2020-04-29, 19:26
Medlem
Nihennas avatar
Jag har, minst sagt, haft mycket cancer i familjen (tur man är adopterad så man slipper den genetiska risken...). Många har gått på cellgifter, vissa riktigt rediga kurer som varit förjävliga där de spytt, varit som zombies och knappt varit sig själva och somnat i badkaret i 2 dagar. En sak har jag dock aldrig sett; ingen har någonsin tappat håret. Släktingar och kollegor har haft all möjlig cancer; tjocktarm, ändtarm, bukspottskörtel, leukemi, hjärnan, bröst och lungorna.

Rent stereotypiskt när någon tänker på en cancerpatient som går på cellgiftsbehandling så tänker man på en som tappat håret, kanske även ögonbrynen.

Är det enbart vissa cancertyper som behöver sådan behandling? Är det olika från person till person vem som tappar håret eller inte?
Citera
2020-04-29, 20:22
Avstängd
kyrkstockens avatar
Kemoterapi är väl ett ord som hörs ofta i det sambandet? vet inte själv vad det är.
Citera
2020-04-29, 20:25
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Är du säker på att dom inte haft peruk?
Finns väldigt verklighetstrogna såna.
Citera
2020-04-29, 20:25
Medlem
Låter lite underligt, men kan det vara så att dom har fått använda en hätta som kyler skalpen under behandlingarna? Vet att det var på gång in i vården runt -95 när jag själv var inlagd för leukemi.
Jag inte bara tappade håret, jag fick aldrig tillbaka det. Pga avstötning från donatorns benmärg.
Citera
2020-04-29, 20:28
Avslutad
Det är inte alla cellgifter som leder till håravfall. En grupp av cellgifter som ger håravfall är antracykliner. De ingår ofta i behandlingen av bröstcancer.
Citera
2020-04-29, 23:39
Medlem
Timoteuss avatar
Ja, det är bara vissa cellgifter som ger håravfall. En kombination som kallas BEP och används vid testikel- och äggstockscancer får håret att falla av och man blir en zombie. Jag och två herrar i släkten har alla fått sådan kur. Tror iaf att den yngste av oss var den som hämtade sig snabbast men jägarns vad dåligt man mådde. Såg personer med andra cancerdiagnoser på sjukhuset där jag var, som verkade någorlunda normala trots behandling och gick till jobbet mellan gångerna.
Citera
2020-04-30, 00:59
Medlem
För att vara något sånär generell så vid bröstcancer som man försöker bota (adjuvant./neoadjuvant) så går man in med 2-3 olika cellgifter i samma session. Detta paket tappar man i regel håret efter 2 omgångar. Sedan byts cellgifter till singel preparat som inte nödvändigtvis gör att man tappar allt hår men reproduktion och kvalitet blir sämre och då håret redan fallit bort av tidigare behandling så kommer det inte tillbaks förrän behandlingsstopp.

Det är svårt att i övrigt säga att den och den cancern kräver cellgifter som ger håravfall då en och samma cancer kan behandlas med första andra och tredjelinjens cellgifter beroende på tolerans av kroppen. Alla dessa behandlingsalternativ ger ju inte håravfall.

Sen som någon annan tog upp så kan kylmössor användas vilket kan minska eller fördröja håravfall.
Senast redigerad av Systerysterr 2020-04-30 kl. 01:02.
Citera
2020-05-05, 22:11
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Det är inte alla cellgifter som leder till håravfall. En grupp av cellgifter som ger håravfall är antracykliner. De ingår ofta i behandlingen av bröstcancer.

Citat:
Ursprungligen postat av Timoteus
Ja, det är bara vissa cellgifter som ger håravfall. En kombination som kallas BEP och används vid testikel- och äggstockscancer får håret att falla av och man blir en zombie. Jag och två herrar i släkten har alla fått sådan kur. Tror iaf att den yngste av oss var den som hämtade sig snabbast men jägarns vad dåligt man mådde. Såg personer med andra cancerdiagnoser på sjukhuset där jag var, som verkade någorlunda normala trots behandling och gick till jobbet mellan gångerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Systerysterr
För att vara något sånär generell så vid bröstcancer som man försöker bota (adjuvant./neoadjuvant) så går man in med 2-3 olika cellgifter i samma session. Detta paket tappar man i regel håret efter 2 omgångar. Sedan byts cellgifter till singel preparat som inte nödvändigtvis gör att man tappar allt hår men reproduktion och kvalitet blir sämre och då håret redan fallit bort av tidigare behandling så kommer det inte tillbaks förrän behandlingsstopp.

Det är svårt att i övrigt säga att den och den cancern kräver cellgifter som ger håravfall då en och samma cancer kan behandlas med första andra och tredjelinjens cellgifter beroende på tolerans av kroppen. Alla dessa behandlingsalternativ ger ju inte håravfall.

Sen som någon annan tog upp så kan kylmössor användas vilket kan minska eller fördröja håravfall.

Verkar som att jag ska behandlas med Mitotane, adjuvant för binjurebarkscancer. Som jag förstått det så tappar man inte hår med just den kemon, men man vet ju aldrig. Vilka sidoeffelter annars kan jag förvänta mig? Illamående?
Citera
2020-05-06, 03:40
Medlem
Tablettbehandling antar jag. Nu har jag inte personlig erfarenhet av just mitotan utan det var Nexavar och votrient.
Med dessa cytostatika vid njurcancer vilka ges i tablettform så är kraftiga biverkningar inte så påtagliga som intravenös eftersom koncentrationen hålls låg men konstant.

Jag skulle tippa på att du får diarréer till och från samt tappar matlust. Får ett lågt illamående som hävs för stunden med postafen. En hjärntrötthet som smyger sig på med tiden som man inte direkt kan vila bort men tillviss del distrahera sig från stundvis.
Pirrningar i fötter.

Det finns såklart fler beskrivna på fass. Men de nämnda är i min erfarenhet de vanligaste vid tablettbehandling.
Citera
2020-05-08, 14:44
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systerysterr
Tablettbehandling antar jag. Nu har jag inte personlig erfarenhet av just mitotan utan det var Nexavar och votrient.
Med dessa cytostatika vid njurcancer vilka ges i tablettform så är kraftiga biverkningar inte så påtagliga som intravenös eftersom koncentrationen hålls låg men konstant.

Jag skulle tippa på att du får diarréer till och från samt tappar matlust. Får ett lågt illamående som hävs för stunden med postafen. En hjärntrötthet som smyger sig på med tiden som man inte direkt kan vila bort men tillviss del distrahera sig från stundvis.
Pirrningar i fötter.

Det finns såklart fler beskrivna på fass. Men de nämnda är i min erfarenhet de vanligaste vid tablettbehandling.

OK, vad trevligt. Och det ska man ha i två...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in