2020-04-29, 22:18
Medlem
Nadishodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Ursäkta om jag verkar lite "purken".
Men jag måste bara fråga: Har Folkohälsomyndigheten och Anders Tegnell haft rätt om någonting alls hittills?
Vi känner alla till hans tidigare fadäser. Det är p.g.a. Tegnell och Folkohälsomyndighetens bristande omdöme som Sverige nu har flest döda i Covid-19 i Norden.

Det jag nu tänker på är det som handlar om barn.
Det har hela tiden hetat att: Barn blir inte sjuka, och om de mot förmodan skulle bli det så är det så lindrigt att de inte ens märker det! Barn smittar inte (fast vi alla vet att ang. alla andra sjukdomar så är barn rena biologiska bomberna).
Och nu börjar larmrapporterna komma in runt om i Europa:

https://www.svd.se/barnlakare-om-sjukfall-sallsynt--foljer-det-noga

https://www.dn.se/nyheter/varlden/ny-sjukdom-som-drabbar-barn-misstanks-ha-koppling-till-covid-19/

Tegnell, räckte det inte med att du gav >500st barn narkolepsi under den förra pandemin?
Hur många barn tänker du förstöra livet för denna gång?

Men Tegnell & Co tycker väl mest att det är intressant och lite spännande?
Hur länge skall dessa klåpare få hållas?

Lugn och fin nu. Vi har inte en aning om hur det här ska sluta. Finland kan få en andravåg i höst, då kan de ha sina hemliga förråd hur mycket som helst när de först har haft lockdown och sedan försöka öppna upp igen när viruset grasserar. Då lär det bli Fattigfinland igen.

Men även om Tegnell inte har varit helt förutseende, och folk kommer med olika citat som bekräftar det, så har han alltid sagt att de lär sig något nytt varje dag och att han omöjligt kan ha svar på allt - eftersom det är första gången vi har en pandemi i västvärlden sedan Spanska sjukan.
Citera
2020-04-29, 22:19
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har inte förmått hänga med idag. Två frågor till dom kunniga här.

1) Kommer FHM att presentera siffror över nya döda även nu torsdag---söndag eller samlar man sig till måndag---tisdag?

2) Jag såg på Horan att WHO ger Sverige beröm. What the fuck är det frågan om? På vilket sätt är Sverige bäst i klassen, är det någon som förstår detta?
1) I dagens Aktuellt så presenterade man med dyster min siffran på upp till 20.000 döda i Sverige. Gissar att FoHM inte vill ha några frågor på det i några dagar, tills man hunnit kommunicera att Sverige ändå gör rätt och att en nerstängning är meningslös och skulle ändå resulterat i flera hundratusen eller miljoner döda.
Siffror kommer nog att läggas ut via deras hemsida men utan kommentarer.

2) Sverige skickade iväg 40 miljoner kronor i WHO i extra bidrag i slutet av februari, klart vi ska få tillbaka något för pengarna?
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Möjligen i de blinds rike: " I de blindas rike är den enögde kung"

Jag stjäl det uttrycket. Tack!

WHO har ju t.o.m. nekat Taiwan att medverka i WHO eftersom Kina sagt att landet tillhör Kina.

Taiwan som är ett av de länder som klarat krisen bäst får inte sin röst hörd, och deras erfarenheter lyssnas inte på.
Det är sådant svensken är nöjd med, att stå längst fram i ledet med fanan högt och representera en korrupt organisation som styrs av kommunistiska Kina.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/varfor-vill-inte-who-prata-om-taiwan
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleAng
Mjo, fast den detaljen att vi matats dagligen sen utbrottet i Wuhan dödat tusentals människor, att Italien varit/är en krigszon, känns väl som att det är nog för att skapa bra mycket större panik än att gravida eller människor med fetma är en riskgrupp?

Förresten, tolkar jag dig rätt att du likställer gravid med fetma?

Nej.. De gick ju ut med att varningen i första hand gällde överviktiga gravida. Inte direkt gravida per sé

Så jag får det till att Feta = riskgrupp och Fet+gravid = ännu högre riskgrupp. Så tolkade jag det som sades. Tror jag uppfattade dem korrekt. Dock framgick det inte om det var mamman eller barnet som var den som "riskerades" ev. båda. Dock så har ju en del spädbarn dött av coronasmitta så förmodligen är det detta man är rädd för kan hända om en blivande mor smittas.
Citera
2020-04-29, 22:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainMagenta
Ursäkta om jag verkar lite "purken".
Men jag måste bara fråga: Har Folkohälsomyndigheten och Anders Tegnell haft rätt om någonting alls hittills?
Vi känner alla till hans tidigare fadäser. Det är p.g.a. Tegnell och Folkohälsomyndighetens bristande omdöme som Sverige nu har flest döda i Covid-19 i Norden.

Det jag nu tänker på är det som handlar om barn.
Det har hela tiden hetat att: Barn blir inte sjuka, och om de mot förmodan skulle bli det så är det så lindrigt att de inte ens märker det! Barn smittar inte (fast vi alla vet att ang. alla andra sjukdomar så är barn rena biologiska bomberna).
Och nu börjar larmrapporterna komma in runt om i Europa:

https://www.svd.se/barnlakare-om-sjukfall-sallsynt--foljer-det-noga

https://www.dn.se/nyheter/varlden/ny-sjukdom-som-drabbar-barn-misstanks-ha-koppling-till-covid-19/

Tegnell, räckte det inte med att du gav >500st barn narkolepsi under den förra pandemin?
Hur många barn tänker du förstöra livet för denna gång?

