel
Det är ju en sak att vara försiktig och en annan att gå omkring med ångest. Är man ångestdriven tappar man omdömet.
Citera
2020-04-30, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Jobbar inom matbutik, med mer ansvar hos dem anställda än någon annan.
Så man måste verkligen jobba över och jobba gratis för att se till att sina anställda och framförallt sig själv har jobb i framtiden.
Aldrig varit med om liknande.

Livet har varit "ljust och glatt" senaste 6 åren av mitt liv, allt har varit perfekt.
Men senaste 2 månaderna är livet 100% osäkert, vet inte om jag har kvar mitt jobb om 1 timme eller om 24 timmar, tänk dig att leva runt en bomb, men du vet inte om bomben exploderar om 1 sekund eller om 100 år eller rent av förhoppningsvis ALDRIG.
Hela livet är osäkert.

Får ont i huvudet av att ens skriva om det här, jag måste lägga mig o sova, inte av trötthet utan mental utmattning.
Jobbar mestadels sena kvällar som hela denna veckan, så har inget med det att göra.
Som sagt; Den här pandemin kommer inte att vara för evigt och även om du blir av med jobbet kan du få a-kassa och sedan ett nytt jobb, så småningom.

Tro mig; Det kommer att ordna sig.
Citera
2020-04-30, 03:10
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja den kommer säkert när gränserna öppnas igen. Förr eller senare.

Ja det är den stora frågan, om jag vore Statsminister så hade jag först och främst sett till att gränserna är säkra och sedan förhandlat med andra länder i samma situation och smitta och sedan delat erfarenheter med en svag början med transport av medborgare över gränserna och sedan sett på resultatet.
Men det är jag.
Citera
2020-04-30, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja det är den stora frågan, om jag vore Statsminister så hade jag först och främst sett till att gränserna är säkra och sedan förhandlat med andra länder i samma situation och smitta och sedan delat erfarenheter med en svag början med transport av medborgare över gränserna och sedan sett på resultatet.
Men det är jag.
Det går nog inte att "säkra" gränserna. Vi är allt för beroende av export och import i vårt land. Det räcker med en smittad sjöman eller långtradarchaufför som är smittad för att vi ska riskera att få in smittan i landet med tanke på den långa inkubationstiden.
Citera
2020-04-30, 03:17
Medlem
neuron-drones avatar
Ju fler som blir smittade ju större risk att det råkar komma med en ung och tidigare frisk bland de som dör. Går ju nästan inte komma från, eftersom så många smittas. Säg att faktiskt en miljon kanske redan är smittade i Sverige. Då är det procentuellt ovanligt att unga och friska dör, men eftersom det är så väldigt många som smittas så måste även ovanliga fall hända.

Undrar också hur många nya sjukdomar vi kommer ha pga urspårade immunförsvar. Bara en sådan smitta som streptokocker kan trigga immunförsvaret till att bilda blodpropp, förstöra sina egna hjärtklaffar, skapa inflammation i hjärnan och psykiska symptom osv. Såg att det var ett gäng unga i Storbritannien som fått hjärtmuskelinflammation och man trodde det kunde vara en attack på kroppen av ett urspårat immunförsvar som tror att något i kroppen är covid.

Nya autoimmuniteter kommer säkerligen komma. Usch, vad trist. Vi har ju redan en stor mängd sådana sjukdomar. Skulle vara tråkigt om det visade sig att barn fick autoimmuna reaktioner efter covid. Det vore inte jättekonstigt eftersom deras immunförsvar är omogna och knappt ännu vet vad som är egna kroppen och smitta.

Barnen har varit så förskonade att det varit ett rent mirakel, har varit för bra för att vara sant nästan. Så om det visade sig att sådant här kunde följa vore det kanske inte konstigt. Att alla barn skulle vara helt förskonade med så stor smittspridning (troligen) bland barn, svårt att tro. Något litet kommer säkert poppa upp och man får hoppas att det fortsätter att isåfall vara i liten skala.
Citera
2020-04-30, 03:22
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Det går nog inte att "säkra" gränserna. Vi är allt för beroende av export och import i vårt land. Det räcker med en smittad sjöman eller långtradarchaufför som är smittad för att vi ska riskera att få in smittan i landet med tanke på den långa inkubationstiden.

