Citat:
Ursprungligen postat av
Natalz2
Det är inte alla cellgifter som leder till håravfall. En grupp av cellgifter som ger håravfall är antracykliner. De ingår ofta i behandlingen av bröstcancer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Timoteus
Ja, det är bara vissa cellgifter som ger håravfall. En kombination som kallas BEP och används vid testikel- och äggstockscancer får håret att falla av och man blir en zombie. Jag och två herrar i släkten har alla fått sådan kur. Tror iaf att den yngste av oss var den som hämtade sig snabbast men jägarns vad dåligt man mådde. Såg personer med andra cancerdiagnoser på sjukhuset där jag var, som verkade någorlunda normala trots behandling och gick till jobbet mellan gångerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Systerysterr
För att vara något sånär generell så vid bröstcancer som man försöker bota (adjuvant./neoadjuvant) så går man in med 2-3 olika cellgifter i samma session. Detta paket tappar man i regel håret efter 2 omgångar. Sedan byts cellgifter till singel preparat som inte nödvändigtvis gör att man tappar allt hår men reproduktion och kvalitet blir sämre och då håret redan fallit bort av tidigare behandling så kommer det inte tillbaks förrän behandlingsstopp.
Det är svårt att i övrigt säga att den och den cancern kräver cellgifter som ger håravfall då en och samma cancer kan behandlas med första andra och tredjelinjens cellgifter beroende på tolerans av kroppen. Alla dessa behandlingsalternativ ger ju inte håravfall.
Sen som någon annan tog upp så kan kylmössor användas vilket kan minska eller fördröja håravfall.
Verkar som att jag ska behandlas med Mitotane, adjuvant för binjurebarkscancer. Som jag förstått det så tappar man inte hår med just den kemon, men man vet ju aldrig. Vilka sidoeffelter annars kan jag förvänta mig? Illamående?