2020-04-29, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det räcker att det görs sannolikt.

Vad luddigt det låter, men okej
Citera
2020-04-29, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cleave
Fast det är ju inte säkert.

Om det kan bevisas så visst.

Ja, men det säger man väl sällan i folkmun.

Även om du inte skulle klara att ta dig över häcken måste det se ut att du gör vad du kan för att ta dig över.

Ponera att en dvärg skulle börja med häcklöpning. Då måste dvärgen försöka att kliva över även om det innebär att han slår huvudet i alla häckarna. Den skulle inte bara kunna löpa under häckarna.

Om du fysiskt inte skulle kunna ta dig över en häck hade du inte varit snabb nog att bli en vettig häcklöpare. Dessutom förlorar man för mycket på att riva än att ta sig över.
Senast redigerad av Hockeytrunken 2020-04-29 kl. 18:23.
Citera
2020-04-29, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Även om du inte skulle klara att ta dig över häcken måste det se ut att du gör vad du kan för att ta dig över.

Det är jag med på.

Citat:
Dessutom förlorar man för mycket på att riva än att ta sig över.

Ja, men min hypotes var ju att du vinner på något sätt genom att göra detta, skulle du kunna riva alla häckar och vinna och dessutom godkännas är vad jag undrade.
Citera
2020-04-29, 18:27
Medlem
Citat:
Det är jag med på.

Ja, men min hypotes var ju att du vinner på något sätt genom att göra detta, skulle du kunna riva alla häckar och vinna och dessutom godkännas är vad jag undrade.

Så länge det ser ut som att du gör vad du kan antar jag att det skulle vara ok
Citera
2020-04-29, 18:28
Medlem
Citat:
Så länge det ser ut som att du gör vad du kan antar jag att det skulle vara ok

Grymt
Citera
2020-04-29, 19:46
Medlem
Här har vi en som mitt i loppet bara skiter att det står häckar ivägen!

https://youtu.be/BZ4fA_nwnZ0

Ser ingen röd flagg iaf.
Citera
2020-04-29, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisa

Ser ingen röd flagg iaf.

Han bryter mot precis varenda regel. Skön kille. Inte oväntat att det är en kines som skiter i allt och förstör för andra.
Citera
2020-04-29, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisa

Ser ingen röd flagg iaf.

Min nya idol
Citera
2020-04-29, 22:49
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Vad luddigt det låter, men okej
Inom idrott ställer man inte riktigt samma krav som man gör i en rättegång av högt förståeliga anledningar. I praktiken är det ingen oskyldig som drabbas heller, Om du överhuvudtaget gör något som ens liknar ett försök så kommer du att förlora på att riva häcken. För att lyckas tjäna på det så kan du i princip inte ens hoppa. För om du är i luften så kommer kollisionen att sakta ned dig. Det går dock att kompensera för så länge du har spjärn mot marken.

Så du kan ju fundera på hur ett ärligt försök att hoppa över ser ut om du samtidigt ska ha en fot i marken vid kollisionen.
Citera
2020-04-29, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
I praktiken är det ingen oskyldig som drabbas heller

Men om det kan vara skillnaden mellan en viktig medalj/titel eller inte så är det så lagom roligt.
Citera
2020-04-29, 23:01
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Men om det kan vara skillnaden mellan en viktig medalj/titel eller inte så är det så lagom roligt.
Du har frivilligt gett dig in i spelets regler. Självfallet finns det en poäng i att ligga så nära den tillåtna gränsen som möjligt, men det är en riskavvägning som du gör helt på eget initiativ. Och du har ju också att grundtanken med häcklöpning är att du ska hoppa över häcken. Om det inte är det du vill så börja inte med häcklöpning.

Det kan jämföras lite med brottmål. Det finns situationer när det är ok att använda våld mot andra personer, men då är det också så att när du väl gör det så har du oddsen emot dig. Nu är det inte en helt sanningsenlig bild jag målar, men i praktiken så är det lite så att när det ska bevisas om huruvida du har slagit någon så är det väldigt höga beviskrav. Det får inte finnas något tvivel alls, men om du börjar hävda att slagen är i nödvärn så blir det lite din bevisbörda. Vill du inte behöva bevisa att dina slag var nödvändiga så slåss inte.

Har man för mycket rättssäkerhet i idrotten ser det snart ut som italiensk fotboll, dvs alla filmar och hoppas på att motståndaren får en straff.
Citera
2020-04-29, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Du har frivilligt gett dig in i spelets regler. Självfallet finns det en poäng i att ligga så nära den tillåtna gränsen som möjligt, men det är en riskavvägning som du gör helt på eget initiativ. Och du har ju också att grundtanken med häcklöpning är att du ska hoppa över häcken. Om det inte är det du vill så börja inte med häcklöpning.

Jo, men alltså att diskas på felaktiga grunder i exempelvis en OS-final skulle ju vara fruktansvärt, så jag skulle nog säga att någon oskyldig hade drabbats. Kanske inför totalt förbud mot rivning i så fall både medvetet eller omedvetet så eliminerar man den möjligheten. Vet inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in