Jag tror inte det, den stora delen av framtida transport är containers, jag beställde faktiskt en båtdel från Kanada för 5dar sedan på Ebay, fick rapport om att det var 2 månaders leveranstid för det är båt som gäller.
Båtar funkar men flygplan not so mycket, det känns lite som att man är tillbaka till tidigt 1900-tal.
Citera
2020-04-30, 03:22
Medlem
urgts avatar
Citat:

Kan undvika att båt- och lastbilschaffisar kommer i kontakt med annat folk inom landet där det är möjligt. Lämpa av prylarna, lämna landet igen.

Finns nog en del meckiga fall där, men "don't let perfect be the enemy of good". Känns som att det finns många rätt enkla åtgärder som ändå har stor effekt.
Citera
2020-04-30, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ju fler som blir smittade ju större risk att det råkar komma med en ung och tidigare frisk bland de som dör. Går ju nästan inte komma från, eftersom så många smittas. Säg att faktiskt en miljon kanske redan är smittade i Sverige. Då är det procentuellt ovanligt att unga och friska dör, men eftersom det är så väldigt många som smittas så måste även ovanliga fall hända.

Undrar också hur många nya sjukdomar vi kommer ha pga urspårade immunförsvar. Bara en sådan smitta som streptokocker kan trigga immunförsvaret till att bilda blodpropp, förstöra sina egna hjärtklaffar, skapa inflammation i hjärnan och psykiska symptom osv. Såg att det var ett gäng unga i Storbritannien som fått hjärtmuskelinflammation och man trodde det kunde vara en attack på kroppen av ett urspårat immunförsvar som tror att något i kroppen är covid.

Nya autoimmuniteter kommer säkerligen komma. Usch, vad trist. Vi har ju redan en stor mängd sådana sjukdomar. Skulle vara tråkigt om det visade sig att barn fick autoimmuna reaktioner efter covid. Det vore inte jättekonstigt eftersom deras immunförsvar är omogna och knappt ännu vet vad som är egna kroppen och smitta.

Barnen har varit så förskonade att det varit ett rent mirakel, har varit för bra för att vara sant nästan. Så om det visade sig att sådant här kunde följa vore det kanske inte konstigt. Att alla barn skulle vara helt förskonade med så stor smittspridning (troligen) bland barn, svårt att tro. Något litet kommer säkert poppa upp och man får hoppas att det fortsätter att isåfall vara i liten skala.
Jag tror att det är just det faktum att barnens immunförsvar är omoget gör att det hanterar viruset så pass bra.

Äldre patienter verkar oftast avlida av cytokinstormar, det verkar inte vara något man ser hos barn.
Citera
2020-04-30, 03:25
Medlem
urgts avatar
Länder som kör lockdown tänker försöka hålla smittan på en låg nivå efteråt förresten, Sydkorea-style. Det är okej om lite fall slinker igenom här och där, så länge man ändå lyckas tygla smittan.
Citera
2020-04-30, 03:26
Medlem
ZNUTENs avatar
Hur många skall egentligen dö i Sverige i denna första våg av pandemin?
Två snubbar framträdde i aktuellt i kväll och hade oberoende av varandra räknat på detta.

I det mest negativa sceneriet skulle 40 000 dö i Sverige och 32 miljoner i hela världen.
Det mest positiva runt 8000 i Sverige ca 7 miljoner i världen.
Mest sannolika utfallet ligger mellan 10 och 20 tusen i Sverige och mellan 8 och 16 miljoner i världen.

Spridningsförloppet och hur viruset beter sig samt dödligheten skiljer sig enligt dessa gentlemän långt ifrån vanlig säsongsinfluensa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in