Men Tegnell & Co tycker väl mest att det är intressant och lite spännande?
Hur länge skall dessa klåpare få hållas?

Inte för att jag tycker Tegnell är fläckfri men det är så mycket yttelighetstyper här så man måste säga ifrån. Ja Tegnell har sagt massa konstiga, samhällsfarliga och direkt faktavidriga saker men han agerar i god tro. Att hålla svininfluensn mot honom där det massvaccinerades och tusentals drabbades av narkolepsi är rejält fånigt då det inte var hans ide - det gjordes liksom i hela världen. Typ alla länder, så du får nog hitta ca 300 stadsepidemiologer/sjukvårdsninistrar/premiärminostrar till att klaga på i detta avseende.

FHM har gjort rätt i avseende att de lyckats hålla igång smittspridningen exakt under vårdens kapacitetstak och minimerar därmed påverkan på ekonomin samt risken för dödsfall pga vårdbrist. Det tycker jag är den viktigaste uppgift folkhälsomyndigheten har så man kan trots alla grodor hävda att de sammantaget lyckats rätt väl med en rejäl brasklapp för 1 att det kanske bara var ren tur och 2 att det bara gäller hittills och kan rämna utför rejält fort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Måste kännas jobbigt för flera av trådens alarmister som byggt hela sin världsbild på denna studie.
Vad brukar det ta att göra en vetenskaplig studier och få den publicerad? 1-2år i vanliga fall?
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Måste kännas jobbigt för flera av trådens alarmister som byggt hela sin världsbild på denna studie.

har du en länk till källan?
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentiro
Ny antikroppsstudie från Stockholmsområdet visade att 7% utvecklat antikroppar. Vi har tyvärr en lång väg kvar.

https://tln.se/nyheter/farre-an-vantat-har-antikroppar-mot-viruset-4824/

Hittar tyvärr inte originalstudien.

Det här var ju tragiskt. Jag trodde på 20% i Stockholms området i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror vi verkligen på att 3 miljoner har blivit smittade i Sverige? I Stockholm kanske 300000 har blivit smittade men utåt landet verkar det svårt att få ihop 3 miljoner av 10 miljoner.

Som sagt, allt är ett stort experiment!

Det verkar ju smått otroligt iom att senaste antikroppstestet vi känner till nu precis nyligen, visade på att 7.5 % hade antikroppar. Människor som inte hade haft ngn corona-diagnos alltså. I Stockholm.

(Eller så är det isf att otroligt få utvecklat antikroppar, men det verkar ju inte stämma med tidigare data)
Citera
2020-04-29, 22:23
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Du kan stället länka till minnesceller som hör ihop med covid19 istället för att be andra läsa på?

Låter lite pissdrygt att komma med ett sådant påstående.

Halvt skitnödigt.
Citat:
Antikroppar ingår i människors immunförsvar. De bildas i blodets så kallade B-celler när cellen träffar på något okänt inne i kroppen. Speciella minnesceller dröjer sedan kvar i benmärgen och är beredda att återta produktionen om smittämnet skulle dyka upp igen. I detta fall handlar det om 90 år, det längsta cellminne man hittills kunnat påvisa.

https://fof.se/tidning/2008/7/prima-antikroppar-efter-90-ar

Exakt hur det kommer bli med covid-19 vet ingen säkert än av förklarliga skäl, men det är rimligt att anta att immunförsvaret hos den som ev. blir sjuk en andra gång i covid-19 kommer att ha lättare att bekämpa infektionen.
Citera
2020-04-29, 22:23
Medlem
Pantheraduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fick utskrivet Klorokinfosfat av min läkare men Apoteket vägrade att leverera detta med anledning av att det behövdes inom sjukvården.
Fick du det utskrivet mot någon autoimmun-sjukdom eller som malaria-profylax? Frågan är om den inte kan användas som profylax mot Covid-19. Dock så har jag hört / läst, att den är giftig så den måste tas under uppsikt.
Det pågår studier (randomiserade, t o m dubbel) på om dessa verkligen hjälper som profylax eller lindrar symptom, svaret vet jag ej, det borde framgå ganska snart, jämfört med placebo.
Men malariamedicinen hjälpte, tror jag mot det första utbrottet av SARS som var dödligare, men är släkt med detta corona-virus.
Hoppas det kommer fram snart, vilka eventuella mediciner som hjälper, anti-oxidanter är inte fel, men vill inte gå in på det (det sägs att i Japan dricker de mycket gröna téer och jag vet inte hur det går för viruset där, som är tättbefolkat), men orkar inte utveckla, de skyddar mot oxidativ stress iaf.
Citera
2020-04-29, 22:24
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ska vi ta Italien som exempel, ett av de mest drabbade landet i hela Europa med hårda restriktioner.

Arbetslösheten:
12.4% Jan 2014
12.4% Jan 2015
11.5% Jan 2016
11.7% Jan 2017
11% Jan 2018
10.4% Jan 2019
9.8% Jan 2020

Forecasted impact of coronavirus (COVID-19) on the unemployment rate in Italy in 2020 and 2021
https://www.statista.com/statistics/1109090/forecasted-unemployment-rate-in-italy/

2020 = 11.2 %
2021 = 9.6 %

Ptja, eller så kan vi ta USA? 25 miljoner arbetslösa efter national emergency-ordern av Trump. Jetebra.

Det du länkar är en prognos. Som dessutom är tre veckor gammal. Vi ser realtids-siffror från USA på hur en lockdown påverkar. Självklart kommer arbetslösheten återhämta sig, som du skriver. Men det verkar brådis med den återhämtningen på många håll i världen. Ju längre man är i lockdown desto svårare återhämtning så klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in